Search This Blog

2012-04-17

Hangar Flying Nieuwbrief 55 April 2012

http://www.hangarflying.be


Nieuwsbrief 55 - April 2012





Vrienden van de luchtvaart,

Hangar Flying is haar sponsors zeer dankbaar. Aviabel, The Constellation Group, Image-Inn en The Pilot Shop blijven ook in 2012 onze betrouwbare partners. In deze nieuwsbrief werden hun logo’s opgenomen met een link naar de respectievelijke websites. We vermelden ook graag de derde editie van ‘The Pilot’s Shop Open house’, run by pilots for pilots, die doorgaat op Lelystad Airport op 12 mei 2012. Meer info op www.pilotshop.nl

-Het rommelt op Brussels Airport en dat is te horen tot in Charleroi en Luik.  Een concurrentiële handicap van Brussels Airport en Brussels Airlines ligt aan de basis van het gedonder. Eind maart meldde De Morgen dat Bernard Gustin, de CEO van Brussels Airlines (SN), te kennen had gegeven dat SN België zou verlaten als de regering niet snel bijzondere fiscale maatregelen uitwerkte. Burggraaf Etienne Davignon, de voorzitter van de raad van bestuur van Brussels Airlines, temperde die negatieve boodschap. Davignon wou de sociale zetel niet verplaatsen naar Ierland of Luxemburg maar hij eiste van de regering dringende maatregelen om de concurrentievervalsing in de Belgische luchtvaart tegen te gaan. De noodkreet van Davignon en Gustin kwam niet onverwacht. SN stevent voor het afgelopen boekjaar af op een verlies van 80 miljoen euro. Ook de Lufthansa Group, de voornaamste aandeelhouder van de SN Holding, kan geen briljante jaarcijfers voorleggen en de kans dat ze meer centen steken in hun Belgische partner is klein. SN zal dus zijn eigen boontjes moeten doppen en een eerlijker fiscale behandeling zou het financieel resultaat kunnen verbeteren.

Brussels Airlines is de home carrier van Brussels Airport en dus van cruciaal belang voor de groeistrategie van de nationale luchthaven. Arnaud Feist, CEO van The Brussels Airport Company (BAC), versterkte in zijn persmededeling de oproep van de top van Brussels Airlines.  Samen met het Vlaams netwerk voor ondernemingen Voka klaagde hij de oneerlijke concurrentie aan met Waalse luchthavens en het ontbreken van een stabiel juridisch en maatschappelijk kader voor Brussels Airport, een situatie die SN dreigt ‘weg te jagen’. De Vlaamse Luchthavencommissie (VLC), een adviesorgaan van de Vlaamse regering, deed er nog een schepje bovenop door in haar rapport over het Vlaams luchthavenbeleid te stellen dat de vertekende concurrentiepositie de toekomst voor een duurzame luchtvaart in België en Vlaanderen in de weg staat. VLC schrijft wat zelfs een weekendpiloot al jaren heeft gezien. De Waalse overheid voert een zeer agressief en stimulerend luchthavenbeleid. Een Vlaams antwoord laat op zich wachten. Cijfers zeggen niet alles, toch een voorbeeld wat cargotransport betreft. In 2005 verwerkte de luchthaven van Oostende 108.000 ton cargo, vijf jaar later was dat gedaald tot 57.500 ton. Voor Luik steeg het tonnage in dezelfde periode van 325.000 ton naar 674.500 ton!

In vergelijking met pakweg twintig jaar geleden is het correct dat de nationale luchthaven en zijn belangrijkste home carrier nu niet komen aankloppen voor rechtstreekse subsidies.  Kop van jut is vooral Charleroi en daarmee ook de belangrijkste klant Ryanair (FR). Jean-Jacques Cloquet, CEO van Brussels South Charleroi Airport (BSCA) reageerde scherp op de kritiek aan Ryanair door te stellen dat Brussels Airlines beter zelf zijn kostenstructuur zou bekijken alvorens kritiek te spuien op de Ieren. Zijn kritiek kan tellen. De uitbreiding van het netwerk van Brussels Airlines naar Afrika en de Verenigde Staten vraagt de inzet van veel en duur personeel. Openlijk wordt de vraag gesteld wanneer de eigen Congolese luchtvaartmaatschappij zal opstarten en –nog belangrijker– wanneer ze centen zal opbrengen voor SN. Kritiek uiten op Ryanair is gemakkelijk maar beschuldigingen hard maken voor de rechtbank is andere koek. Michael O'Leary, CEO van Ryanair, nodigde in zijn heel eigen stijl Brussels Airlines uit om naar Ierland te verhuizen. Is het uitvlaggen van piloten naar Ierland of Luxemburg dé zaligmakende oplossing voor SN?

Het bericht dat enkel Charleroi geen verkeersleiding moet betalen is ronduit populistisch. Bij de regionalisering in 1989 van de toen verlieslatende regionale luchthavens, werd beslist om de kost van hun verkeersleiding door te schuiven naar de Regie der Luchtwegen (nu Belgocontrol), zowel voor Vlaamse (!) als Waalse luchthavens. Extra kosten ten opzichte van de toenmalige situatie moeten evenwel doorgerekend worden.

Ondertussen blijft de werkgelegenheid op Brussels Airport dalen, van ongeveer 20.000 in 2006 naar 17.800 in 2010, aldus CEO Feist in De Standaard. Het vertrek van ondermeer de Europese hub van DHL naar Leipzig (2008) doet zich nog altijd voelen en de nieuwe klanten van Brussels Airport doen ons de verhuis van de Europese DHL-hub nog niet vergeten. In Charleroi en Luik vormen de luchthavens een aantrekkingspool voor jongeren die aan de slag willen, hun regio vaart er wel bij.

De regering Di Rupo kan vrijwel onmogelijk fiscale maatregelen uitwerken om uitsluitend de luchtvaartmaatschappijen te bevoordelen. In eerste instantie moet het luchthavenbeleid in de verschillende regio’s van dit land beter op elkaar worden afgestemd. Eens op kruishoogte beseft iedere piloot, beter dan wie ook, dat de luchtvaart daarnaast snakt naar een gelijkvormige Europese aanpak. 

-Frans verbleef enkele dagen in Houyet, genoeg om een verhaal te schrijven over het verdwenen kasteel annex vliegveld van Château d’Ardenne. Het artikel wordt aangevuld met een fotoselectie die in een impressie is verwerkt. Jean-Pierre schreef een korte boekbespreking over ‘Le Messerschmitt Me 323’ van auteur Jean-Louis Roba.  Tom genoot van de Bronco-fandag in Moorsele. Guy werd ontvangen in het opleidingscentrum van CAE op Brussels Airport, de vroegere Sabena Flight Academy (SFA). Hij had het ondermeer over de ATPL-opleidingen (drie sessies per jaar!) en bezocht er de nieuwste simulators. Kevin blikt in zijn impressie terug op 25 jaar A320 in België.

Hangar Flying





ARTIKELS


ARTICLES


CAE et SFA:
un regroupement
passionnant


IMPRESSIES


Château d'Ardenne,
koninklijk kasteel en
mondain vliegveld


Bronco Demo Team
fandag


SPONSORS