Nieuwsbrief 70 - Juli 2013
Vrienden van de luchtvaart,
-de nieuwe lay-out van onze nieuwsbrief zal jullie zeker zijn opgevallen. Voor de frisse look tekende onze collega Tom. Sinds onze eerste nieuwsbrief in oktober 2007 was er nog niks aan de lay-out veranderd, we vonden het dus tijd om ons maandelijks schrijfsel in een fris digitaal kleedje te steken.
-Ze zijn mooier dan ooit, groter dan ooit, en informatiever dan ooit: de kaartjes met de Belgische radiofrequenties. Wat ooit begonnen is als één A6-je met alleen maar dat (de radiofrequenties), is ondertussen uitgegroeid tot een onmisbare referentie in de cockpit en bij de vluchtvoorbereiding. Je vindt er basisinformatie van ieder vliegveld, waaronder het telefoonnummer waarop je je PPR toelating kan krijgen. Nieuw voor dit jaar zijn de lichtsignalen, en de frequenties van de helikoptervelden. De kaartjes zullen verspreid worden op de navigatieburelen van de Belgische vliegvelden en luchthavens, en je kan ze ook bekomen via de Aviation Shop op de luchthaven van Deurne.
-Op 20 juni 2013 ondertekende de Luxemburgse Luxaviation Holding officieel de overname van de Belgische Abelag Holding (Abelag Aviation, Abelag Handling en Abelag Technics.) Hoofdaandeelhouder en durfkapitaalgroep Sofindev en diverse privé-aandeelhouders hebben hun belang in Abelag verkocht aan Luxaviation Holding. Abelag zou evenwel een aparte maatschappij blijven met een eigen Airline Operators Certificate (AOC.) In de portefeuille van de Luxaviation Holding zitten nu zowel Luxavation sa, FairJets GmbH (de Luxemburgers zijn meerderheidsaandeelhouder sinds 2011) als de Abelag Holding.
Luxaviation hoopt dat de synergieën die ongetwijfeld tussen de bedrijven aanwezig zijn, bijvoorbeeld het kunnen inzetten van een omvangrijke vloot van meer dan vijftig vliegtuigen, het gemakkelijker zullen maken om in te spelen op de vraag van de internationale markt van zakenvluchten. De Luxaviation Holding mikt duidelijk op schaalvergroting. Luxaviation s.a. viert dit jaar haar vijfjarige bestaan en heeft kantoren in Luxemburg en Singapore. FairJets GmbH is gevestigd in het Duitse Paderborn (Noordrijn-Westfalen.) Abelag heeft vestigingen in Antwerpen, Brussel, Eindhoven, Kortrijk en Parijs.
De jonge groep Luxaviation neemt hier dus een oudere gevestigde waarde in de zakenluchtvaart over. In 1964 stichtte André Ganshof van der Meersch de Association BELge d'Aviation Générale, kortweg Abelag. Ganshof van der Meersch was ongetwijfeld een pionier van de zakenluchtvaart. In 1972 waren er op Zaventem per dag gemiddeld twee bewegingen van zakenvliegtuigen, nu zijn er dat meer dan dertig. Van der Meersch was zelf ook privépiloot en tot eind jaren tachtig had hij een kwalificatie op alle toestellen in zijn vloot.
Abelag groeide gestaag en in 1971 bouwde de maatschappij zelfs een eigen terminal op Brussels Airport. Sinds 2000 werkte Abelag in Kortrijk/Wevelgem samen met Sky Service. Sofindev werd in 2007 meerderheidsaandeelhouder en sinds 2008 bestaat de Abelag Holding uit de bedrijven die actief zijn in Aviation, Handling en Maintenance. In april 2014 viert Abelag haar halfeeuwfeest en wordt daarmee de oudste luchtvaartmaatschappij met een Belgische AOC. De overname van de Abelag door de Luxaviation is historisch te noemen.
Hangar Flying