Search This Blog

2013-08-15

Nieuwsbrief 71 - "Aéro-Club de Hesbaye won de beroepsprocedure tegen windmolens"

Forwarded message From: Hangar Flying vzw




Hangar Flying is de Engelse uitdrukking voor het keuvelen over luchtvaart. We willen op een aangename en eigenzinnige manier artikels brengen over de Belgische burgerlijke en militaire vliegerij.
Wordt deze nieuwbrief niet correct weergegeven? Lees in een browser
www.hangarflying.be
logo Hangar Flying

Nieuwsbrief 71 - Augustus 2013



Vrienden van de luchtvaart,


onze sponsors:

Aviationshop
op onze Nationale Feestdag werd Koning Filip de zevende koning der Belgen en de opperbevelhebber van de Belgische strijdkrachten. De excellentie legde de afgelopen jaren bijzonder waardevolle contacten met alle lagen van de bevolking. Wat luchtvaart betreft zit hij ongetwijfeld op de juiste frequentie, het zit hem in de genen. Hij volgde een universitaire opleiding aan de Koninklijke Militaire School (KMS) en behaalde de brevetten van jachtpiloot, parachutist en commando. Afstuderen aan de KMS en solo vliegen met een Mirage V vereist discipline en intelligentie, er hoeft dus niet met een meewarige blik naar de Koning der Belgen worden gekeken. Is hij het enige staatshoofd met zowel een brevet als jachtpiloot én helikopterpiloot?

In onze artikels en impressies zal je merken dat Hangar Flying de feestelijkheden van zeer nabij heeft gevolgd. Terwijl Koning Filip en Koningin Mathilde samen met hun familie op het Paleizenplein het traditionele defilé volgde, had een van onze redactieleden ook plaats genomen in de Airbus A330-322 CS-TMT van de Luchtcomponent. Om 16.38 uur stegen we op van baan 07L van Brussels Airport, om 17.40 uur vlogen we in het defilé boven het Koninklijk Paleis om een kwartier later te landen op baan 02 van BRU.  Voor Commandant Antoine en zijn achtkoppige bemanning was dit de laatste deelname aan het defilé met de A330. Het leasingcontract voor de Airbus loopt later dit jaar ten einde. De Luchtcomponent heeft door het gebruik van de A330 van Hi Fly tijdens de voorbije drie jaar heel wat ervaring opgedaan. Op basis van die ervaring werd een nieuwe openbare aanbesteding uitgeschreven om een vervangtoestel te leasen dat optimaal voldoet aan de huidige transportbehoeften van de Luchtcomponent.

Aan boord van de A330 merkten we dat het voor de crew en de verkeersleiding toch wel stevig werken is om al de vliegtuigen en helikopters mooi op te lijnen voor het defilé. Met de Airbus draaiden we lang in een holding op 2.000 voet (!) zodat ondermeer de C130 en Embraers ons konden bijbenen. Voor enkele passagiers was de vlucht iets te bumpy om goed te zijn voor de maag. Voor ons was het heerlijk om Herentals, Mechelen, Antwerpen, de Westerschelde, Gent, Aalst en Brussel op lage hoogte te mogen voorbijvliegen en op die manier aan de nieuwe Koning der Belgen ook van Hangar Flying het saluut te brengen.

- Hangar Flying maakt gebruik van een analyseprogramma om te weten waar onze bezoekers vandaan komen. Jammer genoeg weten we niet wie ze zijn. Woon jij ergens in het buitenland, en wil je uw (vlieg)ervaringen delen met ons en de andere lezers, neem dan even contact op.

-de meeste lezers-piloten zullen ondertussen al de frequentiekaartjes op één of ander vliegveld gevonden hebben. De realisatie hiervan is niet mogelijk zonder financiële steun van enkele sponsors, waaronder de Aviation Shop.

-Aerotecs, een van de bedrijven die Hangar Flying stevig steunt, heeft zijn aanbod weer fors uitgebreid met de representatie van TEGAM, Qi2 en Aquameasure. Dat zijn producten voor elektrische testen, thermografietesten en vochttesten in de radome (neuskegel.) Aerotecs biedt ook geavanceerde testen van composieten aan. Misschien een goede gelegenheid om een kijkje te nemen op www.aerotecs.com?

-op 24 en 25 augustus organiseert de Aéro-Club de Hesbaye de 'Historic Days, 30 years ULM on Avernas.' Nu is het zeker niet onze gewoonte om evenementen in de nieuwsbrief op te nemen, daarvoor dient de agenda op de welkombladzijde van www.hangarflying.be. Vermeldenswaardig is wel dat Avernas nu officieel een voorlopige vergunning ontvangen heeft voor een nieuwe piste. Die is sinds vrijdag 9 augustus in gebruik. Ze is 300 m lang, en ligt aan de andere kant van de weg, in het verlengde van de huidige 23/05. De rechtstreekse aanleiding waren blijvende dreigementen van buurtbewoners die liever negen windmolens van Greensky op hun velden zien staan. De Aéro-Club de Hesbaye heeft intussen ook de beroepsprocedure tegen de bouwvergunning van windmolens gewonnen bij de Raad voor Vergunningsbetwistingen, een belangrijk precedent voor andere vliegvelden.
Nog mooie zomerse vluchten,
Hangar Flying

Deze maand op Hangarflying.be

impressie


F-16 en A109 landen
op het Koningsplein

Aan de voorbereiding van de defilé heeft Tom een slapeloze nacht overgehouden. Van zaterdag 20 op zondag 21 juli volgde hij op het Koningsplein de opstelling van een F-16 en een A109. Hij brengt ons deze nachtelijke impressie van de Nationale Feestdag.

Article


Veni, vedi... Venyo!

Veni, vedi... Venyo! Dat is de titel van de reportage van Jean-Pierre en Guy over de Boeing 737NG-simulator bij Venyo in Charleroi-Gosselies. Onze collega's maakten er een interessante vlucht.

Artikel


Twee voor de prijs
van één

Dankzij de medewerking van de NextGen Aviation Group N.V. kon Peter in Deurne plaatsnemen in de tweemotorige Tecnam P2006T en het toestel eens testvliegen. Peter schreef dit flight report en Tom maakte de foto's.

impression


Défilé du 21 juillet 2013 sur fond d'azur

Jean-Pierre volgde de defilé vanop het Paleizenplein, hij maakte voor ons deze uitgebreide impressie.

Impression


Aero Vintage

De afwezigen op de Aero Vintage van Saint-Hubert hadden ongelijk. In zijn impressie heeft Guy heel wat lof over dit sympathiek evenement georganiseerd door het vliegveld van Saint-Hubert en het lokaal radiostation Must FM. Op 31 augustus-1 september organiseert Saint-Hubert ook het 'First Belgian Open helicopters Championship.'

ARTIKEL


ULM's helpen Afrikaanse olifant overleven

In Baisy-Thy sprak Manu met Didier Coddens over twee B&F Technik FK9 die werden voorzien van een camerasysteem tegen de illegale jacht.

impression


Tailwheel Meet
EBGG 2013

Tijdens de Tailwheel Meet in Overboelare genoot Jean-Pierre ondermeer van de demonstratie van de Cubcrafters Carbon Cub SS.

Article


NH90, première belge!

De presentatie van de NH90 op 19 juli in Beauvechain is natuurlijk niet aan de aandacht van Jean-Pierre ontsnapt. Hij was aanwezig op de persvoorstelling van de NH90 TTH (versie Tactical Transport Helicopter).

Database


Graf Lt Vl Henri Crombez

Een belangrijke aanvulling voor de database is het graf van Graf Lt Vl Henri Crombez op de begraafplaats van Brussel in Evere. Zie
deze link of type 'Crombez' in als trefwoord.
Copyright © 2013 Hangar Flying vzw, alle rechten voorbehouden.
Je ontvangt deze maandelijkse nieuwsbrief omdat je bent ingeschreven in ons adressenbestand.
Ons postadres:
Hangar Flying vzw
Meidoornlaan 44
Grimbergen 1851
Belgium

Add us to your address book
Email Marketing Powered by MailChimp