Nieuwsbrief 76 - Januari 2014
Vrienden van de luchtvaart,
op vrijdag 27 december 2013 organiseerde het gemeentebestuur van Wevelgem een feestelijke receptie ter gelegenheid van het 60-jarig bestaan van de Royal Zoute Aviation Club (RZAC.) Zij die er niet bij waren zullen in de loop van 2014 nog gelegenheid genoeg krijgen om te genieten van het 60-jarig bestaan van de RZAC. Via de
website zal er ondermeer een fotovoorstelling kunnen bekeken worden met historische beelden van de clubactiviteit. In de loop van 2014 wordt het fotobestand geactualiseerd, uw oude foto's over de RZAC zijn dus welkom bij de club.
-Aan het jaareinde is het altijd uitkijken naar de trafiekcijfers van de voornaamste Belgische luchthavens. Op Oostende-Brugge viel het aantal vliegbewegingen in 2013 terug van ongeveer 28.700 in 2012 naar bijna 25.700 in 2013, een daling van tien percent. Het aantal passagiers steeg met zes percent van 232.600 in 2012 naar 247.600 in 2013. Het goederenvervoer blijft gevaarlijk dalen, deze keer van 53.000 ton naar 46.500 ton, een duik van 12,5 percent. Die negatieve trend in tonnages is zeer nefast voor een luchthaven die het toch vooral van cargotrafiek moet hebben.
Kortrijk-Wevelgem noteerde een groei van twee procent op het aantal vluchten, van 33.500 in 2012 naar 34.200 in 2013. In dat jaar steeg het aantal reizigers met bijna drie procent, in totaal 71.200 passagiers. Onder die passagiers zaten ook een aantal VIP's die langskwamen voor de eerste herdenkingen van 100 jaar Groote Oorlog.
In 2013 mocht Brussels Airport 19,133 miljoen passagiers verwelkomen, tegenover 18,971 miljoen in 2012, een stijging van bijna een percent. De stijging van het aantal passagiers ging gepaard met een daling van het aantal vliegbewegingen (216.678 passagiersvluchten, min 3,4% t.o.v. 2012.) Brussels Airport verwerkte het afgelopen jaar 430.000 ton vracht, wat neerkomt op een daling van 6,4% t.o.v. 2012. De voorbij maanden was er wel een heropleving merkbaar in de vrachtsector.
In 2013 maakten 137.000 passagiers gebruik van de Luchthaven Antwerpen. Het aantal passagiers op de lijnvluchten steeg lichtjes met 1,5 % tegenover 2012. Het aantal passagiers op de privé zakenvluchten, General Aviation en trainingsvluchten kenden een kleine terugval. De luchthaven zag een stijging van het aantal lijn- en chartervluchten met respectievelijk 9 % en 25 %, maar een daling van het aantal lokale en trainingsvluchten. Vanaf 2014 wordt vooral een positieve impact verwacht door de ondertunneling van de R11 en de ingebruikname van de nieuwe General Aviation terminal.
Liege Airport, tijdens het wereldcongres van de International Federation of Freight Forwarders Associations (FIATA) nog bekroond als World Best Cargo Airport of 2013, heeft in dat jaar 561.000 ton verwerkt. Niettegenstaande de lichte daling blijft Liege Airport de voornaamste luchtvrachthaven van België. De passagiersactiviteit steeg (4% tot 315.000 reizigers), het aantal vliegtuigbewegingen (41.000) daalde met 9%. Volgens de luchthaven valt die daling vooral toe te schrijven aan de inzet van grotere vliegtuigen. Brussels South Charleroi Airport (BSCA) heeft in 2013, 6.786.979 passagiers verwelkomd, een mooie toename van 4%. De stijging is hoger dan verwacht.
In het algemeen kunnen we spreken van een lichte, positieve kentering. Of we hiermee al uit de crisis zijn, zoals sommige politici beweren, durven we te betwijfelen. Wat Antwerpen en Oostende betreft kijken we in 2014 vooral uit naar de prestaties van de nieuwe luchthavenexploitant EGIS Projects. Voor Brussels Airport zijn we in 2014 vooral benieuwd naar de trafiekcijfers van Ryanair.
-Het is zeer bemoedigend om zoveel reacties te krijgen op ons databestand
www.aviationheritage.eu. Een Amerikaanse familie kwam dankzij de database in contact met de initiatiefnemer van het
Halifax-monument in Hulsonniaux. De familie wil haar dankbaarheid tonen t.o.v. dit initiatief en de kans dat ze het monument bezoekt is groot. Ondertussen hebben zich ook al andere nabestaanden gemeld! Een professor uit Ottawa zoekt dan weer contacten i.v.m. een gedenksteen in Voormezele. Het blijft ons verbazen hoe internet heeft bijgedragen om research snel te internationaliseren. Het is dankzij de input van lezers dat we de database laten groeien. We maken ons geen illusies, er is nog heel wat werk aan de winkel. Deel uw informatie over ons patrimonium, via
www.aviationheritage.eu spreek je immers een internationaal publiek aan!
Hangar Flying