Search This Blog

2014-09-16

Hangar Flying Nieuwsbrief 84 - "Is de F-35 Joint Strike Fighter nu al de koploper?"





Hangar Flying is de Engelse uitdrukking voor het keuvelen over luchtvaart. We willen op een aangename en eigenzinnige manier artikels brengen over de Belgische burgerlijke en militaire vliegerij.
Wordt deze nieuwbrief niet correct weergegeven? Lees in een browser
www.hangarflying.be
logo Hangar Flying

Nieuwsbrief 84 - September 2014

 

Vrienden van de luchtvaart,


onze sponsors:

Aviationshop
Aviationshop
Aviationshop
Noordzee Helikopters Vlaanderen (NHV) neemt zijn Noorse sectorgenoot Blueway over, dat werd op 28 augustus officieel bekend gemaakt. NHV gaat de aandelen overnemen die nu in handen waren van Reiten & Co Capital Partners en de Helicopter Transportation Group. Door de overname ontstaat een fusiebedrijf met ongeveer 650 werknemers. De vloot telt dan 59 helikopters (EC225, AS332L2, AS332C, AW139, EC155B1, AS365, EC145, MD Explorer en AS350). In het orderboekje staan voor de komende drie jaren nog 19 helikopters (1 EC225, 16 EC175 en 2AW139.) NHV en Blueway zijn nu al actief in de Europese en West Afrikaanse offshore markt waarbij Den Helder en Norwich belangrijke uitvalsbasissen zijn. Op het Afrikaanse continent wordt gevlogen vanaf Ivoorkust, Ghana en Nigeria. NHV en Blueway deelden al loodsen en onderhoudsdiensten op hun basissen in Den Helder en Norwich.

-Naar aanleiding van de herdenking van de Groote Oorlog organiseert de stad Antwerpen een openluchttentoonstelling op het militair ereperk van de begraafplaats Schoonselhof. Aan de tentoonstelling is ook een wandeling gekoppeld en daarmee komen de bezoekers ondermeer langs het graf van de vier broers en piloten Ciselet. Hangar Flying heeft sinds 2009 het peterschap van het graf op zich genomen, we zijn dan ook blij met de extra belangstelling. Voor funeraire expertise zijn we overigens altijd welkom bij Jacques Buermans, gids op het Schoonselhof en een van de stichters van www.grafzerkje.be.
 
-Het stond in de sterren geschreven dat VLM zich gediscrimineerd zou voelen door het plan van de federale regering om een subsidie van 19 miljoen euro alleen toe te kennen aan de luchtvaartmaatschappijen die opereren op Brussels Airport. De centen zouden in de praktijk gaan naar Brussels Airlines, Thomas Cook en Jetairfly. Het pak centen wordt niet rechtstreek aan de maatschappijen geschonken maar bijvoorbeeld als tussenkomst voor de extra hoge veiligheidskosten op Brussels Airport. Of de Europese commissie in zijn nopjes is met dit gul initiatief is niet bekend. Of de regering centen heeft om nog een vierde maatschappij aan het trio toe te voegen durven wij betwijfelen. Het gulle gebaar ten gunste van het drietal was zeker welkom om de bikkelharde concurrentie met enkele lagekostenmaatschappijen op Brussels Airport wat te verzachten, alhoewel de bezettingscijfers van bijvoorbeeld Brussels Airlines gunstig evolueren. Arthur White, de CEO van VLM Airlines, eist in een open brief aan enkele toppolitici een gelijke behandeling van alle luchtvaartmaatschappijen. En wat zal de houding zijn van andere luchtvaartbedrijven die gebruik maken van Brussels Airport, bijvoorbeeld in de sector van de zakenluchtvaart?

- Belgocontrol deelde mee dat vanaf 16 oktober 2014 aangepaste procedures voor beperkte zichtbaarheid in werking treden voor het landen of opstijgen op Brussels Airport (zie Aeronautical Information Publication, AIP.) Tot op vandaag is de Runway Visual Range (RVR) voor Brussels Airport vastgesteld op 150 m. Door de technologische evoluties en de altijd maar betere pilotenopleidingen zijn dergelijke minima achterhaald. Voortaan zal de piloot bij beperkte zichtbaarheid zelf beslissen om op te stijgen of te landen, op basis van de certificering van zijn toestel en zijn bemanning. Uiteraard houdt hij ook rekening met de instructies van de Belgocontrol-verkeersleiders.

-'Opvolger Starfighter is nog niet gekozen,' schreef wijlen luchtvaartjournalist Felicien Van den Hoof in de Gazet van Antwerpen op 18 februari 1975. Vervang 'Starfighter' door 'F-16' en het zou een koptekst uit een krant anno 2014 kunnen zijn. De geschiedenis herhaalt zich, er is weer een technologische en communautaire strijd op komst.  De nieuwe federale regering mag beslissen welke kandidaat-opvolger het paradepaardje van Comopsair zal vervangen. Gaat de keuze van defensie voldoende doorwegen op de aankoopbeslissing? Is de F-35 Joint Strike Fighter nu al de koploper? Jean-Pierre Decock zal het dossier de komende jaren voor Hangar Flying van nabij opvolgen.  

-We kregen opmerkingen over foto's en kaarten die in artikels te klein zijn afgebeeld. Klik op de afbeelding en ze verschijnt in een groter formaat.

-Omwille van een softwareprobleem blijven de Google Maps in de database www.aviationheritage.eu voorlopig onbeschikbaar. We informeren u via de nieuwsbrief wanneer de software update voltooid is, dan kunnen de kaarten opnieuw geraadpleegd worden. 

Deze maand op Hangarflying.be

ARTIKEL


St. Martin's in the woods: een stille getuige van een dramatische vlucht van de OO-CBG

Op 18 september 1946 stortte de Sabena DC-4 OO-CBG neer in een onherbergzaam gebied nabij Gander, Newfoundland. Tom Bergen trok naar de plaats van de ramp. De slachtoffers zijn er begraven, bij de resten van het vliegtuig. 

IMPRESSIE


Schaffen Oldtimer
Fly In 2014

Manu en Frans hadden op de Schaffen Fly Drive In vooral oog voor de vliegtuigen, alhoewel er ook prachtige oldtimer voertuigen op bezoek kwamen.

CURSIEFJE


Ondersteboven

Onze gastauteur Guido Bouckaert leeft liever ondersteboven, dat is wel duidelijk na het lezen van dit cursiefje over tien acrovluchten.

ARTIKEL


Het North Atlantic Aviation Museum: een grote geschiedenis in een klein museum

Tom Bergen bezocht ook het North Atlantic Aviation Museum. Ook daar wordt de ramp met de Sabena DC-4 Charlie Baker George nog herdacht.   

IMPRESSIE


Emirates eindelijk op Brussels Airport

Ook Giovanni volgde de start van de eerste Emirates-vlucht op Brussels Airport. Hij ontmoette er ook Belgische bemanningsleden. 

DATABASE


Monument voor 2/Ltn Vincent Waterfall (Royal Engineers) en Ltn Charles Bayly, Marcq

Op zaterdag 23 augustus 2014 werd in Marcq (Enghien) een monument onthuld opgedragen aan de twee eerste Britse piloten van wie hun vliegtuig werd neergehaald aan het begin van de Groote Oorlog.

IMPRESSION


Premier vol Emirates

De komst van Emirates zorgt op Brussels Airport voor extra banen. Pas opgericht in 1985 heeft Emirates nu een vloot van 227 ultramoderne vliegtuigen. Guy was aanwezig bij de inhuldigingsvlucht. 

ARTIKEL


4.000 heures de vol en F-16, record de Belgique pour Charl'z

Jean-Pierre schreef het artikel over de 4.000 vlieguren op F-16 van Commandant Vlieger Marc 'Charl'z' Longlé.

DATABASE


Graf van Manuel Torrijos, Kortenberg

Een bemanningslid van de OO-SFA, verongelukt in Casablanca in 1958, rust op de begraafplaats van Kortenberg.
Copyright © 2014 Hangar Flying vzw, alle rechten voorbehouden.
Je ontvangt deze maandelijkse nieuwsbrief omdat je bent ingeschreven in ons adressenbestand.
Ons postadres:
Hangar Flying vzw
Meidoornlaan 44
Grimbergen 1851
Belgium


Email Marketing Powered by MailChimp