Search This Blog

2015-01-19

Hangar Flying : Nieuwsbrief 88 - “Belgische luchthavens blikken terug op 2014”


---------- Forwarded message ----------
From: Hangar Flying vzw <info@hangarflying.be>
Date: 2015-01-14 17:15 GMT+01:00
Subject: Nieuwsbrief 88 - "Belgische luchthavens blikken terug op 2014"
To: yves duwelz <yduwelz@gmail.com>



Hangar Flying is de Engelse uitdrukking voor het keuvelen over luchtvaart. We willen op een aangename en eigenzinnige manier artikels brengen over de Belgische burgerlijke en militaire vliegerij.
Wordt deze nieuwbrief niet correct weergegeven? Lees in een browser
www.hangarflying.be
logo Hangar Flying

Nieuwsbrief 88 - Januari 2015

 

Vrienden van de luchtvaart,


onze sponsors:

Aviationshop
Aviationshop
Aviationshop
Met de komst van het nieuwe jaar maken de Belgische luchthavens de balans op van hun activiteiten. Brussels Airport kondigde met trots aan dat het passagiersrecord uit 2000 (21.637.003 passagiers) in 2014 verbroken werd. In totaal maakten 21.933.190 passagiers gebruik van Brussels Airport, een stijging van niet minder dan 14,6% ten opzichte van het jaar daarvoor. Ook de vrachtvolumes stegen met 5,6% tot 453.954 ton.
2014 betekende voor Charleroi Brussels South Airport een daling in passagiersaantallen naar 6,44 miljoen passagiers tegenover 6,8 miljoen in 2013. De komst van Ryanair naar Brussels Airport speelde hierin ongetwijfeld een rol. De luchthaven kreeg van het Waals Gewest de vergunning om haar faciliteiten gevoelig uit te breiden. Door een investering tussen 80 en 100 miljoen euro kan men op termijn de terminaloppervlakte verdubbelen van 30.000 naar 64.000 vierkante meter. Onafhankelijk consultancy bureau OAG (www.oag.com) maakte daarnaast bekend dat de luchthaven van Charleroi een mooie tweede plaats behaalde inzake on-time vertrekken, voor luchthavens met een aanbod van minder dan 10 miljoen zetels per jaar. 93,1% van de aankomende en vertrekkende vluchten landde of vertrok volgens het bureau ook daadwerkelijk binnen een tijdspanne van 15 minuten rond hun scheduled times.

De luchthaven van Luik was ook in 2014 de grootste van het land in termen van vrachtvolumes. Niet minder dan 590.579 ton vracht werd behandeld op Liège Airport, een stijging van 5,3% tegenover 2013. Op vlak van passagiers moest Luik een lichte daling van 3,95% optekenen, goed voor 302.847 passagiers.

Voor de luchthaven van Oostende bracht 2014 een halvering van de vrachtvolumes mee tot bijna 25.000 ton, maar kon daarentegen wel een lichte stijging (+2,2%) van het aantal passagiers (tot 253.044) opgetekend worden. Daarmee rondde de kustluchthaven de kaap van het kwart miljoen passagiers.

Op de luchthaven van Antwerpen keek men aan tegen negatieve groeicijfers. In 2014 maakten 121.357 passagiers gebruik van de luchthaven. 2015 moet soelaas brengen voor de slabakkende trafiekcijfers met de komst van Jetairfly die vanaf april met hun Embraer 190s vanop Antwerpen chartervluchten naar een aantal Europese steden zal aanbieden. Vergeten we ook VLM Airlines niet, die eind januari vanaf Antwerpen lijndiensten naar Genève zal aanbieden.

De luchthaven van Kortrijk profiteerde dan weer van de herdenkingen van '100 jaar Groote Oorlog' met onder andere het bezoek van de Amerikaanse president Barack Obama. De luchthaven klokte af op een totaal van 38.065 vliegbewegingen, goed voor een totaal van 79.285 passagiers, een stijging van 11,4%.

Op 7 januari werd op televisiezender één ook de eerste aflevering van 'Luchthaven 24/7' uitgezonden, de opvolger van de succesreeks 'Het leven zoals het is … luchthaven', die begin jaren 2000 voor het eerst op nationale televisie te zien was. Om te weten of er een waardige opvolger gevonden wordt voor karakterfiguur 'Redcap Johan', moet je zeker kijken.

Eind december 2014 leverde Airbus Industrie, dochter van Airbus Group, de eerste A350 XWB aan launch customer Qatar Airways. Op 23 december, één dag na de overhandiging, vertrok de eerste A350 van Qatar Airways samen met hun vierde A380 vanuit de fabriek in Toulouse richting Doha. Qatar Airways, die sinds december 2013 ook op Brussels Airport vliegt, bestelde meteen 80 toestellen (43 A350-900 en 37 A350-1000). De slats van de A350 XWB worden in België door Sonaca (Gosselies) gemaakt. De tweemotorige A350 is de opvolger van de populaire A330 en het antwoord van Airbus Industrie op de Amerikaanse Boeing 787 Dreamliner. In het orderboekje van de A350 staan begin 2015 577 bestellingen van 41 klanten.

In de vorige nieuwsbrief spraken we al over de zware besparingen waar defensie in 2015 tegenaan kijkt. NAVO secretaris-generaal Jens Stoltenberg herinnerde premier Charles Michel, minister van Buitenlandse Zaken Didier Reynders en minister van Defensie Steven Vandeput echter aan de belofte die (weliswaar door de vorige regering) gemaakt werd om te streven naar een defensiebudget van 2% van het BBP. De secretaris-generaal bood aan om België te helpen bij het maken van de moeilijke budgettaire keuzes.

Eén van de twee Falcon 20s van de 15e Wing Luchttransport gaat naar alle waarschijnlijkheid in opslag. Reden is de nakende D-check van de CM-01, die in 1973 geleverd werd, waarvoor door de aangekondigde besparingen geen fondsen beschikbaar zijn.
Hangar Flying

Deze maand op Hangarflying.be

ARTIKEL


Vlaamse velden vanuit de helikopter

Tom trok deze maand een warme jas aan en stapte in een Robinson R44 van Heli Promotions. Hij bezocht de slagvelden in de Westhoek vanuit de lucht en kwam terug met beeld en tekst.

IMPRESSION


NHV reçoit les deux premiers EC-175

Noordzee Helikopters Vlaanderen nam op 12 december de eerste van 16 EC-175s in ontvangst. Guy maakte hier een impressie over.

BOEK


Het fotoalbum
van Edmond en
Jacques Desclée

Frans besprak daarnaast twee recent uitgegeven boeken. In het eerste boek beschrijven de auteurs het vliegveld van Ophoven. Het tweede is een fotoboek over een verzameling (unieke) luchtfoto's die tijdens de Eerste Wereldoorlog gemaakt werden door de broers Desclée.

Database


Gedenkplaat slachtoffers WO1 bombardement Brugge

Een gedenkplaat voor slachtoffers van een bombardement tijdens WO1 hangt in Brugge in de Balsemboomstraat.  De kinderen die omgekomen zijn tijdens dit bombardement liggen begraven in Assebroek

ARTICLE


General Aviation Safety Day (GASD)

Guy volgde General Aviation Safety Day en stak hierbij flink wat op over veiligheid in de
lichte luchtvaart. 

ARTICLE


Hardi petit Harvard
ex-belge

Jean-Pierre maakte van de lange winteravonden gebruik om het verhaal van de H9, een Belgische North American Harvard, neer te pennen. 

IMPRESSIE


Spotting 2014

Kevin dook in z'n persoonlijk fotoarchief van 2014 en selecteerde samen met Guy een aantal opmerkelijke bezoekers op Brussels Airport en de luchthaven van Antwerpen. Gezien de omvang van het aantal interessante bezoekers zullen we ook volgende maand een selectie foto's publiceren. In februari komen de bezoekers uit Rusland en het voormalige Oostblok aan bod, evenals enkele interessante machines op de luchthaven van Luik.

Database


Laatste rustplaats van Lt Kol Vl Charles Roman

Foto's over de laatste rustplaats van Lt Kol Vl Charles Roman werden aangevuld met extra informatie

ARTICLE


Sabena Aerospace :
un nouveau nom et
un nouveau départ

Guy zakte af naar Brussels Airport waar hij de persconferentie van Sabena Technics bijwoonde. De firma, die na het faillissement van Sabena overgenomen werd door de Franse TAT groep, is sinds juni 2014 terug in Belgische handen en zal in de loop van 2015 omgedoopt worden tot Sabena Aerospace. 

ARTIKEL


Panamarenko Universum

Frans stelde zich maar al te graag kandidaat om de tentoonstelling van (luchtvaart-) kunstenaar Panamarenko in diens geboortestad Antwerpen te bezoeken.   

DATABASE


Gedenkteken voor
de bemanning van Halifax DT556/MP-U

In Kasterlee staat sinds 21 juni 2014 een monument voor de bemanning van Halifax DT556/MP-U. Wie bezorgt ons een foto?

Database


Graf 1/Sgt Vl Guido Verspeelt

Via Eddy De Buck kregen we meer informatie en foto's over 1/Sgt Vl Guido Verspeelt in Eine (Oudenaarde). 
Copyright © 2015 Hangar Flying vzw, alle rechten voorbehouden.
Je ontvangt deze maandelijkse nieuwsbrief omdat je bent ingeschreven in ons adressenbestand.
Ons postadres:
Hangar Flying vzw
Kruipstraat 36
Grimbergen 1850
Belgium


Email Marketing Powered by MailChimp