Search This Blog

2015-04-16

Hangar Flying : Nieuwsbrief 91 - “De vluchtroutes van Echternach”




Hangar Flying is de Engelse uitdrukking voor het keuvelen over luchtvaart. We willen op een aangename en eigenzinnige manier artikels brengen over de Belgische burgerlijke en militaire vliegerij.
Wordt deze nieuwbrief niet correct weergegeven? Lees in een browser
Jetairfly nam afscheid van OO-JAP, de laatste Boeing 767-300 in de vloot. (Foto Kevin Cleynhens)
Fouga Magister MT05 staat sinds begin april in Antwerpen... hier nog een foto in de originele Rode Duivel kleuren op thuisbasis Brustem, bijna 40 jaar geleden genomen op 28 april 1975. (Foto DFC)

logo Hangar Flying

Nieuwsbrief 91 - April 2015

 

Vrienden van de luchtvaart,


onze sponsors:

Aviationshop
Aviationshop
Aviationshop
Je zal maar minister of staatssecretaris van Mobiliteit wezen en het dossier van de vluchtroutes erven van je voorgangers die er, laat ons eerlijk zijn, een potje van hebben gemaakt. In deze situatie bevindt huidig minister van Mobiliteit Jacqueline Galant zich nu. Vanaf 2 april werden een aantal omstreden vluchtroutes, die in februari 2014 door voormalig staatssecretaris van Mobiliteit Melchior Wathelet ingevoerd werden, opnieuw afgevoerd. Vliegtuigen die opstijgen vanaf Brussels Airport worden daarnaast ook verplicht meer gas te geven om bijgevolg sneller te kunnen stijgen waardoor hun akoestische voetafdruk op de grond (en dus ook het aantal getroffen 'omwonenden') drastisch naar beneden gaat. "Goed idee, klinkt logisch", hoor ik u denken! Ware het niet dat deze praktijk al voor 2013 in voege was op Brussels Airport… Wat was die uitspraak nu ook weer over het opnieuw uitvinden van het warm water?

Met de invoering van de 'nieuwe', of waren het nu de 'oude', vluchtroutes verplaatst het zwaartepunt van het vertrekkend verkeer zich terug van Brussel naar de Brusselse Noord- en Oostrand. Actiecomités onderling gaan in de clinch wegens tegengestelde belangen, de vliegtuigen moeten immers ergens naartoe.

In de nasleep van de verschrikkelijke gebeurtenissen met vlucht Germanwings 4U9525 in de Alpen roept de publieke opinie, onder druk van oa. de media, om maatregelen om dergelijke tragedies uit te sluiten. Persoonlijk vind ik de stelregel, die nu ook door EASA aanbevolen wordt, om te allen tijde twee personen in de cockpit te hebben een van de meest zinvolle. Het doet me denken aan een oude prof die me jaren geleden de eerste keer sprak over de Montesquieu en z'n scheiding der machten, waarin hij stelde dat iedereen die beschikt over macht die vroeg of laat zal misbruiken. Die tweede man (of vrouw) in de cockpit kan niet helpen bij het effectief besturen van het toestel, maar kan wel een ontradend effect hebben in geval de achterblijvende piloot kampt met gedachten aan een wanhoopsdaad.

Andere voorgestelde maatregelen grenzen aan het onwaarschijnlijke, ja zelfs aan het absurde. De mogelijkheid om een vliegtuig vanop afstand over te nemen, zeker in tijden waarin de netwerken van het Witte Huis gehackt kunnen worden, is vragen om moeilijkheden. Daarnaast is de publieke opinie kritisch voor de psychologische screening van piloten. Zullen zij naast zware periodieke medische proeven nu ook psychologische testen moeten ondergaan? Wat de copiloot (ik noem bewust z'n naam niet) van de Germanwings vlucht op z'n geweten heeft, is niet alleen de moord op 149 onschuldige mensen, maar ook de schade aan het imago van de duizenden piloten die dagelijks miljoenen passagiers wél veilig naar hun bestemming brengen.

Twee jaar na de 'njet' van Europa op de plannen van UPS om TNT Express over te kopen komt FedEx, de andere Amerikaanse pakjesgigant met een nieuw bod op de activiteiten van TNT Express. Deze keer heeft men goede hoop dat Europa de deal goed zal keuren wegens de geografische complementariteit van de activiteiten van FedEx (voornamelijk buiten Europa) en TNT Express (enkel in Europa). Deze overname zal niet alleen voor de tewerkstelling in België gevolgen hebben, aangezien de Europese hoofdzetel verplaatst zal worden vanuit Brussel naar Nederland. Daarnaast moet ook de luchtvaartafdeling TNT Airways verkocht worden. De Compagnie Maritime Belge (CMB), vooral bekend door haar scheepvaartactiviteiten, had bij de vorige overnamepoging al interesse getoond in de maatschappij, die voornamelijk actief is vanop de luchthaven van Luik. Dat is ook dit keer het geval. CMB is via haar dochteronderneming ASL Aviation actief in de luchtvaart. ASL Aviation groepeert Air Contractors (Ierland), Europe Airpost (Frankrijk), Farnair (Zwitserland) en FlySafair (Zuid-Afrika), goed voor een vloot van meer dan 100 toestellen.

Op 3 april kwam in Antwerpen de container aan met daarin de Fouga Magister N216DM. Voor de Belgische liefhebbers van de Fouga zal deze Amerikaanse registratie weinig betekenen, maar MT05 zal daarentegen bij vele kenners van de Fouga een belletje doen rinkelen. De Fouga draagt, na een jarenlang verblijf in de Verenigde Staten, nog de kleuren van het stuntteam 'Red Devils'. Het team van Frédéric Vormezele zal de machine in luchtwaardige toestand herstellen.
Hangar Flying

Deze maand op Hangarflying.be

ARTIKEL


Feestelijke opening Connector
met zwart lintje

Op 24 maart waren Frans en Kevin van de partij op Brussels Airport om de plechtige opening van de Connector mee te maken. Op 26 maart konden ook de eerste passagiers gebruik maken van deze nieuwe verbinding tussen de B Pier (geopend in 1994) en de A pier (geopend in 2002).

IMPRESSIE


Bronco Fan Dag 2015

Tom was bijna niet te houden om naar Wevelgem te trekken. Het Bronco Demo Team hield daar de Bronco Fan Dag. Niet alleen de Bronco werd in een Beierse plunje gestoken, maar ook de dames van het team. Tom zorgde voor tekst en vooral beeld!

LIVRE


Florennes Raum Sieben 1942-1944

Jean-Pierre las het boek 'Florennes Raum Sieben 1942-1944' van Roland Charlier. Hij maakte hiervan een boekbespreking. 

ARTICLE


We fly you to
the home of Tintin

Op 16 maart stelde Brussels Airlines in samenwerking met Moulinsart 'Rackham' voor. Rackham verwijst naar het Kuifje-album 'De schat van Scharlaken Rackham' waarbij Kuifje aan boord van de door professor Zonnebloem ontworpen duikboot op zoek gaat naar de schat aan boord van de gezonken 'Eenhoorn'. De komende vijf jaar zullen Kuifje en Bobby het Europese luchtruim doorklieven aan boord van hun duikboot. Frans zorgde voor tekst en Kevin voor bijpassende beelden.

IMPRESSIE


Doellandingen bij Vliegclub Ursel

Je kon Tom op paasmaandag ook vinden vlak naast de landingsbaan op het vliegveld van Ursel waar hij de doellandingswedstrijd van Vliegclub Ursel volgde. 

Database


Monument B-24
Pale Ale

Op zondag 12 april 2015 kwam de zoon van 2LT Henry Wynia het monument bezoeken dat in Dergneau werd opgericht ter ere van de crew van de B-24 Liberator Pale Ale.

CURSIEFJE


Fotograaf
versus Auteur?

Gastauteur Guido Bouckaert kroop in z'n pen en bezorgde ons een cursiefje waarbij hij ons terugneemt in de tijd, naar een tijdperk waar fotografen nog afgedrukte foto's rondstuurden en de nadruk lag op 'lezen' in plaats van 'zien'.

IMPRESSIE


Een jobdag... maar net iets anders

Tenslotte maakte Tom ook een mooie reportage over de Fly To Your Dream jobdag van Defensie op de luchtmachtbasis van Beauvechain.

Artikel


Graf navigator F/O Ferdinand Van Den Heuvel

Op 6 maart 1945 verongelukt de Belgische navigator F/O Ferdinand Van Den Heuvel met de de Havilland Mosquito NT258. Van Den Heuvel rust op de begraafplaats van Sint-Amandsberg. 
Copyright © 2015 Hangar Flying vzw, alle rechten voorbehouden.
Je ontvangt deze maandelijkse nieuwsbrief omdat je bent ingeschreven in ons adressenbestand.
Ons postadres:
Hangar Flying vzw
Kruipstraat 36
Grimbergen 1850
Belgium


Email Marketing Powered by MailChimp