Search This Blog

2015-05-16

Hangar Flying Nieuwsbrief 92 - “Keert het tij voor Antwerpen Airport?”

Forwarded message - From: Hangar Flying vzw



Hangar Flying is de Engelse uitdrukking voor het keuvelen over luchtvaart. We willen op een aangename en eigenzinnige manier artikels brengen over de Belgische burgerlijke en militaire vliegerij.
Wordt deze nieuwbrief niet correct weergegeven? Lees in een browser
Jetairfly nam afscheid van OO-JAP, de laatste Boeing 767-300 in de vloot. (Foto Kevin Cleynhens)
De opstart van de nieuwe vluchten van VLM naar Hamburg kadert in een groter plan om de grote Europese havensteden (Antwerpen, Hamburg, Rotterdam en Southampton) met elkaar te verbinden.

logo Hangar Flying

Nieuwsbrief 92 - Mei 2015

 

Vrienden van de luchtvaart,


onze sponsors:

Aviationshop
Aviationshop
Aviationshop
Het belooft een boeiend jaar te worden voor de Antwerpse luchthaven! Na de zwarte sneeuw die de luchthaven zag in 2014 zijn de vooruitzichten voor 2015 alvast een flink stuk beter. Nieuwe investeringen (in onder andere bijkomende parkeerplaatsen en vernieuwde bagagebanden) en een flinke uitbreiding van het vluchtaanbod moeten in 2015 zo'n 200.000 passagiers naar de luchthaven brengen. Vorig jaar waren het er nog iets meer dan 121.000. Home based carrier VLM Airlines opende vanuit Antwerpen nieuwe routes naar Genève en Hamburg. Daarnaast lanceerde ook Jetairfly vanuit Antwerpen vluchten naar Alicante, Barcelona, Berlijn (Tegel), Ibiza, Malaga, Mallorca en Milaan (Malpensa).

De opstart van de nieuwe vluchten van VLM naar Hamburg kadert in een groter plan om de grote Europese havensteden (Antwerpen, Hamburg, Rotterdam en Southampton) met elkaar te verbinden. Tijdens de inaugural flight tussen Antwerpen en Hamburg bevestigde CEO Arthur White aan Hangar Flying dat de maatschappij nog altijd naar Sukhoi Superjet kijkt om vanaf volgend jaar ook op middellange afstand vluchten aan te bieden. Men kijkt daarbij vooral naar bestemmingen zoals Moskou en Tel Aviv, die naast Antwerpen ook belangrijke steden zijn in de diamanthandel.

Take Air, een concept van The Aviation Factory, lanceerde begin mei de eerste vluchten tussen Antwerpen en Zürich. Take Air (www.flytakeair.com) is een zogenaamde membership airline, waarbij (voornamelijk) zakenmensen zich kunnen aansluiten om dan voor een vast bedrag per maand een onbeperkt aantal vluchten te nemen. Daarnaast biedt men ook een vijf, tien en twintigvluchtenkaart aan. De vluchten worden uitgevoerd met een Beechcraft King Air.

Eind april kondigde Minister van Defensie Steven Vandeput aan dat de voorstelling van het langverwachte strategische plan zou uitgesteld worden tot september. Ondertussen lekte wel uit dat men bij Defensie kijkt naar de aankoop van maar liefst drie Multi Role Tanker Transport (MRTT) tankervliegtuigen van Airbus voor een prijskaartje van 840 miljoen euro. Ook voor de Airbus A400M transportvliegtuigen, de opvolgers van de C-130s, overweegt men om speciale brandstofbevoorradingskits te bestellen.

In het dossier van de vervanging van de F-16 schuift de Amerikaanse vliegtuigbouwer Boeing de F-18 naar voor. Militaire bronnen wijzen op het feit dat de F-18 niet in staat zou zijn nucleaire wapens te vervoeren. Meer en meer wijzen de neuzen in de richting van de peperdure F-35 als opvolger van de F-16s.

Vanuit Wallonië komt dan weer positief nieuws van Sonaca, de Belgische bouwer van vliegtuigonderdelen voor onder andere Airbus en Embraer. Na een periode, waarin het bedrijf sukkelde aan de rand van het faillissement, maakte men daar bekend dat het momenteel beschikt over een orderboek van 1,8 miljard euro, goed voor vijf jaar productie. Minder goed nieuws komt van Sabca, een andere Belgische speler op de markt. Voor het eerst in twaalf jaar moest men daar het boekjaar afsluiten met rode cijfers.
 
Hangar Flying

Deze maand op Hangarflying.be

ARTIKEL


Feestje na crash in Edegem

Frans heeft een voorliefde voor alles wat de Belgische luchtvaartgeschiedenis aangaat. Hij was dan ook in de wolken toen hij in contact kwam met een familielid van een passagier van een in 1929 gecrashte Handley Page van Sabena. Naast het verhaal had de dame ook beeldmateriaal, reden te meer voor een artikel.

ARTIKEL


IJsland, een thuis voor Belgische Jodel

Gastauteur Guido Bouckaert trok een warme jas aan en vloog met Icelandair naar IJsland waar hij op zoek ging naar een 'Belgische' Jodel.

DATABASE


Monument voor bemanning Halifax Mk II JD259

Het monument in Hombeek voor de bemanning van de Halifax Mk II JD259 NP-R kreeg een upgrade, met dank aan Operation Neptune vzw. 

ARTIKEL


Luchtvaartpark in Mol

Frans had deze maand ook een gesprek met Jack Schoepen over het luchtvaart themapark dat deze man in Mol wil openen.  

IMPRESSION


L'Aviation Press Club fête son MOTY 2015

Guy volgde de uitreiking van de Man of the Year award, een prijs die dit jaar te beurt viel aan Hans Vanhaelemeesch, communicatie-verantwoordelijke van Jetair / Jetairfly.

Database


Monument Roland Garros in Hulste

Op 16 april 2015 werd in Hulste (Harelbeke) een monument ingehuldigd om de noodlanding van luchtaas Roland Garros te herdenken.

ARTICLE


Agusta Aerospace Services

Guy en Kevin waren op bezoek bij AgustaWestland Aviation Services. Zij deden er inspiratie op voor een artikel.

IMPRESSIE


Heropening van het Historisch Centrum Luchtmachtbasis Brustem

Luc Wittemans was van de partij bij de opening van het vernieuwde museum te Sint Truiden. Hij maakte er een impressie van.

DATABASE


Graf van Flying Officer Marc Gendebien

In de Nederlandse gemeente Leusden rust Flying Officer Marc Gendebien, op 19 november 1944 gesneuveld met zijn Spitfire LF Mk.IX NH241/GE-D. 
Copyright © 2015 Hangar Flying vzw, alle rechten voorbehouden.
Je ontvangt deze maandelijkse nieuwsbrief omdat je bent ingeschreven in ons adressenbestand.
Ons postadres:
Hangar Flying vzw
Kruipstraat 36
Grimbergen 1850
Belgium