Search This Blog

2015-08-16

Hangar Flying : Nieuwsbrief 95 - “Belgocontrol maakt luchtruim aantrekkelijker”

Forwarded message - From: Hangar Flying vzw 



Hangar Flying is de Engelse uitdrukking voor het keuvelen over luchtvaart. We willen op een aangename en eigenzinnige manier artikels brengen over de Belgische burgerlijke en militaire vliegerij.
Wordt deze nieuwbrief niet correct weergegeven? Lees in een browser
Circus 157 is de codenaam voor een luchtaanval op Rijsel op 5 mei 1942. Circus 157 is nu ook de naam van een gezellig eetcafé bij de kerk in Dranouter, het werd gezellig aangekleed met vliegtuigattributen (Foto Manu Godfroid)

logo Hangar Flying

Nieuwsbrief 95 - Augustus 2015

 

Vrienden van de luchtvaart,


onze sponsors:

Aviationshop
Aviationshop
Aviationshop
Vorige maand hadden we het over de goede financiële jaarresultaten van luchtverkeersleider Belgocontrol. Om het Belgische luchtruim aantrekkelijker te maken voor luchtvaartmaatschappijen, kondigde het autonome overheidsbedrijf aan dat het de tarieven om gebruik te maken van het luchtruim met 30% wil laten dalen. In hetzelfde persbericht wijst men er meteen wel op dat het hier enkel gaat over de tarieven voor het overvliegend luchtverkeer. Dit staat volledig los van oa. de dienstverlening op de Belgische luchthavens (Antwerpen, Brussel, Charleroi, Luik en Oostende.) De vraag naar verlaging van de tarieven komt van Europa, die op deze manier het Europese luchtruim aantrekkelijker wil maken voor niet-Europese luchtvaartmaatschappijen. Het zijn immers de luchtvaartmaatschappijen die de kosten voor overvlucht moeten betalen.
Steeds meer en meer wordt in de media melding gemaakt van incidenten waarbij piloten van landende of opstijgende vliegtuigen drones op hun vlieghoogte rapporteren. Dat dit mogelijk catastrofale gevolgen kan hebben, kan niet genoeg benadrukt worden. In België werden tot nu toe al vijf incidenten gemeld waarbij drones te kort in de buurt van vliegtuigen komen.
Het is interessant om de verschillende visies van de Vlaamse en federale ministers van Mobiliteit te lezen. Volgens federaal minister van Mobiliteit Jacqueline Galant mag een drone tot maximaal 91 meter hoogte vliegen. Haar Vlaamse tegenknie Ben Weyts wil drones toelaten tot 150 meter, hoewel de minimale vlieghoogte voor bemande vliegtuigen ook 150 meter bedraagt. Voor beide visies valt echter wat te zeggen. Galant haalt aan dat de minimale vlieghoogte van bemande vliegtuigjes eveneens 150 meter bedraagt en de veiligheidsmarge dus gereduceerd wordt tot nul. Weyts haalt dan weer aan dat volgens de Europese regelgeving drones mogen vliegen tot 150 meter. Bemerk wel dat het hier om grotere (commerciële) drones zou gaan. De kleinere, persoonlijke drones mogen tot maximaal 30 meter hoog vliegen.
Luchtvaartjournalist Pierre Sparaco is op maandag 3 augustus 2015 op 75-jarige leeftijd overleden in het Franse Aix-en-Provence. Vanaf eind jaren vijftig specialiseerde hij zich in de luchtvaart, eerst in zijn geboorteland België en later in Frankrijk. Al in 1956 publiceerde hij een eerste nieuwsbrief voor spotters. Vele jonge snaken kwamen voor het eerst in contact met luchtvaartpublicaties dankzij zijn pocket-luchtvaartboekjes van Marabout Flash. Sparaco schreef naast de massa deskundige luchtvaartartikels een twintigtal boeken, waaronder het sublieme werk 'Concorde, la véritable histoire." In België was hij ook één van de oprichters van de Aviation Press Club (APC.) Pierre Sparaco heeft een zeer boeiende periode uit de luchtvaartgeschiedenis vanop de eerste rij kunnen mee beleven. Met zijn heengaan verliezen we een monument in de luchtvaartjournalistiek.
Circus 157 is de codenaam voor een luchtaanval op Rijsel op 5 mei 1942. Enkele monumenten die aan de luchtaanval herinneren zijn deze ter ere van Sgt Vl Karel Pavlik (313 Sqn) in Kemmel en van Lt Vl Baudouin de Hemptinne in Dranouter. Circus 157 is nu ook de naam van een gezellig eetcafé (www.circus157.be) op het Planciusplein bij de kerk in Dranouter. In het café, dat is aangekleed met vliegtuigattributen, voelen luchtvaartliefhebbers zich direct thuis. Aan het plafond hangt ondermeer een schaalmodel van de Spitfire waarmee de Hemptinne in 1942 crashte. Het model is een knap werkstuk van Kobe Houdendycke. Architect Koenraad Vandendorpe van www.crayonprojects.com ontwierp het interieur van Circus 157.
Hangar Flying

Deze maand op Hangarflying.be

ARTICLE


VL3 Evolution,
l'ULM véloce !

Jean-Pierre trok naar Amougies waar hij de kans kreeg om met de VL3, de Ferrari onder de ULMs, te vliegen. Terug aan de grond en een indrukwekkende ervaring rijker, maakte hij er een artikel over.

BOEK


Koers Noordzee

Zeggen dat Frans van goede (luchtvaart)literatuur houdt, is een openstaande deur intrappen. Hij las dan ook met veel plezier het boek Koers Noordzee van auteur Eddy Lambrecht. Naast een zeer goede tekst konden ook de unieke foto's hem bekoren.

ARTIKEL


Droom niet meer

Gastauteur Guido Bouckaert vloog met de Belgische Piper Tri-Pacer OO-JAK en neemt ons mee naar het moment waar hij gebeten werd door de luchtvaartmicrobe. 

Project


La SABENA et l'aviation en Belgique

Een tijdje geleden contacteerde ex-Sabenien Jacques Gorteman Hangar Flying. Hij had een lijvig manuscript samengesteld over de geschiedenis van Sabena en de luchtvaart in België. Jean-Pierre had een gesprek met de man en schreef dit neer in een artikeltje. Het volledige manuscript kan je trouwens gratis in PDF formaat downloaden op de Hangar Flying website.

ARTICLE


Un mois de juillet animé pour la Composante Air

Op 21 juli volgde Jean-Pierre naar goede gewoonte het luchtdéfilé. Aan boord van een van de Sea Kings van het 40e Squadron uit Koksijde zat onze redacteur Tom. Samen zorgden ze voor een impressie.

DATABASE


Monument

In Grand-Hallet vond Peter Vandevorst dit monument voor de crew van een Wellington en een B-17.
Copyright © 2015 Hangar Flying vzw, alle rechten voorbehouden.
Je ontvangt deze maandelijkse nieuwsbrief omdat je bent ingeschreven in ons adressenbestand.
Ons postadres:
Hangar Flying vzw
Kruipstraat 36
Grimbergen 1850
Belgium


Email Marketing Powered by MailChimp





--
Yves Duwelz

Please use my new email adress yduwelz@gmail.com

Belgianaviationnews.be
http://www.Belgianaviationnews.be


Follow Belgianaviationnews.be to get direct update

Join this site
with Google Friend Connect