Search This Blog

2015-09-16

Hangar Flying.be : Nieuwsbrief 96 - “Replica van de Bugatti 100P maakt eerste vlucht na bijna 80 jaar”

Forwarded message - From: Hangar Flying vzw 


Hangar Flying is de Engelse uitdrukking voor het keuvelen over luchtvaart. We willen op een aangename en eigenzinnige manier artikels brengen over de Belgische burgerlijke en militaire vliegerij.
Wordt deze nieuwbrief niet correct weergegeven? Lees in een browser
Het was een gezellige drukte op het vliegveld van Saint Hubert, waar binnen- en buitenlandse vliegtuigen te bewonderen waren. (Foto Kevin Cleynhens)

logo Hangar Flying

Nieuwsbrief 96 - September 2015

 

Vrienden van de luchtvaart,


onze sponsors:

Aviationshop
Aviationshop
Aviationshop
enkele maanden geleden schreef Frans een prachtig artikel over het leven van Graaf Louis de Mongé. In het artikel had Frans het onder andere over de Bugatti 100P, het racevliegtuig dat Louis de Mongé eind jaren dertig ontwierp. Op 19 augustus 2015, bijna 80 jaar nadat de Mongé begon met de bouw van de originele Bugatti 100P, maakte een replica van dit elegante en futuristische vliegtuig haar eerste vlucht vanop Clinton-Sherman Airport in Burns Flat (Verenigde Staten). De landing verliep echter minder vlot en eindigde, wegens het falen van een van de remmen, met de neus in het gras naast de baan. De beide propellers waren zwaar beschadigd. Bij Hercules Propellers (www.hercprops.com) zat men niet stil en bouwde men ondertussen twee nieuwe (en verbeterde) schroeven. Je kan het project volgen op bugatti100p.com of via de Facebook pagina van het project. Bekijk het filmpje zeker mét geluid!
De Amerikaanse vliegtuigbouwer Lockheed Martin liet weten aanwezig te zullen zijn op de Sanicole Airshow op 20 september. De genodigden zullen er niet alleen de kans krijgen om met specialisten van de vliegtuigbouwer te spreken, maar ook om de cockpitsimulator van de F-35 te bezoeken. De aanwezigheid van de Amerikanen past in het charmeoffensief dat ze voeren om de opvolger van de Belgische F-16s te kiezen. Naar aanleiding van de schriftelijke vraag van PS kamerlid Sébastian Pirlot antwoordde minister van Defensie Steven Vandeput dat de meest gebruikte F-16 van de Belgische luchtcomponent (FA-94) eind mei 5.811 uren op de teller staan had. De minst gebruikte (FA-110) had op dat moment 4.184 vlieguren. Lockheed Martin, de fabrikant van de F-16, heeft de maximale levensduur van de F-16 op 8.000 uren vastgelegd. Afgaande op de theoretische levensduur van de F-16 hebben de beleidsmakers nog wel even de tijd om een beslissing te nemen in het dossier. Of de machine, in vergelijking met de laatste generatie jachtvliegtuigen, op technologisch vlak nog zo lang mee kan draaien is dan weer een ander paar mouwen.
Ondertussen maakt de Belgische industrie zich wel klaar om protocolakkoorden af te sluiten met bouwer Lockheed Martin. Die akkoorden worden de basis van de industriële samenwerking tussen Lockheed Martin, Esterline en drie Belgische luchtvaartbedrijven (Sonaca, Sabca en Ilias Solutions.) Verder laat de bouwer ook weten dat deze protocolakkoorden geformaliseerd zullen worden als de Belgische regering kiest voor de F-35 Joint Strike Fighter. Kamerlid Dirk Van der Maelen (sp.a) had naar aanleiding van het bericht over de protocolakkoorden enige kritiek op minister Vandeput. Hij vindt dat er door het uitblijven van het strategische plan voor Defensie, waar de minister al maanden over spreekt, teveel ruimte gelaten wordt voor bepaalde lobbygroeperingen om de besluitvorming over de opvolger van de F-16 te sturen.
Momenteel is het voornamelijk Lockheed Martin die zich profileert, het blijft afwachten hoe de andere bouwers (Boeing, Dassault, …) én natuurlijk de militaire en politieke besluitvormers hierop zullen reageren.
Begin september viel ook het doek over de verlieslatende maatschappij, Korongo Airlines. Brussels Airlines en George Forrest waren de hoofdaandeelhouders van deze Congolese maatschappij. Het enige toestel van de maatschappij, een Boeing 737-3M8 (winglets) (cn 25070/2037), raakte op 19 augustus 2015 beschadigd aan het horizontale staartvlak tijdens het opstijgen vanaf Mbuji Mayi door losliggende brokstukken van de startbaan. Sinds 31 augustus 2015 staat de machine, die in mei 1991 geleverd werd aan TEA, in opslag in Brussel. De opstart van de nieuwe Congolese maatschappij Congo Airways, het feit dat Korongo maar over een toestel beschikte en het beperkte netwerk waren belangrijke factoren in de teloorgang van de maatschappij. Korongo Airlines vloog in 2012-2013 ook nog met twee BAe 146-200s (OO-DJJ cn E2196 en OO-MJE cn E2192). Eén van hen, ex OO-DJJ, vliegt ondertussen bij Neptune Aviation Services als blusvliegtuig.
Hangar Flying

Deze maand op Hangarflying.be

ARTIKEL


Terugblik op het Sabena-helikopter-netwerk vanuit een Sikorsky S-58C

Frans trok naar het Duitse Oedheim om er met de laatste luchtwaardige S-58C (D-HAUG, ex OO-SHP en B15/OT-ZKP) van Sabena te vliegen. Hij maakte een artikel over de vlucht, aangevuld met een flinke brok historische informatie over het helikopternetwerk van Sabena.

ARTICLE


Visites ministérielles
au 80 UAV Squadron

Jean-Pierre was terug te vinden in een andere uithoek van het land, namelijk op de luchtmachtbasis van Florennes waar hij een persvoorstelling bijwoonde over de Unmanned Aerial Vehicles van de Belgische Luchtcomponent. In het bijzijn van ministers Vandeput en Galant stelde men de mogelijkheden van deze onbemande toestellen voor.

IMPRESSIE


De RSAB viert haar zilveren jubileum

Manu was deze maand te vinden op het ULM veld van Maillen waar de 'Réseau du Sport de l'Air Belgique asbl' tijdens het laatste weekend van augustus haar vijfentwintigjarig bestaan vierde. Manu genoot van de zon en de bezoekers en kwam terug met een mooie impressie.  

DATABASE


Herdenkingsbord
Edgar Dickerson, Spitfire Mk.IX BR602 64Sqn RAF

Op 22 augustus 2015 werd er in het Tillegembos in Sint-Michiels Brugge een herdenkingsbord onthuld ter ere van Edgar Dickerson (64 Sqn RAF,) die er het leven liet op 7 september 1942.


ARTIKEL


Green Tech Aircraft

Dat er bij Hangar Flying ook de nodige aandacht besteed wordt aan kleine luchtvaart en milieuvriendelijke technologieën, is mede te danken aan gastauteur Peter. Hij interviewde David De Ridder, de bezieler van Green Tech Aircraft. Zij willen tegen 2019 de Ypselon GT op de markt brengen.

IMPRESSION


Tailwheel Meet
EBGG 2015

Jean-Pierre is ondertussen een graag geziene gast op de Tailwheel Meet die ook dit jaar in augustus plaatsvond op het vliegveld van Overboelare. Hij profiteerde van het goede weer en maakte een impressie over de interessante bezoekers.

Database


Blikvanger Cessna 172A PH-MVB

In de Drieschouwen te Stekene (her)ontdekten we deze Cessna 172A blikvanger.

Database


Graf Kapitein Vlieger Luc Javaux

Van Steven Volckaerts kregen we foto's van de laatste rustplaats van Kapitein Vlieger Luc Javaux, zijn gedenkplaat in Namen was al geregistreerd in de database.

ARTIKEL


NH90, de nieuwe redder staat paraat

Tom werd uitgenodigd op de luchtmachtbasis in Koksijde waar de NH90-NFH Initial Operational Capable werd verklaard voor Search and Rescue operaties. Wat dit inhoudt en hoe het 40e Smaldeel dit binnenhaalde, lees je in het artikel dat hij erover schreef.

IMPRESSION


Aero Vintage 2015

Dat de Hangar Flying redactie deze maand kilometers noch moeite spaarde om voor de lezers een gevarieerd aanbod aan artikels en impressies te brengen bewijzen Guy en Kevin. Zij trokken naar de Aero Vintage Fly In op het prachtig gelegen vliegveld van Saint-Hubert. 

DATABASE


Gedenkteken voor de bemanning van Stirling BF513/AA-E van
75 Squadron RAF

In de nacht van 14 op 15 april 1943 stortte een Short Stirling III BF513/AA-E van 75 Squadron RAF neer nabij Regniessart-Viroinval. Sinds 8 mei 2015 mei staat in Regniessart een gedenkteken voor de omgekomen bemanning.

Artikel


Graf van
F/O Claude Schmitz

Op het Borre British Cemetery in de Franse Westhoek vond Steven Volckaerts het graf van F/O Claude Schmitz.
Copyright © 2015 Hangar Flying vzw, alle rechten voorbehouden.
Je ontvangt deze maandelijkse nieuwsbrief omdat je bent ingeschreven in ons adressenbestand.
Ons postadres:
Hangar Flying vzw
Kruipstraat 36
Grimbergen 1850
Belgium


Email Marketing Powered by MailChimp