Search This Blog

2016-05-18

Hangar Flying : Nieuwsbrief 104 - “Nieuw koren op de (wind) molen”

Forwarded message - From: Hangar Flying vzw


Hangar Flying is de Engelse uitdrukking voor het keuvelen over luchtvaart. We willen op een aangename en eigenzinnige manier artikels brengen over de Belgische burgerlijke en militaire vliegerij.
Wordt deze nieuwbrief niet correct weergegeven? Lees in een browser
In Nederland is het minder problematisch om windmolens in de buurt van luchthavens te bouwen. Nabij Schiphol bevinden er zich windturbine's op minder dan 10km van de final voor baan 18R & 18C zoals we op de achtergrond van de foto zien. (Foto Kevin Cleynhens)

logo Hangar Flying

Nieuwsbrief 104 - Mei 2016

 

Vrienden van de luchtvaart,

onze sponsors:

Aviationshop
Aviationshop
Recent verscheen in de pers een bericht over de beperkingen die de inplanting van de Belgische luchthavens, luchtmachtbasissen en vliegveldjes oplegt aan de bouw van nieuwe windmolenparken. Dat we moeten zoeken naar klimaatvriendelijke en hernieuwbare energiebronnen spreekt voor zich, maar om de schuld weer op de (kleine) luchtvaart af te schuiven is duidelijk een brug te ver.

West-Vlaanderen wordt aangehaald als een van de regio's waar de dichtheid van vliegvelden het grootst is. Dan vraag ik me af of de expert ter zake al ooit in de buurt van London geweest is, met grote internationale luchthavens als Heathrow, Gatwick, Stansted en Luton met daartussen nog enkele drukke zakenluchthavens en kleinere vliegvelden. En laat West-Vlaanderen volgens de professor nu net dé beste plaats in België zijn om nieuwe windmolens te plaatsen.

Ik herinner me nog het debacle over de bouw van het windmolenpark in de Noordzee voor de kust van Knokke. Massaal protest van de eigenaars van huizen en appartementen op de zeedijk die angstvallig wilden vermijden dat hun uitzicht verstoord zou worden door deze mastodonten. Feit dat de professor handig lijkt te vergeten in zijn aanval op de Belgische luchtvaartinfrastructuur.

Volgende doelwit op de radar is het vliegveld van Zwartberg. Ook daar is de expert van mening dat de omwonenden maar al te graag het geluid van de vliegtuigen zouden willen wisselen voor het gedreun van een draaiende windmolen. Of dit gestoeld is op enig onderzoek of rondvraag is op z'n minst twijfelachtig te noemen. Wanneer we de literatuur erop naslaan, dan lezen we dat niet alleen het (al dan niet hoorbare) geluid van de windmolen een bron van ergernis is bij de omwoners, maar ook de slagschaduw van de molen. Een andere studie heeft het over de hinder die de buurtbewoners ondervinden door de permanente aanpassing van het landschap, iets wat niet van een overvliegend vliegtuig gezegd kan worden.

Het Windplan Limburg uit 2014 (zie link) is zeker interessante lectuur. Daaruit blijkt dat de beperkingen voornamelijk worden opgelegd door de militaire overheden en niet zozeer door Belgocontrol. Daarnaast legt de aanwezigheid van radionavigatiebakens, die ook door de (overvliegende) commerciële luchtvaart gebruikt worden, ook ernstige restricties op aan de inplanting van windmolens. Tevens valt op dat de voorgestelde locaties voor nieuwe windmolens evenzeer een gevaar vormen voor vogels.

De professor en de verslaggever vinden in hetzelfde artikel ook een nieuw vliegtuigtype uit, zo heeft Piper nu (althans volgens hen) ook de Piper Club in zijn portfolio steken. Zelfs zonder een alwetende zoekmachine kan een gemiddeld onderzoeksjournalist al snel vinden dat dit vliegtuigtype niet bestaat. Maar dat zullen we misschien afdoen als een typfoutje.

Kevin Cleynhens
Hoofdredacteur
Hangar Flying
 

Amis lecteurs francophones:

Nous recherchons des collaborateurs disposés à prendre la plume en relation avec l'aviation belge ou tout événement d'aviation se déroulant en Belgique.
Envie d'écrire votre passion? Faites-vous connaître auprès du comité de rédaction via ce site. Maintenant !

Deze maand op Hangarflying.be

ARTIKEL


De helihaven van Luik

Frans maakte deze maand een artikel over de ondertussen verdwenen helihaven van Luik. Hij stoffeerde het artikel met oude foto's en de getuigenis van een buurtbewoner van de oude helihaven.
 

ARTICLE


Les B-Hunter en mission sur les docks

Jean-Pierre volgde de voorstelling van Defensie over de inzet van drones om de Antwerpse haven te bewaken. Hij kwam terug met beeld en tekst en goot dit alles in een artikel.

ARTICLE


Le renouveau de l'Aéro-Club Royal de Belgique

Guy kroop in zijn pen en schreef een artikel over de Koninklijke Belgische Aeroclub.  

DATABASE


Harold Rosher straat

Steven Volckaerts vertelt het verhaal van de Harold Rosher straat in Hoboken. Flight Lieutenant Harold Rosher was een van de piloten die op 24 maart 1915 een raid uitvoerden op de Cockerill-werf.  

ARTIKEL


Aero Friedrichshafen 2016

Gastauteur Peter was maar al te enthousiast om naar Aero Friedrichshafen te trekken waar hij onder andere de Belgische standhouders bezocht. Hij pende alles neer in een artikel.

DATABASE


Kalibreerschijf

Er is weer stevig gewerkt om de kalibreerschijf van Mortsel te ontdoen van onkruid. Van Bruno Gastmans kregen we info en beelden.  
Copyright © 2016 Hangar Flying vzw, alle rechten voorbehouden.
Je ontvangt deze maandelijkse nieuwsbrief omdat je bent ingeschreven in ons adressenbestand.
Ons postadres:
Hangar Flying vzw
Kruipstraat 36
Grimbergen 1850
Belgium