Search This Blog

2018-12-23

[Hangar Flying] Nieuwsbrief 135 - "Onze nieuwe website is klaar voor een grotere interactie met de luchtvaartgemeenschap"

Forwarded message - From: Hangar Flying vzw



Hangar Flying is de Engelse uitdrukking voor het keuvelen over luchtvaart. We willen op een aangename en eigenzinnige manier artikels brengen over de Belgische burgerlijke en militaire vliegerij.
Wordt deze nieuwbrief niet correct weergegeven? Lees in een browser
De Mirage 5 BD 09 in mei 2018 tijdens een taxitest op baan 24 in Brustem. Op de achtergrond het gebouw van DronePort. (Foto Marcel De Petter)
logo Hangar Flying

Nieuwsbrief 135 - December 2018

 

Vrienden van de luchtvaart,

Onze Sponsors:

veel lezers hebben al gemerkt dat www.hangarflying.be ingrijpend is vernieuwd. Onze reporter, fotograaf en webmaster Tom Brinckman zorgde eigenhandig voor de migratie van Drupal 6 naar WordPress. Het redactieteam is echt wel trots op het werk van onze collega, we hopen dat vooral de lezers de nieuwe lay-out zullen appreciëren.

Een nieuwe website vraagt altijd een aanpassing van de lezers, maar toch zijn we er van overtuigd dat de overschakeling vlot zal verlopen. De gebruiksvriendelijkheid stond immers centraal bij de vernieuwing. We maken geen onderscheid meer tussen impressies en artikels. Hangar Flying is nu vlot leesbaar op smartphone en tablet en verbonden met de belangrijkste kanalen van de sociale media. Onze nieuwe site zet het Hangar Flying-archief van artikels meer in de kijker, foto's worden groter afgebeeld, we schenken meer aandacht aan de auteurs, enz.  

Met de vernieuwde site maakt het redactieteam ook een duidelijk statement, namelijk, dat we klaar staan voor de toekomst en het Belgisch luchtvaartlandschap op de voet blijven volgen. U kan ons daarbij helpen. We zijn nog altijd op zoek naar redacteurs met passie voor luchtvaart. We streven naar een grote interactie met de luchtvaartgemeenschap, dat is echt wel ons doelpubliek. Stuur ons informatie over uw activiteiten, we plaatsen ze graag op de agenda. Verwittig ons tijdig van nieuwigheden in uw luchtvaartbedrijf, geef ons tips over piloten die een artikel verdienen, neem eens een redactielid mee voor een trip report, enz. 

Deze vernieuwing van www.hangarflying.be is voor ons geen eindpunt. Ook het databestand van het luchtvaarterfgoed is aan vernieuwing toe. Ons luchtvaartverleden zal de komende weken een gepaste plaats krijgen op een toekomstgerichte webstek. Terwijl Tom digitaal aan het sleutelen is aan een nieuwe erfgoeddatabank, kunnen we de talrijke updates die we van onze lezers ontvangen niet verwerken. Onze excuses daarvoor. We verwittigen u van zodra www.luchtvaarterfgoed.be is bijgewerkt.  

We willen ook graag benadrukken dat de vernieuwing die we nu realiseren en die is voorafgegaan door een zeer lange voorbereiding, niet mogelijk was geweest zonder de steun van FlyingGroup (www.flyinggroup.aero/en). 

-Sinds begin dit jaar zou iedere luchtvaartradio in België verplicht moeten kunnen omgaan met de 8,33kHz frequentie-scheiding. Sinds 6 december wordt het gebruik ervan wel heel concreet. De Sint bracht immers voor een aantal luchthavens, die ook door general aviation druk gefrequenteerd worden, een gloednieuwe frequentie die gebruik maakt van de kleinere scheiding. Onder andere in Antwerpen, Kortrijk en Oostende kom je er niet meer in met een verouderde radio. Grondig je vlucht voorbereiden is meer dan ooit de boodschap! Een volledige lijst van de 8,33kHz frequenties vind je hier ter informatie. Officieel raadpleeg je natuurlijk de AIP+6.

-Van 16 tem 19 mei 2019 wordt het strand van Knokke-Heist opnieuw een tijdelijk vliegveld. We kijken al uit naar de Zoute Air Trophy Short Take Off and Landing (STOL) competitie die er georganiseerd wordt door dezelfde groep als deze van de VintageAirRally (www.vintageairrally.com). Met de best geselecteerden zal een Europees team het een maand later in Groenland opnemen tegen piloten uit de Verenigde Staten. Op de agenda van de Zoute Air Trophy staat ook een luchtvaartexpo, een tentoonstelling over Kuifje en een expo over luchtvaartkunst. Ook de vijftigste verjaardag van de eerste man op de maan krijgt alle aandacht (www.ZouteAirTrophy.com).

-Over de cockpitsectie van de Mirage 5 BA BA 27 (www.hangarflying.eu/2016/06/le-mirage-bien-reel-de-celle) en over de aankomst van de BD 09 (www.hangarflying.eu/2018/02/le-mirage-5-bd-09-de-retour-a-brustem) hebben jullie al eerder artikels gelezen van respectievelijk Jean-Pierre en Bob. De BD 09 kwam in Brustem toe op 1 februari 2018 (www.youtube.com/watch?v=3XK3w_7gdBI&t=208s) en de 'Miragisten' hebben ondertussen al meer dan vijftig restauratiesessies gespendeerd aan hun nieuwste aanwinst. Marcel 'Celle' De Petter, een van de bezielers van de restauratiegroep 'Team BD 09': "De beide cockpits van de BD 09 zijn nu perfect hersteld en kunnen in een volledige nachtvlucht-configuratie geschakeld worden, wat een zeer feeëriek beeld geeft 's avonds. Landingslichten, staartlicht en het groene en rode licht in de vleugels doen het weer. We hebben onze eigen External Power Unit (EPU) gemaakt. Wat de romp betreft, die heeft meer dan enkele poetsbeurten gekregen. De staart is nu volledig geschilderd met onder de camouflagekleur enkele magnetische lagen verf zodanig dat we via magnetische stickers de vier smaldeeltekens op de originele plaats kunnen aanbrengen. We zijn in het bezit van de nodige jacksom het vliegtuig op te krikken zodat dat de wielen en banden niet vervormen bij langdurige stilstand. Onlangs zijn we in het bezit gekomen van de racks onder de vleugel waaronder de houders voor raketten of missielen moeten komen."

De enthousiaste restaurateurs van 'Team BD 09' zijn nog op zoek naar enkele onderdelen en daarvoor vragen ze graag de medewerking van onze lezers. Ze zoeken onder meer een ADP2 (voor tussen de racks onder de vleugel en de RX pods, een PM3 (een houder om oa. de MK82 of de MATRA 400 kg  te bevestigen) en een tortue voor oefenmunitie (mogelijkheid om 3 MK 106 bommen te bevestigen.) Voor de achterste MK4-schietstoel MK missen ze nog een quick oxygen-radio disconnection. Contacteer marceldepetter@telenet.bevoor meer info. De exploten van de 'Miragisten' zijn te volgen op www.facebook.com/groups/190939791496166/
Van het boek over de Mirage M5 B zijn er nog slechts enkele tientallen te koop.

-Gilbert Buekenberghs, de drijvende kracht achter de Sanicole Airshow, ontving op 5 december 2018 tijdens de jaarlijkse conventie van de International Council of Air Shows, de prestigieuze Sword of Excellence. Met die prijs bekroont de organisatie onder meer zijn persoonlijke bijdrage aan de organisatie van air shows. Volgens de organisatoren heeft Buekenberghs een belangrijke rol gespeeld in de professionalisering van de Europese air shows, ze beter gemaakt voor de toeschouwers en veiliger voor de deelnemers. Het is de hoogste onderscheiding die een organisator van air shows kan te beurt vallen. Hij is de eerste Europeaan die het ereteken in ontvangst mag nemen. Buekenberghs is ook een van de stichtende leden en huidig voorzitter van de European Airshow Council. 

-Tourismebedrijf TUI (Touristik Union International) bestaat in december 2019 vijftig jaar. TUI startte als een rederij en werd op 1 december 1968 omgevormd tot touroperator – in een toen veelbelovende maar nog vrij onontgonnen economische sector – na de fusie van vier Duitse medium touroperators. In 1996 maakte TUI zijn intrede in België. Het werd een actieve aandeelhouder in het familiebedrijf Jetair. TUI fly werd in 2003 opgericht als TUI Airlines Belgium. In 2005 werd de commerciële naam van de luchtvaartmaatschappij herdoopt in Jetairfly en in 2016 veranderde de merknaam uiteindelijk naar TUI fly.

Vandaag overkoepelt TUI Group touroperators in heel Europa, vijf vliegmaatschappijen, eigen cruiseschepen en hotels. Vandaag reizen elk jaar 20 miljoen mensen met TUI. Ze vliegen met één van de zes luchtvaartmaatschappijen van de groep, goed voor 150 vliegtuigen. Of ze maken gebruik van de 16 eigen cruiseschepen of logeren in één van de 380 eigen hotels.
Ook op vlak van duurzaamheid speelt TUI een leidende rol. Het wil de CO2-uitstoot van eigen operaties tussen 2014 en 2020 met 10% verminderen. TUI onderneemt heel wat acties rond ecologie en eerlijke handel. Een voorbeeld daarvan is de TUI Care Foundation (www.tuicarefoundation.com/nl), een fonds dat financiële steun biedt aan initiatieven voor het behoud van het milieu en de verbetering van de leefomstandigheden van de lokale bevolking op de bestemmingen. 

-Op 9 januari zullen heel wat spotters in Koksijde afscheid nemen van de Westland Sea King. Minister van Defensie Sander Loones heeft ondertussen zijn goedkeuring gegeven voor de symbolische verkoop van een Sea King aan Koksijde, de gemeente die nog lang zal vereenzelvigd worden met de iconische reddingshelikopter. Een voorstel van burgemeester Marc Vanden Bussche wordt bestudeerd om het toestel te plaatsen op het militair domein van Koksijde, langs de Robert Vandammestraat. De Westland-blikvanger zou daar zeker symbool staan voor de jarenlange samenwerking tussen Defensie en de gemeente Koksijde. Het toestel op een sokkel plaatsen is natuurlijk niet voldoende. Er moet een onderhoudsplan op lange termijn afgesproken worden, zodat de Sea King niet hetzelfde lot ondergaat als de vroegere poortwachters Sud Aviation HSS-1 en Hunter Mk.IV.

Frans Van Humbeek
Hoofdredacteur
Like Nieuwsbrief 135 - "Onze nieuwe website is klaar voor een grotere interactie met de luchtvaartgemeenschap" on Facebook

Deze maand op Hangarflying.be

ARTIKEL


Een eigen vliegtuig te duur? Loop eens langs bij je buur!

"Al die willen te kaap'ren varen, moeten mannen met baarden zijn."  Vrijbuiters die van aanpakken weten en onbevreesd zijn. Dimitri, Yves en Frank gingen met zijn drieën voor een eigen luchtschip. Luca zwaaide hen uit.

ARTIKEL


Drama Sabena-vlucht naar Berlijn. Aanslag of technisch falen?

Een vrijwel vergeten luchtvaartmonument staat in Soest. Het herinnert ons aan de crash van een Sabena-vliegtuig dat in 1938 op weg was naar Berlijn. Frans dook in de archieven en schreef dit artikel. 

ARTIKEL


Mijn herinneringen bij het artikel Hurricane

Bij onze gastauteur Luc Dhondt riep het artikel 'Oorlogsfilm Hurricane in voorpremière bij FlyingGroup' enkele leuke herinneringen op, pure Hangar Flying. 

ARTIKEL


Zinvol Digitaliseren

Onze gastauteur Peter Snoeckx stelt zijn boek 'Zinvol Digitaliseren' voor, een vlot geschreven publicatie over digitale transformatie. Zelfs in de kleinste ULM's zitten tegenwoordig computers, het is dus bruikbare lectuur voor zowat alle piloten. 

Database



DATABASE UPGRADE

Omwille van de technische upgrade van ons databestand kunnen momenteel geen updates worden ingevoerd, met onze excuses. We verwittigen wanneer de nieuwe database online staat.

LIVRE


Quand les aviateurs militaires dépendaient du Génie, décembre 1910 - mars 1915

Het boek 'Quand les aviateurs militaires dépendaient du Génie' herschrijft de geschiedenis van het ontstaan van onze luchtmacht. Jean-Pierre schreef de recensie over dit zeer goed gedocumenteerd boek.

ARTICLE


Belgocontrol fête ses vingt ans… et devient skeyes

Twintig jaar na oprichting is Belgocontrol nu omgedoopt tot skeyes. Guy heeft het in zijn artikel vooral over de ambities en de toekomstvisie van skeyes.
Misschien heeft een andere luchtvaartliefhebber u deze nieuwsbrief doorgestuurd?
Hier kan u rechtstreeks inschrijven voor onze maandelijkse nieuwsbrief.

Copyright © 2018 Hangar Flying vzw, alle rechten voorbehouden.
Je ontvangt deze maandelijkse nieuwsbrief omdat je bent ingeschreven in ons adressenbestand.
Ons postadres:
Hangar Flying vzw
Kruipstraat 36
Grimbergen 1850
Belgium

Add us to your address book
Email Marketing Powered by Mailchimp