Search This Blog

Saturday, 19 January 2019

Hangar Flying Nieuwsbrief 136 - "De Dag van de Piloot is een absolute aanrader"

Forwarded message - From: Hangar Flying vzw



Hangar flying is een Engelse uitdrukking voor het keuvelen over luchtvaart. We willen op een aangename en eigenzinnige manier artikels brengen over de Belgische burgerlijke en militaire vliegerij.
Wordt deze nieuwbrief niet correct weergegeven? Lees in een browser
De Tipsy Nipper OO-KOC en de Sonaca 200 OO-NEW in formatie boven Namen op 9 mei 2018. Bijna zestig jaar verschil zit er tussen de constructiedatums van beide toestellen. (Foto Sonaca Aircraft)
logo Hangar Flying

Nieuwsbrief 136 - Januari 2019

 

Vrienden van de luchtvaart,

Onze Sponsors:

tot onze spijt hebben we de nieuwe databank van het Belgisch luchtvaarterfgoed nog niet kunnen opstarten, onze excuses daarvoor. De technische upgrade vraagt meer tijd dan verwacht, alles bij het oude laten was voor ons echter geen optie. Heel wat reacties van lezers wachten ondertussen op verwerking in de nieuwe databank, die we zo snel mogelijk online proberen te krijgen.

-De dronesector is in volle ontwikkeling. skeyes wil mee de toekomst van die sector uitbouwen en gaat zich ook vestigen op DronePort. DronePort (Limburg Regional Airport, EBST), officieel geopend op vrijdag 21 december 2018, is een innovatieve site voor technologiebedrijven die actief zijn in de bemande en onbemande luchtvaartsector.

-VLM Airlines Brussel (TCW) heeft op 18 december 2018 de boeken neergelegd. Tachtig werknemers verloren hun baan. De ondernemingsrechtbank in Brussel heeft drie curatoren aangesteld. CEO Harm Prins hield lang vol dat er vers geld op komst was voor VLM Airlines, maar hij kon zijn beloften niet hard maken. De activiteiten lagen al eerder stil, want het enige vliegtuig van VLM Airlines Brussel (de Airbus A321-200 OO-SBA) was een week eerder al door de leasingmaatschappij teruggehaald. VLM Airlines heeft niks te maken met VLM dat een hoofdzetel had in Antwerpen en begin september 2018 is failliet verklaard. VLM Airlines, opgericht in november 2017 en amper een jaar operationeel, was de opvolger van het vroegere Thomas Cook Airlines Belgium.

-De Vereniging Vlaamse MotorVliegclubs vzw (VVMV) organiseert op 23 februari 2019 haar tweede 'Dag van de Piloot'. Dit is een absolute aanrader voor iedereen die met zijn of haar hobby begaan is. Naast een reeks interessante uiteenzettingen door verschillende sprekers, is dit hét uitgelezen moment om eens met gelijkgestemden te netwerken. Onze redacteur was vorig jaar in ieder geval enthousiast over de organisatie (Zie artikel verschenen  in maart 2018). Plaats van afspraak is het centraal auditorium van het UZ Leuven. Vooraf inschrijven is wel nodig via www.vvmv.be/nieuws/dag_van_de_piloot_2019.

-Pobeda (www.pobeda.aero/en), de lagekostenmaatschappij van het Russische Aeroflot, maakte op 18 december 2018 bekend dat het drie wekelijkse vluchten zal starten tussen Moskou (Vnukovo) en de Internationale Luchthaven Oostende-Brugge. De lijndienst zal starten vanaf 7 maart 2019, de vluchten met Boeing 737-800 gaan door op dinsdag, donderdag en zaterdag.

-De NHV Group schrijft ook een succesverhaal op de Oostendse luchthaven. Op 20 december 2018 deelde het helikopterbedrijf mee dat ze een offshore contract ondertekende met het Deens duurzaamenergiebedrijf Ørsted voor de Borssele Offshore Wind farm. De operaties zullen starten in mei 2020. De Airbus H145 heli's zullen van de NHV-basis in Zeeland opstijgen en vliegen naar het windmolenpark dat in 2020 gebouwd wordt, zo'n 100 molens zal tellen en energie zal leveren voor een miljoen gezinnen. Het park is gepland op 23 km van Westkapelle voor de Nederlandse kust. NHV wil zich naast de logistieke steun aan gas- en olieplatformen ook toeleggen op de sector van milieuvriendelijke energiebronnen. NHV sloot eerder al contracten voor windmolenparken in Aberdeen en Oostende.

-Op 3 januari 2019 meldde het NATO Allied Air Command in een persbericht dat de Belgische luchtcomponent op de Šiauliai Air Base in Litouwen de fakkel van de luchtruimverdedigingsmissie heeft overgedragen aan de Poolse luchtmacht. België nam er met vier F-16's en een vijftigtal militairen sinds begin september 2018 deel aan de NAVO-verdedigingsmissie van het Baltische luchtruim. Het was de achtste keer dat onze luchtmacht deelnam aan deze NAVO-missie (zie daarover het in december 2017 verschenen artikel van Tom).

De drie Baltische staten hebben geen eigen gevechtsvliegtuigen. Sinds hun toetreding tot de NAVO in 2004 staan daarom andere lidstaten in voor de verdediging van hun luchtruim. Volgens www.belgiandefencenews.be voerden de Belgische F-16's tijdens hun opdracht ruim twintig zogenaamde A-scramble suit waarbij voornamelijk Russische gevechtsvliegtuigen werden onderschept. De Belgische gevechtstoestellen rukten uit wanneer toestellen zonder identificatie of vluchtplan het NAVO-luchtruim naderden.

-De Potez-Air Fouga CM.170-1 Magister MT-37 in de kleuren van de Belgische Rode Duivels is vanaf de kerstvakantie te zien in het Nederlands Transport Museum in Nieuw-Vennep. De Fouga Magister kreeg het Nederlands museum in bruikleen van het Belgisch Koninklijk Museum van het Leger en de Krijgsgeschiedenis maar was al gestald op het Nederlandse vliegveld Teuge. Kinderen mogen helemaal gratis plaatsnemen in de cockpit van dit historisch toestel. Meer informatie over het museum is te vinden op www.nederlandstransportmuseum.nl.

-Op dinsdag 8 januari 2019 vertrok de laatste Fokker 50 van het voormalige VLM vanuit de Luchthaven Antwerpen naar het Vlaams-Brabantse Neerhespen, weliswaar niet door de lucht maar met een bijzonder transport over de weg. De opdracht werd toevertrouwd aan Aerocircular nv (www.aerocircular.green), met logistieke ondersteuning door de diensten van het Belgische leger en met steun van Luchthaven Antwerpen. De twintig meter lange romp krijgt nu een plaats bij de Dienst Hondensteun van de Federale Politie. Politiehonden zullen daar in een realistische setting training krijgen bij het opsporen van drugs en explosieven aan boord van vliegtuigen.

-De activiteit op onze luchthavens is een barometer voor de economie. Het globaal aantal passagiers op de Luchthaven Oostende-Brugge (www.ostendairport.aero) steeg in 2018 tot 420.000, een groei van 15% in vergelijking met 2017. De combinatie van vollere vliegtuigen van Tui fly én vier nieuwe bestemmingen liggen aan de grondslag van dit succes. Vrachtvervoer steeg met 20% t.o.v. 2017, van 28.000 ton verleden jaar t.o.v. 23.500 ton in 2017. Het totale tonnage blijft beperkt in vergelijking met de topjaren, in 2012 bijvoorbeeld nog 53.166 ton.
In Antwerpen (www.antwerpairport.aero) werd de kaap van 300.000 passagiers net niet gerond, het werden er 298.403. Toch betekent dit een stevige groei van 10% in vergelijking met 2017, ondanks het wegvallen van VLM vanaf de tweede helft van het jaar.
In totaal waren er op Kortrijk-Wevelgem (www.kortrijkairport.be) in 2018 34.889 bewegingen, of een stijging van 11 procent. Het totaal aantal reizigers nam met 14 procent toe tot 70.588 cijfers. De cijfers worden vooral de hoogte ingestuwd door scholings- en trainingsvluchten, maar er was ook een belangrijke stijging van het zakenverkeer, zowel wat het aantal bewegingen (+11 procent) als het aantal reizigers betreft (+31 procent).
Het jaar 2018 werd voor Brussels South Charleroi Airport (www.brussels-charleroi-airport.com/) afgesloten met 8.029.680 passagiers, de kaap van acht miljoen passagiers werd eind december bereikt. Patrick Lambrechts, CEO Ad Interim van Brussels South Charleroi Airport: "We mogen trots zijn op de weg die we hebben afgelegd in 2018: een vooruitgang van het passagiersaantal met 4% en de aankondiging van twaalf nieuwe routes, waarvan er momenteel reeds negen operationeel zijn."
Uit Liege Airport (www.liegeairport.com/passenger/fr/), met voorsprong de belangrijkste cargoluchthaven van ons land, komen spectaculaire cargocijfers. In 2017 verwerkte de luchthaven al 717.000 ton goederen, in 2018 groeide dat aan tot 870.644 ton of een stijging van maar liefst 21,5%. CEO Luc Partoune van Liege Airport: "De aankomst van nieuwe bedrijven en hun resultaten en de sterke groei van onze klanten hebben ertoe bijgedragen dat we ons wereldwijd kunnen plaatsen tussen de beste vrachtluchthavens. Daarvoor wens ik onze hele cargogemeenschap te danken." Van op Liege Airport werden in 2018 170,961 passagiers vervoerd, dat is wel een opmerkelijke daling van 12% t.o.v. 2017.
Brussels Airport (www.brusselsairport.be) sluit 2018 af met maar liefst 25,7 miljoen passagiers (+3,6%) en 732.000 ton vracht (+5,8%), een historisch record dat grotendeels te verklaren valt door de groei van het intercontinentale netwerk. Op vrijdag 21 december 2018 verwelkomde Brussels Airport haar 25 miljoenste passagier van het jaar, een indrukwekkend cijfer. Het vrachtvervoer sloot het jaar af op 732.000 ton vervoerde vracht, ofwel het hoogste volume sinds tien jaar. De stijgende vrachtcijfers zijn vooral toe te schrijven aan cargo die per truck wordt vervoerd (onder een vluchtnummer) of aan cargo vervoerd in het ruim van passagiersvliegtuigen. De hoeveelheid vracht vervoerd in volvrachters daalt.

-We hadden nooit gedacht dat we in deze nieuwsbrief een kookboek zouden ter sprake brengen. Maar voor de brandweermannen (en -vrouw) van Brussels Airport doen we dat heel graag. Ze selecteerden 25 van hun favoriete recepten en verzamelden die in een origineel kookboek. Daarin vind je niet alleen heerlijke recepten voor grote groepen maar je leert de luchthavenbrandweer ook beter kennen. 'Fire Cooking, 25 brandweerrecepten voor grote groepen' is beschikbaar in het Nederlands en het Frans. Het kost maar tien euro en u kan het kopen via de website van Firefighters 4 Nepal (www.f4n.be). De opbrengst gaat integraal naar de organisatie van Belgische brandweermannen die de werkomstandigheden van hun Nepalese collega's wil verbeteren.


Frans Van Humbeek
Hoofdredacteur
Like Nieuwsbrief 136 - "De Dag van de Piloot is een absolute aanrader" on Facebook

Deze maand op Hangarflying.be

ARTIKEL


De duizenden uren van een vliegtuiginstructeur honderduit

Vliegtuiginstructeurs zijn alfamannetjes en geven bevelen, bèta's voeren ze uit. Luca liet zich door René Van Campenhout niet bevelen, maar ging diens 40-jarige carrière tegen het licht houden.

ARTICLE


Sonaca 200: certification et premières livraisons

Guy bezocht de productiehal van de Sonaca 200 in Namur en sprak met Pierre Van Wetter, Chief Commercial Officer en medeoprichter van Sonaca Aircraft over de toekomst van het bedrijf.

FOTO ARTIKEL


Impressie 2018 (Deel 1)

We starten met ons jaaroverzicht van opmerkelijke bezoekers op Belgische luchthavens. Kevin kreeg daarvoor de hulp van Gio en Guy. In dit eerste deel staan foto's van militaire bezoekers. 

ARTIKEL


Een oude vriend in de States

Gastauteur Luc Dhondt reisde naar het National Museum of the U.S. Air Force in Dayton (Ohio, US) en ontmoette er een oude vriend, de Tiger Moth ex OO-NCN. 

ARTIKEL


Propeller, 25 jaar jong en steeds nieuw

Tom volgde de doop van de Diamond 40 Next Generation OO-JOZ bij Propellor en sprak met Jan Borms, eigenaar van Propellor en ook directeur van het peperkoekbedrijf Vondelmolen. 

ARTIKEL


Zoute Air Trophy 2019, minder en beter

De organisatoren van de Zoute Air Trophy gaven op de dijk van Knokke-Heist al wat uitleg over de tweede editie die zal doorgaan van 16 tot 19 mei 2019. Tom luisterde naar hun plannen.

FOTO ARTIKEL


Impressie 2018 (Deel 2) - Civiel

In dit tweede deel brengt Kevin (in samenwerking met Gio en Guy) een overzicht van de civiele bezoekers. Deze fotoreeks wordt voortgezet in onze update van februari 2019.

ARTICLE


De Namur à la stratosphère: l'aérodrome se développe

Door de opening van de Droneport in Sint-Truiden vergeten we misschien dat ook Wallonië veel aandacht besteedt aan de toekomst van drones. Guy ging naar een drone-workshop, door Skywin georganiseerd op Temploux. 

LIVRE


Edmond Thieffry
(Tome 1)

Het boek 'La Légende d'Edmond Thieffry' van auteur Albert Morel verscheen voor het eerst in 1948. Charles de la Royère schreef nu een gereviseerde en uitgebreider versie van 'Thieffry'.Jean-Pierre zorgde voor de recensie. 

Artikel


Gyrocopter in België, quo vadis?

Gastauteur Guido Bouckaert trok naar Amougies voor een vlucht met de autogyro van Gerrit Ghyllebert. 

DATABASE


 


DATABASE UPGRADE

We proberen de databank zo snel mogelijk online te krijgen. 
Misschien heeft een andere luchtvaartliefhebber u deze nieuwsbrief doorgestuurd?
Hier kan u rechtstreeks inschrijven voor onze maandelijkse nieuwsbrief.

Copyright © 2019 Hangar Flying vzw, alle rechten voorbehouden.
Je ontvangt deze maandelijkse nieuwsbrief omdat je bent ingeschreven in ons adressenbestand.
Ons postadres:
Hangar Flying vzw
Kruipstraat 36
Grimbergen 1850
Belgium

Add us to your address book
Email Marketing Powered by Mailchimp