Search This Blog

Thursday, 10 January 2019

Nieuwsbrief SV-4B 1/2019

Forwarded message - From: SV-4B



Bekijk de webversie
SV-4B Nieuwsbrief 1/2019
Met deze nieuwsbrief proberen we zoveel mogelijk informatie en foto's te verzamelen van het na-oorlogse Belgische opleidingsvliegtuig SV-4B. Foto's en informatie zijn dan ook steeds meer dan welkom, en worden gepubliceerd op onze SV-4B website. Door te klikken op de titel of de foto kom je op de pagina terecht. De nieuwsbrief verschijnt 4 tot 5 keer per jaar.
Dit jaar was zo druk dat ik met de nieuwsbrief wat ben achter geraakt, dus nu een extra editie !

Speciale tip voor gmail gebruikers :
Zorg er voor dat deze nieuwsbrief niet bij uw ongewenste reclame terecht komt. Versleep de nieuwsbrief van de tab Reclame naar de tab Primair (de persoonlijke inbox). Gmail vraagt dan of alle nieuwe e-mails met hetzelfde afzenderadres ook onder de tab Primair geplaatst moeten worden. Het gewenste antwoord hierop is natuurlijk: ja.
We vliegen 2019 in met Aaron Cabooter in SV-4B V4
SV-4B V6 in vroegere tijden

Heel af en toe duiken er nog eens fotos op van SV-4B's die verloren gingen of gebruikt werden voor onderdelen.
Via Eddy Brink kregen we deze unieke foto van de SV-4B V6 net voor take-off en net gestart met de externe startaccu.
Dit toestel ging verloren in een crash in 1975.
Naast de V6 op het eerste zicht de V28.
SV-4B V16 C-GOMD
Na restauratie is V16 C-GOMD (Canada) opnieuw vliegwaardig - Dave HadfieldC-GOMD (V16) was repaired, recovered over the winters of 2017 and 2018, and flew again in June of 2018, right on schedule.The work was completed by Grand Valley Restorations -- Stan and Sheila Vander Ploeg.
Op de foto Dave Hadfield samen zijn zoons (links Chris, Canadese astronaut).
Hier foto's van SV-4B V16 in Canada.
het toestel kreeg de naam "Mamselle".
SV-4B V47 in Zwartberg


Jos Poelmans stuurde onze deze foto door na zijn eerste solovlucht met SV-4B V47 OO-MCI op Zwartberg in 1967.
Op de site staat tevens een scan van zijn logboek met die eerste solovlucht.
Dit toestel ging volledig verloren na een hangar brand op Temploux in 1993.
SV-4B V42 in 1968
Bob Godts stuurde ons deze nog onbekende foto van SV-4B V42 (OO-WIL).
Foto is genomen in 1968 op het vliegveld van Wevelgem.
V42 is nog steeds vliegwaardig en eigendom van Inge Daems, en aanwezig op alle vliegevents en opendeurs.
Op de romp : Golden River Aviation Club.
SV-4B V62 in Denemarken

Ook vanuit Denemarken kregen we nog eens goed nieuws.
SV-4B V62 OY-DBC stelt het daar zeer goed.
De eigenaar stuurde ons deze foto van de laatste vlucht van dit toestel vooraleer het op "winterslaap" zou gaan.
Goed te weten dat ook daar zorgvuldig wordt omgesprongen met de SV-4B.
SV-4B V38
Oude foto genomen op het vliegveld van Goetsenhoven van SV-4B V38.
Dit toestel ging eveneens naar Canada en geregistreerd als C-GOCK.
Nadat de laatste eigenaar Walter Davies (Wally) overleed zou het toestel zich momenteel in Australië bevinden.
We hopen hier spoedig duidelijkheid over te hebben.
SV-4B V36 als SLN-02

Dit is een zeer zeldzame foto, toegestuurd door Guy Gudenkauf, van SV-4B V36 met registratie SLN-02 toen het toestel naar Canada ging.
Dit toestel, of wat er van rest, uitgenomen de motor staat volgens de laatste informatie van Robert Saunders, momenteel in een Canadees museum.
V29 erkend als cultureel erfgoed
SV-4B V29 werd op 18/04/18 erkend als cultureel erfgoed door door de Waalse-Brusselse Gemeenschap.
Na de V4 die eerder al werd erkend door de Vlaamse Gemeenschap is dit het 2de SV-4B toestel dat dit erkend wordt als cultureel erfgoed.
SV-4B V18 vliegt opnieuw

Foto van de V-18 (OO-GWD) op het Flying Festival 2018 op EBBT (15/09/2018).
Na zijn lang static verblijf in het Stampe museum, kreeg het toestel enkele dagen voor het Flying Festival zijn luchtwaardigheidsattest en zal er terug mee gevlogen worden.
SV-4B V45
SV-4B V45 was een toestel met een relatief korte  geschiedenis. Na een eerste crash 1954 (cat 2) werd het een tijdlang gebruikt als sleepvliegtuig voor zwevers, in 1966 had het een tweede crash (cat 4) en uiteindelijk een zware crash in 1968, waarbij de beide piloten ongedeerd bleven,  en waarna het toestel werd afschreven en gebruikt voor wisselstukken. Met dank aan Belgian Wings voor deze foto.
Bezoek onze website
www.sv4b.be
D. De Quick
• Please add sv-4b@telenet.be to your address book to ensure our emails continue to reach your inbox.
Laposta e-mailmarketing


-