Search This Blog

2015-03-22

MIBAC : 789 ESCADRILLE...

Forwarded message - From: Herchuel Philippe 





Chers amis,
Voici notre numéro 28 du 789 escadrille de Mars 2015.
Le premier numéro de cette année 2015 et avec lui les nouvelles de votre musée qui vient de faire peau neuve et sort doucement de sa chrysalide...
Comme toujours, 'espère qu'il vous plaira toujours autant de le lire.
Je me permets de rappeler aux membres qui n'ont pas encore réglé leur cotisation 2014, à défaut d'un paiement pour l'abonnement 2015, ils seront effacé de la liste et ne recevrons plus le journal 789 Escadrille.

Vous trouverez toutes les informations nécessaires dans votre magazine.
Nous ne manquerons pas de vous faire suivre très rapidement les informations générales quant à la réouverture officielle du musée.
Merci
Philippe HERCHUEL
Administrateur trésorier et Rédacteur
Musée International de la Base Aérienne de Chièvres ASBL.
16, Rue de Saint-Ghislain
7950 Chièvres


Video: "Sabena Boeing 707-329 Promo Film - 1960"






Very nice travelogue/promo film showcasing an early Sabena 707-320. Beautiful scenes of the aircraft, both inside and out. Sadly, this is the aircraft that crashed after a missed approach into Brussels less than a year later. For educational & non commercial purposes only. I do not own this film, or the music contained therein. Be sure to check my channel for the best in VINTAGE & RARE airliner videos!

"The Boxart Den"

World's largest display & collection of FULLY RESTORED rare & collectable model kit box art

http://boxartden.com

http://groups.yahoo.com/group/Box-Art

©2015 YouTube, LLC 901 Cherry Ave, San Bruno, CA 94066

Hangar Flying : Nieuwsbrief 90 - “Vliegtuig overbrugt bijna 1.500 kilometer op zonne-energie”

Forwarded message - From: Hangar Flying vzw




Hangar Flying is de Engelse uitdrukking voor het keuvelen over luchtvaart. We willen op een aangename en eigenzinnige manier artikels brengen over de Belgische burgerlijke en militaire vliegerij.
Wordt deze nieuwbrief niet correct weergegeven? Lees in een browser
Jetairfly nam afscheid van OO-JAP, de laatste Boeing 767-300 in de vloot. (Foto Kevin Cleynhens)
Jetairfly nam afscheid van OO-JAP, de laatste Boeing 767-300 in de vloot. (Foto Kevin Cleynhens)

logo Hangar Flying

Nieuwsbrief 90 - Maart 2015

 

Vrienden van de luchtvaart,


onze sponsors:

Aviationshop
Aviationshop
Aviationshop
Enkele jaren geleden bracht Hangar Flying het verhaal van de Solar Impulse (Belgocontrol et Solar Impulse en Solar Impulse verlegt grenzen) naar aanleiding van een bezoek aan Brussels Airport in mei 2011. Het vliegtuig, dat volledig aangedreven wordt door zonne-energie, begon op 9 maart vanuit Abu Dhabi aan een reis rond de wereld. De machine staat momenteel in Ahmedabad (India), waar het vliegtuig landde na een bijna zestien uur durende vlucht uit Muscat. Tijdens deze tweede etappe zette piloot Bertrand Piccard meteen een afstandsrecord neer: 1.465 km zonder een druppel brandstof! De aankomst terug in Abu Dhabi is voorzien voor augustus 2015. Liefhebbers zullen het vliegtuig tijdens de trip rond de wereld echter niet in België kunnen zien. Na de oversteek van de Atlantische Oceaan zal men een meer zuidelijke koers naar Abu Dhabi kiezen via Zuid-Europa of Noord-Afrika. De vlucht is te volgen op de website van Solar Impulse: www.solarimpulse.com .
Op 8 maart 2014 verdween vlucht MH370 van Malaysian Airlines van de radarschermen. Het vliegtuig, een 777-200 met registratie 9M-MRO, is meer dan een jaar later nog steeds spoorloos. De zoektocht naar het vermiste toestel en de 227 passagiers en 12 bemanningsleden is nog altijd gaande. Ondanks deze en andere luchtvaartongevallen was 2014 het veiligste jaar voor de burgerluchtvaart wanneer we kijken naar aantallen ongevallen. Malaysia Airlines was in 2014 ongetwijfeld de zwaarst getroffen maatschappij, met naast MH370 ook vlucht MH17 die boven Oost-Oekraïne door luchtafweerraketten uit de lucht geschoten werd.
Bij Jetairfly nam men afscheid van OO-JAP, de laatste Boeing 767-300 in de vloot. De machine vertrok op 4 maart naar Taipei waar het na een groot onderhoud overgedragen zal worden aan de Duitse luchtvaartmaatschappij Condor. Het is daarmee ook (althans voorlopig) de laatste Boeing 767 die uit het Belgische luchtvaartregister geschrapt zal worden. Hoewel de machine slechts 14 jaar oud was, besliste het management van de luchtvaartmaatschappij toch deze te vervangen. De vertraagde terugkeer van Belgische passagiers uit Miami wegens een technisch defect aan de 767, die in de media uitgebreid uitgesmeerd werd, speelde ongetwijfeld een rol in de beslissing. Om het vertrek van de OO-JAP op te vangen zal Jetairfly gebruik maken van toestellen van zustermaatschappij Thomsonfly en Arkefly. In april zal een Arkefly Boeing 787 Dreamliner de Jetairfly vloot versterken.
Het lagekostenvliegen zit in de markt, kijk maar naar het succes van maatschappijen als Ryanair en easyJet. Voorlopig beperkt het vluchtaanbod van deze low cost carriers zich in veel gevallen tot korteafstandsvluchten. Vanaf de herfst 2015 zal Eurowings, de low cost dochtermaatschappij van Lufthansa en zustermaatschappij van Brussels Airlines, ook langeafstandsvluchten aanbieden. Eurowings is al actief op Brussels Airport, met vluchten tussen Brussel en Stuttgart. Voor langeafstandsvluchten plannen de Duitsers een basis in Keulen, wat op zich ook een aantrekkelijk alternatief kan zijn (of worden) voor Belgische reizigers aangezien de Keulense luchthaven zich slechts op een tweetal uur rijden van Brussel bevindt. Het belooft een spannend maar interessant najaar te worden.
Eind februari kondigde Jack Schoepen, zoon van zanger Bobbejaan Schoepen, aan dat hij in Mol een nieuw themapark wil oprichten. De cowboy klemtoon van vader Bobbejaan moet in het nieuwe themapark plaatsmaken voor luchtvaart. Met het park, dat hij 'Captain Jack' wil dopen, mikt hij voornamelijk op een jong publiek waar educatief verantwoord amusement centraal zal staan.
Hangar Flying

Deze maand op Hangarflying.be

ARTIKEL


Dirk Kerkhof:
van Siko tot Sea King

Tom brengt deze maand het tweede deel van het verhaal van luchtmacht-piloot op rust Dirk Kerkhof. Na de gevechtsvliegtuigen in de begindagen van z'n carrière verschijnen nu de helikopters Sikorsky en Sea King van het 40e Smaldeel te Koksijde ten tonele.

IMPRESSION


NH90 TTH pleinement opérationnels !

Jean-Pierre bracht een bezoek aan de luchtmachtbasis van Beauvechain waar hij getuige was van een formatievlucht van vier NH90s van de Belgische Luchtcomponent. Hij kwam terug met een rijk gevulde geheugenkaart.

ArtiCLE


Drone Days

Guy trok naar Tour & Taxis in Brussel waar tussen 7 en 9 maart de eerste Drones beurs plaatsvond. Op 10 maart volgde Guy ook de conferentie over drones die georganiseerd werd door de Académie de l'Air et de l'Espace. In navolging van de conferentie beloofde federaal minister van mobiliteit Jacqueline Galant dat er dit jaar nog werk gemaakt zou worden van een wetgevend kader voor drones in België. Drones vinden meer en meer een weg naar het dagelijkse leven, een duidelijk kader dringt zich op.

DATABASE


Fakkelwandeling
voor bemanning Lancaster PB471

Met een fakkelwandeling werd in Linkhout de bemanning van de Lancaster PB471 herdacht.

ARTIKEL


Airspace Infringements

Gastauteur Peter, die vorige maand te kennen gaf dat hij de vaste redactieploeg zou verlaten, stak de hand in eigen boezem en brengt ons het verhaal van een airspace infringement. Door middel van een no blame cultuur in de luchtvaart kunnen piloten immers flink wat leren van elkaars fouten.

DATABASE


Gedenkteken Kwartier Barbanson verdwenen

Een gedenkplaat van het Kwartier Kandidaat Reserveonderluitenant Barbanson is verdwenen. Reacties van lezers zijn welkom.
Copyright © 2015 Hangar Flying vzw, alle rechten voorbehouden.
Je ontvangt deze maandelijkse nieuwsbrief omdat je bent ingeschreven in ons adressenbestand.
Ons postadres:
Hangar Flying vzw
Kruipstraat 36
Grimbergen 1850
Belgium