Search This Blog

2018-03-18

[Belgian Wings] RIP STEVE NUYTS

Forwarded message - From: Luc Ghys <



  Luc Ghys , Erwin Tops et Eric Dessouroux ont publié dans Belgian Wings .       Luc Ghys 14 mars, 16:55   RIP STEVE NUYTS "Sliver number one" is no longer ... A youth idol and big name from the Belgian military aviation hi...   J'aime Commenter Partager    
   
   Facebook
   
   
Luc Ghys, Erwin Tops et Eric Dessouroux ont publié dans Belgian Wings.
   
Luc Ghys
14 mars, 16:55
"Sliver number one" is no longer ...
A youth idol and big name from the Belgian military aviation hi...



   
   

Afficher sur Facebook
   
   
     
   

Facebook, Inc., Attention: Community Support, 1 Hacker Way, Menlo Park, CA 94025
   


[Hangar Flying vzw] Nieuwsbrief 126 - “Wereldwijd meer dan 600.000 piloten nodig in de komende 20 jaar”

Forwarded message - From: Hangar Flying vzw



Hangar Flying is de Engelse uitdrukking voor het keuvelen over luchtvaart. We willen op een aangename en eigenzinnige manier artikels brengen over de Belgische burgerlijke en militaire vliegerij.
Wordt deze nieuwbrief niet correct weergegeven? Lees in een browser
Beide Airbus A340's van Air Belgium werden begin van de maand afgeleverd vanuit Lourdes naar Brussels Airport. Het mooie corporate image dat voorgesteld werd bij de lancering volgt (hopelijk) kortelings. (Foto Guy Viselé)
logo Hangar Flying

Nieuwsbrief 126 - Maart 2018

 

Vrienden van de luchtvaart,

Onze Sponsors:



Hier adverteren
- De internationale burgerluchtvaartorganisatie ICAO becijferde dat er tegen 2036 wereldwijd 620 000 nieuwe piloten nodig zullen zijn om afzwaaiende collega's te vervangen en om tegemoet te komen aan de verwachte groei van de luchtvaartsector. Ook voor andere functies wordt er een sterke stijging aan jobs verwacht.

- Ook in België merken we dat de economie weer aantrekt en de luchtvaartsector in de lift zit. TUI fly, de vliegende arm van touroperator TUI en de tweede grootste luchtvaartmaatschappij van ons land, startte vorig jaar al met een luchtvaartacademie – een investering van 1 miljoen euro – om piloten in-house op te leiden en deze te kneden naar eigen normen. Nieuw is dat TUI fly sinds dit jaar ook twee verschillende trajecten voorstelt aan jongeren wier grote droom het is om first officer te worden op een Boeing 737. Wat deze training zo aantrekkelijk maakt, is dat ze tot twee derde goedkoper is dan een traditionele vliegopleiding, waarvan volgens TUI de gemiddelde kost zo'n 90 000 euro bedraagt.

Door zowel de theoretische als de praktische opleiding door eigen instructeurs te geven én te rekenen op het engagement van de aspirant-piloot, weet TUI de kosten te drukken. Bij het opleidingstraject van 39 maanden, met een kostenplaatje van slechts 30 000 euro om je drie latten binnen te halen, wordt van de kandidaat verwacht deeltijds mee te lopen in een grondfunctie, waarvoor traditioneel minder belangstelling is. Tijdens de opleiding kan hij of zij meteen het reilen en zeilen van een luchtvaartmaatschappij in al zijn facetten leren kennen.

Een andere, duurdere optie is de klassieke opleiding: van zero tot co-piloot in 18 maanden, en mits 50 000 euro. Kiest de aspirant voor dit traject, dan vallen de andere werkopdrachten weg en ligt de focus enkel en alleen op het vliegwerk. Na het slagen in een van de formules geniet de kandidaat van drie jaar werkzekerheid in de vorm van seizoenscontracten en kan hij na afloop hiervan meedingen voor een vast contract bij TUI fly. In de loop van de komende maanden wordt aan de gegadigden een uitgebreide informatie ter beschikking gesteld. Inschrijven kan rechtstreeks op de website van TUI fly: https://corporate.tui.be/nl/jobs/piloten-academie.

- Zin in een uitdagende job in de luchtvaartsector maar blijf je liever met beide benen stevig op de grond, dan is een job op Brucargo, de vrachtluchthaven van Brussels Airport, misschien een betere optie. Op 28 maart organiseert Air Cargo Belgium, de overkoepelende organisatie van de cargo community, een jobdag in gebouw 706.

- De droom van Air Belgium waarover we vorige maand nog uitgebreid berichtten, begint meer en meer concrete vormen aan te nemen. Op 1 maart werd Airbus A340-300 OO-ABB van Lourdes naar Brussels Airport overgevlogen, gevolgd door OO-ABA de dag erop. Brussels Airport, dàt leest u goed! Terwijl CEO Terzakis plant om vanop Charleroi te vliegen, zijn beide ex-Finnair A340's naar Brussel gevlogen voor de laatste aanpassingen, waaronder het aanbrengen van het kleurenschema van de maatschappij, en voor de crew training. Als alles vlot verloopt zouden er nog twee extra A340's volgen, later op het jaar.

- Van de droom van Air Belgium maken we naadloos de overgang naar de wereld van de drones. Op 2 maart werd de website www.droneguide.be gelanceerd door Belgocontrol en het Directoraat-Generaal Luchtvaart (DGLV). Droneguide.be is een digitaal platform bestemd voor zowel het grote publiek als voor de commerciële dronegebruiker. De website is opgebouwd rond een kaart van België waarop duidelijk aangegeven staat waar en voor welk doeleinde drones kunnen gebruikt worden. Later in het jaar zal er ook nog een applicatie volgen voor mobiele apparaten die gebruikers toelaat om hun vlucht voor te bereiden. Via geolocalisatie kunnen de gebruikers te allen tijde nagaan of het luchtruim boven de plek waar ze zich bevinden geschikt is voor hun type vlucht. In het geval van commerciële vluchten kunnen er via de app ook rechtstreeks uitzonderlijke toelatingen aangevraagd worden bij het DGLV.

- Verder kondigt Belgocontrol aan dat het met Entry North Point, een van de belangrijkste academies wereldwijd voor de opleiding van specialisten op het vlak van luchtvaartnavigatie, in zee gaat. Bedoeling van de samenwerking is niet alleen een kwaliteitsvol opleidingstraject voor eigen medewerkers te ontwikkelen, maar ook om opleidingen aan te kunnen bieden aan externe partijen. Voor Entry Point North betekent het partnerschap met Belgocontrol de opstart van een negende opleidingssite in Europa - naast faciliteiten in Zweden, Denemarken, Ierland, Spanje en Hongarije. In eerste instantie zullen er vijftig simulatorposities radar-piloot, drie 180 graden en één 360 graden torensimulators voorzien worden. Ongetwijfeld een onderwerp om op een later tijdstip, wanneer het opleidingscentrum operationeel is, eens nader te belichten.

- België heeft beslist om de luchtmacht in het European / NATO Multinational Multi-Role Tanker Transport Fleet-progamma (MMF) te laten stappen en sluit zich hierbij als vijfde land aan bij Nederland, Luxemburg, Noorwegen en Duitsland. Bedoeling is dat de vijf landen over in totaal acht Airbus A330 MRTT-tankers kunnen beschikken in een systeem van vliegtuigpooling. Deze A330's, die overigens ook door het Verenigd Koningrijk en Frankrijk aangekocht zijn, kunnen zowel ingezet worden voor air- to- air refueling als voor het transport van personen en goederen en voor medevac-operations. Het is voor het eerst dat onze luchtcomponent investeert in een dergelijk type toestel. De levering van de eerste A330 MRTT wordt niet voor 2020 verwacht.

- Het nieuws hing al langer in de lucht, maar nu is er een definitieve datum geprikt: over een jaar, op 26 maart 2019, wordt de uitfasering van de Belgische Sea King gepland, zo kondigde Evert Cuppens, basiscommandant van Koksijde, onlangs aan op Radio 2. Om het afscheid de nodige luister bij te zetten zal de oude dame deze zomer nog te zien zijn op verschillende evenementen zoals Ursel Avia (30 juni – 1 juli) en de Fly-in van Schaffen (11 – 12 augustus).

- Afsluiten doen we deze maand met een pleidooi van Brussels Airlines voor meer gelijke carrièrekansen voor mannen en vrouwen. Op de Internationale Vrouwendag van 8 maart vlogen alle carriers van de Lufthansa Group (naast SN en Lufthansa ook Eurowings, Swiss en Austrian Airlines) vanuit hun thuisbasis naar de Duitse hoofdstad Berlijn met een volledig vrouwelijke bemanning. Ook de SN-vluchten naar Abidjan en Accra werden symbolisch door een vrouwelijke cockpit- en cabinebemanning uitgevoerd. Brussels Airlines doet het overigens niet slecht op het vlak van gendergelijkheid als je weet dat meer dan de helft van alle medewerkers van de luchtvaartmaatschappij vrouwen zijn. Zeker qua cockpitbemanningen steekt SN – met één vrouw voor elke negen mannen – kop en schouders uit boven het wereldwijde gemiddelde van 3% vrouwelijke piloten. Met de aanstelling van Christina Foerster per 1 april zal Brussels Airlines als eerste maatschappij binnen Lufthansa een vrouwelijke CEO hebben.

Giovanni Verbeeck
Hangar Flying

Deze maand op Hangarflying.be

BOEK


Een eeuw Gentse luchtvaart

Gastauteur Frans Dechaene bespreekt voor Hangar Flying het nieuwste boek van Piet Dhanens, 'Een eeuw luchtvaart boven Gent – Vliegveld Sint-Denijs-Westrem en andere luchtvaartverhalen 1946-2017", het derde en laatste deel van de auteur over het toenmalige vliegveld.

ARTICLE


La SABENA et
le vol à voile

In een uitgebreid gedocumenteerd artikel schetst Robert het belang van het voormalige Sabena voor de zweefvliegerij in België.

DATABASE


Monument 'Het offer van onze kinderen voor de vrede'

Ook op het gemeenteplein van Mortsel herdenkt een monument de honderden slachtoffers van het bombardement van 5 april 1943.

ARTICLE


Fouga-mouflé

Een gecamoufleerde Belgische Fouga Magister? "Nooit bestaan", beweert u? Niets is minder waar. Jean-Pierre dook in zijn archieven en brengt de nodige bewijsstukken aan in zijn geschiedenis van de MT-35, de 'Fouga-mouflé'.

ARTIKEL


Wat de afwezigen gemist hebben
op de eerste
Dag van de Piloot

Net zoals meer dan driehonderd andere piloten koos Peter ervoor om een mooie vliegdag op te offeren voor een dagje Kinepolis. Dat had zo zijn reden: de eerste editie van de 'Dag van de Piloot', georganiseerd door de Vlaamse Vereniging voor Motorvliegclubs.

DATABASE


Aero L-29 Delfin blikvanger

Bij Motori Lorenzo te Zwijnaarde staat sinds 2017 een Tsjechische Aero L-29 Delfin trainer als blikvanger.

ARTICLE


Brussels Airport Aviation Awards

Op 26 februari werden, ondertussen voor de elfde maal, de Brussels Airport Aviation Awards uitgereikt. Naar goede gewoonte was Guy aanwezig voor een verslag van dit event.

DATABASE


Graven slachtoffers bombardement, monument

Op 5 april 2018 is het precies 75 jaar geleden dat Morstel getroffen werd door een moordend bombardement dat vooral de burgerbevolking trof. Het monument en het ereperk worden gerestaureerd voor de komende herdenking.

DATABASE


Mil Mi 2 helikopter in achtertuin

In de tuin van een huis in Moerbeke-Waas staat deze Mil Mi 2. Het toestel dat nog toebehoorde aan de Poolse Luchtmacht is nu een speelobject voor kinderen. Dank aan Jan Schotmans voor de foto's.
Copyright © 2018 Hangar Flying vzw, alle rechten voorbehouden.
Je ontvangt deze maandelijkse nieuwsbrief omdat je bent ingeschreven in ons adressenbestand.
Ons postadres:
Email Marketing Powered by MailChimp



[Sabena Forever (Renewed] Ceci vous intéressera sans doute. La Sabena et le vol à voile

Forwarded message - From: Robert Verhegghen



  Robert Verhegghen a publié dans Sabena Forever (Renewed .       Robert Verhegghen 15 mars, 21:23   Ceci vous intéressera sans doute. Un sujet méconnu que je relate dans mon dernier article sur Hangar Flying.Toute info/correction /photos/commentaires d'ex -sabeniens (ou autre bien sur) bienvenues http://www.hangarflying.eu/nl/node/4855 La SABENA et le vol à voile | Hangar Flying vzw   J'aime Commenter    
   
   Facebook
   
   
Robert Verhegghen a publié dans Sabena Forever (Renewed.
   
Robert Verhegghen
15 mars, 21:23
Ceci vous intéressera sans doute. Un sujet méconnu que je relate dans mon dernier article sur Hangar Flying.Toute info/correction /photos/commentaires d'ex -sabeniens (ou autre bien sur) bienvenues http://www.hangarflying.eu/nl/node/4855


   
   

   
   
   
   
   

Facebook, Inc., Attention: Community Support, 1 Hacker Way, Menlo Park, CA 94025