Embraer ERJ-135LR CE-02 op RIAT in Fairford op 15 juli 2018. (Foto Guy Viselé)
Nieuwsbrief 131 - Augustus 2018
Vrienden van de luchtvaart,
Onze Sponsors:
|

|
 |
|
de bekende Farnborough Air Show wordt tweejaarlijks georganiseerd, afwisselend met de luchtvaartbeurs van Le Bourget. Farnborough vond dit jaar plaats tussen 16 en 22 juli en Guy sprak met verschillende deelnemers op de gemeenschappelijke stand van Belgian Aerospace. Naast de groten in de luchtvaartsector (ASCO, SABCA, SONACA, SAFRAN, …) vonden ook kleine Belgische bedrijven hier een plaats. Hangar Flying ontmoette onder meer
Bert Buyle, CEO van Euramec (
www.euramec.com) uit Hamme, die er een nieuwe vaste simulator voorstelde die zowel kan gebruikt worden voor de eenmotorige Diamond DA-40 als de tweemotorige DA-42 TwinStar. Dit type van gecombineerde simulatoren is natuurlijk zeer economisch in gebruik voor de vliegscholen. Bert Buyle kon ons bevestigen dat een Chinese klant een eerste simulator van dit type heeft aangekocht.
Farnborough werd voorafgegaan door de Royal International Air Tattoo in Fairford van 13 tot 15 juli. De Belgian Air Component stelde een Embraer 135 voor in de kleuren van
75 jaar 15 (Transport) Wing. Daarnaast was ook de F-16 aanwezig van de nieuwe demopiloot 'Vador' en een Agusta A109BA, beiden namen deel aan de vliegshow. Een mooie deelname van onze luchtmacht.
-
Indeed is de nummer één-vacaturesite ter wereld. Maandelijks bezoeken meer dan 200 miljoen mensen deze site. Uit hun recente cijfers blijkt dat er in België veel
luchthavenjobs niet ingevuld geraken. Het aantal vacatures tussen juli 2017 en nu is met 56,4 procent gegroeid, en dat terwijl het aantal zoekacties op die jobaanbiedingen niet evenredig is gestegen. Veel functies blijven voor langere tijd openstaan. Erg gewild op de arbeidsmarkt zijn bijvoorbeeld checkin-medewerkers, laders en lossers, vliegtuig- en onderhoudsmecaniciens, beveiligingsagenten, enz. Indeed noemt het geen tijdelijke tendens: zowel in het hoog- als in het laagseizoen is er sinds juli 2017 continu een groeiende vraag.
Luchthavenjobs waren ook in het verleden zeer gegeerd en het blijven nog altijd boeiende banen in een interessante sector. Toch staat de luchthavenindustrie voor een grote uitdaging als het gaat om het vinden van geschikt personeel. Het aantal vliegtuigpassagiers blijft enorm stijgen, samen met de druk om de kosten voor een ticket extreem laag te houden. Tanende winstmarges worden onder meer verhaald op zeer flexibel personeel en ongepast veel interimarbeid. Aan de pluskant staat dan weer een doorgaans aantrekkelijke training on the job, voor zowel laag- als hooggeschoolden. Luchthavens zijn bovendien multiculturele omgevingen en dat vertaalt zich doorgaans zonder al te veel conflicten in een eigentijdse en gezonde mix van allochtone en autochtone werknemers. Zowat alle Belgische luchthavens zetten hun jobaanbod online. Lezers van Hangar Flying hebben een nauwe band met de luchtvaart. Al eens een luchthavenjob overwogen?
-
Ryanair en CEO Michael O'Leary blijven de krantenkoppen halen. Het is duidelijk dat er een hartig woordje moet gepraat worden tussen de personeelsafgevaardigden en de topman van het Iers bedrijf. Enkele korte gesprekken met bemanningsleden leren ons dat de lagekostenmaatschappij niet zo snel zal gekozen worden als beste werkgever. Ze is zeker niet de enige die het niet zo nauw neemt met het sociaal overleg. Passagiers die aan superlage tarieven een reservatie voor hun citytrip hebben gemaakt, hoor ik nu met de grootste stelligheid en in het heetst van de strijd, liefst voor de camera's, beweren dat dit de laatste keer was dat ze reserveerden bij Ryanair. Gaan ze volgende keer dan kiezen voor de maatschappij met de meest ervaren captains, voor de luchtvaartmaatschappij met de meest milieuvriendelijke vliegtuigen en de laagste voetafdruk, voor de
airlines met de beste dienstverlening aan boord of voor de luchthaven met de beste scores van klantvriendelijkheid? Of blijft de lage prijs dan toch primeren? Ik heb nog maar zelden resultaten gezien van onafhankelijke onderzoeken naar het reservatiegedrag van vliegtuigpassagiers. Een grote groep reizigers, vooral zakenreizigers, maken hun reservaties natuurlijk niet zelf.
In ieder geval is het zeer onverstandig om ons te wagen aan voorspellingen over de toekomst van maatschappijen als Ryanair. Het moet eind jaren tachtig geweest zijn toen ik in de noordpier van Brussels Airport, toen nog Brussel Nationaal, een BAC 1-11 stond op te wachten uit Dublin. De naam van de vrij onbekende maatschappij was Ryanair. Op dat moment was het nog een 'reguliere' maatschappij maar O'Learly keek al geïnteresseerd over de grenzen naar
peanuts Southwest Airlines. Geen enkele zelfverklaarde luchtvaartexpert zou toen voorspeld hebben dat de jonge crew van de 'One Eleven' dertig jaar later voor een maatschappij zou vliegen met een vloot van ongeveer 400 moderne Boeing 737's. Vast staat alleen dat de huidige stakingsgolf bij Ryanair een keerpunt kan betekenen voor het beursgenoteerde bedrijf.
- Tijdens het weekend van 18 en 19 augustus wordt in Roeselare hulde gebracht aan de vliegeniers tijdens de Groote Oorlog, met activiteiten op de grond en in de lucht. Schaalmodellen uit de Eerste Wereldoorlog zullen te bewonderen zijn, vliegtuigen uit de collectie van Rik Foulon van het museum Old Leghem (
www.oldleghem.be). Rik en zijn team vertellen hoe het gevechtsvliegtuig zich in WO I razendsnel ontwikkelde. Er zijn ook overvluchten van oldtimers gepland en een simulatie van een luchtgevecht boven het Sterrebos. Gidsen informeren de bezoekers over de gebeurtenissen tijdens de Groote Oorlog en over de geschiedenis van het vliegveld van Rumbeke. Een licht- en klankprojectie is te bewonderen op de gevels van het kasteel van Rumbeke. Ook de permanente tentoonstelling 'Albert I tijdens WO I' in het kasteel en de stallen kunt u tijdens dit weekend bezoeken (4 euro, onder de 18 jaar gratis). In de ridderzaal zijn lezingen gepland over de vliegeniers in Wereldoorlog I. De activiteiten gaan door in het Provinciedomein Sterrebos en de Bergstraat, er is een shuttle met militaire voertuigen voorzien tussen beide locaties. Alle info via
www.visitroeselare.be. Je kan ook kiezen voor een uitgebreide professioneel begeleide gidsbeurt, zelfs inclusief overnachting (zie
https://cle-ann-do.be/).
-VLM Airlines (
www.flyvlm.com) schrapt zeven van de negen verbindingen vanuit de Internationale Luchthaven Antwerpen. VLM vliegt momenteel met vijf Fokker 50 vanuit Antwerpen naar Aberdeen, Londen, Zürich, Birmingham, Keulen-Bonn, München, Rostock en Maribor. Ook Manchester stond op de planning, zowel vanuit Oostende-Brugge als Antwerpen, maar zover zal het dus niet komen. Het moederbedrijf SHS Aviation B.V. heeft beslist om alleen nog lijnvluchten aan te bieden naar Londen City en Zürich en wil vooral focussen op chartervluchten. De vraag is of de nieuwe strategie met chartervluchten zal aanslaan.
Volgens VLM zouden er voorlopig geen ontslagen vallen. De maatschappij is sinds 2016 in handen van een consortium van investeerders uit Nederland en Hongkong. Ooit wilden de Chinese aandeelhouders zelfs lijnvluchten gaan uitvoeren tussen Europa en China, het lijkt of ze die plannen hebben opgeborgen. De sp.a en Groen zijn er ondertussen als de kippen bij om te pleiten voor een sluiting van de Internationale Luchthaven Antwerpen. Volgens VRT-journalist Steven Decraene duidt dit vooral op een gebrek aan een coherent luchtvaartbeleid in dit land. Wij vragen ons tegelijk af of VLM wel een management met een duidelijke visie had. Voorstanders van de Internationale Luchthaven Antwerpen beweren dat ze zeker een toekomst heeft, vooral omwille van zakenvluchten gecombineerd met een redelijk aantal vakantievluchten. Ze wijzen vooral naar de betere resultaten sinds de komst van luchthavenuitbater EGIS.
-Bij het afsluiten van deze nieuwsbrief genoten de redactieleden van een geslaagde Oldtimer Fly In in Schaffen-Diest. We zetten zeer binnenkort een impressie online van dit evenement.
Frans Van Humbeek
Hoofdredacteur