De Alpha Jets keren terug naar België. AT18 behoorde tot de tweede formatie van vliegtuigen die terugkeerde naar Beauvechain. Hier zien we het uitrollen op de landingsbaan van Ursel in juni 2017. (Foto Tom Brinckman)
Nieuwsbrief 148 - Januari 2020
Vrienden van de luchtvaart,
Onze Sponsors:
|
 |
 |
|
het jaar 2020 moeten we met positief nieuws beginnen. Het doet plezier om te horen dat mensen hun dromen kunnen waarmaken. In september 2017
vertelde Jasmine Gagelmans aan Hangar Flying dat ze graag aan de slag wou als piloot van een MUG-helikopter. Sinds midden december 2019 maakt ze deel uit van het zevenkoppig pilotenteam dat vanuit het AZ Sint-Jan in Brugge medische urgenties uitvoert. Voor het eerst in zijn geschiedenis krijgt een MUG-heli in ons land een vrouwelijke piloot. Proficiat Jasmine!
-Organisatoren van luchtvaartevenementen zijn welkom om hun activiteiten voor 2020 aan te kondigen op de
Hangar Flying agenda. Het volstaat om uw informatie bondig naar
info@hangarflying.be te sturen, eventueel samen met een affiche of foto.
-Op zaterdag 14 december 2019 overleed Henri Van Herwegen (°5 februari 1940), vooral bekend als de kunstenaar
Panamarenko. Als luchtvaartliefhebber heb ik hem altijd een van de grootste Belgische kunstenaars gevonden. Ik vond zijn zelfgebouwde luchtvaarttuigen subliem, een combinatie van jongensachtige fantasie met een wetenschappelijke insteek. Voor zijn 80
ste verjaardag bereidde galerij en veilinghuis Campo&Campo een tentoonstelling voor die doorgaat van 24 januari tot 23 maart 2020. Een bezoek aan deze Panamarenko Tribute kan ik alleen maar aanraden. Meer info
www.panamarenko.be
-24 april 2020 is ook weer een dag om aan te vinken in uw al goedgevulde agenda. Die vrijdagavond om 19 uur start de
Flanders Aviation Quiz, een organisatie van de Flanders Aviation Society (FAS) en De Vliegzotten (
what's in a word?). De quiz gaat door op de Campus Vives te Kortrijk. Info via
www.fasinfo.be Het winnende team krijg een vlucht aangeboden in een Harvard, een gegronde reden om mee te doen. De organisatie omschrijft het evenement als 'een vrolijk, aangenaam, ernstig, niet-zo-simpel dubbel vragenuurtje over niets dan luchtvaart, puur en prettig.' Iedere deelnemer gaat alvast naar huis met een gevulde
goodiebag.
-Na vier maanden vliegen zit
Air Antwerp – volgens hun persbericht – mooi op schema. De maatschappij vervoerde al bijna 15.000 passagiers. Air Antwerp (
www.airantwerp.com) werd in mei 2019 opgericht. Aandeelhouders zijn het Ierse CityJet (75 procent) en het Nederlandse KLM (25 procent). De eerste lijnvlucht vond plaats op 9 september 2019. Air Antwerp vliegt zestien keer per week van Antwerpen naar London City Airport met een Fokker 50. De maatschappij heeft slechts vijftien medewerkers in loondienst. Een van de redenen voor het succes is volgens CEO Johan Maertens de uitstekende samenwerking met codeshare-partner KLM.
-Het was weer uitkijken naar de jaarcijfers van 2019 voor de Belgische luchthavens. Er zijn heel wat records gebroken.
Wat passagiersaantallen betreft verbrak de Internationale Luchthaven
Oostende-
Brugge (www.ostendairport.aero) bijna al haar maandrecords. In totaal vonden 457.423 passagiers hun weg naar de luchthaven van Oostende, 8,9% meer dan in 2018. Marcel Buelens, CEO Internationale Luchthaven Oostende-Brugge: "Niet alleen slaan wij onze eigenaars – de Egis groep – met verstomming, we zetten met deze 457.423 passagiers ook het beste jaar neer sinds 1966 met bijna 5.000 passagiers extra, 53 jaren later." Het recordcijfer in passagiersaantallen is o.a. het resultaat van de lancering op 7 maart 2019 van de succesvolle nieuwe lijndienst Oostende-Moskou, een route die spijtig genoeg net voor de zomer tijdelijk werd opgeschort. De hogere bezettingsgraad op vliegtuigen van TUI fly draagt eveneens bij tot de groeicijfers. Het aantal bewegingen binnen het segment van de zakenluchtvaart is ook gestegen, namelijk 3% méér t.o.v. 2018. De opening van de
North Sea Aviation Center business terminal is daar niet vreemd aan. Het volume van de cargotransporten daalde tot 10,7% onder dat van 2018 en het sloot af met 24.757 ton.
Marcel Buelens, ook CEO van de Internationale Luchthaven
Antwerpen (
www.antwerpairport.aero): "Met onze 306.330 passagiers in 2019 halen wij de doelstelling vooropgesteld voor 2024. Dit is het beste jaar ooit in de geschiedenis van de luchthaven in Deurne" De start van het jaar verliep moeizaam door het wegvallen van ruim 35% aan capaciteit van VLM Airlines. Het eindresultaat toont toch een lichte groei van 2,6% t.o.v. 2018 (298 403 passagiers.) Bijkomende capaciteit van TUI fly en het herstarten van de zakenroute Antwerpen - London City - Antwerpen door Air Antwerp kon het verlies opvangen. Ook het segment van de zakenluchtvaart deed het zeer goed. 40% van het totaal aantal bewegingen op de luchthaven is hiervan afkomstig.
-
Brussels Airport (
www.brusselsairport.be) telde 26.360.003 miljoen passagiers in 2019, een stijging van 2,7% ten opzichte van 2018 en een nieuw passagiersrecord. Het totale aantal vluchten daalde met 0,4%. Het aantal vliegbewegingen van passagiersvluchten is hierbij relatief stabiel gebleven, terwijl het aantal vrachtvluchten is gedaald met 2,2%. Arnaud Feist, CEO van Brussels Airport Company: "In tien jaar tijd is het aantal passagiers gestegen van 17 miljoen in 2009 naar 26,4 miljoen in 2019, terwijl het aantal vluchten desondanks stabiel is gebleven in die periode. Dit toont aan dat de groei van onze activiteiten kan plaatsvinden zonder bijkomende milieu-impact dankzij de inzet van vliegtuigen die niet alleen groter en beter gevuld zijn, maar ook milieuvriendelijker zijn." Het vrachtvervoer sluit 2019 af met 667.220 ton, een daling van 8,8%, vergelijkbaar met het Europese gemiddelde.
-Niettegenstaande de in het algemeen dalende vrachtvolumes op Europese luchthavens slaagt
Liege Airport (
www.liegeairport.com) er in om een nieuw vrachtrecord te laten optekenen en vlot de belangrijkste Belgische vrachtluchthaven te blijven. Maar liefst 902.480 ton goederen vlogen via Luik, dat is 3,6% meer dan in 2018 (870.644 ton). Luc Partoune, CEO van Liege Airport, wijst vooral op de vele projecten die in 2020 moeten gerealiseerd worden, zoals de studie voor de verlenging van de noodlandingsstrook, de verdere implementatie van het op e-commerce gerichte Alibaba, de bouw van een waterstofstation en de voortdurende opleiding van personeel om aan de zeer hoge vraag van de cargosector te voldoen. Het aantal passagiers op Luik blijft laag, nl.170.737 (171.028 in 2018).
-Brussels South
Charleroi Airport (BSCA,
www.brussels-charleroi-airport.com/nl) heeft 2019 afgesloten met een nieuwe toename van zijn passagiersverkeer. Er werden 8.211.450 reizigers geregistreerd, ofwel een stijging van 2% in vergelijking met 2018. Er werden in 2019 zes nieuwe routes gelanceerd vanuit BSCA, waaronder de twee eerste trans-Atlantische routes van Air Belgium en de Oostenrijkse luchtvaartmaatschappij Laudamotion met een route naar Wenen. De commerciële bewegingen stegen met 2%, voor een totaal van 57.540. BSCA verbouwde zijn infrastructuur om te beantwoorden aan de behoeften van zijn reizigers. In juni 2019 werd bijvoorbeeld een derde verdieping ingehuldigd in de internationale zone. Philippe Verdonck, CEO van Brussels South Charleroi Airport: "Afgelopen jaar betekende de start van de grote metamorfose van onze luchthaven. Bovendien konden we ons positioneren op het internationale toneel dankzij onze uitstekende resultaten. Met 8,2 miljoen reizigers blijven we groeien en willen we ons aanbod blijven diversifiëren."
-Volgens de nieuwsbrief Made in West-Vlaanderen (
www.ontdekmadein.be) heeft
Dassault zich met een eigen onderhoudscentrum voor zakenjets gevestigd op de Internationale Luchthaven Kortrijk-Wevelgem. Nog volgens deze nieuwsbrief wou Luxaviation Holding af van de onderhoudsactiviteiten met de bedoeling zich enkel nog toe te leggen op de corebusiness. Dassault legde de hand op het onderhoudsbedrijf via zijn dochterbedrijf ExecuJet MRO Services. Op de luchthaven van
Kortrijk-Wevelgem zijn nu negen mensen betrokken bij het onderhoudscentrum dat geleid wordt door Bart Hautekeur. Ondertussen gaan de werken op de luchthaven onverminderd verder, tegen de zomer zou de luchthaven moeten beschikken over een gemoderniseerde infrastructuur. Deze werkzaamheden hadden in 2019 een negatieve impact op het aantal vliegbewegingen. Ook in 2020 zullen nog tijdelijke maatregelen nodig zijn om de werken vlot te laten verlopen. Vanaf midden 2020 zou de Internationale Luchthaven Kortrijk-Wevelgem dan het gewenste niveau moeten bereiken en opnieuw moeten groeien.
-Volgens de website van Defensie rolde de eerste
Airbus A400M Atlas (MSN104) voor de basis van de 15de Wing Luchttransport in Melsbroek op 18 december binnen in de schilderloods van Airbus in het Spaanse Sevilla. Op 30 december verliet het toestel de loods om onderworpen te worden aan testvluchten, de finale inspectie en de definitieve afleveringsprocedure. Deze Atlas is aangekocht door de Luxemburgse strijdmachten maar zal opereren vanop Melsbroek. De eerste A400M wordt volgens de website van Defensie in de tweede helft van juni 2020 op Belgische en Luxemburgse bodem verwacht.
-De Belgisch-Franse Advanced Jet Training School (AJeTs) op de Franse luchtmachtbasis BA120 van Cazaux werd afgesloten op 11 oktober 2018. De
Alpha Jets werden nog een tijd gebruikt voor de opleiding van piloten van de Armée de l'Air, maar nu keren ze definitief terug naar België. Volgens diverse bronnen wordt de vloot te koop gesteld, 41 jaar nadat de eerste Alpha Jet in België in gebruik werd genomen. Op 7 januari 2020 keerden de eerste toestellen terug naar België (AT02, AT06, AT19 en AT27), op 9 januari gevolgd door een tweede reeks (AT15, AT17, AT18 en AT25.) Voor het afsluiten van de nieuwsbrief kregen we de melding dat de drie laatste vliegtuigen (AT13, AT24 en AT26) klaar stonden voor een vertrek op 13 januari.
-U herinnert zich wel het artikel van Jean-Pierre over de 'vliegende auto'
PAL-V (
zie de juli 2018-editie van Hangar Flying). Het ingenieuze toestel krijgt tot 19 januari een plaats in de Dream Cars showroom van het autosalon in Brussel (
www.autosalon.be). Daar zullen vast en zeker ook andere vliegtuigen te bewonderen zijn.
Frans Van Humbeek
Hangar Flying