Beide Airbus A340's van Air Belgium werden begin van de maand afgeleverd vanuit Lourdes naar Brussels Airport. Het mooie corporate image dat voorgesteld werd bij de lancering volgt (hopelijk) kortelings. (Foto Guy Viselé)
Nieuwsbrief 126 - Maart 2018
Vrienden van de luchtvaart,
Onze Sponsors:
|
|
|
|
- De internationale burgerluchtvaartorganisatie ICAO becijferde dat er tegen 2036 wereldwijd 620 000 nieuwe piloten nodig zullen zijn om afzwaaiende collega's te vervangen en om tegemoet te komen aan de verwachte groei van de luchtvaartsector. Ook voor andere functies wordt er een sterke stijging aan jobs verwacht.
- Ook in België merken we dat de economie weer aantrekt en de luchtvaartsector in de lift zit. TUI fly, de vliegende arm van touroperator TUI en de tweede grootste luchtvaartmaatschappij van ons land, startte vorig jaar al met een luchtvaartacademie – een investering van 1 miljoen euro – om piloten
in-house op te leiden en deze te kneden naar eigen normen. Nieuw is dat TUI fly sinds dit jaar ook twee verschillende trajecten voorstelt aan jongeren wier grote droom het is om
first officer te worden op een Boeing 737. Wat deze training zo aantrekkelijk maakt, is dat ze tot twee derde goedkoper is dan een traditionele vliegopleiding, waarvan volgens TUI de gemiddelde kost zo'n 90 000 euro bedraagt.
Door zowel de theoretische als de praktische opleiding door eigen instructeurs te geven én te rekenen op het engagement van de aspirant-piloot, weet TUI de kosten te drukken. Bij het opleidingstraject van 39 maanden, met een kostenplaatje van
slechts 30 000 euro om je drie latten binnen te halen, wordt van de kandidaat verwacht deeltijds mee te lopen in een grondfunctie, waarvoor traditioneel minder belangstelling is. Tijdens de opleiding kan hij of zij meteen het reilen en zeilen van een luchtvaartmaatschappij in al zijn facetten leren kennen.
Een andere, duurdere optie is de klassieke opleiding: van zero tot co-piloot in 18 maanden, en mits 50 000 euro. Kiest de aspirant voor dit traject, dan vallen de andere werkopdrachten weg en ligt de focus enkel en alleen op het vliegwerk. Na het slagen in een van de formules geniet de kandidaat van drie jaar werkzekerheid in de vorm van seizoenscontracten en kan hij na afloop hiervan meedingen voor een vast contract bij TUI fly. In de loop van de komende maanden wordt aan de gegadigden een uitgebreide informatie ter beschikking gesteld. Inschrijven kan rechtstreeks op de website van TUI fly:
https://corporate.tui.be/nl/jobs/piloten-academie.
- Zin in een uitdagende job in de luchtvaartsector maar blijf je liever met beide benen stevig op de grond, dan is een job op Brucargo, de vrachtluchthaven van Brussels Airport, misschien een betere optie. Op 28 maart organiseert Air Cargo Belgium, de overkoepelende organisatie van de
cargo community, een jobdag in gebouw 706.
- De droom van Air Belgium waarover we vorige maand nog uitgebreid berichtten, begint meer en meer concrete vormen aan te nemen. Op 1 maart werd Airbus A340-300 OO-ABB van Lourdes naar Brussels Airport overgevlogen, gevolgd door OO-ABA de dag erop. Brussels Airport, dàt leest u goed! Terwijl CEO Terzakis plant om vanop Charleroi te vliegen, zijn beide ex-Finnair A340's naar Brussel gevlogen voor de laatste aanpassingen, waaronder het aanbrengen van het kleurenschema van de maatschappij, en voor de crew training. Als alles vlot verloopt zouden er nog twee extra A340's volgen, later op het jaar.
- Van de droom van Air Belgium maken we naadloos de overgang naar de wereld van de drones. Op 2 maart werd de website
www.droneguide.be gelanceerd door Belgocontrol en het Directoraat-Generaal Luchtvaart (DGLV). Droneguide.be is een digitaal platform bestemd voor zowel het grote publiek als voor de commerciële dronegebruiker. De website is opgebouwd rond een kaart van België waarop duidelijk aangegeven staat waar en voor welk doeleinde drones kunnen gebruikt worden. Later in het jaar zal er ook nog een applicatie volgen voor mobiele apparaten die gebruikers toelaat om hun vlucht voor te bereiden. Via geolocalisatie kunnen de gebruikers te allen tijde nagaan of het luchtruim boven de plek waar ze zich bevinden geschikt is voor hun type vlucht. In het geval van commerciële vluchten kunnen er via de app ook rechtstreeks uitzonderlijke toelatingen aangevraagd worden bij het DGLV.
- Verder kondigt Belgocontrol aan dat het met Entry North Point, een van de belangrijkste academies wereldwijd voor de opleiding van specialisten op het vlak van luchtvaartnavigatie, in zee gaat. Bedoeling van de samenwerking is niet alleen een kwaliteitsvol opleidingstraject voor eigen medewerkers te ontwikkelen, maar ook om opleidingen aan te kunnen bieden aan externe partijen. Voor Entry Point North betekent het partnerschap met Belgocontrol de opstart van een negende opleidingssite in Europa - naast faciliteiten in Zweden, Denemarken, Ierland, Spanje en Hongarije. In eerste instantie zullen er vijftig simulatorposities
radar-piloot, drie 180 graden en één 360 graden torensimulators voorzien worden. Ongetwijfeld een onderwerp om op een later tijdstip, wanneer het opleidingscentrum operationeel is, eens nader te belichten.
- België heeft beslist om de luchtmacht in het European / NATO Multinational Multi-Role Tanker Transport Fleet-progamma (MMF) te laten stappen en sluit zich hierbij als vijfde land aan bij Nederland, Luxemburg, Noorwegen en Duitsland. Bedoeling is dat de vijf landen over in totaal acht Airbus A330 MRTT-tankers kunnen beschikken in een systeem van vliegtuigpooling. Deze A330's, die overigens ook door het Verenigd Koningrijk en Frankrijk aangekocht zijn, kunnen zowel ingezet worden voor
air- to- air refueling als voor het transport van personen en goederen en voor
medevac-operations. Het is voor het eerst dat onze luchtcomponent investeert in een dergelijk type toestel. De levering van de eerste A330 MRTT wordt niet voor 2020 verwacht.
- Het nieuws hing al langer in de lucht, maar nu is er een definitieve datum geprikt: over een jaar, op 26 maart 2019, wordt de uitfasering van de Belgische Sea King gepland, zo kondigde Evert Cuppens, basiscommandant van Koksijde, onlangs aan op Radio 2. Om het afscheid de nodige luister bij te zetten zal de oude dame deze zomer nog te zien zijn op verschillende evenementen zoals Ursel Avia (30 juni – 1 juli) en de Fly-in van Schaffen (11 – 12 augustus).
- Afsluiten doen we deze maand met een pleidooi van Brussels Airlines voor meer gelijke carrièrekansen voor mannen en vrouwen. Op de Internationale Vrouwendag van 8 maart vlogen alle
carriers van de Lufthansa Group (naast SN en Lufthansa ook Eurowings, Swiss en Austrian Airlines) vanuit hun thuisbasis naar de Duitse hoofdstad Berlijn met een volledig vrouwelijke bemanning. Ook de SN-vluchten naar Abidjan en Accra werden symbolisch door een vrouwelijke cockpit- en cabinebemanning uitgevoerd. Brussels Airlines doet het overigens niet slecht op het vlak van gendergelijkheid als je weet dat meer dan de helft van alle medewerkers van de luchtvaartmaatschappij vrouwen zijn. Zeker qua cockpitbemanningen steekt SN – met één vrouw voor elke negen mannen – kop en schouders uit boven het wereldwijde gemiddelde van 3% vrouwelijke piloten. Met de aanstelling van Christina Foerster per 1 april zal Brussels Airlines als eerste maatschappij binnen Lufthansa een vrouwelijke CEO hebben.
Giovanni Verbeeck
Hangar Flying