Minister van Defensie Steven Vandeput (N-VA) is bezig met verkennende bezoeken aan de diverse onderdelen van Defensie. Op 25 november 2014 was de luchtcomponent aan de beurt. Op de basis van Florennes maakte de kersverse minister kennis met het vliegend materieel van de Luchtcomponent. Deze legislatuur wordt gekenmerkt door besparingen en daar kan ook Defensie niet aan ontsnappen. Om de besparingen te realiseren streeft men voor 2015 onder andere naar een vermindering van het aantal vluchtplannen van bijna 10% voor de F-16s tot 50% voor de A109s. Ook de vluchtplannen voor de vloot van de
white bodies (Airbus, Embraer & Falcon) moeten met 40% dalen. De minister bevestigt wel dat operaties de
core business zijn van defensie en dit ook zullen blijven. De inzet in Irak van zes F-16s tegen Islamitische Staat (IS) wordt verlengd en vier Belgische F-16s worden in Oost-Europa ingezet in het kader van het NAVO Readiness Action Plan gedurende maximaal twee periodes van vier maanden. Daarnaast staan ook in 2015 zes F-16 ter beschikking van de NAVO
Response Force (NRF). In de beleidsnota bevestigt de minister dat deze regering de eerder aangegane verbintenissen inzake aankoop van de A400M transporttoestellen en de NH-90 helikopters zal respecteren. Voor deze A400M moeten nog wel enkele knopen doorgehakt worden wat betreft de infrastructuur. In deze regeerperiode zal de minister zich ook buigen over de toekomst, de plaats en het statuut van enkele instellingen die onder zijn bevoegdheid vallen. Het Koninklijk Museum van het Leger en de Krijgsgeschiedenis te Brussel is er daar een van.
De vervanging van de F-16s is voor defensie ook een
hot topic. Momenteel dingen nog vijf vliegtuigbouwers mee om de opvolger van de F-16 te leveren, zodat deze in 2023-2028 vervangen kan worden. Lockheed schuift de F-35 Lightning II naar voor, Boeing de F/A-18E/F Super Hornet, Dassault de Rafale F3R, Saab de JAS-39E/F Gripen en Airbus de Eurofighter.
-Op 2 december presenteerde de Nationale Bank van België haar rapport over het economische belang van de luchtvaart en de luchthavens in België voor de periode 2009-2012. Voor passagiersvervoer is Brussels Airport de onbetwiste leider met ongeveer 72% van de passagiers. Luik daarentegen draait iets meer dan de helft van de vrachttonnages van de Belgische luchthavens. Op de voorstelling, die plaatsvond in het Sheraton Hotel op Brussels Airport, kondigde Arnaud Feist, de CEO van Brussels Airport, aan dat de luchthaven voor het eerst sinds het jaar 2000 de magische grens van 20 miljoen passagiers had overschreden.
-Vorige maand spraken we in onze nieuwsbrief over de aankondiging van VLM Airlines om vanaf het voorjaar van 2015 de vloot uit te breiden met de Sukhoi SSJ, toestellen van Russische makelij. Vanaf 1 december maakt VLM Airlines ook deel uit van de International Air Transport Association (IATA). Met de aankondiging dat VLM vanaf eind januari 2015 opnieuw lijndiensten zal aanbieden, lijkt ook de aansluiting bij IATA een logische beslissing. Genève is de eerste bestemming die VLM vanaf Antwerpen zal aandoen.
-Het onderhoud en de hosting van een site kost flink wat geld en is vaak een project van een enkeling. Dankzij de gulle giften van enkele sympathisanten kon Guy Vanderlinden z'n website over het verdwenen vliegveld van Sint-Denijs-Westrem redden. Neem zeker een kijkje op
http://www.guy-vanderlinden.com/topic/index.html .
-We zijn trots te mogen aankondigen dat we de samenwerking met Hamilton (
www.hamiltonwatch.com) ook in 2015 kunnen verderzetten. Kijk alvast naar een van hun
acrovideo's.
-Tijdens de redactieraad van november 2014 heeft Frans de taak van hoofdredacteur overgedragen aan Kevin. De keuze van de nieuwe hoofdredacteur werd unaniem aanvaard door de voltallige redactieploeg. Kevin maakt, als een van de jongste leden van Hangar Flying, al van bij de start van de website in oktober 2007 deel uit van het redactieteam.