Op 31 oktober maakten diverse media melding van de crash van een Airbus A321 met registratie EI-ETJ van de Russische maatschappij MetroJet / Kogalymavia in de Sinaï woestijn in Egypte. De Airbus, met vluchtnummer 7K9268, was opgestegen van de luchthaven van Sharm el Sheikh en was onderweg naar Sint-Petersburg. Tijdens de klim naar kruishoogte verloor de luchtverkeersleiding alle contact met het toestel. Enkele uren later bleek dat het vliegtuig neergestort was en dat er van de 217 passagiers en 7 bemanningsleden geen overlevenden waren. De locatie van de brokstukken lijkt de theorie te bevestigen dat de Airbus in vlucht in stukken brak. Vrijwel meteen werd gedacht aan een bom aan boord. Deze theorie lijkt nu gestaafd te worden door de gegevens en geluiden die uitgelezen werden op de zwarte dozen van het vliegtuig.
Ondertussen mogen we niet vergeten dat er door de vakantieperiode ook flink wat Belgische toeristen in Egypte verbleven. Touroperator Jetair en luchtvaartmaatschappij Jetairfly zijn verantwoordelijk om hun klanten terug veilig in België te krijgen. Met de mogelijkheid van een bom aan boord van het Russische vliegtuig rezen er meteen vragen over de veiligheid van de passagiers- en bagagecontrole op de luchthaven van Sharm el Sheikh. Om die reden besliste Jetairfly om een eigen veiligheidsteam, bestaande uit veiligheidsagenten, explosievenhonden en een vliegtuigtechnicus, ter plaatse te sturen. Door de extra veiligheidscontroles kunnen de Jetairfly-passagiers wél hun ingecheckte bagage meenemen. Klanten van andere luchtvaartmaatschappijen kunnen enkel handbagage meenemen. De ruimbagage wordt voorlopig ter plekke opgeslagen, zal daar extra gescreend worden vooraleer ze teruggestuurd wordt naar België.
De aanpak van de bijkomende screening van passagiers, naast de extra controles van de bagages, wordt in bepaalde middens als 'viserend' beschouwd, maar de reacties die je kan lezen op de verschillende sociale media zijn algemeen genomen heel erg lovend over de veiligheidsmaatregelen die Jetairfly nam.
Ondertussen besliste Jetairfly om het reisadvies van Buitenlandse Zaken te volgen en alle vluchten naar Sharm el Sheihk tot 12 december op te schorten. Thomas Cook maakte bekend alle reizen naar die bestemming tot 18 december te annuleren.
Met de feestdagen in het vooruitzicht lanceert de FOD mobiliteit een sensibiliseringscampagne over het goed gebruik van recreatieve drones. Met het persbericht en de bijbehorende campagne wil de FOD Mobiliteit samen met de FOD Economie de gebruikers erop wijzen dat, hoewel veel mensen het zien als een stuk speelgoed, het gaat om een luchtvaartuig waarop de luchtvaartregelgeving van toepassing is. Voor recreatieve drones geldt dat zij minder dan een kilogram moeten wegen, niet hoger dan tien meter mogen vliegen en dat dit binnenshuis of boven privéterrein dient te gebeuren. De drone moet ook altijd zichtbaar blijven met het blote oog.
Voor gebruikers die geïnteresseerd zijn in een zwaardere drone kunnen we meegeven dat er op een aantal Belgische (ULM) vliegvelden en opleidingscentra trouwens al opleidingen tot drone-piloot voorzien worden. Meer informatie over de campagne: "Drones voor recreatieve doeleinden: veiligheid voorop!" kan je vinden op de website
www.mobilit.belgium.be/nl/luchtvaart/drones. De campagne werd verspreid in de modelluchtvaart-, verzekerings- en speelgoedsector, evenals bij de overheidsdiensten en consumentenverenigingen. UNIZO, de Belgische Unie voor Zelfstandige Ondernemers, steunt het initiatief.
Hangar Flying