In de nasleep van de aanslagen in Parijs en de crash van de Russische Airbus in de Sinaï-woestijn, is het delen én opslaan van de passagiersgegevens in een stroomversnelling gekomen. Vanaf 2018 zullen luchtvaartmaatschappijen verplicht worden de gegevens van hun passagiers door te spelen aan de EU lidstaten. In dit
Passenger Name Record (of kortweg PNR) staan een aantal basisgegevens over de passagier die de EU wil betreden of verlaten. Zo zullen onder andere de naam, het reistraject, de betaalwijze van het ticket, enkele reis of heen-en-terug, … voor een periode van vijf jaar opgeslagen worden. De analyse van deze gegevens kunnen de orde- en veiligheidsdiensten helpen in de strijd tegen de georganiseerde misdaad of het terrorisme. Het voorstel, dat deze maand werd goedgekeurd door de bevoegde commissie in het Europese Parlement, moet in februari 2016 nog wel gestemd worden in het volledige parlement, maar door de recente opflakkering van het terrorisme op Europese bodem lijkt dit slechts een formaliteit. De lidstaten hebben dan twee jaar om een werkend systeem op poten te zetten. Bedenkingen over de privacy van de 'onschuldige' burger worden onder druk van een wanhopige schreeuw om meer middelen in de strijd tegen terrorisme en zware criminaliteit onder de mat geveegd.
In het zuiden van het land kan de luchthaven van Charleroi aanvangen met de bouw van hun nieuwe terminal T2. Het project van om en bij de 20 miljoen euro moet de luchthaven toelaten 3 miljoen bijkomende passagiers per jaar te ontvangen. In 2014 maakten bijna 6,5 miljoen passagiers gebruik van Brussels South Charleroi Airport. Volgens de luchthavenuitbater is de huidige infrastructuur ontoereikend, voornamelijk tijdens de eerste ochtendpiek tussen 6u30 en 8u30. De uitbreiding omvat bijkomende incheckbalies, security checkpoints, inschepingsdeuren en bagagebanden, maar ook een uitbreiding van het aantal parkeerplaatsen. De streefdatum voor de opening van de nieuwe T2 is Pasen 2017.
De lage olieprijzen merken we niet alleen aan de pomp, maar ook aan de resultaten van de luchtvaartmaatschappijen. Zo kijkt Brussels Airlines volgens haar CEO Bernard Gustin voor het eerst in zes jaar naar een positief eindresultaat. De brandstofprijzen, die een groot deel van de kosten van een luchtvaartmaatschappij uitmaken, daalden met maar liefst 60% tegenover juni 2014. De
International Air Transport Association (IATA), een commerciële belangengroep van luchtvaartmaatschappijen, berekende dat de Noord-Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen de grootste winst per passagier boekten met 19,5 euro. Het Europese gemiddelde schommelt rond de 8 euro. Volgens IATA ligt de rentabiliteit van de luchtvaartmaatschappijen uit het Midden-Oosten en de Golfstaten rond de 7,25 euro, maar kan die regio wel rekenen op groeicijfers van 10% of meer. Europese groeicijfers worden voor 2015 op 3,9% geschat en die zullen in 2016 toenemen tot 6,2%, met de grootste groei uit Turkije.
In juni bracht Frans een
artikel over Louis de Monge, ontwerper van de Bugatti 100P. Een replica heeft ondertussen een testvlucht uitgevoerd. Een tweede druk van het boek 'The Bugatti 100P record plane' van de Nederlandse auteur Jaap Horst is nu beschikbaar bij
www.bugattipage.com Kevin Cleynhens
Hoofdredacteur
Hangar Flying