Search This Blog

2011-12-17

Hangar Flying - Nieuwsbrief 51 - December 2011

---------- Forwarded message ---------- From: Hangar Flying




Nieuwsbrief 51 - December 2011



Vrienden van de luchtvaart,

-het Nederlands Nationaal Luchtvaart-Themapark Aviodrome (www.aviodrome.nl) werd op maandag 28 november 2011 failliet verklaard.

Heel wat Belgen zijn de Aviodrome al gaan bezoeken sinds de opening van het themapark in 2003, hun indrukken waren doorgaans erg positief. Het is een dynamisch en interactief luchtvaartpark, zowel luchtvaartexperts als toevallige bezoekers voelen er zich thuis. De marketingaanpak van de Aviodrome scoorde ons inziens zeer hoog, Nederlanders zijn daar sterk in. Bedrijven krijgen de gelegenheid om er productvoorstellingen te organiseren, personeelsfeesten, luchtdopen, … Ze doen dat in een zeer moderne en originele omgeving, van het Constellation Theater (250 plaatsen) tot in de cabine van de door de KLM in 2004 geschonken Boeing 747 PH-BUK 'Louis Blériot'.

Vanuit België hebben we absoluut niet het recht om een beschuldigende vinger op te steken naar onze Nederlandse collega's. Toen wij de historische luchthaventerminal van Haren genadeloos met de grond gelijk maakten, deden zij al het mogelijke om hun publiek te verwelkomen in een schitterende replica (!) van de Schiphol-terminal van 1928.

Niettegenstaande de hectische toestand maakte Alwin Niemeijer, de adjunct-directeur van de Aviodrome, tijd voor Hangar Flying: "De Aviodrome is –niettegenstaande het faillissement– de komende weken gewoon te bezoeken, niet op tweede Kerstdag. Momenteel is er nog geen besluit genomen over de week na de Kerstdagen, laat staan over openingstijden in het nieuwe jaar. We  verwachten op korte termijn nadere mededelingen te kunnen doen over een eventuele overname. Het faillissement hebben we zelf aangevraagd omdat er dit jaar te weinig inkomsten verkregen zijn uit de verhuur van de zalen. Deze omzet is een belangrijke pijler in de exploitatie van het themapark. De bezoekersaantallen hebben onze verwachtingen niet ingelost. Feitelijk is er al jaren een verlies geleden. De bedrijven in de luchtvaartsector zijn altijd coulant geweest en hielpen ons vaak op allerlei wijzen, niet alleen financieel maar ook materieel. Die hulp moeten we dit jaar ontberen. Als de onderhandelingen met een eventueel overnemende partij mislukken, (het ziet er niet naar uit dat dat zo is) dan houdt de Aviodrome op te bestaan en zal alles verkocht worden."

De tijd dat luchtvaartmaatschappijen en luchthavens centen ophoesten om de verliezen van musea aan te zuiveren is inderdaad voorbij. Airlines hebben het al moeilijk genoeg met hun toekomst, het verleden kunnen ze slechts zeer beperkt blijven financieren. Vanuit België moet het dossier van de Aviodrome met argusogen gevolgd worden, er kunnen ongetwijfeld lessen uit getrokken worden. Voorzichtigheid bij het lanceren van nieuwe luchtvaartprojecten is hier de boodschap. Ondertussen wensen we onze Nederlandse luchtvaartvrienden een succesvolle doorstart.

-De taks op business- en firstclasstickets is in België gelukkig afgewimpeld. Waarom komt deze taks enkel ter sprake in de luchtvaart en niet bij de spoorwegen? Het gevaar is (tijdelijk?) geweken en maatschappijen als Jet Airways (in november door Travel Magazine verkozen tot 'Best Long Haul Airline ex Brussels') en Brussels Airlines zijn blij met deze beslissing. Dat neemt niet weg dat de luchtvaartsector angstvallig verdere prijsstijgingen aanvecht. Het Belgian Airfreight Institute drukt bijvoorbeeld zijn ongerustheid uit over de manier waarop de autoriteiten de kosten, die moeten worden opgelegd door Belgocontrol, wil wijzigen.

Op 9 december werden op het Gala van de Creatieve Ondernemer in het Kursaal Oostende de meest creatieve ondernemers van West Vlaanderen bekendgemaakt. ULPower Aero Engines uit Geluveld (www.hangarflying.be/nl/node/288) was verdiend een van de finalisten.

-Alfa Flight gaf aan Frans en Tom uitleg over hun frontvluchten of 'Flanders Fields Memorial Flights'. Natuurlijk waren we in Roeselare aanwezig op de voorstelling van het boek 'Onderweg in 100 vliegtuigen' van onze collega Guido. Guy sprak bij Sonaca met contracts/sales manager Pierre Taquet, co-auteur van het pas verschenen boek over de tachtigjarige geschiedenis van dit bedrijf ('Sonaca 80 ans de passion aéronautique'). Guido blikt 25 jaar terug in de tijd. Op Edwards AFB in de VS verwelkomde de wereld Dick Rutan en Yeanna Yeager na hun non-stop vlucht rond de wereld.
Pascal Huts en Filip Vandeputte, respectievelijk Executive Director en Chief Underwriting Officer van AVIABEL, een van onze gewaardeerde sponsors, ontvingen Guy voor een interview over luchtvaartverzekeringen. Peter geeft meer uitleg bij de nieuwe Light Aircraft Pilot License (LAPL), Jan zorgde voor foto's.  Giovanni en Kevin zaten aan de ontbijttafel met de topman van Thai Airways International en volgden de inaugural flight op Brussels Airport. Tom ging langs bij Atcomex, een Belgische bedrijf dat een ijzersterke reputatie geniet als constructeur van vliegtuigbetankers. Hun producten bevoorraden zowel sportvliegtuigen als de A380.

Jean-Pierre mengde zich in Florennes tussen de gasten voor het 70-jarig bestaan van het 350 smaldeel. Guy een kijkje in de pas geopende loods van FLYINGGROUP, de grootste loods op de Luchthaven Antwerpen. Giovanni blikt terug op de 25-jarige aanwezigheid van Saudi Arabian Airlines in België. Naar maandelijkse gewoonte zorgde Paul voor heel wat updates van foto's op www.luchtvaarterfgoed.be

Geniet alweer van een stevige brok luchtvaart in België.

Hangar Flying







--