Search This Blog

2016-06-14

Hangar Flying vzw : Nieuwsbrief 105 - “Uitkijken naar de Fouga Magister in het Belgische luchtruim”

Forwarded message - From: Hangar Flying vzw



Hangar Flying is de Engelse uitdrukking voor het keuvelen over luchtvaart. We willen op een aangename en eigenzinnige manier artikels brengen over de Belgische burgerlijke en militaire vliegerij.
Wordt deze nieuwbrief niet correct weergegeven? Lees in een browser
In Antwerpen voerde de Fouga Magister MT05 de eerste taxitests op de startbaan uit na z'n terugkeer uit de Verenigde Staten. (Foto Stampe Center / Danny Cabooter)

logo Hangar Flying

Nieuwsbrief 105 - Juni 2016

 

Vrienden van de luchtvaart,

onze sponsors:

Aviationshop
Aviationshop
De aanslagen en de daaropvolgende perikelen (immense wachtrijen, stroompannes, een staking, nog een staking en om af te wisselen nóg een staking) zorgden op korte termijn voor dalende passagiersaantallen op Brussels Airport. Dankzij de immense inspanningen die de luchthaven en alle personeelsleden dagelijks leveren maakten toch bijna 2 miljoen passagiers gebruik van de nationale luchthaven, een daling van slechts acht procent tegenover mei 2015. Voor de Vlaamse regionale luchthavens lijken de zeven vette jaren aangebroken te zijn. Antwerpen kondigde aan dat ze in mei 2016 25 procent meer passagiers mochten ontvangen dan in dezelfde periode vorig jaar, men verwacht daar dit jaar de kaap van de 300.000 passagiers te overschrijden. Ook de luchthaven van Oostende, die net zoals Antwerpen onder luchthavenuitbater Egis valt, doet het goed.

Verder haalde de Antwerpse luchthaven het nieuws met de aankondiging dat ze op 1 januari 2017 hun infrastructuur ter beschikking zullen stellen voor de eerste Airport Run. Moedige lopers kunnen er na de Nieuwjaarsnacht een parcours tussen 5 en 25 kilometer afleggen. De luchthaven volgt daarmee trendsetters zoals de luchthaven van Budapest, waar een dergelijke Airport Run al enkele jaren georganiseerd wordt.

Minder goed nieuws kwam er van de op Antwerpen gebaseerde luchtvaartmaatschappij VLM. Daar moest men noodgedwongen bescherming aanvragen tegen de schuldeisers. De slechte resultaten zijn onder andere te wijten aan de opening van enkele verlieslatende lijnen. De geopende verbindingen binnen Duitsland, zoals de route tussen Hamburg en Friedrichshafen blijken daarentegen wel goed te draaien. Hopelijk slaagt het management erin om het tij te keren.

Op gebied van historische luchtvaart keken we de afgelopen maand ook naar, jawel, Antwerpen. Daar voerde de Fouga Magister MT05 de eerste taxitests op de startbaan uit na z'n terugkeer uit de Verenigde Staten. Als alle tests goed verlopen zal de machine een tijdelijk luchtwaardigheidscertificaat krijgen. Met een beetje geluk hebben we binnenkort opnieuw een luchtwaardige Fouga Magister in het Belgische luchtruim.

Op de Luchtmachtdagen in Leeuwarden stelde de Nederlandse luchtmacht hun nieuwe F-35 straaljager voor, de vervanger van de F-16s. In België, waar de F-16 ook aan vervanging toe is, palaveren de politici rustig verder. Pas volgend jaar zou er een opvolger gekozen worden. De F-35 is een controversieel toestel, voornamelijk wegens het hoge kostenplaatje en vertragingen opgelopen tijdens de ontwikkeling. Op de Belgian Air Force Days kan je de andere toestellen zoals de Dassault Rafale en de Eurofighter Typhoon, die in de running zijn voor de vervanging van de Belgische F-16s, bewonderen.

Het staat ondertussen ook vast dat de tweede editie van de Luchtvaartdag, waarbij het grote publiek een blik kan opvangen van het leven achter de schermen van de verschillende Belgische luchthavens en bedrijven actief in de lucht- en ruimtevaartindustrie, niet zal doorgaan. Een nieuwe datum is er nog niet, men mikt op begin 2017.

Jacques Gorteman bezorgde ons een bijgewerkte versie van zijn manuscript over Sabena. Na het lezen van de artikels en impressies die we deze maand voor u brengen in deze nieuwsbrief, kan u het downloaden via deze link.

Kevin Cleynhens
Hoofdredacteur
Hangar Flying

Deze maand op Hangarflying.be

ARTIKEL


Het Kamp van Beverlo in oude postkaarten

Frans vertelt deze maand de geschiedenis van het kamp van Beverlo aan de hand van postkaarten uit de collectie van Herman Put. In het uitgebreide artikel schetst Frans een beeld over het ontstaan van het kamp tot nu.

ARTICLE


Meet and Greet with Christina Olds and SCAT VII

Voor gastauteur Yves Duwelz is het de eerste keer dat hij een artikel brengt voor Hangar Flying. Hij trok voor u naar Kortrijk waar hij sprak met Christina Olds, dochter van luchtaas Robin Olds. Hij brengt een uitgebreid artikel over de boekvoorstelling en Robin Olds.

IMPRESSION


Three-fifty's
seventy-five

Jean-Pierre was deze maand ook te gast op de vliegbasis in Florennes waar het 350e smaldeel een speciaal geschilderde F-16 voorstelde naar aanleiding van hun 75e verjaardag. Hij maakte er een impressie van.

ARTICLE


Premier Salon des formations de pilotes de ligne

Guy besloot deze maand het "Salon des Formations de Pilotes de Ligne" te volgen. Dit salon, dat voor de eerste keer werd georganiseerd, vond plaats op de luchthaven van Charleroi en is gericht op (jonge) kandidaat-piloten. Hij schreef er een artikel over.

IMPRESSIE


Meeting Creil: een voorsmaakje van de Belgian Air Force Days

Ter voorbereiding van de Belgian Air Force Days op 25 en 26 juni in Florennes zakte Tom af naar de Franse luchtmachtbasis van Creil nabij Parijs. Hij volgde er onder andere de Belgische demo's en maakte er een impressie van.

DATABASE


Gedenkteken voor de bemanningen van B-17s 43-38675 en 44-6584

In Forchies-la-Marche (Fontaine-l'Evêque) staat sinds kort een gedenksteen voor bemanningsleden die omkwamen bij de botsing in de lucht van twee B-17s. Eric Gaillet schreef een boek over de gebeurtenissen van meer dan 70 jaar geleden.

ARTICLE


Le Mirage (bien réel !) de Celle…

Jean-Pierre bracht een bezoek aan Celle De Petter en de cockpit van 'zijn' Mirage. Dit alles, aangevuld met archiefbeelden, verwerkte hij in een uitgebreid artikel.

IMPRESSIE


Trident klaar voor het EK

Giovanni maakte vanop Brussels Airport een impressie van de 'officiële' voorstelling van de 'Trident', de derde logojet van Brussels Airlines. Dit toestel staat helemaal in het teken van onze Rode Duivels. Of Giovanni even kleurrijk uitgedost was als de vele voetbalgekke supporters zullen we in het midden laten. 
Copyright © 2016 Hangar Flying vzw, alle rechten voorbehouden.
Je ontvangt deze maandelijkse nieuwsbrief omdat je bent ingeschreven in ons adressenbestand.
Ons postadres:
Hangar Flying vzw
Kruipstraat 36
Grimbergen 1850
Belgium


Email Marketing Powered by MailChimp