Search This Blog

2016-06-19

Nieuwsbrief SV-4B 3

Forwarded message - From: SV-4B <sv-4b@telenet.be>




Bekijk de webversie
SV-4B Nieuwsbrief 3/2016
Met deze driemaandelijkse nieuwsbrief proberen we zoveel mogelijk informatie en foto's te verzamelen van het na-oorlogse Belgische opleidingsvliegtuig SV-4B. Foto's en informatie zijn dan ook steeds meer dan welkom, en worden gepubliceerd op onze SV-4B website. Door te klikken op de titel of de foto kom je op de pagina terecht.
De korte levensloop van SV-4B V56
SV-4B V56 was een toestel met een zeer korte levensloop. Het toestel werd in 1954 afgeleverd, en had een Cirrus Major MK III motor (enkel SV-4B V48 vliegt vandaag nog met een dergelijke motor). In 1957 werd het na een categorie 1 en categorie 4 ongeluk overgedragen aan het Luchtvaart Muzeum in Brussel. Toen begin 2000 restaurateur Gerrit Titeca de vraag kreeg V21 te restaureren bleek dat de vleugels van dit toestel volgespoten waren met schuim, en dus onbruikbaar, tenzij voor een statische opstelling. Via een ruil verkreeg Gerrit Titeca dan van het muzeum de vleugels van de V56 om deze te gebruiken bij de restauratie van de V21. V21 vliegt dus met de vleugels van de V56. De rest van de V56 ligt meer dan waarschijnlijk nog opgeslagen in het Luchtvaartmuzeum in Brussel.
Formatie vlucht EBZR

Formatie vlucht met 3 SV-4B's op Fly In Malle 2010. V41 OO-LUK, V42 OO-WIL en V49 OO-SVA. Piloten: Guy Truyens - Raymond Cuypers - Guy Valvekens (Simon Dillen)

Mobutu in Goetsenhoven
Een uniek document uit 1964. Voormalig Congolees president Mobutu bezoekt Goestsenhoven waar een aantal Congolese leerling-piloten een opleiding volgen. Fotos van dit bezoek zijn te bezichtigen in het museum op de basis Bevekom. Dit unieke document werd vastgelegd op film door gewezen (+) instructeur Luchtcadetten Denis Loriers. Er is ook een foto van Mobutu bij SV-4B V52.
Filmpje
Filmpje
Afbeelding
Kijk naar de Belgische vlag
Er is ook nogal wat onduidelijkheid over de Belgische vlag op het staartvlak van de SV-4B. Soms staat het zwart achteraan en soms het rood. Dit verschil is duidelijk op deze foto waar de V41, V42 en V49 een formatievlucht doen. En uitzonderlijk staat de vlag op hetzelfde toestel in 2 verschillende standen, zoals bij de V23.
V4 en V29 in formatie
Een formatievlucht van SV-4V V4 en V29 toen ze beiden nog gesponserd werden door de Kredietbank (huidige KBC). Ook V47 werd nog gesponsord door Kredietbank en V5 werd een tijdje gesponsord door de bank BACOB, maar de tijd dat SV-4B's gesponsord werden door banken is intussen wel voorbij.
Afbeelding
V64 naast de V20 en V26

Opmerkelijke foto van SV-4B V64, in Manchots kleuren, naast de V20. Op de achtergrond staat ook SV-4B V26 en in de loods staat een zweefvliegtuig van de Luchtcadetten (KA6 of KA8 ). Vliegveld Goetsenhoven.
V53 en (onbekende) piloten

Foto genomen op het vliegveld van Goetsenhoven van SV-4B V53 en onbekende (leerling) piloten. In 1976 werd deze SV verscheept naar de USA waar het toestel crashte in 2001 op het Old Rhinebeck Airfield. In hoeverre dit toestel intussen al gerestaureerd is, is voorlopig nog onbekend.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Ursel Avia in teken SV-4B
Ursel Avia 2016 staat op 2 en 3 juli 2016 in het teken van "70 jaar Belgian Air Force". Vandaar ook onze volgende aankondiging van een echte Belgische legende, de Stampe en Vertongen SV.4B. Een opleidingsvliegtuig ontworpen door George Ivanow en geproduceerd door Stampe en Vertongen uit Antwerpen. Dit type maakte zijn eerste vlucht in 1933.  Het werd door de Belgische Luchtmacht als initieel opleidingsvliegtuig ingezet.
Bezoek onze website
www.sv4b.be
D. De Quick