Search This Blog

2011-04-22

New Book : HONDERD JAAR LUCHTVAARTTECHNIEK IN BELGIE door Michel Mandl en Alphonse Dumoulin

Source Dirk De Quick

HONDERD JAAR LUCHTVAARTTECHNIEK IN BELGIE
Michel Mandl
en
Alphonse Dumoulin
« Eind november 1908 : Pierre de Caters schrijft met zijn Voisin-tweedekker de eerste pagina van de Belgische luchtvaart. Dankzij hem richten de gebroeders Bollekens het eerste Belgisch bedrijf in de vliegtuigconstructie op.
Het zijn de gebroeders Tips die als eersten in 1909 de lucht ingaan met een vliegtuig waarvan zowel de romp als de motor door hen werden ontworpen.
Vanaf 1910 beseffen de militairen alle voordelen die het gebruik van een vliegtuig biedt. Georges Nélis wordt de eerste militaire piloot.
Na de Eerste Wereldoorlog ligt deze emblematische figuur aan de basis van onze burgerluchtvaart, Sabena, en van de eerste grote onderneming in het construeren van vliegtuigen, SABCA.
In 1924 slaagt Nicolas Florine er als één van de allereersten in om met een soort hefschroefvliegtuig het luchtruim te kiezen.
De dag van vandaag kunnen de F-16’s van de Belgische Luchtmacht zich meten met de beste toestellen van de Alliantie. In de toekomst zullen de Strijdmachten dankzij de A400M en de NH-90 kunnen beschikken over de beste polyvalente transportvliegtuigen en helikopters. De Belgische vliegtuigbouwers nemen deel aan de belangrijkste programma’s van vliegtuigen en dit zowel op het vlak van de romp als van de motoren en hun uitrustingen en het is mede door hen dat de transporttoestellen van de Belgische maatschappijen het luchtruim van de ganse wereld doorkruisen.”
Tijdens het doornemen van de twee delen van dit groots luchtvaartfresco zal de lezer ontdekken op welke wijze de pioniers van het eerste uur en daarna hun opvolgers in België een burgerlijke en een militaire luchtvaart hebben ontworpen en ontwikkeld, waarop wij vandaag terecht fier mogen zijn.
De auteurs, luitenant-generaal-vlieger Michel Mandl, ere-vleugeladjudant van Zijne Majesteit de Koning en allerlaatste stafchef van de Luchtmacht samen met de kolonel-vlieger Alphonse Dumoulin, voorheen directeur van het Licht Vliegwezen van de Landmacht en luchtvaartjournalist, zijn er in geslaagd een uiterst waardevol werk te brengen. Het verdient ontegensprekelijk zijn plaats in de bibliotheek van niet alleen de gepassioneerden van de luchtvaart doch evenzo in deze van zij die wensen een wereld vol passie te ontdekken en te begrijpen… deze van zowel de burger- als de militaire luchtvaarttechniek.
BESTELBON
Te sturen naar de Uitgeverijen Céfal, 31, Frère-Orbanlaan 4000 Luik, België of via fax : (0032) 42 54 21 20 of email cefal@skynet.be.
Ik teken voor 30 mei 2011 in op deel 1 en 2 van de werken “Honderd Jaar Luchtvaarttechniek in België” door Michel Mandl en Alphone Dumoulin aan de speciale prijs van 48.00 €, verzendkosten inclusief.
Ik stort 48.00 € op de rekening van Céfal, IBAN : BE84 0682 2450 0059; Bic : GKCC BEBB.
Het werk wordt onder beschermende verpakking naar mijn adres opgestuurd.
Mijnheer/Mevrouw : ……………
Adres : …………………………..
Postcode : ……..   -   Woonplaats : …………………
Bankrekening van de inschrijver : …………………….
E-mail : …………………………
Aldus gedaan te ……………………. op …………………..
Handtekening
Honderd Jaar Luchtvaarttechniek                                                    Honderd Jaar Luchtvaarttechniek
                       in België                                                                         in België
                         Deel 1                                                                              Deel 2
             Uitgeverijen Céfal                                                           Uitgeverijen Céfal
                      402 pagina’s                                                                       390 pagina’s
           Formaat : 17 x 24 cm                                                      Formaat : 17 x 24 cm
          EAN : 9782871302964                                                        EAN : 9782871302971
               Met kleurenfoto’s                                                             Met kleurenfoto’s
                                          Normale verkoopprijs van 57.00 € voor de twee delen
         Uw prijs voor beide delen (verzendkosten inclusief) bij inschrijven voor 30 mei 2011 :  
48.00 €    
Attached: New Book : HONDERD JAAR LUCHTVAARTTECHNIEK IN BELGIE door Michel Mandl en Alphonse Dumoulin
Google Docs makes it easy to create, store and share online documents, spreadsheets and presentations.
Logo for Google Docs

2011-04-21

bam : Aircraft restoration : La Lettre du Bobcat N°15




From: Christian RAVEL <gpparavel@orange.fr>
Date: 2011/4/21
Subject: Fwd: Lettre du Bobcat n° 15

> Chers amis,
>
> Vous trouverez ci-joint la Lettre du Bobcat n° 15.
> Grace à votre aide, nous progressons.
>
> Amitiés à tous.
>

>https://docs.google.com/viewer?a=v&pid=gmail&attid=0.1&thid=12f770ada1fec9f2&mt=application/pdf&url=https://mail.google.com/mail/?ui%3D2%26ik%3De00c969a50%26view%3Datt%26th%3D12f770ada1fec9f2%26attid%3D0.1%26disp%3Dattd%26zw&sig=AHIEtbSQeTHP-5cvZYmAIZO3BrLddzrIMQ
>
>
>
> Christian RAVEL
> Responsable histoire, archives et collections
> Musée Régional de l'Air
> Angers-Loire-Aéroport
> 49140 Marcé
http://www.musee-aviation-angers.fr/

--
Yves Duwelz


--

Russian pilot II World war and its airplane found intact


Information provided through Didier Campion via Philippe Deman
These are pictures of the recovery of an IL-2 fighter. The commentary was in Portuguese, and has been translated with Google Translate - so there may be a few syntax errors .

The history of Russian driver Mikhail Gavrilov, who disappeared in 1942, found intact in a swamp 68 years after Russian

 


 




April 1942 the Tte. Michail Gavrilov was already an experienced pilot. Participated in several missions with its IL-2, and several German aircraft shot down. Decorated for bravery, was 26 years old, married, 1 child.
   

Family Photo

The Ilyushin IL-2 Sturmovik and its pilots had substantial involvement in World War II, to contain the German advances. During the War more than 36,000 were produced IL-2, making it one of the models produced in greater numbers in history.

The IL-2 was a ground attack plane, flying at low altitude, and so it was heavily armored


 

Ilyushin IL-2 Sturmovik, pride of the Russian aircraft of WWII. The model shown has a rear gunner to protect the aircraft from attack by fighters. There were other models that carried only the pilot.

 

April 30, 1942 was a typical day on the Soviet front, again won by IL-2 Sturmovik, who gunned down 36 German planes and lost only nine. But one of these losses remained shrouded in mystery for decades. The IL-2 Gavrilov, after reporting attack situation in the region of Demyannsk, simply vanished. The remains of the aircraft were never found.

 

April 2010, a group of military probe found that a Russian aircraft in the region "buried" in a swamp, and after several days of excavation clarified: The IL-2 Gavrilov and his remains, extremely well preserved after 68 years of waiting . Photos of the excavation and debris from the plane




 




 





 




 




 






 





 




 





 






 






 





 




 
Lieutenant Gavrilov still wearing his uniform, helmet and boots of battle, but there was no identification, gun, parachute and watch, which means that the plane was found and looted.




 
The remains of Gavrilov


 

 
Gavrilov still mummified body of the helmet (the head was covered up)  

The identification was made ​​by the code of the aircraft, engine serial number and because she is occupying the cockpit of the aircraft ...  

Aircraft engine
 

The powerful engine after cleaning. Perfect condition  

It is assumed that by attacking the enemy, the Sturmovik of Gavrilov was hit by an anti-aircraft battery, forcing him to a forced landing.  

The answer Gavrilov died during landing or was executed by the Germans on the ground will be given by the experts. Sad end to an important member of the most courageous team of pilots of WWII. 

Gavrilov curiosity was not the only one. In 2008 the pilot Boris Lazarev was found in his plane during a polling firm Topography. The European marshes have high concentration of tannin, that inhibits the growth of bacteria. Therefore the bodies are naturally "mummified" and remain intact for hundreds of years.
See the photo of the pilot hauled out of the swamp 65 years after the accident.
 

Bóris  Lazarev