Search This Blog

2011-11-15

N° 350 Squadron, the Bravest since 1941



Happy Birthday 350 Squadron.
Click on the pic to see an article by Jos Schoofs at www.belgian-wings.be

 

Space : www.lesoir.be : Bientôt un télescope au nom belge ?


Georges Lemaitre was a Belgian astronomer and professor of physics at the Catholic University of Louvain born in Charleroi.
( http://en.wikipedia.org/wiki/Georges_Lema%C3%AEtre ). There is now a proposal to give his name to a telescope
(ELT European Extremely Large Telescope )


Bientôt un télescope au nom belge ?


dimanche 13 novembre 2011, 16:14

Le cosmologue belge Georges Lemaître donnera-t-il comme Hubble son nom à un télescope ?


L'astronome américain Edwin Hubble a donné son nom à un télescope spatial. Le cosmologue belge Georges Lemaître recevra-t-il cet honneur ? Certains scientifiques l'ont souhaité au coeur d'une récente controverse sur la façon dont une découverte cruciale est passée à la postérité. « Le nom du Belge serait une bonne suggestion pour baptiser une future mission spatiale »


Belgium : 10 points :-)

2011-11-14

Hangar Flying - Nieuwsbrief 50 - November 2011

We are proud and happy to share with you the 50th issue of Hangarflying. A lot of marvels including the unknown history of one of the oldest Belgian airfield as some rare pictures from experienced aviation buffs.

This is my personal opinion but Hargarflying succeed where so much failed. This is typical Belgian newspaper with his rich content of different cultures and interest and the real passion for aviation.

Many happy take off Hangarflying and let's share our passion.


Nieuwsbrief 50 - November 2011





Vrienden van de luchtvaart,

op 20 oktober 2007 zijn we van start gegaan met www.hangarflying.be. We zijn nu toe aan onze 50ste nieuwsbrief. Van bij het begin zijn we altijd dezelfde objectieven blijven nastreven. We jagen niet op het meest actuele nieuws maar brengen achtergrondartikels en foto’s over de Belgische luchtvaart.

Al zeer vlug hebben we beslist om zowel Franstalige als Nederlandstalige teksten online te plaatsen, vertalingen zouden ons veel te veel energie kosten. We zijn blij dat onze lezers dit concept goed hebben onthaald en willen ook op de ingeslagen weg verder gaan. We houden ons ver weg van populaire blogs, de deontologische code van de journalistiek blijft onze leidraad. Reacties van lezers en lezersaantallen worden maandelijks geëvalueerd. We kunnen alleen maar tevreden zijn met de positieve trend en het behaalde resultaat.

Als redactie willen we iedereen danken die ons de afgelopen jaren heeft ontvangen. We zijn verheugd dat onze site erkenning krijgt van zowel bedrijven, fly-ins, sportpiloten, historici, enz. Onze sponsors zijn we zeer dankbaar. Zonder de steun van Aviabel, the Constellation Group, The Pilot Shop en Image-Inn konden we onmogelijk kiezen voor een betrouwbaar IT-platform.  Sommigen gaan ervan uit dat e-zines gratis zijn, dat zijn ze helemaal niet. Vooral de IT-ondersteuning kost ons heel wat centen. 

Het online gegevensbestand van het luchtvaartpatrimonium blijft een belangrijk onderdeel van Hangar Flying. Ook hier blijft het aantal lezers stijgen. Feedback is soms moeilijk bij te houden, vandaar dat er af en toe wat tijd verloopt tussen ontvangst van de informatie en het online plaatsen ervan. Tekst en foto’s over de inhuldiging van monumenten zal voortaan direct in de database worden aangepast, niet meer als impressie op www.hangarflying.be.

Eind november houden we onze maandelijkse redactieraad. Uw tips voor de toekomst van Hangar Flying zullen daar grondig besproken worden. Mail ons voor 20 november uw ideeën om deze site te verbeteren. De e-mailadressen van de redactieleden kan je vinden op www.hangarflying.be/nl/node/212


Graag willen we nogmaals uw aandacht vragen voor de nieuwe publicatie van Guido: ‘Onderweg in 100 vliegtuigen’. De officiële voorstelling vindt plaats op 26 november, bestellen kan nog altijd. Guido beschrijft in dit werk zijn vliegervaring in maar liefst 100 vliegtuigtypes.

Voor onze vijftigste nieuwsbrief gaan we vijf decennia terug in de tijd, we blikken terug op 1961. Jean-Pierre was toen een jonge, fervente luchtvaartliefhebber. In zijn artikel herinnert hij zich wat er toen te beleven viel op het vlak van de luchtvaartfotografie, meetings of literatuur. Guy werd in 1961 al overal gespot met zijn fototoestel, anno 2011 is dat trouwens niet anders. In zijn impressie beschrijft hij het luchtvaartlandschap van 1961. Guy selecteerde voor ons een prachtige reeks foto’s uit zijn rijk archief. In een cursiefje vraagt Guido zich af of 50 jaar geleden zijn jonge leven al werd getekend door de luchtvaart, een retorische vraag.

Brussels South Charleroi Airport (BSCA) blaast dit jaar 20 kaarsjes uit. Guy blikt in zijn artikel terug op heden en verleden van deze succesvolle Waalse luchthaven. De export van twee Dynali H2S wordt door Jean-Pierre beschreven in een impressie.  Frans las het boek ‘Turbulente Tijden’, een zeer boeiende analyse van de Belgische luchtvaart na het Sabena-debacle. Hij schets ook een historisch beeld van de vroegere vliegvelden van Casteau, het terrein van de huidige SHAPE. Kevin, de enige man met muzikaal talent in dit redactieteam, stuurden we voor een impressie naar een persvoorstelling van de Sabena-musical. Zijn bijdrage wordt aangevuld met enkele foto’s van Giovanni, genomen tijdens de herdenking van het tienjarige faillissement van Sabena. Peter sprak met Marc Ghys, voorzitter van de Vlaamse Vereniging voor Motorvliegclubs.

Voor de 50ste keer wensen we u veel leesgenot.
Hangar Flying.







Indien u deze nieuwsbrief niet meer wenst te ontvangen,
gelieve dan een mail te sturen met als onderwerp "uitschrijven".

Que sont devenus les avions Sabena ?




Retour à la page d'accueil

Que sont devenus les avions Sabena ?


Dominique Simonet Mis en ligne le 05/11/2011


D'abord immobilisés, les nombreux Airbus que louait la Sabena ont retrouvé locataire. Plusieurs se sont retrouvés chez Brussels Airlines… La mort d'une grande compagnie aérienne, ce n'est jamais drôle, d'abord pour les milliers d'employés qui restent sur le carreau. La Sabena avait été créée le 23 mai 1923, c'est donc un grand pan d'histoire du pays qui s'est effondré, le 7 novembre 2001. Et puis, qu'arrive-t-il aux avions portant immatriculation belge (OO- quelque chose), et le fameux "S" blanc sur fond bleu des deux côtés du plan vertical de l'empennage ?

2011-11-13

Last Airbus A340 completed

Belairbus was a partner on the Airbus A340 and this aircraft was in use with Sabena

Posted: 12 Nov 2011 02:16 PM PST


Twenty years after its maiden flight, Airbus has completed production for the A340 jetliner, reflecting changing market dynamics. While new aircraft are no longer to be built, Airbus will continue to fully support the current global fleet of A340s – which are providing reliable ultra long-haul flight services with customers around the world – as [...]




 Sabena A340 night gate arrival

Ops-room Nr 6

The last news from our friends of www.Aviation-bookshop.com
pdf version at 
 


The last news from www.Aviation-bookshop.com

dqdqqsdqsdqsdsqdsqdqdqdq



SBAP site update on 13-11-2011 : 350 Squadron : 70 years Fortissimi ! -



Dear aviation enthusiast,
This week on SBAP web site :
Events : 
350 Squadron : 70 years Fortissimi !
Anniversary of the well known 350 squadron with a splendid anniversary F-16A/M





Breitling Sion Airshow 2011
Guy Liesse propose a pictorial overview of this Swiss event
Many other reports coming soon...
Thanks for your support, enjoy your flight and always safe landing...
Don't forget to share our links with all your interested friends...
www.sbap.be


The SBAP team


2011-11-12

Space : Belg gezagvoerder van gesimuleerde Marsmissie in Utah

---------- Forwarded message ---------- From: Dirk De Quick <dirk.de.quick@telenet.be>


Belg gezagvoerder van gesimuleerde Marsmissie in Utah

door
De Vlaming Nicky De Munster uit Waregem wordt gezagvoerder van een gesimuleerde Marsmissie in het Mars Desert Research Station in Utah, USA. De missie, met de codenaam MDRS109, gaat door van 17 tot 31 december 2011. Nicky De Munster zal er aan het hoofd staan van een 6-koppige bemanning bestaande uit vier Amerikanen en twee Belgen. Zoals echte ruimtevaarders zullen de MDRS109 crewleden gedurende vijftien dagen volledig geïsoleerd leven en zullen zij zich enkel naar buiten kunnen begeven in speciaal aangepaste pakken. Gedurende hun verblijf aan boord van het Mars Desert Research Station (MDRS) zullen zij tal van wetenschappelijke en educatieve experimenten uitvoeren op vlak van geologie, biologie en meteorologie. Nicky De Munster is al heel zijn leven gepassioneerd door ruimtevaart en maakte in 2010 als Engineer al eens deel uit van een gesimuleerde Marsmissie in Utah. Daarnaast is Nicky ook lid van de Euro Space Society en nam hij in 2004 als proefpersoon deel aan een ESA paraboolvlucht waarbij hij 31 maal gewichtloos was. De tweede Belg die zal deelnemen aan de MDRS109 missie is Aster Stein die de taak van Crew Journalist en Education Officer op zich zal nemen. Onder de MDRS109 deelnemers bevindt zich ook de Amerikaan Leandro G. Barajas die gekend is om zijn onderzoek naar robotica en Staff Researcher is bij het Advanced Robotics Group Manufacturing Systems Research Laboratory in het General Motors R&D Center. Belgium in Space zal de missie van de twee Belgen in Utah op de voet volgen.
bron :
http://belgiuminspace.be/nieuws/belgie-en-het-mars-desert-research-station/belg-gezagvoerder-van-gesimuleerde-marsmissie-in-utah