Search This Blog

2011-11-14

Hangar Flying - Nieuwsbrief 50 - November 2011

We are proud and happy to share with you the 50th issue of Hangarflying. A lot of marvels including the unknown history of one of the oldest Belgian airfield as some rare pictures from experienced aviation buffs.

This is my personal opinion but Hargarflying succeed where so much failed. This is typical Belgian newspaper with his rich content of different cultures and interest and the real passion for aviation.

Many happy take off Hangarflying and let's share our passion.


Nieuwsbrief 50 - November 2011





Vrienden van de luchtvaart,

op 20 oktober 2007 zijn we van start gegaan met www.hangarflying.be. We zijn nu toe aan onze 50ste nieuwsbrief. Van bij het begin zijn we altijd dezelfde objectieven blijven nastreven. We jagen niet op het meest actuele nieuws maar brengen achtergrondartikels en foto’s over de Belgische luchtvaart.

Al zeer vlug hebben we beslist om zowel Franstalige als Nederlandstalige teksten online te plaatsen, vertalingen zouden ons veel te veel energie kosten. We zijn blij dat onze lezers dit concept goed hebben onthaald en willen ook op de ingeslagen weg verder gaan. We houden ons ver weg van populaire blogs, de deontologische code van de journalistiek blijft onze leidraad. Reacties van lezers en lezersaantallen worden maandelijks geëvalueerd. We kunnen alleen maar tevreden zijn met de positieve trend en het behaalde resultaat.

Als redactie willen we iedereen danken die ons de afgelopen jaren heeft ontvangen. We zijn verheugd dat onze site erkenning krijgt van zowel bedrijven, fly-ins, sportpiloten, historici, enz. Onze sponsors zijn we zeer dankbaar. Zonder de steun van Aviabel, the Constellation Group, The Pilot Shop en Image-Inn konden we onmogelijk kiezen voor een betrouwbaar IT-platform.  Sommigen gaan ervan uit dat e-zines gratis zijn, dat zijn ze helemaal niet. Vooral de IT-ondersteuning kost ons heel wat centen. 

Het online gegevensbestand van het luchtvaartpatrimonium blijft een belangrijk onderdeel van Hangar Flying. Ook hier blijft het aantal lezers stijgen. Feedback is soms moeilijk bij te houden, vandaar dat er af en toe wat tijd verloopt tussen ontvangst van de informatie en het online plaatsen ervan. Tekst en foto’s over de inhuldiging van monumenten zal voortaan direct in de database worden aangepast, niet meer als impressie op www.hangarflying.be.

Eind november houden we onze maandelijkse redactieraad. Uw tips voor de toekomst van Hangar Flying zullen daar grondig besproken worden. Mail ons voor 20 november uw ideeën om deze site te verbeteren. De e-mailadressen van de redactieleden kan je vinden op www.hangarflying.be/nl/node/212


Graag willen we nogmaals uw aandacht vragen voor de nieuwe publicatie van Guido: ‘Onderweg in 100 vliegtuigen’. De officiële voorstelling vindt plaats op 26 november, bestellen kan nog altijd. Guido beschrijft in dit werk zijn vliegervaring in maar liefst 100 vliegtuigtypes.

Voor onze vijftigste nieuwsbrief gaan we vijf decennia terug in de tijd, we blikken terug op 1961. Jean-Pierre was toen een jonge, fervente luchtvaartliefhebber. In zijn artikel herinnert hij zich wat er toen te beleven viel op het vlak van de luchtvaartfotografie, meetings of literatuur. Guy werd in 1961 al overal gespot met zijn fototoestel, anno 2011 is dat trouwens niet anders. In zijn impressie beschrijft hij het luchtvaartlandschap van 1961. Guy selecteerde voor ons een prachtige reeks foto’s uit zijn rijk archief. In een cursiefje vraagt Guido zich af of 50 jaar geleden zijn jonge leven al werd getekend door de luchtvaart, een retorische vraag.

Brussels South Charleroi Airport (BSCA) blaast dit jaar 20 kaarsjes uit. Guy blikt in zijn artikel terug op heden en verleden van deze succesvolle Waalse luchthaven. De export van twee Dynali H2S wordt door Jean-Pierre beschreven in een impressie.  Frans las het boek ‘Turbulente Tijden’, een zeer boeiende analyse van de Belgische luchtvaart na het Sabena-debacle. Hij schets ook een historisch beeld van de vroegere vliegvelden van Casteau, het terrein van de huidige SHAPE. Kevin, de enige man met muzikaal talent in dit redactieteam, stuurden we voor een impressie naar een persvoorstelling van de Sabena-musical. Zijn bijdrage wordt aangevuld met enkele foto’s van Giovanni, genomen tijdens de herdenking van het tienjarige faillissement van Sabena. Peter sprak met Marc Ghys, voorzitter van de Vlaamse Vereniging voor Motorvliegclubs.

Voor de 50ste keer wensen we u veel leesgenot.
Hangar Flying.







Indien u deze nieuwsbrief niet meer wenst te ontvangen,
gelieve dan een mail te sturen met als onderwerp "uitschrijven".