Search This Blog

2014-12-22

Hangar flying :: Nieuwsbrief 87 - "De besparingsronde treft het aantal vlieguren bij de luchtcomponent"

Forwarded message - From: Hangar Flying vzw


Hangar Flying is de Engelse uitdrukking voor het keuvelen over luchtvaart. We willen op een aangename en eigenzinnige manier artikels brengen over de Belgische burgerlijke en militaire vliegerij.
Wordt deze nieuwbrief niet correct weergegeven? Lees in een browser
www.hangarflying.be
logo Hangar Flying

Nieuwsbrief 87 - December 2014

 

Vrienden van de luchtvaart,


onze sponsors:

Aviationshop
Aviationshop
Aviationshop
Minister van Defensie Steven Vandeput (N-VA) is bezig met verkennende bezoeken aan de diverse onderdelen van Defensie. Op 25 november 2014 was de luchtcomponent aan de beurt. Op de basis van Florennes maakte de kersverse minister kennis met het vliegend materieel van de Luchtcomponent. Deze legislatuur wordt gekenmerkt door besparingen en daar kan ook Defensie niet aan ontsnappen. Om de besparingen te realiseren streeft men voor 2015 onder andere naar een vermindering van het aantal vluchtplannen van bijna 10% voor de F-16s tot 50% voor de A109s. Ook de vluchtplannen voor de vloot van de white bodies (Airbus, Embraer & Falcon) moeten met 40% dalen. De minister bevestigt wel dat operaties de core business zijn van defensie en dit ook zullen blijven. De inzet in Irak van zes F-16s tegen Islamitische Staat (IS) wordt verlengd en vier Belgische F-16s worden in Oost-Europa ingezet in het kader van het NAVO Readiness Action Plan gedurende maximaal twee periodes van vier maanden. Daarnaast staan ook in 2015 zes F-16 ter beschikking van de NAVO Response Force (NRF). In de beleidsnota bevestigt de minister dat deze regering de eerder aangegane verbintenissen inzake aankoop van de A400M transporttoestellen en de NH-90 helikopters zal respecteren. Voor deze A400M moeten nog wel enkele knopen doorgehakt worden wat betreft de infrastructuur. In deze regeerperiode zal de minister zich ook buigen over de toekomst, de plaats en het statuut van enkele instellingen die onder zijn bevoegdheid vallen. Het Koninklijk Museum van het Leger en de Krijgsgeschiedenis te Brussel is er daar een van.

De vervanging van de F-16s is voor defensie ook een hot topic. Momenteel dingen nog vijf vliegtuigbouwers mee om de opvolger van de F-16 te leveren, zodat deze in 2023-2028 vervangen kan worden. Lockheed schuift de F-35 Lightning II naar voor, Boeing de F/A-18E/F Super Hornet, Dassault de Rafale F3R, Saab de JAS-39E/F Gripen en Airbus de Eurofighter.

-Op 2 december presenteerde de Nationale Bank van België haar rapport over het economische belang van de luchtvaart en de luchthavens in België voor de periode 2009-2012. Voor passagiersvervoer is Brussels Airport de onbetwiste leider met ongeveer 72% van de passagiers. Luik daarentegen draait iets meer dan de helft van de vrachttonnages van de Belgische luchthavens. Op de voorstelling, die plaatsvond in het Sheraton Hotel op Brussels Airport, kondigde Arnaud Feist, de CEO van Brussels Airport, aan dat de luchthaven voor het eerst sinds het jaar 2000 de magische grens van 20 miljoen passagiers had overschreden.

-Vorige maand spraken we in onze nieuwsbrief over de aankondiging van VLM Airlines om vanaf het voorjaar van 2015 de vloot uit te breiden met de Sukhoi SSJ, toestellen van Russische makelij. Vanaf 1 december maakt VLM Airlines ook deel uit van de International Air Transport Association (IATA). Met de aankondiging dat VLM vanaf eind januari 2015 opnieuw lijndiensten zal aanbieden, lijkt ook de aansluiting bij IATA een logische beslissing. Genève is de eerste bestemming die VLM vanaf Antwerpen zal aandoen.

-Het onderhoud en de hosting van een site kost flink wat geld en is vaak een project van een enkeling. Dankzij de gulle giften van enkele sympathisanten kon Guy Vanderlinden z'n website over het verdwenen vliegveld van Sint-Denijs-Westrem redden. Neem zeker een kijkje op http://www.guy-vanderlinden.com/topic/index.html .

-We zijn trots te mogen aankondigen dat we de samenwerking met Hamilton (www.hamiltonwatch.com) ook in 2015 kunnen verderzetten. Kijk alvast naar een van hun acrovideo's.

-Tijdens de redactieraad van november 2014 heeft Frans de taak van hoofdredacteur overgedragen aan Kevin. De keuze van de nieuwe hoofdredacteur werd unaniem aanvaard door de voltallige redactieploeg. Kevin maakt, als een van de jongste leden van Hangar Flying, al van bij de start van de website in oktober 2007 deel uit van het redactieteam.

Hangar Flying

Deze maand op Hangarflying.be

IMPRESSIE


Trilogie in de marge van de luchtvaart

Frans ging samen met Tom naar de Royal Zoute Aviation Club waar ze beiden de voorstelling van de trilogie, geschreven door Guido Bouckaert, volgden. Frans deed meer dan enkel volgen, hij had een gesprek met de auteur over zijn driedelig fictiewerk, dat natuurlijk doorspekt is van een flinke brok luchtvaart.

ARTICLE


DYNALI :
progress report

Enkele maanden geleden bracht Jean-Pierre een bezoekje aan de productiefaciliteit van Dynali in Nijvel. Tegen een vluchtje met het prototype van de Dynali H3S zei hij uiteraard geen 'nee'.

DATABASE


Monument voor Luitenant Charles Mathijs S.A.S, Heverlee

In Heverlee staat een monument voor Ltn Charles Mathijs, de parachutist ligt ook in Heverlee begraven.

IMPRESSIE


Storm Tide 2: geëvacueerd ter land, ter zee en in de lucht

Tom trok z'n combat boots en camouflageplunje aan en volgde de lokroep naar avontuur. Hij belandde in Oostende waar de Belgische strijdkrachten een grootscheepse evacuatie simuleerden. Met deze oefening wil Defensie haar manschappen onder andere voorbereiden om waar ook ter wereld steun te bieden aan de Belgische onderdanen.

ARTIKEL


Het reservevliegveld van Aarschot-Rillaar

Gastauteur Tom Bergen dook in de archieven en sprak met diverse getuigen uit de streek van het Vlaams-Brabantse Aarschot. Het resultaat is een artikel over het reservevliegveld van Aarschot tijdens de Tweede Wereldoorlog.

DATABASE


Graf Lt Philip Frederick Cormack

De Britse piloot Lt. Philip Frederick Cormack (204 Sqn RAF,) rust sinds 2013 in Zulte onder een CWG-grafsteen.

ARTICLE


Espace Aviation 14-18 au Musée de l'Armée

Guy hield het droog en ging op bezoek bij het Legermuseum te Brussel waar, in het kader van de honderdste verjaardag van het begin van de Groote Oorlog, de sectie Luchtvaart '14-'18 grondig werd onderhanden genomen.

IMPRESSIE


Monument voor de Sabena 'SDB' blijft imponeren

Een lezer stuurde Frans tekst en foto's over een bergwandeling naar het monument voor de Sabena OO-SDB nabij het Italiaanse Rieti.

DATABASE


Graf Sgt Roger De Vrieze - Alouette A-07

Dankzij Eddy De Buck werd informatie toegevoegd bij graf voor Sgt Roger De Vrieze.
Copyright © 2014 Hangar Flying vzw, alle rechten voorbehouden.
Je ontvangt deze maandelijkse nieuwsbrief omdat je bent ingeschreven in ons adressenbestand.
Ons postadres:
Hangar Flying vzw
Meidoornlaan 44
Grimbergen 1851
Belgium





Book : Affiches de l'histoire de l'aviation - Citadelles et Mazenod



Affiches de l'histoire de l'aviation - Citadelles et Mazenod
• un ouvrage de très grand format : 31 x 40 cmqui respecte le format des affiches.• environ deux cents affiches permettent de retracer cette histoiremerveilleuse, populaire et mythique• un commentaire technique de l'origine de chaque affiche, une p…
Clip Better
http://www.citadelles-mazenod.com/art-et-affiches/1…







Mehdi portraits' gallery

Some of the fine drawings of Mehdi


Mehdi Schneyders - Membres - SMartAgora
Artistes et techniciens des Arts en Belgique - Artiesten in België - Artists in Belgium
Clip Better
http://www.smartagora.com/profile/view/id/2680









2014-12-19

Pictures : Ex Sabena Cessna 310B






N620GS (ex. OO-SEF)
Type: Cessna 310B c/n: 310-35620 Owner: ex. Sabena Location: Sibson Date: 31 May 1985
Clip Better
http://www.flickr.com/photos/68520613@N06/12566138303








N626GS (ex. OO-SEG)
Type: Cessna 310B c/n: 310-35626 Owner: ex. Sabena Location: Sibson Date: 31 May 1985
Clip Better
http://www.flickr.com/photos/68520613@N06/12566479734













[L'Echarpe Blanche] L’Evergreen Aviation Museum placé en cessation de paiement





Bertrand Brown a publié:" Evergreen Vintage Aircraft Inc., dont le musée expose de nombreux appareils historiques et notamment le Hughes H-4 Hercules de Howard Hughes, connu sous le nom de "Spruce Goose", a été placée en cessation de paiement Le musée contient une remarquable col"

Nouvel article sur L'Echarpe Blanche

L'Evergreen Aviation Museum placé en cessation de paiement

by Bertrand Brown
(Photo Farwestern (CC BY 3.0))
(Photo Farwestern (CC BY 3.0))
Evergreen Vintage Aircraft Inc., dont le musée expose de nombreux appareils historiques et notamment le Hughes H-4 Hercules de Howard Hughes, connu sous le nom de "Spruce Goose", a été placée en cessation de paiement
Le musée contient une remarquable collection d'appareils historiques à la fois militaires et civils: Lire la suite
Bertrand Brown | décembre 12, 2014 à 11:16  URL: http://wp.me/p1jtW6-25X

Problème de clic? Copiez et collez cette URL dans votre navigateur:
http://www.lecharpeblanche.fr/2014/12/12/levergreen-aviation-museum-place-en-cessation-de-paiement/



[GAR] Aviation Profile – Brian Smith




Elliott Marsh posted: "Brian Smith has been a prominent name in the warbird industry for more than 25 years, with over 25,000 hours under his belt and a career in airshow display flying that has seen him working for the Old Flying Machine Company, The Fighter Collection, the Ai"

New post on GAR

Aviation Profile – Brian Smith

by Elliott Marsh
Brian Smith has been a prominent name in the warbird industry for more than 25 years, with over 25,000 hours under his belt and a career in airshow display flying that has seen him working for the Old Flying Machine Company, The Fighter Collection, the Aircraft Restoration Company, the Historic Aircraft Collection and numerous other vintage aircraft operators. GAR looks back at his life in the airshow industry, from the Turbulent Team to the mighty Grumman Bearcat. Words by Elliott Marsh.

Elliott Marsh | December 11, 2014 at 7:00 pm URL: http://www.globalaviationresource.com/v2/BtgWz

Trouble clicking? Copy and paste this URL into your browser:
http://www.globalaviationresource.com/v2/2014/12/11/aviation-profile-brian-smith/



Update Lunak

Forwarded message -  From: Jef Pets





Beste vrienden, chers amis, dear friends,
Lunak
werd zopas geupdated,
a été mise à jour
has been updated
Hierna de link naar de nieuwe reportages, ici après le lien vers les articles, here the link towards the articles,
Met vriendelijke groet,
Cordialement,
Kind regards,
Jef


Ariane 6 va booster l'emploi

Ariane 6 va booster l'emploi

En décidant de construire la fusée Ariane 6, l'Europe spatiale a choisi de maintenir son avance dans la conquête de ce vaste marché. Tout profit pour les entreprises qui, comme Thales Alenia Space à Charleroi ou Techspace Aero à Liège, entendent poursuivre l'aventure.

[L'Echarpe Blanche] Documentaire: le Messerschmitt Bf 109 « Black 6″



Bertrand Brown a publié:"https://www.youtube.com/watch?v=9d4-BPu2BBo La chaîne Youtube imineo Documentaires propose de nombreux documentaires, dont certains sont dédiés à l'aviation tel ce reportage sur le Messerschmitt Bf 109 "Black 6"."

Nouvel article sur L'Echarpe Blanche

Documentaire: le Messerschmitt Bf 109 « Black 6″

by Bertrand Brown

La chaîne Youtube imineo Documentaires propose de nombreux documentaires, dont certains sont dédiés à l'aviation tel ce reportage sur le Messerschmitt Bf 109 "Black 6"

.
Bertrand Brown | décembre 10, 2014 à 10:24  URL: http://wp.me/p1jtW6-25S

Problème de clic? Copiez et collez cette URL dans votre navigateur:
http://www.lecharpeblanche.fr/2014/12/10/documentaire-le-messerschmitt-bf-109-black-6/



2014-12-17

Lu sur 7s7: Brussels Airport visé par 81.000 plaintes



Mail een vriend logo

Brussels Airport visé par 81.000 plaintes

© PHOTO_NEWS
Le bruit des avions de Brussels Airport a généré 71.441 plaintes entre février et fin octobre. En ajoutant celles de novembre, on arrive à 81.141 plaintes des riverains, peut-on lire vendredi dans L'Écho. Selon la ministre de la Mobilité ...
lisez l'article complet »
© 7sur7.be. Tous les droits réservés.

Lu sur 7s7: Un clocher d'église trop haut pour l'aéroport de Charleroi



Mail een vriend logo

Un clocher d'église trop haut pour l'aéroport de Charleroi

© PHOTO_NEWS
Les responsables de l'aéroport de Charleroi (BSCA) ont eu, ces derniers jours, des contacts avec l'évêché de Tournai et la Fabrique d'église de Jumet, à propos du clocher de l'église Saint-Sulpice, dont la trop grande taille constituerait une ...
lisez l'article complet »
© 7sur7.be. Tous les droits réservés.

Lu sur 7s7: De lourdes économies à la Défense

Mail een vriend logo

De lourdes économies à la Défense

© BELGA
L'armée fera l'an prochain de lourdes économies, en réduisant ses dépenses de fonctionnement et d'investissements ainsi que son recrutement, mais sans licencier ni réduire les salaires, a assuré jeudi le chef de la Défense (Chod), le général ...
lisez l'article complet »
© 7sur7.be. Tous les droits réservés.

Lu sur 7s7: La compagnie low cost Niki à Brussels Airport dès avril




Mail een vriend logo

La compagnie low cost Niki à Brussels Airport dès avril

© BELGA
Brussels Airport disposera d'une liaison directe avec Bratislava, capitale de la Slovaquie, à partir du 7 avril. Cette liaison sera opérée par la compagnie à bas coûts Niki, qui fera son entrée sur le tarmac de Brussels Airport, a précisé ...
lisez l'article complet »
© 7sur7.be. Tous les droits réservés.


B-24 Liberator bombers built by Ford Motor Co.

Thx Jean-Luc for sharing
Forwarded message - From: <ailesetplumes>

via J-luc
Original Message - From: Vincent Miglazzo

Have we seen this one before?


The footage of this old film is truly amazing, and you have to give the Ford Motor Co. a lot of credit  for building these planes, and the Pilots that flew them were  gutsy guys to fly them for the first time. A real piece of history.
This was 6 months BEFORE Pearl Harbor! 

Henry Ford was determined that he could mass produce bombers just as he had done with cars, so he built the Willow Run assembly plant in Michigan and proved it.  It was the world's largest building under one roof at the time. This film will absolutely blow you away - one B-24 every 55 minutes . . . and Ford had their own pilots to test them. 

ADOLF HITLER HAD NO IDEA THE U.S. WAS
CAPABLE OF THIS KIND OF THING.
 http://www.youtube.com/embed/iKlt6rNciTo?rel=0