Search This Blog

2016-04-16

Hangar Flying : Nieuwsbrief 103 - “De spirit van de luchthaven breek je niet!”

Forwarded message - From: Hangar Flying vzw


Hangar Flying is de Engelse uitdrukking voor het keuvelen over luchtvaart. We willen op een aangename en eigenzinnige manier artikels brengen over de Belgische burgerlijke en militaire vliegerij.
Wordt deze nieuwbrief niet correct weergegeven? Lees in een browser
De Magritte van Brussels Airlines werd ingezet op de eerste passagiersvlucht na de aanslagen.
Hier vertrekt het toestel op een mooie lenteochtend enkele dagen later. (Foto Kevin Cleynhens)


logo Hangar Flying

Nieuwsbrief 103 - April 2016

 

Vrienden van de luchtvaart,

onze sponsors:

Aviationshop
Aviationshop
Op 22 maart 2016 verandert de Belgische luchtvaartwereld definitief, wanneer om 7.58u de eerste bom ontploft in de vertrekhal van de luchthaven van Zaventem.

In deze nieuwsbrief wil ik lof brengen aan al de onbezongen helden van die dag. Meteen na de aanslagen worden luchthavencollega's geconfronteerd met de gruwelen die net plaatsgevonden hebben. In tegenstelling tot de professionele hulpverleners hebben deze collega's vaak geen opleiding genoten en doen ze wat ze denken dat nodig is: bij de gewonden blijven, hen wakker proberen te houden, luisteren, wonden afbinden om het bloeden te stelpen, … . Personeel van de luchtvaartmaatschappijen, afhandelaars of de luchthavenuitbater doen wat ze kunnen om hun gewonde collega's en passagiers zo snel mogelijk de vertrekhal uit te krijgen. De in de vertrekhal aanwezige ordediensten proberen een inschatting te maken of de situatie veilig is. Ondertussen komen de professionele hulpverleners aan, die de zorg voor de gewonden overnemen.

Meteen komt de evacuatie van de luchthavengebouwen op gang, het vliegverkeer wordt stilgelegd en het crisiscentrum opgestart. Alle passagiers en personeelsleden worden naar Hangar 41, de technische loods van Sabena Aerospace, gebracht. Een deel van de aanwezige personeelsleden van de luchthavenuitbater gaat naar de loods voor de opvang van de passagiers. Een passagier meldt zich aan: ze is psycholoog en spreekt Deens, Engels en Hebreeuws. Ze vraagt meteen waar ze kan helpen. Een oudere man uit Zweden met enkel een zakje met duty free producten komt langs bij het coördinatiecentrum in de loods: hij kan zijn vrouw nergens vinden, hij kan haar ook niet bellen, ze heeft net een nieuw telefoonnummer dat hij nog niet kent, …. Ik weet niet wat er verder met hem gebeurde.

Het personeel van Sabena Aerospace doet ondertussen fantastisch werk. Hoewel het een mooie dag is, is het toch kil in de grote onderhoudsloods. Vliegtuigen, waaraan gewerkt wordt, worden buitengeduwd om plaats te maken voor de geëvacueerde passagiers. De beschikbare voorraad dekens wordt uit de vliegtuigen en de stock gehaald en aan de vaak lichtgeklede passagiers gegeven. Vliegtuigtapijten worden uitgerold in de hangar, er zijn niet voldoende stoelen. Groepen passagiers verzamelen zich rond de verwarmingen en de aangerukte straalkacheltjes. Ondertussen werd ook drank en voedsel voorzien voor de duizenden passagiers in de loods. Passagiers en bemanningsleden die op eigen kracht de luchthaven kunnen verlaten worden naar buiten begeleid. De berichten die ons bereiken doen ons al snel vermoeden dat er die dag niet meer gevlogen zal worden. Op de vragen van de passagiers wanneer dit wel terug mogelijk zal zijn moeten we het antwoord schuldig blijven.

Transitpassagiers of passagiers die geen eigen opvang of vervoer kunnen voorzien moeten blijven. Daarvoor zal transport en opvang voorzien worden in de sporthal van Zaventem, de kazerne van Peutie en de Brabanthal in Leuven. In Zaventem komen omwonenden spontaan vragen of ze kunnen helpen, lokale horeca-uitbaters brengen eten en drinken naar de sporthal. Er worden zelfs een mobiele WiFi punten opgezet, zodat de gestrande passagiers hun vrienden en familie kunnen laten weten dat het goed met hen gaat.

In de namiddag bereikt ons het bericht dat er een derde bom gevonden werd die in de terminal gecontroleerd tot ontploffing gebracht zal worden. Er is geen gevaar voor de passagiers, we hebben de explosie zelfs niet gehoord.

Tegen de avond stappen de laatste passagiers op de bus naar de Brabanthal, waar ook vrijwilligers bij hen zullen blijven.

Ook de dagen nadien zijn honderden vrijwilligers in de weer voor de gestrande passagiers. De passagiers moeten herboekt worden op andere vluchten. Auto's moeten opgehaald worden, bagages moeten uit de gebouwen en vliegtuigen gehaald worden, alles moet gesorteerd worden. De B pier lijkt een bevroren scene uit een toneelstuk, enkel de passagiers/spelers ontbreken. Een ondertussen koude kop koffie staat al enkele dagen te wachten op de machine, niemand zal deze nog drinken. In Brucargo wordt een leegstaande loods omgetoverd tot bagagesorteer- en afhaalcentrum. Passagiers kunnen alles volgen op een speciaal daartoe opgezette website van de luchthaven.

Ondertussen zijn verschillende teams van de luchthavenuitbater bezig met de voorziening van een tijdelijke infrastructuur om de luchthaven zo snel mogelijk weer te openen, al is het met een beperkte capaciteit. De schade aan de vertrekhal is te groot om die meteen terug operationeel te krijgen.

Om toch een aantal passagiers te kunnen vervoeren beslissen de luchtvaartmaatschappijen om een deel van hun operaties te verplaatsen naar de regionale luchthavens van Antwerpen, Charleroi, Luik en Oostende. Zo gaat Brussels Airlines met een deel van hun Europese vluchten onder andere naar Antwerpen en Luik, terwijl Jetairfly de vluchten naar Oostende verplaatst. Deze luchthavens zijn qua infrastructuur niet voorzien op een dergelijke toevloed van vliegtuigen en passagiers, maar ze worden wel onmiddellijk bijgestaan door collega's uit Brussel die hun vertrouwde werkplek tijdelijk ruilen voor een plek waar ze meer dan welkom zijn.

Op een dag als deze (en de daarop volgende dagen) ontdek je de echte spirit van de luchthaven. Mensen die voordien nog nooit met elkaar spraken, werken samen om de passagiers, elkaar en de luchthaven zo goed mogelijk te helpen. Men spreekt vaak over de luchthavenfamilie, wel die heb ik de afgelopen weken sterker dan ooit gezien. Ik ben vereerd deel te mogen uitmaken van deze fantastische groep mensen, die dezelfde luchtvaartpassie delen.

Kevin Cleynhens
Hoofdredacteur
Hangar Flying

Deze maand op Hangarflying.be

ARTIKEL


Brussels Airport.
We are back!

Frans beschrijft in een verslag de belangrijkste evenementen tussen 22 maart en 3 april, de dag waarop de eerste passagiers opnieuw vertrokken vanop Brussels Airport.

DATABASE


Le Jet Squalus, ou les ambitions démesurées d'un magnifique avion…

Guy dook in zijn archieven en schreef een artikel over de Jet Squalus, een vergeten Belgisch opleidingsvliegtuig.

DATABASE


Lockheed Starfighter
F-104G 26+30

Op de nieuwe parking van AED Studios in Lint staat sinds 16 maart 2016 een Lockheed Starfighter F-104G opgesteld.

DATABASE


Graf van Majoor
Martin Wilmots

Majoor Martin Wilmots werd begraven in zijn geboortedorp Vliermaalroot. 65 jaar geleden kwam hij om het leven tijdens een ongeval met de Oxford O-24.

ARTIKEL


Ceci n'est pas un avion

Op 21 maart waren Frans en Kevin te gast in hangar 41 waar Brussels Airlines hun nieuwe logojet, de Magritte voorstelden.

ARTICLE


Seaking, triple ban pour un beau bilan

Jean-Pierre en Tom waren te vinden op de luchtmachtbasis van Koksijde waar ze mee kaarsjes uitbliezen voor de Sea King. Jean-Pierre zorgde voor teksten bij de foto's van Tom.

DATABASE


V1-oorlogsmonument 

In Kalken herdenkt monument twee kinderen die bij een V1-inslag het leven lieten.

Database


Graf Kpt Vl
Marcel Gysen

De grafsteen als aandenken aan Kapitein-vlieger Marcel Gysen werd verwijderd.

ARTIKEL


Danny Cabooter,
50 jaar in de lucht!

Gastauteur Peter maakte een afspraak met Danny Cabooter om het met hem te hebben over zijn meer dan 50 jaar ervaring in de luchtvaartwereld. Hij maakte een artikel over diens boeiende carrière.

IMPRESSIE


De allereerste
Sunset Photoshoot

Voorzien van fototoestel en statief trok Tom ook naar de basis van Beauvechain waar hij zich liet gaan op de sunset photoshoot. Moe maar voldaan kwam hij terug met een goed gevulde geheugenkaart. Hij maakte een impressie van het evenement.

DATABASE


Graf luchtvaartpionier John Verrept

De Lierenaar John Verrept (°1889,†1912) was de 38ste Belg met een vlieglicentie en misschien de eerste die zelfmoord pleegde met een vliegtuig.

DATABASE


Gedenksteen voor bemanning Halifax
EQ-W DT752

Dankzij Dominique Rochette kreeg de gedenksteen voor een Halifax-bemanning in Nassogne een grondige facelift.
Copyright © 2016 Hangar Flying vzw, alle rechten voorbehouden.

Ons postadres:
Hangar Flying vzw
Kruipstraat 36
Grimbergen 1850
Belgium


Email Marketing Powered by MailChimp