De vernieuwde baan 24L/06R van Temploux (EBNM) is open voor bezoekende vliegtuigen. (Foto Robert Verhegghen)
Nieuwsbrief 133 - Oktober 2018
Vrienden van de luchtvaart,
Onze Sponsors:
|

|
 |
|
Brussels Airlines (SN) blijft investeren in haar positie op de Afrikaanse markt, door haar vluchtaanbod van en naar het continent verder te versterken. Vanaf volgend jaar voegt de maatschappij drie extra vluchten per week toe naar Banjul (Gambia) en drie van de zeven wekelijkse vluchten naar Dakar (Senegal) zullen rechtstreeks vliegen, zonder tussenlanding in een andere Afrikaanse luchthaven. Maar tegelijkertijd stopt SN haar vluchten van en naar Mumbai (Bombay) vanaf 6 januari 2019. Deze vluchten waren pas gestart in maart 2017 en volgens Brussels Airlines (of volgens hoofdaandeelhouder Lufthansa) worden ze gestopt omdat ze niet de verwachte resultaten opleveren. Lufthansa zal de passagiers voor Mumbai graag welkom heten in haar
hubsFrankfurt of Munchen, of op het netwerk van partner Swiss via Zurich. Aan de ene kant is het positief dat Lufthansa de expertise erkent van Brussels Airlines op het Afrikaanse continent. De Afrikalijnen kunnen zeker winstgevend zijn, maar zijn tegelijk ook kwetsbaar door de fragiele politieke situatie in Afrika. Zal Lufthansa haar partner Brussels Airlines gul ter hulp schieten als Afrikaroutesomwille van onstabiele politieke verhoudingen tegen wil en dank een dipje vertonen?
-Op woensdag 19 september 2018 werd in het
Vlaams Luchtvaartopleidingscentrum (VLOC) in aanwezigheid van de Oostendse burgemeester Johan Vande Lanotte een Rolls-Royce Trent 500 onthuld. De leerlingen van het VLOC (
https://vloc.eu/start/index.html) kunnen aan de vliegtuigmotor sleutelen tijdens hun opleiding vliegtuigonderhoud. De motor, afkomstig van een Airbus A340-600, is voor enkele weken ter beschikking gesteld door de vliegtuigontmantelaar Aerocircular (
http://aerocircular.green/) met basis in Oostende. Aerocircular liet de Trent in samenwerking met de vorige eigenaar Lufthansa Technik toekomen uit Spanje om hem in Oostende volledig uit elkaar te halen en de onderdelen te recycleren. Maar eerst krijgen de studenten van het VLOC dus de unieke gelegenheid om op deze motor te oefenen. Nadien wordt de krachtbron van vijf ton met een lengte van 4 meter en een diameter van 2,7 meter definitief gedemonteerd en gerecycleerd. Het is de grootste motor die in het VLOC ooit voor leerdoeleinden werd gebruikt. Koen Staut, CEO van Aerocircular, toont zich verheugd met dit grootse proefproject. "Ons bedrijf hecht veel belang aan haar rol in de samenleving. Dat we vanuit het bedrijfsleven deze unieke samenwerking met het onderwijs, meer bepaald luchtvaartopleidingen, kunnen opzetten, past helemaal in die filosofie. Het is een meerwaarde voor de studenten, en voor ons een bevestiging van onze komst naar Oostende – de juiste plaats om onze activiteiten te ontplooien." Afgevaardigd bestuurder Geert Keirens van het VLOC: "We zetten actief in op samenwerkingsverbanden met de luchtvaartindustrie om onze studenten een zo waarheidsgetrouw mogelijk beeld te geven van hoe het er op de werkvloer aan toegaat en hen optimaal klaar te stomen voor een boeiende job in deze sector. Deze motor is een geweldige aanvulling op de theorie en de modellen die we nu reeds ter beschikking hebben."
Tijdens de Voka Open Bedrijvendag van zondag 7 oktober 2018 mocht het VLOC maar liefst 2.000 geïnteresseerde bezoekers verwelkomen, een groot succes. De indrukwekkende Trent-motor was natuurlijk een publiekstrekker, maar ook de 3D-printers en de Virtual Reality bril waarmee een vlucht boven de luchthaven kon gemaakt worden, lokten heel wat nieuwsgierigen. De interesse voor een opleiding in het VLOC zit duidelijk in de lift.
-De
NHV Group (Noordzee Helikopters Vlaanderen,
www.nhv.be) heeft nu al meer dan 550 werknemers in dienst. Ze ondersteunen een vloot van een zestigtal helikopters. Op 18 september laatstleden kondigde dit hightech bedrijf aan dat het een contract ondertekende met Siemens Gamesa Renewable Energy voor helikopterdiensten ter ondersteuning van het Rentel Offshore Wind Farm, zo'n 40 km voor de kust van Oostende. De operaties met Airbus H145 T2-helikopters starten eind oktober. Het Rentel-project is het vijfde windmolenproject voor de Belgische kust en zal bestaan uit 42 windmolens met een maximum capaciteit van 309 MW. Op het hoogste punt van de wieken meten ze maar liefst 183 meter en daarmee zijn ze ook de hoogste windmolens in België. Ze gaan energie leveren aan 300.000 huisgezinnen. Eerder deze zomer is de NHV Group ook al gestart met vluchten voor Siemens Gamesa voor het Beatrice Offshore Wind Farm ten noordoosten van Schotland. Daarvoor vertrekken de toestellen uit Aberdeen (UK).
-Het is toch wel verbazend om te zien hoe snel
drones ons luchtvaartlandschap beïnvloeden. In heel wat sectoren wordt geprobeerd – dikwijls met succes – om vliegtuigen of helikopters te vervangen door goedkopere drones of ze innoverend te benutten. Zo zal het transport met drones tussen ziekenhuizen realiteit worden. Helicus Aero Initiative (HAI,
www.helicus.com/logistics) zet een systeem op dat drones gebruikt om medische pakketten (bv. menselijk weefsel, bloed- en urinestalen alsook apotheekbereidingen) op een betrouwbare, ecologische en efficiënte manier te transporteren tussen ziekenhuizen en hun laboratoria/apotheken. Drones ontlasten het drukke wegverkeer en de onderbenutte capaciteit in het Very Low Level-luchtruim (VLL, tussen grondniveau en 150 meter hoog) zal beter gebruikt worden. Vijf bedrijven sloegen de handen in elkaar voor dit project: Belgocontrol, SABCA, Unifly, NSX en Helicus. De federale regering zal het project, dat MEDRONA werd gedoopt, mee financieren. Vanaf het tweede deel van 2019 zullen er volgens een mededeling van Belgocontrol testvluchten plaatsvinden tussen de ziekenhuizen in het luchtruim van Antwerpen.
-In de algemene berichtgeving vinden we geen positief woord meer over
Ryanair. Natuurlijk zijn de relaties met het personeel verziekt en probeert CEO Michael Kevin O'Leary op alle manieren de pers aan zijn kant te krijgen om vakbonden in het verdomhoekje te drukken. Maar het moet gezegd, de Ieren waren vrij correct in het informeren van Belgische passagiers over annuleringen van vluchten en herboekingen. Daarentegen…
'Happiness is Hong Kong as from euro 499, round trip.' Dat lees ik begin oktober op de site van
Air Belgium (
www.airbelgium.com/en). In kleinere letters staat dat vanaf 2 oktober alle vluchten van Charleroi naar Hong Kong tot het einde van het winterseizoen worden geschrapt. Nog volgens de site worden alle passagiers persoonlijk gecontacteerd.
Hangar Flying kreeg concrete voorbeelden van passagiers die zelf een duurder alternatief voor hun China-vlucht moesten zoeken en die niet het minste signaal kregen van Air Belgium. Dergelijke praktijken komen de betrouwbaarheid van Air Belgium bij de zakenreizigers – toch een lucratieve doelgroep op deze route – niet ten goede. De
airline zal heel hard moeten werken om dat zakenpubliek terug te winnen. We hebben een reactie gevraagd aan Air Belgium maar tot nu toe hebben we die niet ontvangen.
Aan de basis van de stopzetting van de vluchten zou een conflict liggen met Chinese touroperators. Ten laatste tegen het zomerseizoen van 2019 hoopt de maatschappij een nieuwe bestemming in China te kunnen opstarten. De vier Airbus A340-300 voeren ondertussen vluchten uit voor derden.
-
Liege Airport is de achtste vrachtluchthaven van Europa en de eerste van België. Ter vergelijking, in 2017 verwerkte Brussels Airport 535.600 ton cargo, in Luik was dat bijna 717.000 ton (cijfers Directoraat-generaal Luchtvaart.) AirBridgeCargo vestigt nu zijn Europese hub op Liege Airport. Liege Airport en de Groep Volga-Dnepr hebben op dinsdag 9 oktober 2018 in Londen een overeenkomst getekend waardoor de luchtvaartmaatschappij AirBridgeCargo een tienjarige verbintenis met de Waalse luchthaven aangaat. Die ontwikkeling zal extra banen creëren en moet de luchthaven tegen 2020 een plaats geven in de top vijf van Europese vrachtluchthavens. De groep Volga-Dnepr (
www.volga-dnepr.com) is een van de grootste luchtvervoerders ter wereld voor uitzonderlijke vrachten. Momenteel heeft de groep drie zelfstandige luchtvaartmaatschappijen: Volga-Dnepr, AirBridgeCargo en Atran. De firma AirBridgeCargo (
www.airbridgecargo.com/en) is de voornaamste Russische vrachtluchtvaartmaatschappij, haar belangrijkste hub is gevestigd op de internationale luchthaven van Sheremetyevo-Moskou.
-Via een openbare aanbesteding is eind september de verkoop van de
Alpha Jets officieel bekend gemaakt door Defensie. De verkoop omvat niet alleen 25 vliegtuigen, maar ook motoren en documentatie en een
system trainer. Geïnteresseerden kunnen intekenen tot 7 november om deel te nemen aan de mededingingsprocedure van gunning door onderhandelingen. Het eerste lot vliegtuigen, motoren en documentatie is reeds eind van dit jaar beschikbaar. Van de 33 vliegtuigen die in 1978 werden aangekocht zijn er nog 29 in dienst. Sinds 2004 zijn alle Alpha Jets gedetacheerd bij de Frans-Belgische Advanced Jet Training School (AJeTS) op de vliegbasis Cazaux, in het zuidwesten van Frankrijk. Aan die samenwerking kwam op 11 oktober jl. officieel een einde, met een plechtigheid om het vertrek van het 11
de Smaldeel in te luiden. Vier Alpha Jets blijven trouwens uit de verkoop en zullen bewaard blijven, zo zal het museum in Brussel en in Bevekom elk een exemplaar ontvangen.
-In een vorige update van Hangar Flying schreef Robert Verhegghen een artikel over de verbeteringswerken aan het vliegveld van
Temploux (
www.hangarflying.eu/nl/node/4953). Drie maanden lang zagen we daar een heuse werf, maar nu heeft het vliegveld eindelijk een verharde start- en landingsbaan. Het plein is opnieuw open voor piloten van buiten Temploux. Op 12 september 2018 heeft Olivier de Spoelberg de nieuwe baan ingehuldigd met zijn nieuwe Stemme S12. Ondertussen wordt in Temploux verder gewerkt aan de productiehal voor de Sonaca 200. De Turkse vliegschool AYJET met basis in Istanbul tekende deze maand al een contract voor zes Sonaca 200 vliegtuigen.
Frans Van Humbeek
Hoofdredacteur