De Spitfire Mk.XVI SL721 GE-S (OO-XVI) op 8 november 2019 over het vliegveld van Grimbergen. (Foto Tom Brinckman)
Nieuwsbrief 146 - November 2019
Vrienden van de luchtvaart,
Onze Sponsors:
|
|
|
|
Vrienden van de luchtvaart,
elk jaar worden 15.000 mensen in ons land het slachtoffer van plots hartfalen, dat zijn er 40 per dag. Het kan overal gebeuren, dus ook op reis en in het vliegtuig. TUI fly investeert al sinds haar ontstaan in de beschikbaarheid van een
defibrillator (AED) aan boord van al haar vliegtuigen. De overlevingskans verhoogt met 70% als er onmiddellijk gestart wordt met reanimatie met behulp van een AED. Kim De Ridder, Head of Cabin Flight Operations bij TUI fly : "Als
cabin crew is het een enorme geruststelling om zo'n toestel aan boord te hebben. Veiligheid is onze grootste prioriteit, dus al het vliegend personeel krijgt bij de start van zijn of haar carrière een uitgebreide reanimatietraining. Om de twee jaar volgt nog een extra opleiding. Als het noodlot toeslaat en er geen medische professional aan boord is, draag je als cabinebemanning een enorme verantwoordelijkheid. Een AED begeleidt je op zo'n moment door de reanimatie, en kan de noodzakelijke elektrische schok toedienen die een hart terug op gang kan brengen".
Ter gelegenheid van Restart a Heart Day op 16 oktober vroegen TUI, fabrikant Philips en AED expert CardioService in een video aandacht voor hartveilig reizen en vliegen, zie
https://youtu.be/KHklC_z3Qjs -Op 17 oktober liet Brussels Airlines voor de zevende keer studenten proeven van de luchtvaart in het kader van
YOUCA Action Day. De studenten gingen niet alleen aan boord van de vliegtuigen werken als cabinepersoneel, maar ze gingen ook op de luchthaven aan de slag. De 16 YOUCA studenten waren kinderen van Brussels Airlines werknemers. Voor hen was het dus een ideale gelegenheid om een blik te kunnen werpen op het dagelijks werk van hun ouders. De verloning van de studenten ging naar verschillende projecten in België en een project van Trias in Guinee waarin jeugd en ondernemerschap centraal staan. YOUCA, Youth for Change and Action (
www.youca.be), wil jongeren stimuleren om samen te werken aan een duurzame en rechtvaardige samenleving.
-Het
1st Wing Historical Center (
http://musee.1wing.free.fr/) in Beauvechain wil een replica van een Spitfire Mk.IX aankopen bij GB Replicas (
https://gbreplicas.com). Een echt exemplaar is onbetaalbaar. De replica's van dit Brits bedrijf zijn van een hoogwaardige kwaliteit, maar goedkoop zijn die kunststoffen exemplaren allerminst, reken maar 60.000 euro voor een Spitfire. Eén kant van de Spitfire zou in de kleuren gespoten worden van 349 Sqn, de andere kant in die van 350 Sqn. Een dergelijk vliegtuig zou zeker passen in de collectie van 1WHC. Giften zijn welkom op BE56 0018 7251 6288 van The Golden Falcon Spitfire Mk IX project (uw naam en adres vermelden). Het geld wordt terug gestort indien er eind april 2020 onvoldoende fondsen zijn gevonden.
-Volgens het Noordhollands Dagblad (22 oktober 2019) is de
Full Mission Flight Trainer (FMFT) voor de NH90 nu operationeel op de Vliegbasis De Kooy bij Den Helder in Nederland. De Nederlandse bemanningen voor de NH90 hoeven voor hun opleiding en training niet meer naar Italië te reizen. Volgens hetzelfde bericht zouden ook Belgische bemanningen gebruik gaan maken van de FMFT. De NH90 FMFT bestaat uit een Full Flight Simulator en een Virtual Sensor Trainer. De combinatie van de twee biedt de mogelijkheid om naast individuele cockpittraining ook de volledige bemanning te trainen. In de simulator kunnen crews naast het vliegen onder verschillende weersomstandigheden en noodsituaties ook vrijwel alle missies uitvoeren, zoals onderzeebootbestrijding en operaties voor drugbestrijding. Instructeurs houden dan toezicht op de hele missie, van de voorbereiding over het beslissingsproces tot de eigenlijke uitvoering. Wat training van militaire piloten betreft, vermelden we ook dat volgens een Amerikaanse officiële militaire website, de Luke Air Force Base in Arizona zou geselecteerd zijn als kandidaat voor de opleiding van onze Belgische F-35 piloten. Het zou om een contract gaan van zeven jaar dat start in 2023.
-SABCA pleit samen met Agoria en het Frans IT-consultancybedrijf Capgemini Invent voor
meer 5G-proeftuinen in België voor de verdere ontwikkeling van drone-activiteiten. 5G biedt niet alleen een veel snellere verbinding maar ook een snellere reactietijd, verhoogde betrouwbaarheid en mogelijkheden om veel meer drones met elkaar te verbinden. "De vraag om 5G-proeftuinen kadert in onze ambitie om de luchtvaartindustrie in België verder te ontwikkelen", zegt Thibauld Jongen, CEO van SABCA Group. "Het is cruciaal dat overheden, publieke en private organisaties de handen in mekaar slaan om deze trein niet te missen en 5G te zien als een motor voor de verdere ontwikkeling van onze kennis en positie in Europa en de wereld. Wij pleiten daarom voor regelluwe zones waar we experimenten kunnen opzetten en voor stimuli die nieuwe ontwikkelingen in de luchtvaartsector mogelijk maken."
-Tsjechië is op 24 oktober 2019 toegetreden tot de
Multi Role Tanker Transport Capability (MRTT), het Europees initiatief om samen nieuwe tanker-transportvliegtuigen te kopen en te exploiteren. De toetreding van Tsjechië werd bekend gemaakt tijdens de NAVO-top in Brussel. De MRTT-deelnemers (België, Duitsland, Luxemburg, Nederland, Noorwegen en Tsjechië) wachten nu op de levering van acht Airbus A330, de eerste twee worden in mei 2020 geleverd. De kosten voor de vloot kunnen nu over meer landen worden gespreid. De vliegtuigen zijn eigendom van de NAVO en worden beheerd door het NATO Support and Procurement Agency. Lees daarover ook het artikel van Tom.
www.hangarflying.eu/2019/06/eart-2019-toekomstige-tankvliegtuigen-ontdekken-in-eindhoven/ -Van verschillende Belgische luchthavens kregen we positieve berichten over nieuwe routes die in het
winterseizoen worden opgestart. Op 27 oktober landde de eerste Airbus A320 van de Oostenrijkse luchtvaartmaatschappij Laudamotion op Brussels South Charleroi Airport. Wenen, de hoofdstad van Oostenrijk wordt nu verbonden met Brussel-Charleroi, met een frequentie van zes vluchten per week. Tickets zijn te koop op de website van de luchtvaartmaatschappij (
www.laudamotion.com) vanaf € 9,99 enkele reis. Een bezoek aan Wenen is zeker een aanrader. Voor de tiende keer op rij is Wenen in 2019 door het consultancybedrijf Mercer uitgeroepen tot de beste stad ter wereld om in te leven. Precies deze verbinding sprong mij in het oog, vooral omdat in oktober ook publiciteit werd gemaakt voor een nieuwe nachttrein-verbinding tussen Wenen en Brussel. Vanaf januari 2020 kan je inderdaad tweemaal per week een nachttrein nemen tussen Brussel, Luik en Wenen. Reserveren voor een zetel kost dan minimum 29 euro, vanaf 60 euro krijg je een bed. Gezellig is een nachttrein misschien wel, maar is dit wel een degelijk én milieuvriendelijk alternatief voor de goedkope verbinding van Laudamotion?
-Natuurlijk bereiden ook Belgische luchtvaartbedrijven zich voor op een
Brexit. Op 28 oktober 2019 meldde de NHV Group dat ze nu ook een Air Operator Certificate (AOC) kreeg toegekend van de Britse Civil Aviation Authority (CAA). Zeven toestellen die eerder op de Belgische AOC stonden geregistreerd, zijn nu al overgedragen naar de Britse AOC. Dankzij de Britse AOC zal NHV kunnen blijven opereren vanop Aberdeen en Norwich, onafhankelijk van de beslissingen die in het kader van de Brexit nog zullen genomen worden. Het hoofdkwartier van de NHV Group is nog altijd in Oostende gevestigd en ontplooit haar activiteiten vooral in Europa en West-Afrika. NHV heeft zo'n 60 helikopters en stelt 550 mensen te werk.
-Op 23 oktober 2019 meldde de VRT dat
Brussels Airlines de komende jaren gaat krimpen. Jobs zullen verdwijnen en de vloot en bestemmingen worden herbekeken. De gecumuleerde winstcijfers van de afgelopen jaren zijn volgens de directie te miniem en onder een transformatieplan met de mooie naam 'Reboot' willen ze tegen 2022 voldoende winstgevend worden om opnieuw sterk te kunnen investeren in de toekomst van het bedrijf. Snoeien om te groeien, dat wordt dus de belangrijkste opdracht voor directie en personeel. Naast de eigen financiële problemen is er natuurlijk ook de politiek onzekerheid –denk maar aan de beslissingen rond geluidsoverlast– en de sociale onrust die Brussels Airlines parten spelen.
-In januari van dit jaar schreef Jean-Pierre een recensie over het boek '
Edmond Thieffry' van auteur Charlie de la Royère (
www.hangarflying.eu/2019/01/edmond-thieffry-tome-1/). Het tweede deel is nu ook verschenen bij uitgeverij éditions Pat.H (
http://www.editionspath.be/fr/) en brengt het verhaal van de eerste België-Congo verbinding, tot het dodelijk ongeval op 11 april 1929 waarbij piloten Gaston Julien en Edmond Thieffry om het leven kwamen, mecanicien Eugène Gastuche overleefde de crash met de Aviméta OO-AJZ. De uitgeverij van Patricia Henrion zorgde opnieuw voor een schitterend boek dat vooral het accent legt op de publicatie van onuitgegeven documenten uit familiearchieven. Via haar website
www.aviation.brussels krijg je ook een rijkelijk aanbod te zien van oudere luchtvaartboeken. Neem zeker een kijkje in de serie Passion Aviation, je krijgt er al een voorsmaakje van boeken die nog moeten verschijnen. Het team van Patricia Henrion brengt ons echt wel kwalitatief knappe boeken.
Frans Van Humbeek
Hangar Flying