Search This Blog

2015-06-20

Hangar Flying: Nieuwsbrief 93 - “Moet er nog (hand)bagage zijn?”

Forwarded message - From: Hangar Flying vzw 


Hangar Flying is de Engelse uitdrukking voor het keuvelen over luchtvaart. We willen op een aangename en eigenzinnige manier artikels brengen over de Belgische burgerlijke en militaire vliegerij.
Wordt deze nieuwbrief niet correct weergegeven? Lees in een browser
Jetairfly nam afscheid van OO-JAP, de laatste Boeing 767-300 in de vloot. (Foto Kevin Cleynhens)
Het 18de smaldeel is 'initial operational capable' sinds 20 mei 2015. De vier NH90MTHs mogen vanaf nu mensen en materiaal transporteren in een niet-vijandige omgeving. (Foto Tom)

logo Hangar Flying

Nieuwsbrief 93 - Juni 2015

 

Vrienden van de luchtvaart,


onze sponsors:

Aviationshop
Aviationshop
Aviationshop
Dat low cost vliegen in de lift zit, is al langer duidelijk. Kijken we maar naar de positieve invloed, die de komst van Ryanair en easyJet had op de passagierscijfers op Brussels Airport. Als doorwinterd lagekostenpassagier heeft u het ongetwijfeld al meegemaakt: een overvol vliegtuig, veel teveel handbagage (die allemaal groter lijkt dan de uwe - wat sleuren die mensen toch allemaal mee?) en de vertragingen die gepaard gaan met het in elkaar steken van de bagagepuzzel in de bagagekasten boven uw hoofd. Luchtvaartmaatschappijen proberen dit op te lossen door - in veel gevallen hun afhandelingsmaatschappij - strenger toe te laten kijken op de afmetingen en het gewicht van de handbagages. Bij volle vluchten verplichten bepaalde luchtvaartmaatschappijen hun grondpersoneel om enkel de eerste 100 handbagages toe te laten als handbagage. De overige stuks worden bij de inscheping systematisch voorzien van een label voor ruimbagage. Als er nog plaats is, kunnen ook de gelabelde bagages mee aan boord. Op die manier poogt men discussies in of aan het toestel zelf te vermijden. Time is money, weet je wel?
Dat handbagages steeds groter en zwaarder worden is een gevolg van de prijspolitiek van de (lagekosten)maatschappijen. Waar een ruimbagage vroeger inbegrepen was in de ticketprijs, is dit nu vaak een extra kost. Je krijgt immers waarvoor je betaalt. De naakte vlucht is spotgoedkoop, maar de prijs wordt de hoogte ingedreven door allerlei extraatjes zoals de keuze van een zitplaats of ruimbagage. De prijs voor een heen-en-terugje van de ruimbagage is vaak duurder dan hetzelfde heen-en-terugje van de eigenaar van de bagage.
IATA, de overkoepelende commerciële luchtvaartorganisatie, heeft een nieuwe standaard voor handbagages voorgesteld. De nieuwe maximale afmetingen zouden 55x35x20cm bedragen, in tegenstelling tot de oude 55x40x20cm. Het staat de luchtvaartmaatschappijen echter vrij om zelf de afmetingen te bepalen. Een aantal maatschappijen liet al weten dat het geen rekening zou houden met de voorgestelde nieuwe standaard. Als de standaard aangenomen wordt, zal dit de reiziger die een nieuwe, kleinere handbagage moet kopen op kosten jagen. Uniformisering is één ding, maar dan moeten wel alle neuzen in dezelfde richting wijzen.
Op 2 mei 2015 vond op het vliegveld van Schaffen de tweede editie van On Wings plaats. Na de succesvolle eerste editie vorig jaar konden dit jaar 47 mensen met een beperking en hun familieleden kennismaken met de vliegmogelijkheden voor mensen met een beperking aan boord van een speciaal aangepast zweefvliegtuig, sportvliegtuig of ULM. De organisatie mikt erop om dit evenement jaarlijks plaats te laten vinden en dan liefst telkens op een andere locatie. Zo moeten deelnemers uit alle streken van het land de kans krijgen om kennis te maken met de luchtvaart. Naast het eigenlijke vliegen konden de deelnemers ook kennismaken met andere aspecten van luchtvaart zoals modelvliegen, flight simulator, parachutespringen, ... Het initiatief werd gesteund door rolstoelatlete Marieke Vervoort. Lees er meer over op www.handflight.be of www.towalkagain.be.
Tussen 19 en 21 mei vond in het Zwitserse Genève voor de 25e keer de zakenluchtvaartbeurs EBACE plaats. Topper van de show was de langverwachte HondaJet. Deze kleine zakenjet moest ook zijn opwachting maken op de luchthaven van Antwerpen, maar dit bezoek werd om onbekende redenen afgelast. Daarnaast stelde ook Cessna z'n Citation Latitude voor op de beurs. Enkele dagen later bracht Cessna de Latitude naar Kortrijk waar het voorgesteld werd aan Abelag Aviation. Wegens de stroompanne bij Belgocontrol, die het Belgische luchtruim op 27 mei gedurende ettelijke uren plat legde, moest de machine er die dag aan de grond blijven.
Belgocontrol kondigde aan dat het na jarenlange rode cijfers onderaan de resultatenrekening eindelijk zwarte cijfers mocht noteren voor 2014. Er werd een nettowinst geboekt van bijna 1 miljoen euro. Door de mislukte stroomtesten en de daaropvolgende gevolgen voor het vliegverkeer kijkt Belgocontrol wel aan tegen een schadevergoeding van 130.000 tot 150.000 euro van de Beroepsvereniging van Belgische reisbureaus (BTO).
Op 1 juni kondigde Brussels Airport met gepaste trots aan dat er opnieuw rechtstreekse lijnvluchten zullen komen tussen België en Japan. Op 25 oktober 2015 komt de Japanse luchtvaartmaatschappij All Nippon Airways (ANA) voor de eerste keer rechtstreeks uit Tokio naar Brussel. Het is de eerste rechtstreekse lijndienst tussen de twee landen sinds het faillissement van Sabena in 2001.
Naast het Fouga-boek (zie recensie in deze update) zijn er recent nog twee andere publicaties verschenen die onze aandacht vragen. In '1940-1945. De bezetting van Antwerpen in 1.000 foto's' hebben auteurs Jean Dillen, André Vandewynckel en Joris Wuyts een boeiend hoofdstuk gewijd aan Fliegerhorst Antwerpen-Deurne. Het boek met uitgebreide fototeksten is uitgegeven bij Davidsfonds. In onze nieuwsbrief hebben we het ook al gehad over de ex-Flying Tigers vluchtsimulator die door een groep enthousiastelingen van de States naar het vliegveld van Saint-Ghislain werd gebracht. Twee van de projectverantwoordelijken, Charles Kennedy en Guy Van Herbruggen, publiceerden nu het zorgvuldig uitgegeven boek 'DC-8 & The Flying Tiger Line' dat kan bekomen worden via www.theairlineboutique.com
Hangar Flying

Deze maand op Hangarflying.be

ARTIKEL


Louis de Monge,
Van Ohey naar Oshkosh

Frans dook deze maand in de boeiende geschiedenis van de familie de Monge en dan meer specifiek in het leven van Louis de Monge, ingenieur, kunstenaar en vooral ontwerper van de Bugatti 100P. Dit futuristische vliegtuig uit de jaren dertig heeft nooit gevlogen, maar momenteel legt men in de VS de laatste hand aan een exacte replica die wél moet gaan vliegen.

IMPRESSIE


Voorstelling demotoestellen Luchtcomponent

Giovanni trok voorzien van fototoestel en een statief naar de luchtmachtbasis van Beauvechain waar de Luchtcomponent haar speciaal geschilderde toestellen voor 2015 voorstelde aan genodigden en mensen van de pers. Hij maakte er een mooie impressie van!

BOEK


Fouga Magister

Als fan van de Fouga Magister kon Tom het boek van Tine Soetaert over dit prachtige vliegtuig uiteraard niet links laten liggen. Hij maakte er een boekbespreking van. Het boek is alvast een aanrader!

Article


Villa La Vigie

Van Lambert Derenette kregen we foto's van de renovatie van La Vigie, een merkwaardige villa in Koksijde die ooit nog eigendom was van defensie.

ARTICLE


Desert Falcon,
premier bilan

Jean-Pierre volgde de persconferentie van Defensie waarin de speciale operaties van Defensie werden toegelicht. Hij had voornamelijk aandacht voor de special ops van de Luchtcomponent zoals operatie Desert Falcon. Hij maakte er een artikel over.

IMPRESSIE


Helikopters oefenen
in Bevekom

Tom kreeg een uitnodiging om de grote militaire oefening Tactical Helicopter Procedures Update (THPU) in Bevekom te volgen. De militairen organiseerden er een heuse spottersdag. Tom zorgde voor de nodige beelden.

Database


Standbeeld voor
Jean Stampe

Aan het Stampe & Vertongen Museum op de Antwerpse Luchthaven werd op 16 mei 2015, tijdens de jaarlijkse Stampe Fly In, een standbeeld van Jean Stampe ingehuldigd.

Database


Gedenkteken voor piloot van
P-47 Thunderbolt
en bemanning van
een RAF Mosquito

Op het grondgebied van fusiegemeente Linter vielen tijdens de Tweede Wereldoorlog een P-47 Thunderbolt en een Mosquito. De bemanningsleden werden herdacht met een gedenkteken aan de kerk.

ARTIKEL


Een kat om zonder handschoenen
aan te pakken

Gastauteur Peter vloog met de Pipistrel Panthera tijdens de voorstelling in Antwerpen. Aangezien het toestel op zijn wishlist van 'te vliegen toestellen' stond, greep hij deze kans met beide handen. Hij kwam diep onder de indruk terug en maakte er een artikel van.

IMPRESSION


25ème Stampe Fly In

Jean-Pierre was niet te houden en ging naar jaarlijkse gewoonte naar de Stampe Fly In Antwerpen. Hij kwam met een goed gevulde geheugenkaart terug en schreef een impressie van het Antwerpse luchtfeest.

DATABASE


Infobord voormalig vliegveld Knokke-Zoute

Tijdens een natuur-wandeling in Knokke zag Peter Snoeckx dit infobord over het voormalige vliegveld van Het Zoute.

Artikel


Monument voor bemanning
Blenheim L8734

Het monumentje voor de bemanning van 21 Sqn RAF dat opgesteld stond ter hoogte van de Ter Kommerweg/Ieperstraat in Moorsele, staat sedert 28 april 2015 langs een wandelpad.
Copyright © 2015 Hangar Flying vzw, alle rechten voorbehouden.
Je ontvangt deze maandelijkse nieuwsbrief omdat je bent ingeschreven in ons adressenbestand.
Ons postadres:
Hangar Flying vzw
Kruipstraat 36
Grimbergen 1850
Belgium


Email Marketing Powered by MailChimp



[Vintage_and_Warbirds_Pictures] Work underway to move Lancaster KB882 to Edmonton

Forwarded message - From: Jeff Rankin-Lowe siriusproductions



 
Work underway to move Lancaster KB882 to Edmonton

June 11, 2015

From the Alberta Aviation Museum
via DND

Assessment complete and preservation work to be done this summer. Dismantling and shipment is scheduled for next spring.

Since announcing in late March 2015 that Avro Lancaster KB882, now located in Edmundston, New Brunswick, will be moving to the Alberta Aviation Museum in Edmonton, Alberta, the museum team has been busy preparing for the re-location.

The museum has hired Lancaster specialist Tim Mols, of Ingersoll, Ontario, to lead the complex job of moving this 70-year-old aircraft. Mr. Mols is an experienced aircraft maintenance engineer and was the crew chief for the restoration of Canada's only flying Lancaster, "VeRA", at the Canadian Warplane Heritage Museum, in Hamilton, Ontario.

Mr. Mols has completed an initial on-site assessment of the Lancaster and has found the aircraft to be better shape than expected, despite its exposure to the elements for more than 50 years. Three of the four propellers still turn, which raises hopes that the team will be able to restore KB882 for "ground running" to allow visitors to hear the roar of its four Rolls-Royce Merlin engines.

The leadership of the Alberta Aviation Museum has decided to do preliminary work to preserve the KB882 at its site near the Edmundston airport this summer and complete the task of moving the aircraft next spring.

"It's a complex job of logistics," says project director Jack Van Norman. "We want to take the time to do it right. It will also give us more time to raise the money we need to bring the aircraft to Edmonton." Mr. Van Norman estimates that cost at about $350,000.

The job will require moving the aircraft, which has a wingspan of 31 metres and a length of 21 metres, to Moncton, New Brunswick by road and then to Edmonton by rail. Mr. Mols and his crew are still trying to locate the wheel assemblies needed for the first part of the trip.

Mr. Van Norman notes that additional work will be done this summer to clean the interior of the aircraft with a special preservative that will make the task of dismantling next spring easier.

KB882 is one of only 17 complete airframes still surviving worldwide. One of 430 Mk. X models built in Canada by Victory Aircraft, it flew about a dozen bombing missions in Europe at the close of the Second World War. The aircraft, modified for coastal patrol and Arctic mapping, then saw service with the Royal Canadian Air Force. The Alberta Aviation Museum has decided to acknowledge that role by displaying it in its post-war configuration.

Fundraising is underway, and a major sponsor has come forward to help with the move, but the museum is still looking for individuals and organizations to join its team to help preserve this important part of Canada's aviation history. Anyone interested in getting involved as a donor, sponsor, or volunteer is invited to contact the Alberta Aviation Museum.

----------------------------------------------------------------

A closeup of Lancaster KB882 on display in Edmundston, New Brunswick. Note the Air Transport Command markings and the flying goose badge of 408 Squadron. When the Lanc arrived in Edmundston on July 14, 1964, the squadron was dubbed 408 Tactical Support and Area Reconnaissance Squadron. The squadron is now 408 Tactical Helicopter Squadron and is located in Edmonton, Alberta. (PHOTO: Courtesy Alberta Aviation Museum)

 


=================================

Lancaster KB882 flies over Edmundston, New Brunswick on its final flight on July 14, 1964. The Lanc has been on display in Edmundston since 1964, but will soon find a new home at the Alberta Aviation Museum in Edmonton, Alberta. (PHOTO: Courtesy Alberta Aviation Museum)

 

=================================

Lancaster KB882 on display in Edmundston, New Brunswick, its home since July 14, 1964. (PHOTO: Courtesy Alberta Aviation Museum)

 


=================================

Lancaster KB882 photographed in April 2015 in Edmundston, New Brunswick. (PHOTO: Courtesy Alberta Aviation Museum)

 


=================================

The Alberta Aviation Museum has hired Lancaster specialist Tim Mols, of Ingersoll, Ontario, to lead the complex job of moving the 70-year-old Lancaster KB882. Mr. Mols is an experienced aircraft maintenance engineer and was the crew chief for the restoration of Canada's only flying Lancaster, "VeRA", at the Canadian Warplane Heritage Museum, in Hamilton, Ontario. (PHOTO: Courtesy Alberta Aviation Museum)

 


__._,_.___

Posted by: Jeff Rankin-Lowe 










Aircraft of Australia Aviation Photography:
http://www.aircraftofaustralia.com
Vintage and Warbird Aircraft of the World: http://www.vintageandwarbirds.com