Search This Blog

Thursday, 22 September 2016

Nieuwsbrief SV-4B 4

Dank u Dirk !

Forwarded message - From: SV-4B



Bekijk de webversie
SV-4B Nieuwsbrief 4/2016
Met deze driemaandelijkse nieuwsbrief proberen we zoveel mogelijk informatie en foto's te verzamelen van het na-oorlogse Belgische opleidingsvliegtuig SV-4B. Foto's en informatie zijn dan ook steeds meer dan welkom, en worden gepubliceerd op onze SV-4B website. Door te klikken op de titel of de foto kom je op de pagina terecht.
Certificate of Airworthiness for the SV.4

At present the Stampe Vertongen SV.4's are flying under a permit, which gives a lot of restrictions and problems when flying abroad. Thanks to Danny Cabooter, Raymond Cuypers and several other SV.4 owners, the government has now agreed to issue a new Certificate of Airworthiness for the SV.4. This is good news for Belgium's best known aircrafttype.
The new certicate will be handed over during a reception held at the Stampe and Vertongen Museumon October 8th, 2016.
V52 OO-BPL opnieuw vliegwaardig
SV-4B V52 maakte een fatale crash in 1980 waarbij Willy Daems het leven liet. Na de restauratie in 2001 werd het in het wit geschilderd als eerbetoon aan Luitenant-Generaal Baron Michel "Mike" Donnet die overleed in 2013. Bedoeling was oorspronkelijk dat Generaal Donnet er tijdens een Nationale Feestdag zou mee vliegen, maar de geplande vlucht ging nooit door wegens het slechte weer. Sindsdien stond het toestel in het Stampe Muzeum in Deurne. Mike Donnet slaagde erin om in 1941 samen met Léon Divoy met een SV-4B tijdens gevangenschap, onder de neus van de Duitsers naar Engeland te vliegen. Het toestel had oorspronkelijk de registratie OO-ATD maar ging verloren in een crash in 1960. In het Luchtvaartmuzeum in Brussel hangt V57, in het wit geschilderd als eerbetoon aan Mike Donnet. Waarom de beschildering wit is, is onduidelijk maar zal waarschijnlijk een link zijn naar de bevrijding. De oorspronkelijke OO-ATD was beige van kleur. V52 OO-BPL werd intussen opnieuw vliegwaardig gemaakt en heeft een nieuwe eigenaar, Bart Cluytens. Het toestel was te bezichtigen static op Ursel Avia op 2 en 3/716 op EBUL en zal al thuisbasis EBAW (Deurne) hebben. In een volgende Nieuwsbrief heel wat foto en filmmateriaal van de weer luchtwaardige V52 OO-BPL.
V29 Fly again voor 80 jarige
62 jaar geleden stapte de vader van Patrick Verbeeck voor de eerste keer in een vliegtuig om tegelijkertijd ook meteen zelf te vliegen met een SV 4 tweedekker. Het begin ook van zijn mooie loopbaan bij de Belgische Luchtmacht. Toen hij 80 jaar werd in 2013 bedachten zijn kinderen hem nog eens achter te stuurknuppel van die legendarische SV 4 te zetten ! 
V47 tijdens opleiding EVS
In 1993 ging SV-4B V47 verloren tijdens een brand op het vliegveld van Temploux. Voordien was het toestel al gestationeerd geweest in Deurne, Zwartberg, Bützweilerhof (D) en Grimbergen. Het is steeds een verrassing als er nog fotos opduiken van de V47 in zijn vroegere glorie. Deze foto werd ons overgemaakt door Danny De Leyn, genomen tijdens de opleiding op de EVS in Goetsenhoven.

Filmpje
V60 in "Pelgrim" kleuren
Nu we het toch hebben over de sponsors van SV-4B toestellen, SV-4B V60 werd in de jaren 90 gesponsord door onder meer Q8, Drievorm Autogas (fotos volgen in een latere nieuwsbrief) en Pelgrim. Deze laatste is een Nederlandse firma opgericht in 1920 en in 1986 overgenomen door de firma ATAG. De firma maakte een heel scala aan producten maar legde zich in de jaren 90 speciaal toe op keukentoestellen.. Momenteel is de V60 nog steeds in Nederland geregsitreerd en homebased.
V42 in "Four Roses Bourbon" versie.
SV-4B V42 is één van de meest van eigenaar gewisselde SV-4B toestellen. In 1992 kreeg het de opmerkelijke "Four Roses Bourbon" beschildering. "Four Roses Bourbon" is een Amerikaans whisky merk waarvan de oorsprong teruggaat naar 1884. Vanwaar de naam "Four Roses" precies komt is een mooi verhaal dat je hier kan lezen.
V19 in acro flight

SV-4B V19 is een toestel dat een 6 tal crashes "overleefde", waarbij jammer genoeg een aantal piloten het leven lieten.
Op deze acro foto heeft het toestel al een zwarte band boven de motor, een voorloper van de "Manchots" beschildering later.

V42 take off op EBGG
Tijdens de opendeurdagen van het zweefvliegveld EBGG op 6-7/8/2016 was naast heel wat oude toestellen ook SV-4B V42 OO-WIL te gast. Dit toestel, eigendom van Raymond Cuypers en Inge Daems is op heel veel fly ins te bewonderen. Op de website staat zowel de take off als de landing. Dit toestel heeft nog de morse lamp rechts onder, naast de onderste vleugel (ook de V29 heeft die nog), al is die niet meer aangesloten op een morsesleutel.
                  RIP Alexander Janssens

Op 16 augustus 2016 overleed Alex Janssens. Hij werd geboren op 5 november 1928, en begon zijn carrière bij de toenmalige Luchtmacht op 25 juni 1949 bij de 115e Promotie. Hij behaalde zijn vliegbrevet op 21 februari 1951 en werd instructeur aan de Elementaire Vliegschool in 1953. Vanaf augustus 1953 werd hij de officiële demonstratiepiloot op SV-4B. Hij beëindigde zijn luchtmachtcarrière in 1969. Hij wordt door vele SV-4B piloten beschouwd als de grondlegger van het acro vliegen met SV-4B. Zijn specialiteit was het vliegen op de rug waarbij hij vooral veel negatieve G's moest ondergaan. Een overzicht van de carrière van Alex Janssens is te lezen op deze pagina van "Les Vieilles Tiges".
Bezoek onze website
www.sv4b.be
D. De Quick

Laposta e-mailmarketing



--
Yves Duwelz

BelgianAviationNews
News about Aviation in Belgium and related subjects focusing on restoration and historic subjects.
Clip Betterhttp://www.Belgianaviationnews.be