Search This Blog

2016-11-17

Hangar Flying vzw : Nieuwsbrief 110 - “Een intelligent veiligheidsbeleid voor Brussels Airport”

Forwarded message - From: Hangar Flying vzw



Hangar Flying is de Engelse uitdrukking voor het keuvelen over luchtvaart. We willen op een aangename en eigenzinnige manier artikels brengen over de Belgische burgerlijke en militaire vliegerij.
Wordt deze nieuwbrief niet correct weergegeven? Lees in een browser
De onthulling van het monument voor de 132 (Norwegian) Wing RAF op het vliegveld van Grimbergen op vrijdag 4 november was een memorabele gebeurtenis. In de static display onder andere de Stinson Reliant van Remko Sijben en heel wat historische voertuigen. (Foto Tom Brinckman)

logo Hangar Flying

Nieuwsbrief 110 - November 2016

 

Vrienden van de luchtvaart,

Onze Sponsors:

Hier adverteren
Arnaud Feist en minister Jan Jambon lieten de voorbije maanden al weten dat er voor Brussels Airport een omschakeling zat aan te komen naar een nieuw veiligheidsconcept waarbij de aanwezigheid van ordediensten gepaard wordt met een ruim scala aan hoogtechnologische hulpmiddelen. Denk hierbij aan ANPR-camera's, gezichtsherkenning en een slagboomsysteem op de toegangswegen naar Brussels Airport. De politiediensten krijgen een bijscholing in "behaviour detection", niet zozeer gericht op etnie, geslacht en leeftijd van potentiële daders maar op het herkennen van verdachte gedragingen, een opleiding naar Israëlisch model, aldus Jambon. Hoewel de nieuwe maatregelen voor de passagiers en medewerkers minder zichtbaar worden, garanderen ze een hoger veiligheidsniveau dan voordien. Aan de ingrepen hangt een hoog kostenplaatje, waarvan de structurele aanpassingen gedragen worden door de luchthavenexploitant. De ondertussen bekende tenten, die sinds de aanslagen ruim zeven maanden het uitzicht van Brussels Airport bepaalden, werden geleidelijk aan weggehaald en verdwenen geheel op 7 november.

Eveneens op 7 november was het exact 15 jaar geleden dat de laatste vlucht van onze nationale luchtvaartmaatschappij Sabena landde op de luchthaven van Zaventem. De beelden van de geëmotioneerde crew die de Airbus A340 als SN690 uit Cotonou aan de grond zette, zijn ondertussen gemeengoed geworden. Vele van de "Sabeniens" maakten een doorstart met Brussels Airlines, maar ook hier zitten er donkere wolken aan te komen. Met de geplande overname door Lufthansa in een steeds competitievere markt is het immers niet zeker dat de merknaam én de Belgische link behouden blijft, dan wel opgaat in het Duitse low-costverhaal Eurowings.

Low-cost is immers hot, mensen willen steeds meer vakantie voor minder poen. Maar ook in deze niche - kunnen we dit nog een niche noemen? - is de concurrentie bikkelhard. Als we lezen dat prijsvechters zoals Vueling en easyJet bepaalde lijnen naar Brussels Airport willen schrappen, gaat de derde speler met de kluif aan de haal. Ryanair had maar enkele dagen nodig om aan te kondigen dat het haar frequenties dusdanig zal opvoeren om de leemtes op te vullen. De sector kannibaliseert zichzelf als het ware.

Heb je ook al gemerkt dat al je vrienden en kennissen plots naar IJsland op vakantie gaan? Nog zo'n prijsvechter, WOW air, zal vanaf juni 2017 tussen Brussel en Keflavik vliegen, met connectiemogelijkheden naar de VS. De maatschappij geeft passagiers de optie om tussen de verschillende vluchten in gratis een stopover van enkele dagen te plannen op het sprookjesachtige eiland, een formule die ook concurrent Icelandair al enkele jaren met succes aanbiedt. Maar is low-cost echt goedkoper? Journalisten van Belga namen de proef op de som en berekenden een willekeurig retourtje New York. Wat blijkt: als je alle bijkomende kosten voor ruimbagages, stoelreservaties enzovoort samentelt, is je ticket ruim zo duur als een rechtstreekse hop over de oceaan.

Verder vernamen we ook dat Hainan Airlines volgend jaar een nieuwe rechtstreekse verbinding plant tussen Shanghai en Brussel. Het Amerikaanse Delta vierde op 1 november zijn 25-jarige aanwezigheid op Brussels Airport. Delta verbindt de nationale luchthaven dagelijks met New York JFK en het goede nieuws is dat ze vanaf maart 2017 de dienst naar Atlanta opnieuw zullen invoeren, deze was geschrapt na de aanslagen van 22 maart. Brussels Airlines start dan weer een dienst naar het Armeense Yerevan.

Ook de luchthaven van Luik verwacht een nieuwe klant in de nabije toekomst. Na het staken van de vluchten door I-Fly in opdracht van een Chinese touroperator, is men op zoek naar een andere maatschappij om de passagiers van en naar Europa te vliegen. Een lucratief contract, immers, deze vluchten stonden garant voor een goede 40% van de jaarlijkse passagierstrafiek op Luik. Er zouden gesprekken aan de gang zijn met het Russische Vim Airlines om de route over te nemen, dixit Christian Delcourt, de perschef van Liège Airport. Sommige insiders verwachten dat ook start-up Air Belgium in de running zit voor het Chinese contract, gezien hun ambitie om vluchten te starten naar het Verre Oosten. Wordt ongetwijfeld vervolgd!

Over drones is er eveneens het laatste nog niet gezegd of geschreven… Aangezien er sinds het KB van 15 april 2016 de nodige regelgeving bestaat om het hele drone-verhaal in goede banen te leiden, is er nood aan een gedegen opleiding voor de zogenaamde RPA-bestuurder (Remotely Piloted Aircraft). Campus Syntra West te Kortrijk start op 19 november met een cursus van 16 sessies, bestaande uit zowel een theoretisch als een praktisch luik. Na het volgen van de opleiding zouden de cursisten voldoende voorbereid moeten zijn om kunnen deel te nemen aan de examens uitgeschreven door het DGLV.

Jan Van Der Cruysse mag zich dan weer de gelukkige laureaat noemen van de Hercule Poirotprijs voor de beste Vlaamse misdaadroman met zijn boek 'Bling Bling Diamantroof in Delhi'. De jury sprak over een meesterlijk debuut en een unicum dat een debutant meteen de prijs wegkaapt voor de neus van gevestigde namen. Van Der Cruysse zelf heeft maar van één ding spijt, dat hij niet voor zijn 56e begonnen is met schrijven. Zelf brachten we enkele maanden geleden een boekbespreking van zijn werk. We stuurden Jan onze felicitaties!

Verder lees je in deze editie van Hangar Flying alles over het Noorse monument dat onthuld werd op het vliegveld van Grimbergen. Naar aanleiding van de inhuldiging maakte Hangar Flying een film over de oorlogsgeschiedenis van het veld. De beelden werden voor het eerst getoond op 4 november, nu kan je ze ook bekijken op onze website.

Tot slot willen we onze lezers nog een interessante tip meegeven. Het VTM-programma 'Helden van Hier: Door het Vuur' krijgt een opvolger in 'Helden van Hier: In de Lucht', waarbij we vanaf woensdag 16 november vier weken lang kunnen meevliegen met de enige Vlaamse MUG-helikopter, gebased bij het AZ Sint-Jan te Brugge. Dit levert ongetwijfeld interessant televisie op!

Giovanni Verbeeck
Hangar Flying
Like Nieuwsbrief 110 -

Deze maand op Hangarflying.be

ARTIKEL


Monument voor de
132 (N) Wing RAF ingehuldigd in Grimbergen

Het Noorse Scramble en Hangar Flying werkten samen aan de oprichting van een monument voor de 132 (N) Wing op het Grimbergse vliegveld. Het artikels is van Frans, de foto's voornamelijk van Tom. Zie ook de links naar de film en het uitgebreid fotoverslag.

IMPRESSION


MOTY 2015

Door de aanslagen van 22 maart werd de jaarlijkse MOTY-uitreiking dit jaar wat later dan gewoonlijk gehouden. Arnaud Feist, CEO van Brussels Airport, mag zichzelf een jaar lang 'Man of the Year' noemen. Guy woonde de ceremonie bij.

ARTIKEL


Onze winnaar geniet van zijn stuntvlucht

Tom maakte een verslag van de acrovlucht die onze gelukkige lezer Lorenzo kreeg aangeboden naar aanleiding van de honderdste editie van onze nieuwsbrief.

BOEK


Het nest van het wondervliegtuig

Frans was eveneens onder de indruk van het werk "Het nest van het wondervliegtuig" waarin auteur Bernard Deneckere de geschiedenis van het vliegveld van Koksijde schetst tijdens de Eerste Wereldoorlog.

ARTIKEL


PBN - Performance Based Navigation

Peter goochelt deze maand met acroniemen en zorgt voor een erg interessante uiteenzetting over 'Precision Based Navigation', oftewel GPS-gebaseerde naderingsprocedures.

IMPRESSIE


Oog in oog
(voor het laatst?)
met een Ilyushin 62

Op de Internationale Luchthaven Oostende-Brugge heerste er begin november Ilyushinkoorts toen een zeldzame vrachter neerstreek. Giovanni ging voor Hangar Flying poolshoogte nemen.

BOEK


Jean Stampe en Maurice Vertongen, Antwerpse vliegtuigbouwers

Hangar Flying was uitgenodigd in het Stampe en Vertongen Museum voor de voorstelling van het boek "Jean Stampe & Maurice Vertongen – Antwerpse vliegtuigbouwers" door Jean Dillen. Frans schreef de recensie, Manu zorgde voor de foto's.

DATABASE


Gedenksteen en graven voor bemanning en para's CP-45

Op het vliegveld van Schaffen kreeg de gedenkplaats voor de bemanning en de para's van de CP-45 een opfrisbeurt. 

ARTICLE


Un avion belge au Vintage Air Rally

Guy legde in een uitgebreide reportage het vertrek vast van enkele toestellen, waaronder de Belgische SV-4 OO-GWB, die vanop de luchthaven van Charleroi vertrokken voor de deelname aan de 'Vintage Air Rally Crete to Cape' die enkele dagen geleden van start ging.

IMPRESSION


Les 70 ans de la
Force Aérienne

Jean-Pierre was aanwezig op de herdenking van de oprichting van de Belgische luchtmacht, 70 jaar geleden, met de aankomst van een eskader Spitfire MK XVI's vanuit het bezette Duitsland. Guy was er ter plaatse voor de foto's.

LIVRE


Journal d'un pilote belge de la guerre froide aux interventions humanitaires en Afrique

Het boek "Journal d'un pilote belge de la guerre froide aux interventions humanitaires en Afrique" door Brigadegeneraal Vl Guy Van Eeckhoudt werd blijkbaar gesmaakt door Jean-Pierre. Hier lees je zijn recensie.

DATABASE


Gedenkplaat Comète

Een gedenkplaat voor Comète werd onthuld aan de zetel van de Gewestregering in Brussel.
Copyright © 2016 Hangar Flying vzw, alle rechten voorbehouden.
Je ontvangt deze maandelijkse nieuwsbrief omdat je bent ingeschreven in ons adressenbestand.
Ons postadres:
Hangar Flying vzw
Kruipstraat 36
Grimbergen 1850
Belgium

Add us to your address book
Email Marketing Powered by MailChimp