De Airbus A400M 'Atlas' zal vanaf 2019 'in principe' gebaseerd worden op de militaire luchthaven van Melsbroek. Al komt er af en toe wel een exemplaar van andere luchtmachten op bezoek zoals hier van de Franse Luchmacht. (Foto Kevin Cleynhens)

Nieuwsbrief 112 - Januari 2017
Vrienden van de luchtvaart,
Onze Sponsors:
|
 |
|
|
Eind vorig jaar bevestigde Minister van Defensie Vandeput dat de A400M 'in principe' gebaseerd zal worden op de militaire luchthaven van Melsbroek. De eerste Belgische A400M zal, weliswaar met enkele jaren vertraging, aankomen in 2019. Bij de aankoop van het militair vrachtvliegtuig van Airbus werd echter een belangrijk detail over het hoofd gezien en dat is de hoogte én vorm van het staartvlak (14,70 tegenover 11,74m voor de C-130). De huidige infrastructuur in Melsbroek (waarschijnlijk net zoals op de andere militaire vliegvelden in België) is ontoereikend voor de A400M. Voor de financiering van de nieuw te bouwen loodsen wordt gekeken naar een publiek-privaat partnerschap om de investeringen (120-170 miljoen euro) te dragen. Minister Vandeput denkt aan een dubbel gebruik van de grote en moderne loodsen die niet enkel de A400M van Defensie, maar eventueel ook civiele toestellen zouden kunnen huisvesten.
Ondertussen behaalde de eerste Belg zijn kwalificatie op de A400M Atlas. De Belgische kapitein-vlieger vloog tien jaar op C-130H bij het 20ste smaldeel van de Belgische Luchtmacht. Na het succesvol beëindigen van zijn training bij de CIET (Centre d'Instruction des Equipages de Transport) van de Franse Armée de l'Air op Base Aérienne 123 Orléans-Bricy, behaalde hij zijn brevet op 14 november 2016. Eind 2016 vertrok hij voor drie jaar naar Groot-Brittannië. Hij zal er in het kader van een
squadron exchange met de A400Ms van de Royal Air Force gaan vliegen, zo zal hij net op tijd terug in Melsbroek zijn voor de levering van het eerste Belgische exemplaar.
Op 2 januari stelde de internationale burgerluchtvaartorganisatie ICAO de voorlopige passagiersaantallen voor het afgelopen jaar voor. Het totale aantal vervoerde passagiers bedroeg 3,7 miljard passagiers, een stijging van meer dan zes percent ten opzichte van 2015. Er zijn wel duidelijke regionale verschillen in groei op te tekenen. De grootste groeicijfers werden gehaald in het Midden-Oosten met een stijging van 11,2 procent. Tweede grootste stijger is Azië-Oceanië met acht procent groei. De rode lantaarn wordt gedragen door Noord-Amerika (3,5%), nauw gevolgd door Europa (4,3%). ICAO berekende dat meer dan een miljard passagiers gebruik maakten van lagekostenmaatschappijen voor hun verplaatsingen met het vliegtuig. Langs de andere kant van de balans zorgden lage(re) brandstofprijzen voor een verbetering van de marges van de luchtvaartmaatschappijen, wat op termijn de stabiliteit hopelijk ten goede zal komen.
Brussels Airport, dat in 2015 nog bijna 23,5 miljoen passagiers mocht verwelkomen, klokte 2016 af op 21,8 miljoen passagiers. Ondanks enkele recordmaanden kon de luchthaven het verlies door de aanslagen van 22 maart niet goedmaken. Het vrachtvervoer steeg daarentegen licht tot bijna 495.000 ton, een stijging met iets meer dan een procent. Wat de toekomst voor de luchthaven van Zaventem zal brengen, dat is af te wachten. De aangekondigde nultolerantie voor de overschrijding van de Brusselse geluidsnormen, die trouwens veel strenger zijn dan de Vlaamse, zette een aantal (vracht)maatschappijen al aan om hun verhuis naar andere luchthavens aan te kondigen. Het kinderlijke politieke spelletje dat hier gespeeld wordt, bedreigt mogelijks duizenden banen op de luchthaven die na de haven van Antwerpen de belangrijkste economische motor van het land is.
De regionale luchthavens stelden ook hun jaarcijfers voor, maar hier moeten de resultaten met een (flinke) korrel zout genomen worden. Door de gebeurtenissen in Zaventem weken een heel aantal maatschappijen uit naar de regionale luchthavens. Dit zijn feiten die meegenomen moeten worden in de analyse van de cijfers, zonder ook maar enige afbreuk te doen aan de enorme inspanningen die de personeelsleden én de luchthavens leverden.
De luchthaven van Antwerpen verwelkomde 276.311 passagiers, wat een kwart meer is dan in 2015. Het is dan ook meteen een record voor Deurne. Met het faillissement van VLM zag de luchthaven in 2016 een van de grote namen uit de Belgische luchtvaartgeschiedenis verdwijnen.
In Oostende kreeg men 434.970 passagiers over de vloer, een stijging van bijna 50 procent. De vrachtvolumes stegen met meer dan 30 procent tot 22.000 ton. De luchthavenuitbater maakte van de voorstelling van de mooie resultaten meteen gebruik om een investering van 1,5 miljoen euro in de luchthaveninfrastructuur aan te kondigen. Het TUI-effect draagt natuurlijk ook z'n steentje bij door het gestegen vluchtaanbod en de maatschappij zal ook in 2017 dit aanbod verder uitbreiden.
Luik kon rekenen op 382.000 passagiers, net als Antwerpen een vierde meer dan het vorige jaar. Dat Luik echter meer een vrachtluchthaven is bewijst het feit dat hier meer dan 660.500 ton vracht verhandeld werd in 2016, een lichte stijging tegenover het vorige jaar. In de kantlijn moeten we vermelden dat 2017 ook voor Luik spannend zal worden. Na de overname van TNT door FedEx nam ASL Airlines (een deel van) de TNT-vloot over. Begin januari verlieten twee van de drie 777-FHTs (OO-TSB en OO-TSC) alvast de vloot, zij gaan naar FedEx.
Charleroi zag met 7,3 miljoen passagiers in 2016, de passagiersaantallen verder stijgen met vijf procent ten opzichte van 2015. Door de nieuwe infrastructuur hoopt de luchthavenuitbater deze groei verder te zetten.
De luchthaven van Kortrijk-Wevelgem is de enige Belgische luchthaven die minder passagiers mocht verwelkomen dan het jaar voordien. In totaal maakten toch 75.234 passagiers gebruik van de (kleine) regionale luchthaven, die zich vooral profileert als zakenluchthaven. In dit segment bleven de passagiersaantallen gelijk op ongeveer 14.500 reizigers. Als reden voor de algemene daling haalt de luchthavenuitbater een aantal maatregelen in verband met het luchtruim en vliegprocedures aan, opgelegd door de FOD Mobiliteit. Het management van Luxaviation gelooft zeer sterk in Kortrijk als zakenluchthaven en investeerde maar liefst vier miljoen euro in de bouw van een nieuwe loods.
Kevin Cleynhens
Hoofdredacteur