Search This Blog

2017-12-22

[Hangar Flying] Nieuwsbrief 123 - “Omvangrijk luchtvaartarchief overgebracht naar Algemeen Rijksarchief”

Forwarded message - From: Hangar Flying vzw <



Hangar Flying is de Engelse uitdrukking voor het keuvelen over luchtvaart. We willen op een aangename en eigenzinnige manier artikels brengen over de Belgische burgerlijke en militaire vliegerij.
Wordt deze nieuwbrief niet correct weergegeven? Lees in een browser
De Airbus A320 OO-TCX met de nieuwe VLM Airlines kleuren op Brussels Airport op 17 november 2017. (Foto Kevin Cleynhens)
logo Hangar Flying

Nieuwsbrief 123 - December 2017

 

Vrienden van de luchtvaart,

Onze Sponsors:



Hier adverteren
- Tijdens Ursel Avia 2017 verkocht men programmaboekjes voor het goede doel en de Vliegclub Ursel heeft eind november de cheques overhandigd. De opbrengst ging naar het Nationaal Park Virunga in het Oosten van Congo, waar piloot Anthony Caere luchtsteun biedt, en naar de MUG-Helikopter West-Vlaanderen (Instituut Dringende Medische Hulpverlening) die dagelijks uitrukt om mensenlevens te redden. Anthony Caere liet zich vertegenwoordigen door Jason Van Landschoot van Pairi Daiza. Dit dierenpark staat nauw in contact met Anthony. Secretaris Dr. Patrick Martens van het Instituut Dringende Medische Hulpverlening kwam de cheque in ontvangst nemen voor de MUG Heli uit de handen van Jo Van de Woestyne, voorzitter van Vliegclub Ursel.

- Vanaf 22 januari 2018 vliegt VLM Airlines tien keer per week van Antwerpen naar Zurich. Het wordt een gemakkelijke dagrandverbinding die zowel zakenreizigers als toeristen toelaat om het maximum uit hun verblijf te halen. VLM Airlines voert al negentien lijnvluchten per week uit tussen Antwerpen en London City Airport. De maatschappij heeft nu drie vlieglicenties: een Sloveense en een Belgische voor de zes Fokker 50 en een Belgische AOC voor de twee A320. L'Echo van 15 november jongstleden maakte melding dat VLM richting China zou kijken. Dat is niet verbazend als we weten dat de moedermaatschappij van VLM Airlines, de Nederlandse investeringsmaatschappij SHS Aviation B.V., voor 60 % in Nederlandse handen is en voor 40% eigendom is van Chinese investeerders.

- De terugkeer van vrachtmaatschappijen naar Brussels Airport is geen teken dat alles peis en vree is op Brussels Airport. De Brusselse geluidsboetes blijven een bedreiging vormen. Dat vindt Air Cargo Belgium, de koepelorganisatie voor de luchtvrachtsector op Brussels Airport. "Na Singapore Airlines en Emirates SkyCargo is Air Cargo Global de derde maatschappij die noodgedwongen naar ons uitwijkt door het plaatsgebrek op Schiphol. Dat betekent niet dat de geluidsboetes van Brussel plots geen probleem meer zijn. Het is alleen nog beter om te vliegen met boetes dan helemaal niet te vliegen", zegt Geert Keirens, directeur van Air Cargo Belgium. "Het gevaar van de Brusselse geluidsnormen en de boetes is nog steeds reëel. Dat zie je bijvoorbeeld aan het feit dat er geen enkele nieuwe vrachtmaatschappij meer bijgekomen is. Bovendien zijn de vrachtvolumes de voorbije zes maanden stelselmatig achteruitgegaan door een enorm verlies aan volvrachtvolumes, niet toevallig sinds het aflopen van de belangenconflicten. Het is moeilijk werken als alles om de haverklap verandert. Daarom moeten we werk maken van een stabiel kader." aldus Keirens.

- Fokker Technologies, een bedrijf van GKN Aerospace, wees een contract toe aan Asco Industries om Flaperon Spars te leveren voor het Lockheed Martin F-35 Lightning II programma. Flaperon Spars zijn zeer complexe componenten in titanium, die de kern vormen van de flap aan de achterkant van de vleugel. Asco zal de productie van de spars, alsook de geïntegreerde oppervlaktebehandelingen, uitvoeren op hun bedrijfsterreinen in Zaventem. De spars zullen aan Fokker in Nederland worden geleverd, die de assemblage in compositiemateriaal uitvoert en de flap aflevert aan Lockheed Martin in Fort Worth, USA.

- Op zaterdag 23 december heeft op Ursel het tweede VOLE plaats. Dit overleg heeft als doel alle organisaties samen te brengen die in 2018 een luchtvaartevenement organiseren. De uiterste inschrijfdatum is 19 december. Voor info mail Kurt Plyson. Hangar Flying publiceerde een artikel over de eerste VOLE in 2016, zie het artikel van Tom.

- Tijdens een persconferentie op Kortrijk-Wevelgem vernamen we dat Belgocontrol de luchthaven verder wil helpen uitbouwen. Sinds november wordt er terug onder Instrument Flight Rules (IFR) gevlogen. Op nauwelijks een jaar tijd zijn nieuwe, op satellietnavigatie gebaseerde vliegprocedures uitgewerkt, zes Aerodrome Flight Information Service Officers (AFISO) opgeleid en meteo-personeel gezocht. De vernieuwde werking gaat gepaard met een investering van 1,2 miljoen euro door Belgocontrol, gefinancierd door de in oprichting zijnde nieuwe beheerstructuur voor de luchthaven. Aandeelhouders in de nieuwe structuur zijn de POM West-Vlaanderen (57%), het Vlaamse Gewest (33%) en Intercommunale Leiedal (10%).

- Dominique Simonet schrijft in La Libre van 16 november 2017 dat er sinds september tientallen Mirages F1 op de Sabca-site in Gosselies staan. Sinds 2014 zijn ze uit dienst genomen bij de Franse luchtmacht en 63 exemplaren zijn overgenomen door de Amerikaanse firma Atac (Airborne Tactical Advantage Company, www.atacusa.com.) Een aantal Mirages zullen vijandige toestellen simuleren voor de opleiding van piloten voor de US Air Force. Verschillende Mirages en motoren zijn aangekocht voor reserveonderdelen. 

- We gaan 2017 afsluiten met zeer goed nieuws van het Algemeen Rijksarchief. Al jaren wordt daar ijverig gewerkt aan de uitbouw van een uitgebreid luchtvaartarchief. Sinds 2014 is men gestart met de overdracht van het archief van het Directoraat-generaal Luchtvaart. Nooit eerder zijn stukken van het bijna honderdjarige Directoraat (ex Bestuur der Luchtvaart) overgebracht naar het Rijksarchief. Het betreft hier voornamelijk stukken van na WOII. Vooroorlogse documenten zijn grotendeels verloren gegaan. Dit waardevol archief is nu ook aangevuld door documenten en foto's van het Von Karman Instituut. De archivarissen van het Algemeen Rijksarchief in Brussel werken hard aan de ordening en beschrijving van het archief en aan de integratie in het bestaand archief. Eens het werk van de archivarissen achter de rug is, zullen geïnteresseerden in onze luchtvaartgeschiedenis hier een schat aan informatie kunnen aanboren. Documenten worden hier in de meest optimale omstandigheden bewaard en vlot ter beschikking gesteld van onderzoekers. Meer info op www.arch.be

Frans Van Humbeek
Hoofdredacteur
Like Nieuwsbrief 123 -

Deze maand op Hangarflying.be

ARTIKEL


Darmstadt herdenkt ongeval Sabena Ju 52 OO-AUB

In Duitsland herdacht men de vliegramp met de Sabena Ju 52 OO-AUB in Oostende (Stene). Frans blikt terug op dit drama. 

ARTIKEL


Airbus Terminus Vitae

In Gilly bij Charleroi staat een A310 die lang dienst heeft gedaan als restaurant. Er doen nogal wat geruchten de ronde over de toekomst van dat toestel. Luca ging een kijkje nemen.

DATABASE


Gedenksteen voor Lieutenant Lindsay Drummond, No. 1 Squadron RFC

In Geluwe staat nu een gedenksteen voor Gedenksteen voor Lieutenant Lindsay Drummond, No. 1 Squadron RFC. Dank zij research van Dirk Decuypere kreeg de piloot nu een graf met naamsvermelding. 

DATABASE


Informatiebord Olt Robert Ravarin en
René Delaunay

In Lichtervelde staan een informatiebord voor Olt Robert Ravarin en René Delaunay, gesneuveld op 3 september 1917. Info via Luc Haeghebaert van de lokale heemkundige kring. 

DATABASE


Gedenkplaat voor Lucien Collin

In Hasselt zag Jos Punie deze gedenkplaat voor Lucien Collin, actief in het Geheim Leger. 

ARTIKEL


1951 – 1959.
L'ère « Bladt » ou quand les Diables Rouges n'étaient (pas encore) ni diables ni rouges

Bob Verhegghen brengt ons het verhaal van het ontstaan van de Rode Duivels. Zijn artikel begint bij zijn ontmoeting met wijlen Kolonel Vlieger Robert 'Bobby' Bladt, zowat de vader van het acroteam. 

IMPRESSIE


Een overzicht van
de 'Jumbolino' bij Brussels Airlines

Kevin stelde voor onze lezers een impressie van maar liefst 65 beelden samen over de geschiedenis van de BAe 146 en Avro RJ bij Brussels Airlines en haar voorlopers.

DATABASE


Gedenkteken voor Second Lieutenant Robert Bennie en waarnemer Lieutenant Arthur Metheral

Ook in Geluwe staat sinds mei 2017 dit gedenkteken voor Second Lieutenant Robert Bennie en zijn waarnemer Lieutenant Arthur Metheral, No. 45 Squadron RFC. Ook hier zorgde Dirk Decuypere voor een waardig graf met naamsvermelding. 

DATABASE


Graf Luitenant Vlieger Jean-Mathieu Dirckx

Lambert Derenette meldde ons ondermeer de laatste rustplaats van Luitenant Vlieger Jean-Mathieu Dirckx 

ARTICLE


Belgische F-16's bewaken Baltische luchtruim

Tom vloog naar Estland en mocht ervaren hoe onze Belgische F-16's er het luchtruim bewaken en in het kader van een NAVO-overeenkomst scrambles uitvoeren boven de Baltische staten.

DATABASE


Gedenkplaat voor de crew van de Wellington IV R1615 GR-G, 301 (Polish) Sqn

Maar liefst zes monumenten zijn in Mol ingehuldigd, een samenwerking tussen de Gemeente, de Verbroedering Vaderlandslievende Groeperingen en twee scholen. Info en foto's van Wim Govers en Jos Verhaeren. Kijk naar dit monument of zoek op trefwoord Mol. 

DATABASE


Graven en gedenkteken voor de bemanning van Lt Pierre Watteyne, SAAF

In het Italiaanse Pesaro rusten Lt Pierre Watteyne en vijf bemanningsleden van zijn Marauder (12 Sqn SAAF.) Wie kan ons een foto bezorgen van het gedenkteken dat er werd opgericht?  

DATABASE


Croix de l'Aviateur, voor Maj Vl Olivier Leclercq, F4 ID-59

Het kruis voor Maj Vl Olivier Leclercq werd gerestaureerd en op een beter toegankelijke plaats opnieuw ingehuldigd. Maj Vl Olivier Leclercq verongelukte op 16 september 1957 aan boord van de Hawker Hunter F4 ID-59.  
Copyright © 2017 Hangar Flying vzw, alle rechten voorbehouden.
Je ontvangt deze maandelijkse nieuwsbrief omdat je bent ingeschreven in ons adressenbestand.
Ons postadres:
Email Marketing Powered by MailChimp