Met het pensioen van de Sea King in zicht lijkt de aandacht vooral gericht op de NH90. Maar vergeet Alouette III niet, al in dienst sinds 1971 maar ze doen er nog enkele jaartjes bij. (Foto Tom Brinckman)
Nieuwsbrief 137 - Februari 2019
Vrienden van de luchtvaart,
Onze Sponsors:
|
 |
 |
|
op 30 januari 2019 vierden Nederlandse en Amerikaanse officieren de
roll out van de eerste operationele
F-35A Lightning II voor de Nederlandse Koninklijke Luchtmacht bij Lockheed Martin in Forth Worth, Texas. Aan het persbericht van Reuters van de dag daarna hebben de Belgische media vrijwel geen aandacht besteed, het deed nochtans de wenkbrauwen fronsen. Duitsland maakte immers een cruciale Europese keuze bekend voor haar defensie. Berlijn besliste definitief om geen F-35's aan te kopen ter vervanging van een vloot Tornados. De Duitsers kopen Eurofighters of F/A-18 Hornets. Zelfs als voor deze laatsten zou gekozen worden, is dat maar een tussenstap naar een volwaardig Europees vliegtuig van de vijfde generatie. Lieutenant General Karl Muellner, baas van de Luftwaffe, mocht inmiddels zijn ontslagbrief gaan tekenen omdat hij zich te veel had uitgelaten in het voordeel van de F-35. Duitsland geeft een belangrijk politiek signaal aan Frankrijk om samen een nieuwe generatie Europese gevechtsvliegtuigen te bouwen. België heeft met de F-35 zeker een kwalitatief hoogstandje gekocht en mits strikte opvolging zal onze industrie er wel bij varen. Maar de Duitse beslissing zal ongetwijfeld de uitbouw van een uniforme Europese defensiepolitiek beïnvloeden. Ons land zal investeren in Europese projecten voor militaire vliegtuigen, maar de sterke Frans-Duitse as blijft de Europese defensie domineren. Een gemeenschappelijk Europees beleid blijft uit en precies daar heeft Europa nood aan als het zich zelfstandiger wil opstellen tegenover de Verenigde Staten.
-Midden januari pleitte
generaal-majoor Frederik Vansina, de commandant van de Luchtcomponent, in een gesprek met Belga voor meer investeringen in het personeel bij Defensie. Een beter statuut en een betere verloning is noodzakelijk om degelijk opgeleid personeel te kunnen behouden. Vansina stelde dat regering-Michel I haar beloften is nagekomen en Defensie heeft geherkapitaliseerd. Maar de volgende regering moet dat volgens Vansina consolideren door te investeren in de werkingsmiddelen. Volgens hem heeft de Luchtcomponent vooral luchtverkeersleiders nodig in het kader van de synergie met skeyes (het vroegere Belgocontrol), technici, manschappen voor de steundiensten - bijvoorbeeld voor de elektronische oorlogsvoering en piloten. De vraag naar burgerpiloten is momenteel heel groot en dat voelt men ook bij de Luchtcomponent. Ook op het vlak van infrastructuur is nog een grote achterstand weg te werken, onder meer omdat de bestaande infrastructuur moet aangepast worden aan de nieuwe toestellen, zoals voor de A400.
-Na de 'grote' luchthavens kregen ook de kleinere en militaire vliegvelden begin deze maand een nieuwe frequentie. Deze maakt gebruik van de
8,33kHz separatie. In de meeste gevallen ligt de frequentie 0.005 MHz hoger dan voordien. Met een oude radio zal je nog wel contact kunnen leggen, maar dat is niet meer de bedoeling omdat het risico op verstoring van andere frequenties te groot is.
-Tussen ons lezerspubliek zitten wel enkele
bierliefhebbers. Heb je de 'N°37' al geproefd, Belgisch blond bier van hoge gisting met nagisting op de fles? N°37 maakt gebruik van uitsluitend Belgische hop. Het is een artisanaal product van brouwerij De Hazen in Lokeren (
www.brouwerijdehazen.be).
Het dankt zijn naam aan het hulpvliegveld Waasmunster (code 37) in Oost-Vlaanderen, in 1939 aangelegd door de Belgische Militaire Luchtvaart. Voor onze lezers is er trouwens een speciale actie. De mooie bierglazen kan je kopen aan 3 euro (i.p.v. 4 euro), de flessen van 75 cl aan 6,95 euro per stuk (i.p.v. 7,95 euro). Het volstaat om bij aankoop onze site te vermelden.
-Er komt voorlopig geen vervolg aan de
Short Take Off & Landing-wedstrijd op het strand van Knokke-Heist. Aanvankelijk pakte de organisatie uit met een tweede editie tussen 16 en 19 mei 2019, maar in samenspraak met het gemeentebestuur werd begin februari beslist om het evenement in 2019 niet te laten doorgaan. Nog op 14 december 2018 was Tom
aanwezig op een uitgebreide briefing nabij het casino van Knokke-Heist waar organisator Sam Rutherford zijn plan voor 2019 had toegelicht. Maar het is wachten dus tot 2020 voor wat de organisatie een "meer weerbestendig" event noemt, wat dat ook mogen wezen.
-
ASL Group (
www.aslgroup.eu) opereert een vloot van zakenjets. Daarnaast is het sinds kort ook een Approved Training Organisation-opleidingscentrum (ATO). "ASL Group wil zijn pilootopleidingen en specifieke opleidingen voor de sector van de zakelijke luchtvaart uitbreiden", aldus Philippe Blockmans, verantwoordelijke van het Elite Pilot Training Center bij ASL Group. In die optiek besloot ASL in de Sonaca 200 Trainer Pro te investeren. De levering van het eerste van twee aangekochte toestellen is gepland voor oktober 2019.
-Een debat over de
vliegtaks is opnieuw actueel. Onder meer de klimaatmarsen van mondige jongeren zetten de belasting terug op de politieke agenda. Maar de complexe materie wordt al te snel gereduceerd tot een paar goed klinkende en goedkope slogans. In ieder geval gaat de luchtvaartsector zich stevig moeten bezinnen hoe het verder moet. Hoelang is het nog vol te houden dat vliegtuigen geen accijnzen moeten betalen op de kerosine? Kan de luchtvaart uitzonderingen blijven bepleiten op klimaatakkoorden? Zij die geloven dat alles bij het oude zal blijven, zijn wereldvreemd. Wel is het zo dat lokale initiatieven doorgaans geen ideale oplossingen aanreiken voor een mondiale industrie als de luchtvaart. Een beperkte vliegtuigtaks die in één land wordt geheven, zal reizigers doen uitwijken naar buurlanden of zal het gedrag van vliegtuigreizigers niet wezenlijk veranderen. Milieu-initiatieven voor vliegtuigverkeer moeten minstens op Europees vlak en nog liefst op het niveau van de internationale organisaties van de burgerluchtvaart als de ICAO worden afgesproken. Wat niet wil zeggen dat lokale initiatieven zinloos zijn, het zijn eerder stimuli om na te denken over globale oplossingen. Initiatieven als CO2 compensatie via compensatieprogramma's als Greentripper (
www.greentripper.org) zijn in België (nog) geen succes, ze lijken eerder ons geweten te sussen. Europese maatschappijen moeten wel uitstootrechten kopen voor hun vluchten binnen de EU en de ICAO werkt nu ook aan het wereldwijd compensatiesysteem Carbon Offsetting and Reduction Scheme for International Aviation (
Corsia).
In meerdere gevallen is er geen goed alternatief voor het luchtverkeer. Al te vaak verwijst de groene lobby naar het snelle en vooral stipte spoorwegennet van Japan. Een Japanse journalist vertelde mij onlangs dat we te vlug voorbij gaan aan de nadelen van hun hogesnelheidsnetwerk, namelijk de dure ticketprijs en het totaal gebrek aan sociale tarieven voor minder gegoede groepen. Toen ik mij de vraag stelde of we de groei van onze luchtvaartsector bewust moeten gaan afremmen en dat er dus jobs zouden sneuvelen, moest ik denken aan een jongeman die mij recentelijk aansprak. Jaren geleden hadden we samengewerkt, hij was toen al gebeten door de luchtvaart maar kon niet direct zijn studies voor piloot aanvatten. Na jaren werk 'op de grond' en een dure pilotenopleiding kon hij eindelijk starten bij een Spaanse luchtvaartmaatschappij. Hij straalde. Zo'n gedreven jongeren heb ik in het verleden meermaals ontmoet, en het doet mij altijd enorm plezier als ze mij ook laten weten dat ze eindelijk de lucht in kunnen. Gaan we die in de toekomst meer en meer moeten ontgoochelen?
Frans Van Humbeek
Hoofdredacteur