Deze 737-800 van TUI fly staat tijdelijk werkloos aan de grond op Brussels Airport. (Foto Kevin Cleynhens)
Nieuwsbrief 156 - September 2020
Vrienden van de luchtvaart,
nogmaals willen we onze lezers oproepen om de vele luchtvaartinitiatieven in dit land ten volle te ondersteunen. Zelfs in Corona-tijd is het perfect mogelijk om musea te bezoeken, waar aandacht wordt besteed aan de Belgische luchtvaart. Steek vzw's zoals de Mirage 5 BD 09 Restoration Group een hart onder de riem. Zoveel mensen in de commerciële luchtvaart, bij Defensie en in heel wat non-profit organisaties blijven het beste van zichzelf geven om in deze moeilijke tijd te overleven. Ze verdienen uw steun.
-Sabena Aerospace (www.sabena-aerospace.com, een onderdeel van de Blueberry-groep) en het Amerikaanse Blue Aerospace (www.blueaero.com) tekenden op 29 juli 2020 een contract met betrekking tot alle activa van de C-130-vloot van de Belgische Luchtmacht: vliegtuigen, motoren, onderdelen, reserveonderdelen, gronduitrusting, enz. Het gaat om negen Hercules-toestellen waarvan een exemplaar zou tentoongesteld worden door het Koninklijk Museum van het Leger en de Krijgsgeschiedenis. Door het binnenhalen van deze aanbesteding, kan Sabena Aerospace actief blijven op haar C130-onderhoudslijn in België, terwijl de Belgische luchtmacht overschakelt op A400. Stephane Burton, CEO van de Blueberry-groep en Sabena Aerospace: "Deze garantie op werk zal de Belgische economie een tastbaar rendement opleveren en zal Sabena Aerospace in staat stellen haar end-to-end ondersteuning aan nieuwe of bestaande C130-operatoren verder uit te breiden. We zijn zeer blij dat we kunnen samenwerken met Blue Aerospace, een marktleider in militaire aftermarket-support. Ook zien we dit als het begin van een groeiende en langdurige relatie die zal leiden tot andere platformen en projecten onder de nieuw opgerichte Blueberry-groep." Sabena Aerospace moet er dus voor zorgen dat de Hercules-toestellen voldoende onderhouden blijven om potentiële kopers aan te trekken, Blue Aerospace zorgt voor de verkoop.
-In PagTour van 20 augustus 2020 stelt journalist Baltha de vraag hoe het nieuw businessplan van Brussels South Charleroi Airport (BSCA) er zal uitzien. In l'Echo had Jean-Luc Crucke (MR,) de minister verantwoordelijk voor de Waalse luchthavens, al aangegeven dat er in september absoluut een nieuwe wind moet waaien door BSCA. Via Sowaer is de Waalse overheid meerderheidsaandeelhouder van Charleroi Airport en de minister verwacht dat de tering naar de nering wordt gezet tijdens de Corona-crisis. Hij wil ook een lange-termijnplan want niemand verwacht dat de luchtvaartsector al in 2021 terugkeert naar de pre-Corona groeicijfers. In juli 2020 werkte de BSCA op minder dan de helft van zijn capaciteit. Volgens Filip Verdonck, CEO van Brussels South Charleroi Airport, zal het nettoverlies van het lopende boekjaar in de orde van 20 miljoen EUR liggen indien er niet snel actie wordt ondernomen. In een commissie in het Waalse parlement sprak minister Crucke zelfs over een nettoverlies van 27 miljoen euro. Ryanair is momenteel nog altijd goed voor zo'n 80% van de vluchten op Charleroi, ondanks de aanzienlijke krimp in het aantal vliegbewegingen. Maar O'Leary, CEO van Ryanair, is absoluut niet bereid om voor het gebruik van de luchthaven een meerprijs te betalen. Enkele andere Belgische luchthavens hebben striktere besparingsplannen of compenseren verliezen aan de passagierskant (gedeeltelijk) met betere prestaties van het vrachtvervoer.
-Volgens www.mil.be hebben het Verenigd Koninkrijk en België een bilaterale intentieverklaring getekend om de samenwerking te onderzoeken bij operaties van de op afstand bediende MQ-9B, een systeem dat door beide naties wordt aangeschaft. De MQ-9B SkyGuardian is het eerste Remotely Piloted Aircraft System (RPAS) dat ontworpen, gebouwd en gecertificeerd is volgens strenge certificeringsnormen, gelijkwaardig aan die van bemande vliegtuigen. Zo kunnen deze militaire RPAS vliegen in een niet-gescheiden burgerlijk luchtruim. De Belgische Luchtcomponent en de Royal Air Force zullen zich richten op mogelijkheden om samen te werken op het gebied van training, onderhoud, logistieke ondersteuning, enz. België heeft vier MQ-9B's aangekocht, begin 2023 verwacht Comopsair de eerste toestellen. De MQ-9B SkyGuardian zal een belangrijke bijdrage leveren aan de intelligence, surveillance, target acquisition and reconnaissance (ISTAR) capaciteiten van beide landen. De B-Hunters die sinds juli 2004 operationeel zijn werden op vrijdag 28 augustus 2020 uit dienst genomen. Deze Unmanned Aerial Vehicles (UAV) voldoen niet meer aan de huidige operationele normen.
De nieuwe chef van onze strijdkrachten, admiraal Michel Hofman, heeft in overleg met minister van Defensie Philippe Goffin gezorgd voor een grondige wissel van het topkader. De commandant van de Luchtcomponent generaal-majoor Frederik Vansina zal worden vervangen door generaal-majoor Ir. vlieger Thierry Dupont. Dupont was eerder onder meer korpschef in Florennes en de eerste Belgische commandant van het Commander Combined Air Operations Centre (CAOC) in het Duitse Uedem (https://ac.nato.int/about/caoc/uedem.)
-In een vorige nieuwsbrief schreven we al dat bedrijven zeer veel zakenreizen schrappen omwille van Corona-reglementeringen. Dat is ook de bevinding van Lukas Vanacker in De Tijd van 25 augustus 2020. Volgens sommige bedrijven is het schrappen van hun vliegtuigreizen een van de eerste maatregelen die genomen zijn bij de 'lockdown,' niet alleen ten gevolge van de Corona-regels maar ook omwille van de stevige kostenbesparing. Uit een enquête van de Nationale Bank en de werkgeversorganisaties bij meer dan 4.400 bedrijven en zelfstandigen, bleek dat een kwart van de Belgische ondernemingen een daling verwacht van de business trips. Reisbureauketen Omnia Travel, die de meerderheid van de omzet uit zakenreizen haalt, noteerde dit jaar 70 procent minder verkoop. Sociaal contact bij onderhandelingen is belangrijk. Maar door Corona werden bedrijven gedwongen om meer digitaal te onderhandelen en ze hebben geleerd dat het kan. In tegenstelling tot eerdere wereldwijde crisissen beschikken we nu onder andere over snel en betrouwbaar breedbandinternet, wat online vergaderingen over grote afstanden mogelijk maakt. De impact op de luchtvaart, op de lucratieve markt van zakenreizen, is zeer groot.
De heropleving van de commerciële luchtvaartindustrie blijft ver onder de prognoses en dat is grotendeels te wijten aan de onduidelijkheid en het gebrek van een gecoördineerde aanpak op Europees niveau. De Europese lidstaten kondigen elk afzonderlijk kleurcodes per land of regio af, zonder ook maar de minste vorm van overleg. Op 4 september 2020 publiceerde de Europese Commissie een voorstel tot coördinatie van de verschillende inspanningen van de lidstaten met betrekking tot de bestrijding van de Corona-pandemie. Men wil eindelijk werk maken van gemeenschappelijke criteria en drempelwaarden, hieraan duidelijke kleurcodes aan koppelen en duidelijkheid scheppen in de maatregelen voor reizigers uit een gebied met hoog risico. Last but not least wil men eindelijk werk maken van duidelijke en tijdige informatie aan het publiek. Zinvol voorstel, maar jammer genoeg too late om het zomerseizoen te redden.
-Euramec NV (www.euramec.com,) het bedrijf uit Hamme bekend om vluchtsimulatie, gaat samen werken met het Australische GeoSim (www.geosim.com.au) voor het op de markt brengen en promoten van Vulcan, een unieke simulatieoplossing voor brandbestrijding vanuit de lucht. Het Belgische bedrijf van CEO Bert Buyle, zal er ook voor zorgen dat de Vulcan-simulatoren voldoen aan de EASA -normen. De ontwikkeling van de Vulcan-brandbestrijdingssimulatie was al in volle gang voor de verwoestende bosbranden in Australië in 2019. Met de Vulcan-simulatie moeten de bemanningen van blusvliegtuigen optimaal voorbereid worden op onverwachte noodsituaties die kunnen optreden bij het vliegen op lage hoogte en in ongunstige klimatologische omstandigheden. Vulcan is ontworpen om ook gezamenlijke trainingsoefeningen te ondersteunen, zodat brandweer- en reddingsteam goed geoefend zijn in missievoorbereiding, communicatie, omgevingsbewustzijn en vertrouwd raken met het terrein, voordat ze er gaan werken als een efficiënt team. De simulatieoplossing richt zich op twee belangrijke marktsegmenten: Search and Rescue (SAR) en Aerial Firefighting (AFF.)
Frans Van Humbeek & Kevin Cleynhens