Search This Blog

2020-12-27

Nieuwsbrief SV-4B 2/2020


Bekijk de webversie
SV-4B Nieuwsbrief 2/2020
Met deze nieuwsbrief proberen we zoveel mogelijk informatie en foto's te verzamelen van het na-oorlogse Belgische opleidingsvliegtuig SV-4B. Foto's en informatie zijn dan ook steeds meer dan welkom, en worden gepubliceerd op onze SV-4B website. Door te klikken op de titel of de foto kom je op de pagina terecht. De nieuwsbrief verschijnt enkele keren per jaar.

Speciale tip voor gmail gebruikers :
Zorg er voor dat deze nieuwsbrief niet bij uw ongewenste reclame terecht komt. Versleep de nieuwsbrief van de tab Reclame naar de tab Primair (de persoonlijke inbox). Gmail vraagt dan of alle nieuwe e-mails met hetzelfde afzenderadres ook onder de tab Primair geplaatst moeten worden. Het gewenste antwoord hierop is natuurlijk: ja.
SV-4B V22 komt terug naar België

SV-4B V22  stond te koop in Canada en vond uiteindelijk terug een koper in België. Raymond Cuypers (Raymond's Aircraft Restoration) werd uiteindelijk de nieuwe eigenaar. Het toestel wordt de komende maanden verwacht in Raymond's atelier om het in de toekomst weer vliegwaardig te maken. Opnieuw een stukje eigen luchtvaartgeschiedenis dat terug naar ons land komt. Op de pagina een gedetailleerd overzicht van de huidige staat waarin het toestel zich nu bevindt.
SV-4B V53 niet meer in de US

SV-4B V53 verhuisde in 1976 naar de USA waar het toestel vloog onder de registratie N25SV. In 2001 maakte het daar op Old Rhinebeck Airfield een zware crash. Sindsdien wachtte het toestel op restauratie en verwisselde ook regelmatig van eigenaar. Volgens de meest recente informatie zou het toestel zich sinds november 2018 in de UK (Norfolk) bevinden. Wie de juidige eigenaar is en wat er verder met het toestel gaat gebeuren is nog onduidelijk.
Oud 'pilotage' handboek

Via een gunstige wind werd mij de pdf versie doorgestuurd van een origineel handboekje "Ecole de Pilotage Elementaire' Force Aerienne. Gezien de grootte heb ik het in gecomprimeerde versie moeten opnemen. Je kan het op deze pagina vinden, en klik dan op de afbeelding.
 
SV-4B V29 OO-GWB

SV-4B V29 Is een toestel met een mooie geschiedenis. Vooreerst was er de registratie aanpassing van OO-GWR naar OO-GWB, wat eigenlijk nooit opgehelderd werd. Daarnaast maakte dit toestel ooit een noodlanding na verlies van de propeller, maar het is vooral bekend voor de vlucht naar Zuid-Afrika, intussen 4 jaar geleden. Het is dan ook leuk als er nog eens een onbekende foto van het toestel opduikt.
 
SV-4B V6

Daniel Brackx (Belgian Wings) stuurde ons deze prachtige foto van SV-4B V6. Mooi aan deze foto, vooral voor modelbouwers, is de fluo beschildering te zien op de onderste wing en rudder, maar ook het V nummer op de onderste wing.
SV-4B V33 overturn

Deze foto van Serge Bofond toont SV-4B V33 toen het in 1960 op Bevekom overkop ging. De bemanning bleef ongedeerd. Het toestel was later blikvanger in de vertrekhal van Zaventem, en hangt nu in het Luchtvaartmuzeum in Brussel. Dit toestel werd ook ooit gebruikt als sleeptoestel bij de Luchtcadetten.
SV-4B V66 en Karel Bos

Karel Bos, hier bij SV-4B V66 was mecenas en stichter van het Stampe en Vertongen Muzeum in Deurne. Nederlander van geboorte en eigenaar van het uitlaatbedrijf Bosal, bracht hij een groot deel van zijn leven door in Zuid-Afrika waar hij ook leerde vliegen. Eens terug in België kocht hij een SV-4B, een Harvard en later een Spitfire. Om die toestellen onderdak te kunnen geven bouwde hij onder impuls van Danny Cabooter een loods op de Luchthaven van Deurne, wat meteen de basis zou vormen van het Stampe en Vertongen Muzeum.
Karel Bos overleed op 22 november 2020. 
Momenteel wordt het Stampe Vertongen muzeum beheerd door Danny Cabooter samen met heel wat vrijwilligers, die ook jaarlijks instaan voor het SV treffen.(foto Yves Dumortier)
 
SV-4B V58 zeldzame foto

Een zeldzame foto van Yves Dumortier van SV-4B V58 op het vliegveld van Moorsele. Opmerkelijk is de kleur van het toestel op dat ogenblik. Dit toestel kreeg later een andere painting, onder dezelfde registratie, ging naar Duitsland, maar is nu terug homebased in Deurne onder registratie D-EBVV en eigendom van Christian Gubel.
 
SV-4B line up Goetsenhoven

Oude kleurenfoto's van SV-4B toestellen op EVS Goetsenhoven zijn steeds welkom. Op deze foto line up van onder meer V8, V26, V5, V61, V9, V29 en het in geel zwarte painting acro team 'Les Manchots', V64 en V19. De foto werd ons bezorgd door Christof Van Eeckhoudt.
SV-4B V39 met sleephaak

Diverse SV-4B's werden gebruikt door de Luchtcadetten als sleeptoestel voor hun zwevers. Deze foto van Willem Labro toont SV-4B V39 met duidelijk de sleephaak achteraan.
 
SV-4B V19 Grimbergen

Een toestel dat we niet zo frequent zien op opendeurs of treffens is SV-4B V19, momenteel vliegend met registratie OO-ROR..Home base van dit toestel is Grimbergen. Opmerkelijk aan dit toestel is dat het volledig in zilverkleur staat zonder andere kentekens buiten de registratie.
SV-4B V52

SV-4B V52 in vlucht. Foto nog vóór het toestel verkocht werd en zou vliegen onder de registratie OO-BPL. Dit toestel heeft een lange geschiedenis achter de rug, vliegt momenteel in witte beschildering en is gebaseerd op Deurne. Foto Christof Van Eeckhoudt.
SV-4B accident foto's

Net als in de vorige nieuwsbrief ook deze keer een aantal foto's van SV-4B crashes. Er zijn er zoveel, dat we ze ook nu weer in groep op de site zetten. Ze komen van Willem Labro en Erwin de Thaey :
SV-4B V26 Cat 5 acc 1969 Goetsenhoven
SV-4B V34  Cat 5 acc 1959 op Bevekom 
SV-4B V45  Cat 5 acc 1968 Oostmalle
SV-4B V64  Cat 2 acc  1965 Goetsenhoven
SV-4B V65 Cat 5 acc 1963 Goetsenhoven
 
Blauwe Gueneau 202 helm

Er zijn weinig detailfoto's bekend van piloten die de blauwe Gueneau 202 converted helm droegen. Deze helmen waren een tijd in gebruik na de RAF C leather helmets.
Deze foto van J.M Renwart geeft een duidelijk beeld van de helm samen de RAF MKVIII bril. Het mondmasker was het H oxygene mask dat enkel werd gebruikt voor de radio communicatie en om het geluid van de motor te dempen.
Momenteel zijn sommige SV-4B piloten een dergelijke helm een update aan het geven, zodat we misschien in de toekomst een piloot mer dergelijke helm zien vliegen.
Meer informatie op de pagina van de piloten uitrusting.
 
 
Bezoek onze website
www.sv4b.be
D. De Quick
 
• Please add sv-4b@telenet.be to your address book to ensure our emails continue to reach your inbox.
Laposta e-mailmarketing