Search This Blog

2020-12-18

[Hangar Flying vzw] Nieuwsbrief 159 ✈ "EASA voorziet terugkeer van de Boeing 737 MAX in januari 2021"

Forwarded message - From: Hangar Flying vzw 

Hangarflying is een Engelse uitdrukking voor het keuvelen over luchtvaart. We willen op een aangename en eigenzinnige manier artikels brengen over de Belgische burgerlijke en militaire vliegerij.
Wordt deze nieuwbrief niet correct weergegeven? Lees in een browser
OO-MAX is een van de vier Boeing 737 MAX 8'en die TUI momenteel geparkeerd heeft op Brussels Airport. Eens vrijgegeven door EASA zullen ze bijna twee jaar stilgestaan hebben. (Foto: Kevin Cleynhens)
 
logo Hangar Flying

Nieuwsbrief 159 - December 2020

 

Vrienden van de luchtvaart,

Voor de eerste keer sinds maart 2019 mag de Boeing 737MAX opnieuw commerciële vluchten uitvoeren. Na de opheffing van het vliegverbod door de Amerikaanse luchtvaartautoriteit Federal Aviation Authority (FAA) zet de Braziliaanse luchtvaartmaatschappij GOL vanaf 9 december de Boeing 737MAX opnieuw in voor binnenlandse vluchten. In Europa laat de opheffing van het vliegverbod nog even op zich wachten. In tegenstelling tot de Braziliaanse luchtvaartautoriteit ANAC wil de European Union Aviation Safety Authority (EASA) niet over een nacht ijs gaan. Naast de technische en softwarematige aanpassingen heeft EASA bijzondere aandacht voor de human factoraspecten die mee aan de bron lagen van de ongelukken. Onderzoek wees uit dat de piloten niet op de hoogte waren van de aanwezigheid van Manoeuvring Characteristics Augmentation System (MCAS) en dus ook niet gepast konden reageren bij problemen. Het ontbreken van een waarschuwingslampje, om fouten in het systeem aan te geven, zorgde er mee voor dat de piloten van de verongelukte toestellen de root cause van het probleem niet correct konden bepalen. EASA eist naast structurele en softwarematige aanpassingen van het vliegtuig eveneens een aangepast en verplicht trainingsprogramma voor de piloten. De Europese luchtvaartautoriteit verwacht dat de Boeing 737 MAX vanaf midden januari 2021 terug zal mogen vliegen in het Europese luchtruim. TUI Airlines Belgium heeft momenteel vier MAX'en die aan de grond staan op Brussels Airport.

De Corona-moeheid slaat toe bij veel mensen. Alle blijf-in-uw-kot, staycations, vakantie-in-eigen-land en video-apero's ten spijt wil het grote publiek opnieuw reizen, op bezoek gaan bij vrienden en familie in het buiteland en een stukje van de wereld zien. Ik ga daarom alle negatieve berichtgeving hieromtrent niet herhalen, daarvoor kan je dagelijks in de kranten en bij het journaal terecht. In een gemeenschappelijk persbericht roepen de luchtvaartmaatschappijen en luchthavens op om de verplichte quarantaines voor passagiers met onmiddellijke ingang af te schaffen. Zowel EASA als het European Centre for Disease Prevention & Control (ECDC) bevestigen de ineffectiviteit van deze maatregel tenzij het gaat om landen die het virus volledig onder controle hebben, wat eerder uitzondering is dan de regel. Minder dan 1% van de gedetecteerde Covid-19 besmettingen is terug te leiden naar vliegtuigpassagiers en zij zorgen bijgevolg ook niet voor een significant hogere verspreidingsgraad van het virus. De pleitbezorgers verwijzen hier eveneens naar Aanbeveling 2020/1475 van de Raad van Europa met betrekking tot een gecoördineerde aanpak van de beperkingen op het vrije verkeer van personen. De Europese luchtvaartsector snakt naar de ontwikkeling van effectieve sneltesten en quarantaine-vrije luchtbruggen tussen landen om de voorspelbaarheid van en het vertrouwen in luchtreizen te stimuleren. Alitalia en Delta Air Lines werken samen met de Italiaanse en Amerikaanse autoriteiten aan de eerste quarantaine-vrije luchtbrug tussen Europa en de Verenigde Staten. 

De pandemie heeft niet alleen een impact op het eigenlijke reizen via de lucht, maar ook belangrijke luchtvaartevenementen worden geschrapt. Zo kondigden de organisatoren van het tweejaarlijks luchtvaartsalon in Le Bourget recent aan dat de beurs in juni 2021 niet zal plaatsvinden. Voor de Belgische luchtvaartindustrie is het Salon een belangrijk evenement om hun producten en knowledge te delen met de wereld. Iets kleinschaliger is de jaarlijkse Oldtimer Fly In te Schaffen, maar ook daar kondigden de organisatoren aan dat de editie van 2021 niet georganiseerd zal worden. De zakenluchtvaartbeurs EBACE in Genève (Zwitserland) en de Royal International Air Tattoo (RIAT) in Fairford (UK) blijven voorlopig nog wel op de planning staan.

Op 8 december 2020 stelde de Franse vliegtuigbouwer haar jongste telg uit de Falcon familie voor. De Dassault Falcon 6X biedt plaats aan zestien passagiers en heeft een bereik van 10.000 kilometer. De eerste vlucht is voorzien in 2021 met de eerste afleveringen in 2022. Sabca Brussel zal de brandstoftank voor deze nieuwe Falcon maken. Daarnaast werkt de afdeling in Lummen eveneens mee aan de productie van composietonderdelen voor de staart van het toestel. 

Luchtverkeersleider skeyes publiceert nog voor het einde van het jaar een update van de kaart met toegestane zones voor de oprichting van windmolens. De bijgewerkte kaart (Wind Turbine Consultation Map https://www.skeyes.be/nl/diensten/urbanisme/faq-wind-turbine-consultation-map/ ) wil duidelijkheid scheppen over de locaties waar (nieuwe) windmolens opgericht kunnen worden zonder het vliegverkeer in het gevaar te brengen. Men maakt bij skeyes eveneens gebruik van nieuwe technologieën zoals de Wind Farm Filter (WFF) op hun radarsystemen. Deze filters verminderen het effect van windmolenparken op de radars.

De Duitse Bundeswehr heeft een contract afgesloten met NHV voor de levering en het onderhoud van drie Airbus H145 helikopters. Het contract start in januari 2021 en loopt voor een jaar. De Airbussen zullen bij de Bundeswehr ingezet worden ter ondersteuning van hun Special Forces trainingsprogramma. NHV is trots op het binnenhalen van het contract, mede omdat het de eerste keer is in de geschiedenis van de Bundeswehr dat een dergelijk contract werd toegekend aan een niet-Duits bedrijf. 
Het tijdschrift Openbaar Kunstbezit Vlaanderen (https://okv.be/nl/kunsttijdschrift/20205-openbaar-kunstbezit-vlaanderen ) brengt in december een themanummer over 'vliegend erfgoed'. Daarin is er onder meer aandacht voor het Stampe & Vertongen Museum, het Dakota Documentatiecentrum van de 15 Wing, de luchtvaartafdeling van het Koninklijk Museum van het Leger en de Krijgsgeschiedenis en voor de luchtvaarterfgoed-databank van Hangar Flying. 

In 2021 viert de Belgische Luchtmacht haar 75ste verjaardag. Om dit bijzondere jaar feestelijk in te zetten hebben enkele van onze luchtmacht fotografen, waaronder Adjt Bart Rosselle, Adjt Michael Moors, Adjt Kristof Moens en Adjt Jozef Vanden Broeck, de hoofden bij elkaar gestoken en een unieke 2021 fotokalender samengesteld. De kalender heeft als centraal thema 'mens en machine' en wordt gedrukt of fotopapier van hoge kwaliteit in A3-formaat. De kostprijs bedraagt 20 euro, exclusief verzendingskosten, en de opbrengst gaat naar het goede doel! Wie een kalender wil bestellen stuurt, voor zondag 20 december 2020, een mailtje naar bafmediateam@gmail.com .

Kevin Cleynhens 

Like Nieuwsbrief 159 ✈ "EASA voorziet terugkeer van de Boeing 737 MAX in januari 2021" on Facebook

Deze maand op Hangarflying.be

ARTICLE

Opérateurs ACMI en Belgique

Gastauteur Henri Fabry belicht in zijn artikel enkele Belgische ACMI-operatoren aan de hand van foto's van Guy.

BOEK

De C-47B Dakota bij de Belgische Luchtmacht

Bob las het boek van Serge Verbeeck over de Dakota in dienst van de Belgische Luchtmacht. Hij maakte er een boekbespreking over.

 

PATRIMONIUM

Infobord voor de crash van B-17F 41-24564 XK-W "Patches" 305 BG, 365 BS

Dit informatiebord op de wandelwegen in de Merode-bossen van Averbode herdenkt de crash van B-17F 41-24564 'Patches' (305 BG 365 BS) op 17 augustus 1943.

PATRIMONIUM

Gedenkteken omgekomen GI's en burgers, o.a. voor 509th PIB

Vele monumenten herinneren ons aan de Slag om de Ardennen. Dit gedenkteken voor omgekomen GI's en burgers (o.a. voor het 509th Parachute Infantry Battalion) staat in Sadzot, een gehucht van Erezée in de provincie Luxemburg.

Article

Graf van Sergeant George Oliver Sanford, The Parachute Regiment

Op het kerkhof van On (Marche-en-Famenne) rust Sergeant George Oliver Sanford van het 9th Battalion, The Parachute Regiment. Hij sneuvelde tijdens de Slag om de Ardennen, de precieze omstandigheden zijn onbekend.

ARTIKEL

Embraers zwaaien af bij de luchtmacht

Tom dook in zijn rijke fotoarchief en brengt het verhaal van de Embraers in dienst van de Belgische Luchtmacht. De witte vloot wordt gradueel vervangen en gestandaardiseerd rond de Falcon 7X.

BOEK

Du terrain de sport au champ de bataille

Het gure herfstweer van de afgelopen dagen gaf Bob de nodige tijd om eveneens het boek van Kolonel o.r. van het Vliegwezen Roger Vanmeerbeek te lezen. Hij schreef een rijk gedocumenteerd en geïllustreerd boek over uitzonderlijke sportlui in dienst van het Belgisch leger.

PATRIMONIUM

Gedenkplaat voor de Ltn George Whitehead en OLt Reginald Griffiths

In Lauwe (Menen) werd al in oktober 2019 een gedenkplaat onthuld voor Lt George Whitehead en OLt Reginald Griffiths MC, op 17 oktober 1918 boven deze gemeente neergehaald. 

PATRIMONIUM

Gedenkteken voor de bemanning van Blenheim IV L8861 18 Sq

In Kanne (Riemst) herdenkt men de bemanning van Blenheim IV L8861 van 18 Squadron. Het vliegtuig en zijn driekoppige bemanning stortten er om een onbekende reden neer op 11 mei 1940

ARTIKEL

50 jaar Boeing 747 in België – Deel 2

Gastauteur Paul Hopff brengt deze maand het tweede deel van de geschiedenis van de Boeing 747 in België.

PATRIMONIUM

Gedenkteken voor burgerslachtoffers bombardement, Saint-Aubin

Naast een kapel in Saint-Aubin (Florennes) vonden we dit monument voor 39 burgerslachtoffers van een bombardement tijdens WOII.

 

PATRIMONIUM

Gedenkplaat verwoesting school door V1, Hemiksem

Bij de kerk van Hotton staat dit monument voor de gesneuvelden van de twee wereldoorlogen. Aan de voet van het monument ligt ook een gedenkplaat van de Belgian Parachutists SAS.
 

PATRIMONIUM

Gedenkteken voor het 1st Battalion, 517th Parachute Infantry Regiment

Op het kruispunt van de Rue de Melines (Hotton) en de Rue d'Isbelle (Erezée) staat dit gedenkteken voor de gesneuvelden en gewonden van het 1st Battalion, 517th Parachute Infantry Regiment, gevallen tijdens de Slag om de Ardennen.

Artikel

Gedenkteken begraafplaats geallieerde bemanningen WOII

Tijdens WO2 werden bij Fort 3 in Borsbeek 230 geallieerde bemanningsleden begraven. Na de oorlog zijn de lichamen o.a. overgebracht naar het Schoonselhof en Neuville-en-Condroz. Dit monument herdenkt de gesneuvelden.
Misschien heeft een andere luchtvaartliefhebber u deze nieuwsbrief doorgestuurd?
Hier kan u rechtstreeks inschrijven voor onze maandelijkse nieuwsbrief.

Copyright © 2020 Hangar Flying vzw, alle rechten voorbehouden.
Je ontvangt deze maandelijkse nieuwsbrief omdat je bent ingeschreven in ons adressenbestand.
Ons postadres:
Hangar Flying vzw
Kruipstraat 36
Grimbergen 1850
Belgium



Han