Search This Blog

2011-12-18

Public sale of four (04) Agusta A109BA helicopters transport version

H-01/H-02/H-05/H-07
General Data  and type of Inspection due per A-109




H01 H02 H05 H07
Aircraft FlightHours (Hrs) 3300 2984 2800 2997




Taken into Service 1992 1992 1992 1992




A/C Inspection Due (Hrs) 300 600 100 600




Last Flight 31/12/2011 5/05/2011 31/12/2011 4/08/2011




Engine RH (Hrs/Cycl) 1978/2060 2301/1207 3780/1280 2455/995




Engine RH Inspection Due (Hrs) 300 100 300 300




Engine LH (Hrs/Cycl) 2240/1181 2677/1456 2068/851 1425/892




Engine LH Inspection Due (Hrs) 300 300 300 300












































1.    Bewaringsplaats van het materieel
a.     Voor de helikopters met immatriculatie H02 en H07:
DisC Mat
Leutsestraat 34
B-3690 ZUTENDAAL
b.     Voor de helikopters met immatriculatie H01 en H05:
Kwartier Basis Luitenant-Kolonel VIieger Ch. Roman
Rue de la Grande Lecke
B-1320 BEVEKOM

2.    Ontvangst van de offertes en Prijzen
a.  De offertes moeten ingediend worden via de template uit Bijlage F aan dit bestek.
b.  De offertes moeten voor 11 januari 2012 om 10.00 uur L op de Leidende Dienst ontvangen worden. Ze zullen geldig blijven tijdens minimum honderd tachtig (180) kalenderdagen vanaf deze datum.
NSN : 1520-15-119-8328
P/N : A109

Identification
NIMMA: H01

General Characteristics
Transport helicopter in standard configuration.
3300 flying hours

General Condition
Not in flying condition. Aircraft needs a 300 Hrs preventive inspection.
Some parts require an overhaul (Details : Annex D).

Major assembly not installed
The following suites will not be sold due to their typical military characteristics:
-          Avionics (BAMS, ATHS, IFF, GPS, RWR, UHF, EDM en KY-58)
-          Armament
-           « Chaff & Flares » : Kit A and the « provisions for »

NSN : 1520-15-119-8328
P/N : A109

Identification
NIMMA: H02

General Characteristics
Transport helicopter in standard configuration.
3000 flying hours

General Condition
Not in flying condition. Aircraft needs a 600 Hrs preventive inspection.
Some parts require an overhaul (Details : Annex D).

Major assembly not installed
The following suites will not be sold due to their typical military characteristics:
-          Avionics (BAMS, ATHS, IFF, GPS, RWR, UHF, EDM en KY-58)
-          Armament
-           « Chaff & Flares » : Kit A and the « provisions for »

Nomenclature
NSN : 1520-15-119-8328
P/N : A109

Identification
NIMMA: H05

General Characteristics
Transport helicopter in standard configuration.
2800 flying hours

General Condition
Not in flying condition. Aircraft needs a 100 Hrs preventive inspection.
Some parts require an overhaul (Details : Annex D).

Major assembly not installed
The following suites will not be sold due to their typical military characteristics:
-          Avionics (BAMS, ATHS, IFF, GPS, RWR, UHF, EDM en KY-58)
-          Armament
-           « Chaff & Flares » : Kit A and the « provisions for »

Nomenclature
NSN : 1520-15-119-8328
P/N : A109

Identification
NIMMA: H07

General Characteristics
Transport helicopter in standard configuration.
3000 flying hours

General Condition
Not in flying condition. Aircraft needs a 600 Hrs preventive inspection.
Some parts require an overhaul (Details : Annex D).

Major assembly not installed
The following suites will not be sold due to their typical military characteristics:
-          Avionics (BAMS, ATHS, IFF, GPS, RWR, UHF, EDM en KY-58)
-          Armament
-           « Chaff & Flares » : Kit A and the « provisions for »


Source:
 

Belg maakt prachtige foto's van de Aarde vanop 33 kilometer hoogte

Iedereen heeft ongetwijfeld wel al prachtige foto's gezien van onze blauwe planeet die genomen werden vanuit een baan om de Aarde door dure satellieten die door middel van raketten in de ruimte gebracht werden. Om dergelijke prachtige beelden te maken heb je echter niet altijd raketten en satellieten nodig. De Belgische fotograaf Edouard Janssens startte in 2011 het project Stratos-Sphere met als doel mooie foto's te maken van onze planeet vanop een grote hoogte. Om dit te realiseren lanceerde Edouard Janssens in oktober 2011 tweemaal een meteorologische ballon gevuld met helium waaraan zich een capsule bevond met daarin twee camera's en navigatieapparatuur. Het resultaat van dit eenvoudig project bleek verbluffend mooi te zijn. De twee ballonnen haalden een maximale hoogte van 33 kilometer (lijnvliegtuigen halen een maximale hoogte van 11 kilometer) waardoor de camera's prachtige beelden maakten van onze planeet en zijn fagiele atmosfeer. Eenmaal de ballon na een vlucht van ongeveer 90 minuten zijn maximale hoogte had bereikt, spatte deze uit elkaar waarna de capsule met de camera's door middel van een parachute naar de Aarde terugkeerde met een snelheid van 5,6 meter per seconde. Op de website van Project Stratos-Sphere kan je allerlei filmpjes en foto's terugvinden van de twee missies alsook meer achtergrondinformatie. In tegenstelling tot de kostprijs van echte satellieten kostte de twee Project Stratos-Sphere missies ongeveer 2 500 euro. Meer info: http://www.stratos-sphere.com

Info by Dirk De Quick



Stratos-Sphere

2011-12-17

Hangar Flying - Nieuwsbrief 51 - December 2011

---------- Forwarded message ---------- From: Hangar Flying




Nieuwsbrief 51 - December 2011



Vrienden van de luchtvaart,

-het Nederlands Nationaal Luchtvaart-Themapark Aviodrome (www.aviodrome.nl) werd op maandag 28 november 2011 failliet verklaard.

Heel wat Belgen zijn de Aviodrome al gaan bezoeken sinds de opening van het themapark in 2003, hun indrukken waren doorgaans erg positief. Het is een dynamisch en interactief luchtvaartpark, zowel luchtvaartexperts als toevallige bezoekers voelen er zich thuis. De marketingaanpak van de Aviodrome scoorde ons inziens zeer hoog, Nederlanders zijn daar sterk in. Bedrijven krijgen de gelegenheid om er productvoorstellingen te organiseren, personeelsfeesten, luchtdopen, … Ze doen dat in een zeer moderne en originele omgeving, van het Constellation Theater (250 plaatsen) tot in de cabine van de door de KLM in 2004 geschonken Boeing 747 PH-BUK 'Louis Blériot'.

Vanuit België hebben we absoluut niet het recht om een beschuldigende vinger op te steken naar onze Nederlandse collega's. Toen wij de historische luchthaventerminal van Haren genadeloos met de grond gelijk maakten, deden zij al het mogelijke om hun publiek te verwelkomen in een schitterende replica (!) van de Schiphol-terminal van 1928.

Niettegenstaande de hectische toestand maakte Alwin Niemeijer, de adjunct-directeur van de Aviodrome, tijd voor Hangar Flying: "De Aviodrome is –niettegenstaande het faillissement– de komende weken gewoon te bezoeken, niet op tweede Kerstdag. Momenteel is er nog geen besluit genomen over de week na de Kerstdagen, laat staan over openingstijden in het nieuwe jaar. We  verwachten op korte termijn nadere mededelingen te kunnen doen over een eventuele overname. Het faillissement hebben we zelf aangevraagd omdat er dit jaar te weinig inkomsten verkregen zijn uit de verhuur van de zalen. Deze omzet is een belangrijke pijler in de exploitatie van het themapark. De bezoekersaantallen hebben onze verwachtingen niet ingelost. Feitelijk is er al jaren een verlies geleden. De bedrijven in de luchtvaartsector zijn altijd coulant geweest en hielpen ons vaak op allerlei wijzen, niet alleen financieel maar ook materieel. Die hulp moeten we dit jaar ontberen. Als de onderhandelingen met een eventueel overnemende partij mislukken, (het ziet er niet naar uit dat dat zo is) dan houdt de Aviodrome op te bestaan en zal alles verkocht worden."

De tijd dat luchtvaartmaatschappijen en luchthavens centen ophoesten om de verliezen van musea aan te zuiveren is inderdaad voorbij. Airlines hebben het al moeilijk genoeg met hun toekomst, het verleden kunnen ze slechts zeer beperkt blijven financieren. Vanuit België moet het dossier van de Aviodrome met argusogen gevolgd worden, er kunnen ongetwijfeld lessen uit getrokken worden. Voorzichtigheid bij het lanceren van nieuwe luchtvaartprojecten is hier de boodschap. Ondertussen wensen we onze Nederlandse luchtvaartvrienden een succesvolle doorstart.

-De taks op business- en firstclasstickets is in België gelukkig afgewimpeld. Waarom komt deze taks enkel ter sprake in de luchtvaart en niet bij de spoorwegen? Het gevaar is (tijdelijk?) geweken en maatschappijen als Jet Airways (in november door Travel Magazine verkozen tot 'Best Long Haul Airline ex Brussels') en Brussels Airlines zijn blij met deze beslissing. Dat neemt niet weg dat de luchtvaartsector angstvallig verdere prijsstijgingen aanvecht. Het Belgian Airfreight Institute drukt bijvoorbeeld zijn ongerustheid uit over de manier waarop de autoriteiten de kosten, die moeten worden opgelegd door Belgocontrol, wil wijzigen.

Op 9 december werden op het Gala van de Creatieve Ondernemer in het Kursaal Oostende de meest creatieve ondernemers van West Vlaanderen bekendgemaakt. ULPower Aero Engines uit Geluveld (www.hangarflying.be/nl/node/288) was verdiend een van de finalisten.

-Alfa Flight gaf aan Frans en Tom uitleg over hun frontvluchten of 'Flanders Fields Memorial Flights'. Natuurlijk waren we in Roeselare aanwezig op de voorstelling van het boek 'Onderweg in 100 vliegtuigen' van onze collega Guido. Guy sprak bij Sonaca met contracts/sales manager Pierre Taquet, co-auteur van het pas verschenen boek over de tachtigjarige geschiedenis van dit bedrijf ('Sonaca 80 ans de passion aéronautique'). Guido blikt 25 jaar terug in de tijd. Op Edwards AFB in de VS verwelkomde de wereld Dick Rutan en Yeanna Yeager na hun non-stop vlucht rond de wereld.
Pascal Huts en Filip Vandeputte, respectievelijk Executive Director en Chief Underwriting Officer van AVIABEL, een van onze gewaardeerde sponsors, ontvingen Guy voor een interview over luchtvaartverzekeringen. Peter geeft meer uitleg bij de nieuwe Light Aircraft Pilot License (LAPL), Jan zorgde voor foto's.  Giovanni en Kevin zaten aan de ontbijttafel met de topman van Thai Airways International en volgden de inaugural flight op Brussels Airport. Tom ging langs bij Atcomex, een Belgische bedrijf dat een ijzersterke reputatie geniet als constructeur van vliegtuigbetankers. Hun producten bevoorraden zowel sportvliegtuigen als de A380.

Jean-Pierre mengde zich in Florennes tussen de gasten voor het 70-jarig bestaan van het 350 smaldeel. Guy een kijkje in de pas geopende loods van FLYINGGROUP, de grootste loods op de Luchthaven Antwerpen. Giovanni blikt terug op de 25-jarige aanwezigheid van Saudi Arabian Airlines in België. Naar maandelijkse gewoonte zorgde Paul voor heel wat updates van foto's op www.luchtvaarterfgoed.be

Geniet alweer van een stevige brok luchtvaart in België.

Hangar Flying







--