Search This Blog

2020-05-21

[Belgian Air Force Association] You've got 'Air Mail' @ Belgian Air Force

Forwarded message - De : Belgian Air Force Association



View this email in your browser

Belgian Air Force Association
vzw - asbl
836 730 809
YOU'VE GOT 'AIR MAIL'
@ Belgian Air Force
https://eus-www.sway-cdn.com/sway/v1.0/YIfOgTdq4faoHAG9/thumbnailImage?imageId=x3Dn62jVP-TaX7&width=600&height=180&isPreview=false
YOU'VE GOT 'AIR MAIL' @ Belgian Air Force

In deze nieuwsbrief :

- Belgische A400M "Atlas" bijna klaar voor maiden flight
- Werken in de Luchtmacht na de lockdown
- Belgische F-16's nemen luchtruimbewaking over van onze noorderburen
- Memoires van een quarantaine
- Helikoptertechnici gaan voorzichtig door
- Kort Nieuws


Veel leesplezier !


https://sway.office.com/r9Xw6RvfB1HnxTHd?ref=Link


Indien nodig de site of pagina 'hernieuwen' (functietoets F5 of "opnieuw laden" of knop met ronde pijlvorm of ...).

Eventuele suggesties kunnen verzonden worden naar het contactadres van de site
https://eus-www.sway-cdn.com/sway/v1.0/YIfOgTdq4faoHAG9/thumbnailImage?imageId=x3Dn62jVP-TaX7&width=600&height=180&isPreview=false
YOU'VE GOT 'AIR MAIL' @ Belgian Air Force
Dans ce bulletin :
 - Le premier A400M "Atlas" belge est presque prêt à décoller !
- Travailler au sein de la Force Aérienne après le confinement
- Les F-16 belges prennent le relais des Pays-bas pour la surveillance de l'espace           aérien
- Mémoires d'une quarantaine
- Les techniciens hélicoptère travaillent avec prudence
- Les Brèves

Nous vous souhaitons beaucoup de plaisir à la lecture de ce bulletin !
https://sway.office.com/PoDfw3gDd8bHnPNA?ref=Link


Si nécessaire 'renouveler' le site ou la page (touche de fonction F5 ou "recharger" ou le bouton avec une flèche arrondie ou ...).

D'éventuelles suggestions peuvent étre envoyées à l'adresse 'Contact' du site.

Copyright © 2020 Belgian Air Force Association, All rights reserved.
U ontvangt dit bericht als lid van de BAF Association. Vous recevez ce message étant membre de la BAF Association.

Our mailing address is:
Belgian Air Force Association
Montoyerstraat 1
Brussel 1000
Belgium



























































































2020-05-15

Souvenir aérien Capitaine Albert Gilbert 14/05/1940

Forwarded message - De : Nicolas Clinaz 


Chers amis,

Ce jour, il y a 80 ans, périssait le Capitaine Albert Gilbert, commandant du GC II/6, tombé en combat à Vellereille-lez-Brayeux.
Il y a 10 ans, une plaque fut inaugurée à la ferme de Bel Air, rappelant son souvenir.
Souvenons-nous de ces pilotes, dont Daniel Koblet – décédé en début d'année - qui nous présenta le « Morane » au cours d'un spectacle inoubliable, rien que pour nous et à la mémoire du Capitaine Gilbert.
Pour que le temps n'efface pas ces souvenirs demeurés intenses.

Portez-vous bien en toutes circonstances!

Nicolas

Provenance : Courrier pour Windows 10



 
Gedenkplaat voor Kpt Albert Gilbert (Morane) | Hangar Flying
 
Op 15 mei 2011 werd op initiatief van Nicolas Clinaz een gedenkplaat ingehuldigd voor Kapt Albert Louis GILBERT, op 14 mei 1940 in zijn Morane MS406 gesneuveld tijdens een luchtgevecht.In de Sudpresse verscheen op 8 mei 2011 volgend artikel:“Depuis…
 
Clip Betterhttp://www.hangarflying.eu/fr/erfgoedsites/gedenkpl…
 
View Now
 


--



Yves Duwelz











BelgianAviationNews
Sharing is the key
News about Aviation in Belgium and related subjects focusing on restoration and historic subjects.
Clip Betterhttp://www.Belgianaviationnews.be






[Hangar Flying] Nieuwsbrief 152 ✈ "Een Europese aanpak voor de luchtvaartsector dringt zich op"


 Forwarded message - De : Hangar Flying vzw 



Hangarflying is een Engelse uitdrukking voor het keuvelen over luchtvaart. We willen op een aangename en eigenzinnige manier artikels brengen over de Belgische burgerlijke en militaire vliegerij.
Wordt deze nieuwbrief niet correct weergegeven? Lees in een browser
Qatar Cargo voert nu ook naar Belgische luchthavens vrachtvluchten uit met passagiersvliegtuigen, zoals met deze Boeing 777-3DZ(ER) A7-BAX. (Foto Kevin Cleynhens)
logo Hangar Flying

Nieuwsbrief 152 - Mei 2020

 

Vrienden van de luchtvaart,

Vrienden van de luchtvaart,

het is nu bijna 20 jaar geleden dat ere-kolonel vlieger Jules Jacob een boek heeft uitgebracht met een overzicht van de Belgische Luchtmacht promoties die gebrevetteerd zijn vanaf 1946.
Met de medewerking van de Vieilles Tiges (VTB) is dit boek nu volledig bijgewerkt. Het bevat ook de meest recente promoties (in totaal 1.600 piloten,) een lijst van de 80 gebrevetteerde navigators en van het vliegend personeel van voor 1 januari 1945. Het werk (248 blz, A4, Engels) zal gedrukt worden in de eerste helft van juni 2020 en de VTB biedt de optie aan om dit voor 31 mei te bestellen via voorinschrijving. In dit geval wordt het aan huis geleverd. Bestellen kan via dit bestelformulier. Aankopen na 31 mei kan ook, de prijs blijft dezelfde maar het wordt dan niet aan huis geleverd. Je kan het boek ook aankopen in vrijwel alle luchtvaartmusea van dit land.

-De burgerluchtvaart beleeft een kantelmoment. Een maand geleden was de situatie voor de luchtvaart al dramatisch, het is er niet beter op geworden. Op 10 april 2020 zagen we nog een South African Airways (SAA) Airbus A340 evacuatievlucht landen op Brussels Airport (ZS-SND,) begin mei besloot de maatschappij de deuren te sluiten. Inderdaad, de eens zo trotse Afrikaanse airline met het Springbok-logo zat al jaren in slechte papieren, de meer dan 20 (!) CEO's van de afgelopen elf jaren hebben het tij niet kunnen keren. Corona zorgt voor de finale doodsteek. Volgens de Zuid Afrikaanse regering zal een nieuwe maatschappij de rol van SAA overnemen.

-Zelfs tijdens de grootste crisissen zijn er enkelingen die opstaan, opportuniteiten zien en risico's durven nemen. De Luikenaar Laurent Levaux is zo'n man. De voorzitter en aandeelhouder van vluchtafhandelaar Aviapartner, heeft in volle Corona-crisis het Amerikaanse Private Equity investeringsfonds HIG Capital uitgekocht. Het bedrijf wordt zo opnieuw volledig Belgisch. Nog voor Levaux bij Aviapartner aan de slag kon, had hij al een stevige reputatie opgebouwd bij onder meer ABX Logistics. De man heeft ook bijzonder goede contacten in de politiek. Aviapartner is actief op zo'n 35 Europese luchthavens.

-Wizz Air bekijkt het ook positief. Vanaf 1 juni kan je al een reservatie maken voor een van de dagelijkse vluchten tussen Brussel en de Hongaarse hoofdstad Boedapest. Vanuit haar basis in Wenen opent de maatschappij een maand later een verbinding met Airbus A321 Neo tussen Wien-Schwechat en Brussels South Charleroi Airport (BSCA.) Philippe Verdonck, CEO van Brussels South Charleroi Airport: "Ondanks een complexe situatie is het belangrijk om aan morgen en aan de toekomstige ontwikkelingen te denken. De aankondiging van een nieuwe verbinding is een positief teken en moedigt ons aan om werk te maken van een hervatting in de beste omstandigheden." BSCA verwacht begin juni de mogelijke hervatting van de bedrijfsactiviteiten.

Natuurlijk zijn er ook elders werkgroepen in de weer om luchthavens voor te bereiden op de heropstart van de passagiersvluchten, bijvoorbeeld in Oostende. "Naast het DNA van 'fly relax, fly regional' waarmee we ons profileren, zal de luchthaven de komende maanden voortaan ook communiceren onder de noemer 'fly safe, fly healthy.' We zetten ons schrap voor de toekomst met een gezonde dosis realiteitszin, hoop en vertrouwen", aldus Marcel Buelens, CEO Luchthaven Oostende-Brugge en Antwerpen.

Vanaf 1 juli plant Thai Airways drie keer per week met een A350 te vliegen tussen Brussel en Bangkok. Voordien was dat wel zes keer per week. Vanaf juni zullen er geleidelijk meer vluchten worden uitgevoerd door Eurowings, Lufthansa en SWISS. Dergelijke voorzichtige signalen komen ook van andere maatschappijen. Volgens een persbericht van 12 mei zou Ryanair vanaf 1 juli opnieuw 40% van haar vluchten gaan uitvoeren. Een van de voorwaarden is wel dat de regeringen tegen die datum de Corona-beperkingen op vluchten binnen Europa hebben opgeheven. Internationale reisbeperkingen bemoeilijken natuurlijk de luchtvaartoperaties, een Europese aanpak voor de luchtvaartsector dringt zich op.

-Vooral de airliners en luchtvaartconstructeurs komen aan bod als het om Corona gaat. De situatie is daar ongetwijfeld dramatisch. Maar een rondvraag door Hangar Flying bij de sportvliegerij leert ons dat ook deze sector de crisis niet zonder kleerscheuren zal doorkomen. De scholing stopte vanaf 14 maart, vier dagen later startte de volledige lockdown. Tijdelijke werkloosheid hielp de kosten van enkele vliegvelden te drukken. De exploitanten bleven de stalling van vliegtuigen doorrekenen, ook al werd er niet gevlogen. Een niet te verwaarlozen aantal piloten vernieuwde het lidmaatschap van hun vliegclub niet, mensen probeerden ook op hun eigen budget te besparen. Vliegvelden kregen geen inkomsten van landingstaksen, geen percenten van brandstofverkoop of cafetaria, enz. Ondertussen liepen de kosten voor de exploitatie van het vliegveld verder door, zoals deze van de verzekering. Gelukkig zijn vanaf 11 mei een aantal luchtsporten en opleidingen opnieuw toegestaan, weliswaar onder zeer strikte voorwaarden. De specifieke voorwaarden waaronder mag gevlogen worden, zijn te vinden op de COVID-19 webpagina van het Directoraat-generaal Luchtvaart.

-Op de radio hoorde ik onlangs een gesprek met Ilja Leonard Pfeijffer, een Nederlandse auteur die al een tiental jaren in Genua woont. Als u tijdens deze Corona-crisis eens wil genieten van een keigoed boek, dan lees je best zijn roman Grand Hotel Europa over het toerisme in het 'oude continent' Europa. Mensen als Pfeijffer kijken op een heel aparte manier naar onze samenleving, hun toekomstvisie is waardevol. De auteur hoopt dat het toerisme lessen zal trekken uit de Corona-crisis. Heeft het massatoerisme zijn beste tijd gehad? Gaan historische steden of idyllische stranden na Corona opnieuw overspoeld worden door toeristen die ter plaatse worden afgeleverd door gigantische cruiseschepen of jumbo's? Hoe gaan we een principe van social distancing in de cabines combineren met een aanvaardbare ecologische voetafdruk en lage ticketprijzen? Gaan we de nu al onpopulaire middle seat onbezet laten? Tegen welke kost? Gaan maatschappijen na Corona opnieuw bodemprijzen kunnen aanbieden voor citytrips naar de andere kant van wereld? Airlines for Europe (A4E,) de belangenvereniging van de zestien grootste luchtvaartmaatschappijen in Europa, verzet zich al tegen social distancing in vliegtuigen en zegt dat geavanceerde luchtfilters in moderne airlinersde risico's van COVID-19-overdracht tijdens de vlucht minimaliseren.

-Het luchtvrachtvervoer met volvrachters beleeft topdagen. Door het wegvallen van de intercontinentale passagiersvluchten en hun vrachtcapaciteit, is er wereldwijd nood aan full-cargo capaciteit. Daarbovenop komt nog de goedkope brandstofprijs en de lage aankoopwaarde van vliegtuigen. De vraag is of deze cargotrend zich op lange termijn zal doorzetten. Het is in ieder geval twijfelachtig of het ombouwen van toestellen als een A380 tot vrachtvliegtuig, weliswaar niet met de laadmogelijkheden van heuse volvrachters, een succesverhaal zal worden. Eind maart 2020 waren maar drie (!) van de 240 bestaande A380 nog operationeel, al de anderen waren aan de grond gekluisterd.        

-Het is misschien een tikkeltje cynisch, maar net in deze crisisperiode, met een surplus aan airliners, heeft Aerocircular, het bedrijf dat op de luchthaven van Oostende vliegtuigen ontmantelt, de grootste portaalzaag ter wereld in gebruik genomen. Met deze diamantzaag, ontwikkelt door de wereldleider in professioneel gereedschap en werktuigen Hilti, worden hele vliegtuigrompen doorgezaagd. De komende maanden opent de firma vestigingen in Abu Dhabi en de Verenigde Staten. Zie ook een eerder artikel van Tom over Aerocircular.

-Er verdwijnen bij Brussels Airlines naar schatting 1.000 van de ruim 4.000 jobs, de vloot krimpt van 54 naar 38 vliegtuigen en 22 bestemmingen worden uit het aanbod geschrapt. Dat heeft de maatschappij op 12 mei op een bijzondere ondernemingsraad voorgesteld. Om de huidige crisis door te komen, vraagt SN de broodnodige steun van zowel haar aandeelhouder Lufthansa als van de Belgische regering. Sinds de tijdelijke stopzetting van al haar vluchten (21 maart 2020) verliest Brussels Airlines een miljoen euro per dag door inkomstenverlies en door onvermijdelijke doorlopende kosten zoals de huur- en onderhoudskosten van vliegtuigen. Volgens SN zal de onderneming na de herstructurering opnieuw op een rendabele manier kunnen groeien, van zodra de vraag naar vliegreizen zich heeft hersteld tot een niveau van 'het nieuwe normaal,' wat zij pas verwachten vanaf 2023.

Eind deze week moeten we weten of de regering Brussels Airlines een reddingsboei van 290 miljoen euro zal toegooien. De maatschappij blijft strategisch en economisch belangrijk voor ons land en voor de toekomst van Brussels Airport. Maar hoeveel belastinggeld hebben we daarvoor veil? Blijkbaar verlopen de gesprekken tussen de regering en het moederbedrijf Deutsche Lufthansa AG vrij stroef. Misschien is dat omdat de overheid garanties wil voor een Belgische verankering, voor een strikter klimaatbeleid, voor het behoud van het netwerk vanuit Brussel en het verder in stand houden van werkgelegenheid? Een constructieve dialoog is noodzakelijk, maar het is goed dat onze regering zich hard opstelt in deze zaak. Carsten Spohr, CEO van LH, is beslist geen lammetje aan de onderhandelingstafel.

Uiteraard is voorzichtigheid geboden als het om staatssteun gaat. Ryanair-topman Michael O'Leary is vast besloten om de staatssteun voor het Europees Hof van Justitie aan te vechten als de Europese Commissie instemt met steunmaatregelen. Maar de kans is groot dat steunpakketten toch worden goedgekeurd, vooral omdat uitzonderlijke omstandigheden zoals COVID-19 ook buitengewone maatregelen vragen. Opvallend vind ik de houding van Groot-Brittannië dat al honderd jaar consequent terughoudend is om luchtvaartmaatschappijen centen te geven om te overleven. Een eeuw geleden lieten ze al airlines overkop gaan, liever dan staatssteun te verlenen. Bij gebrek aan overheidssteun vecht Virgin Atlantic van Richard Branson anno 2020 voor haar voortbestaan.

-Ook het European Air Transport Command (EATC) gooit zich volop in de strijd tegen COVID-19. Uit een persbericht van 30 april 2020 blijkt dat ze al 75 patiënten naar andere locaties hebben vervoerd, 130 ton medische producten hebben getransporteerd en 1.500 militairen plus 1.500 Europese staatsburgers hebben geëvacueerd. De hele operatie wordt ondersteund door een multinationaal team waarvan ook België lid is. Een Aeromedical Evacuation Control center draait de klok rond, zeven dagen op zeven. Op de website van EATC, dat nu tien jaar bestaat, staan ook beelden van de eerste trainingsvlucht van de Falcon 7X van de Belgische Luchtmacht.

-In de strijd tegen COVID-19 laten ook de leden van de European Business Aviation Association (EBAA) hun stem horen. Vanuit hun hoofdkwartier in Brussel komen enkele inspirerende verhalen, onder meer van een Belgische piloot.

-Omdat we 'in ons kot' moeten blijven, brengen we geen bezoeken aan luchtvaartpatrimonium. Je zal begrijpen dat het aantal updates van de database dan ook minimaal is. Voor de artikels heeft de redactie zich beperkt tot vooral historisch onderzoek, ook hiervoor hebben we de Corona-maatregelen zorgvuldig gerespecteerd.
Frans Van Humbeek
Hoofdredacteur
Like Nieuwsbrief 152 ✈ "Een Europese aanpak voor de luchtvaartsector dringt zich op" on Facebook

Deze maand op Hangarflying.be

ARTICLE


100 bougies pour la SABCA (2éme partie 1940-1970)

L'histoire centenaire de la SABCA est étroitement liée à l'histoire de l'aviation militaire et civile belge. Dans la deuxième partie de son article, Robert décrit la période allant du début de la Seconde Guerre mondiale à la fin du programme F-104G. La troisième et dernière partie suivra en juin.

ARTIKEL


Sikorsky's in het centrum van Brugge

De samenwerking tussen de brandweer van Brugge en de Heli-flight Koksijde lag in de jaren zestig aan de basis van dringende medische hulpverlening met helikopters. Tom beschrijft o.a. de eerste proeflanding in het centrum van Brugge en de eerste nachtelijke reddingsactie boven zee.

ARTIKEL


Van Luchtvaartcomiteit naar Directoraat-generaal Luchtvaart

Vele van onze lezers hebben al beroep moeten doen op de diensten van het Directoraat-generaal Luchtvaart (DGLV). Deze overheidsdienst bestond in 2019 honderd jaar. Frans schreef een artikel over de geschiedenis van het DGLV.

ARTIKEL


"De kortste afstand tussen twee punten is de rechte" of het relaas van de eerste vlucht België-Congo via Libië

Gastauteur Paul Hopff beschreef voor ons de spectaculaire vlucht van graaf Arnold de Looz-Corswarem van Evere naar het voormalige Belgisch Kongo. De graaf vertrok op 17 december 1934 en landde met zijn lichte hoogdekker in Kinshasa op 4 januari 1935.

ARTIKEL


ULM in België,
wachten op Godot

Gastauteur Peter Snoeckx sprak met Paul Windey (voorzitter van de Belgische ULM-federatie) en vertelt ons wat er zoal leeft in de ULM-wereld.

PATRIMONIUM


Graf 1ste Sgt M. Coomans en soldaat
A. Moerenhout

Marcel Rosvelds signaleerde ons dit graf van Sgt Maurice Coomans van het 1ste Regiment Luchtvaart.

PATRIMONIUM


Mikoyan-Gurevich MiG 21 in weiland

In Moerbeke-Waas staat een Mig 21 in een weiland. Het toestel komt van het Oorlogs- en Verzetsmuseum (Liberty Park) in Overloon (Nederland).
Misschien heeft een andere luchtvaartliefhebber u deze nieuwsbrief doorgestuurd?
Hier kan u rechtstreeks inschrijven voor onze maandelijkse nieuwsbrief.

Copyright © 2020 Hangar Flying vzw, alle rechten voorbehouden.
Je ontvangt deze maandelijkse nieuwsbrief omdat je bent ingeschreven in ons adressenbestand.
Ons postadres:
Hangar Flying vzw
Kruipstraat 36
Grimbergen 1850
Belgium