Search This Blog

2012-06-15

Hangar Flying - Nieuwsbrief 57 - Juni 2012

Nieuwsbrief 57 - Juni 2012

Vrienden van de luchtvaart,

-in onze nieuwsbrief van 15 mei 2012 hadden we het over de indrukwekkende +1.000-km zweefvlucht van Tijl Schmelzer (16 april 2012) met de gracieuze Ventus 2cxT D-KTBY. Drie weken later maakten Jo Schoeters (Balen) en Manu Kimpe (Bocholt) een driehoeksvlucht met start en landing op Keiheuvel van meer dan 1.000 km. Met hun Nimbus 3DT vertrokken ze zondag 13 mei om 9.30 uur voor een eerste vlucht van 275 km naar Porta Westfalica bij Hanover. Nadien ging het naar Kronach Kreuzberg (275 km), tussen Erfurt en Nuremberg, en vandaar vertrokken ze voor de 450 km terugvlucht naar Keiheuvel. De totale vluchtduur bedroeg 11 uur aan een gemiddelde snelheid van 93 km/h. Het is de eerste keer dat er een FAI-driehoeksvlucht van 1.000 km FAI vanuit Vlaanderen met succes kon afgerond worden.

-We hebben hier in België best enkele creatieve kunstenaars die hun inspiratie vinden in de luchtvaart, denk maar aan Jaak De Koninck, alias Jack Learoy van ‘Starbrook Airlines’ (www.starbrook-airlines.com) of aan Kurt Basslé (http://users.telenet.be/sv-4b/Engels/Kurt1.html).
Jean-Pierre Philippe en Michel Chapelle zijn twee piloten die in het charmante Waals-Brabantse Lasne zijn gestart met de Astrartes Art Gallery (www.astrartes.com). Van 8 juni tot 2 september 2012 loopt in de galerij een tentoonstelling met werken van Pierre-André ‘Tich’ Haegeman. Deze kunstenaar startte zijn vliegcarrière bij de Belgische Luchtmacht (116 Promotie, oktober 1949 tot oktober 1954) en ging daarna vliegen voor Sabena. Op zaterdag 9 juni, een dag na de vernissage, gingen we in de galerij rustig zijn werken bewonderen.  De doeken van de ‘Peintre de l'Air’ konden ons zeker bekoren. Boven Belgische landschappen schildert hij zowel een B747 als een Tiger Moth,  een C-130 of een frêle oldtimer. De ballonvaart is alom tegenwoordig in zijn werk, meestal luchtballons getooid met de Belgische driekleur. De luchtvaarttuigen die hij schildert overvliegen het Waals-Brabantse landschap op lage hoogte. Samen met Haegeman stellen ook twee andere niet-luchtvaartkunstenaars hun werken tentoon, nl. Chavi en Julien Dupas.

-Een hele eer viel te beurt aan Wings Of Memory. Op 22 mei 2012 werd een delegatie ontvangen door Commander Patterson van het 309th Airlift Squadron van Chièvres.  Patterson nam er officieel een onderdeel van de P-47 42-28460 van John Read van de 365th Fighter Group (een hydraulic unit accumulator) in ontvangst. Het 365 Sqn zal er zorg voor dragen dat dit artefact wordt overgemaakt aan het Tennessee Museum of Aviation. Op 13 september 1944 maakte de P-47 Thunderbolt een buiklanding in Wanne (provincie Luik). Aan de stuurknuppel zat piloot John R. Read.  Meer info op www.wingsofmemory.be/Ned/P47.html

-Koning Albert II heeft op donderdag 7 juni om 11.50 uur het nieuwe Diabolo-spoorcomplex officieel geopend in aanwezigheid van verscheidene ministers en tal van genodigden. De noordelijke spoorontsluiting van Brussels Airport zorgt vanaf 10 juni progressief voor een verbeterde bereikbaarheid van de luchthaven per spoor, zowel nationaal als internationaal. Op zaterdag 9 juni kon ook het publiek de nieuwe spoorverbinding onder de luchthavensite en het vernieuwde spoorstation ‘Brussel-Nationaal-Luchthaven’ van nabij ontdekken. Het meest spectaculaire onderdeel van de Diabolo was ongetwijfeld de computer- en lasergestuurde boring van de twee enkelsporige tunnelkokers, 16,5 meter onder de belangrijkste start- en landingsbanen van Brussels Airport. Beide 1,07 km lange tunnels werden afzonderlijk gegraven met een 66 meter lange boormachine zodat het vliegtuigverkeer tijdens de werkzaamheden nooit enige hinder heeft ondervonden.

Luchtvaart is heel verscheiden en dat leest u ook in onze artikels. Guido trok naar de ‘Meeting Aérien’ van Saint-Hubert, een charmant gebeuren. Guy werd ontvangen op de Meet&Greet van de Sabena Aeroclub in Grimbergen. Frans was in Evere aanwezig op de inhuldiging van de herstelde graftombe van Georges Nélis. Paul en Jean-Pierre tekenden present op de leuke samenkomst van amateur-vliegtuigbouwers in Maillen. Jean-Pierre was in Florennes uitgenodigd op de voorstelling van de demoteams van Comopsair, tevens de eerste briefing voor de komende airshow van Florennes. Giovanni vloog met nieuwkomer Germanwings van Brussel naar Stuttgart, hierbij zijn reisverslag.
Peter maakte op 23 mei een impressie over een record dat werd gezet door het EuroPilot Center in Deurne. Jean-Pierre bekeek de 22st Stampe Fly-In van op de grond en vanuit de lucht, geniet van zijn impressie. Hij las voor ons ook het boek ‘Naissance et développement de la base aérienne de Florennes 1943-1955’ van Kol Vl o.r. André « Phil » Dambly, een must voor liefhebbers van Belgische luchtvaartgeschiedenis.  Vergeet ook onze gegevensbank van het Belgisch luchtvaartpatrimonium niet (www.aviationheritage.eu). Dankzij uw hulp wordt die regelmatig bijgewerkt. 

Hangar Flying





ARTIKELS


Met Germanwings
naar Stuttgart


Graf Nélis in ere
hersteld


ARTICLES


Cocardes et talents


Naissance et
développement de la
base aérienne de
Florennes


IMPRESSIES


IMPRESSIONS
Rassemblement
RSAB à Maillen


Stampe Fly In,
22ème édition!