|
Vrienden van de luchtvaart,
-in onze nieuwsbrief van 15 mei 2012 hadden we het over de
indrukwekkende +1.000-km zweefvlucht van Tijl Schmelzer (16 april 2012)
met de gracieuze Ventus 2cxT D-KTBY. Drie weken later maakten Jo
Schoeters (Balen) en Manu Kimpe (Bocholt) een driehoeksvlucht met start
en landing op Keiheuvel van meer dan 1.000 km. Met hun Nimbus 3DT
vertrokken ze zondag 13 mei om 9.30 uur voor een eerste vlucht van 275
km naar Porta Westfalica bij Hanover. Nadien ging het naar Kronach
Kreuzberg (275 km), tussen Erfurt en Nuremberg, en vandaar vertrokken ze
voor de 450 km terugvlucht naar Keiheuvel. De totale vluchtduur bedroeg
11 uur aan een gemiddelde snelheid van 93 km/h. Het is de eerste keer
dat er een FAI-driehoeksvlucht van 1.000 km FAI vanuit Vlaanderen met
succes kon afgerond worden.
-We hebben hier in België best enkele creatieve kunstenaars die hun
inspiratie vinden in de luchtvaart, denk maar aan Jaak De Koninck, alias
Jack Learoy van ‘Starbrook Airlines’ (www.starbrook-airlines.com) of aan Kurt Basslé (http://users.telenet.be/sv-4b/Engels/Kurt1.html).
Jean-Pierre Philippe en Michel Chapelle zijn twee piloten die in het
charmante Waals-Brabantse Lasne zijn gestart met de Astrartes Art
Gallery (www.astrartes.com).
Van 8 juni tot 2 september 2012 loopt in de galerij een tentoonstelling
met werken van Pierre-André ‘Tich’ Haegeman. Deze kunstenaar startte
zijn vliegcarrière bij de Belgische Luchtmacht (116 Promotie, oktober
1949 tot oktober 1954) en ging daarna vliegen voor Sabena. Op zaterdag 9
juni, een dag na de vernissage, gingen we in de galerij rustig zijn
werken bewonderen. De doeken van de ‘Peintre de l'Air’ konden ons zeker
bekoren. Boven Belgische landschappen schildert hij zowel een B747 als
een Tiger Moth, een C-130 of een frêle oldtimer. De ballonvaart is alom
tegenwoordig in zijn werk, meestal luchtballons getooid met de
Belgische driekleur. De luchtvaarttuigen die hij schildert overvliegen
het Waals-Brabantse landschap op lage hoogte. Samen met Haegeman stellen
ook twee andere niet-luchtvaartkunstenaars hun werken tentoon, nl.
Chavi en Julien Dupas.
-Een hele eer viel te beurt aan Wings Of Memory. Op 22 mei 2012 werd
een delegatie ontvangen door Commander Patterson van het 309th Airlift
Squadron van Chièvres. Patterson nam er officieel een onderdeel van de
P-47 42-28460 van John Read van de 365th Fighter Group (een hydraulic unit accumulator)
in ontvangst. Het 365 Sqn zal er zorg voor dragen dat dit artefact
wordt overgemaakt aan het Tennessee Museum of Aviation. Op 13 september
1944 maakte de P-47 Thunderbolt een buiklanding in Wanne (provincie
Luik). Aan de stuurknuppel zat piloot John R. Read. Meer info op www.wingsofmemory.be/Ned/P47.html
-Koning Albert II heeft op donderdag 7 juni om 11.50 uur het nieuwe
Diabolo-spoorcomplex officieel geopend in aanwezigheid van verscheidene
ministers en tal van genodigden. De noordelijke spoorontsluiting van
Brussels Airport zorgt vanaf 10 juni progressief voor een verbeterde
bereikbaarheid van de luchthaven per spoor, zowel nationaal als
internationaal. Op zaterdag 9 juni kon ook het publiek de nieuwe
spoorverbinding onder de luchthavensite en het vernieuwde spoorstation
‘Brussel-Nationaal-Luchthaven’ van nabij ontdekken. Het meest
spectaculaire onderdeel van de Diabolo was ongetwijfeld de computer- en
lasergestuurde boring van de twee enkelsporige tunnelkokers, 16,5 meter
onder de belangrijkste start- en landingsbanen van Brussels Airport.
Beide 1,07 km lange tunnels werden afzonderlijk gegraven met een 66
meter lange boormachine zodat het vliegtuigverkeer tijdens de
werkzaamheden nooit enige hinder heeft ondervonden.
Luchtvaart is heel verscheiden en dat leest u ook in onze artikels. Guido trok naar de ‘Meeting Aérien’ van Saint-Hubert, een charmant gebeuren. Guy werd ontvangen op de Meet&Greet van de Sabena Aeroclub in Grimbergen. Frans was in Evere aanwezig op de inhuldiging van de herstelde graftombe van Georges Nélis. Paul en Jean-Pierre
tekenden present op de leuke samenkomst van amateur-vliegtuigbouwers in
Maillen. Jean-Pierre was in Florennes uitgenodigd op de voorstelling
van de demoteams van Comopsair, tevens de eerste briefing voor de
komende airshow van Florennes. Giovanni vloog met nieuwkomer Germanwings van Brussel naar Stuttgart, hierbij zijn reisverslag.
Peter maakte op 23 mei een
impressie over een record dat werd gezet door het EuroPilot Center in
Deurne. Jean-Pierre bekeek de 22st Stampe Fly-In van op de grond en
vanuit de lucht, geniet van zijn impressie. Hij las voor ons ook het
boek ‘Naissance et développement de la base aérienne de Florennes
1943-1955’ van Kol Vl o.r. André « Phil » Dambly, een must voor
liefhebbers van Belgische luchtvaartgeschiedenis. Vergeet ook onze
gegevensbank van het Belgisch luchtvaartpatrimonium niet (www.aviationheritage.eu). Dankzij uw hulp wordt die regelmatig bijgewerkt.
Hangar Flying

|
|
| | | | | | | | | | |