Search This Blog

2013-04-15

Hangar Flying - Nieuwsbrief 67 - April 2013

Forwarded message From: Hangar Flying 










Nieuwsbrief 67 - April 2013






ARTIKELS












IMPRESSION


BOEK IN DE KIJKER




SPONSORS












Vrienden van de luchtvaart,

we zijn opgetogen met onze nieuwe sponsor Aerotecs (www.aerotecs.com). Aerotecs, gevestigd in Lummen, komt tegemoet aan de hoge eisen van luchtvaartklanten, door als Europees Distributie-, Service- en Opleidings Center te fungeren voor leveranciers van luchtvaartproducten.

-Ter gelegenheid van de 'Volkel in de wolken' op 26 mei mogen we vanwege onze sponsor Hamilton een VIP-pakket voor twee personen aanbieden. Dit omvat de toegang tot de VIP-tent en een verzorgde lunch. Natuurlijk geven we dit niet zomaar weg. Stuur uw antwoord op de volgende vraag voor 17 mei door naar info@hangarflying.be. Wat is de tijd die digitaal is afgebeeld (vier cijfers) op de Flight Timer van de Hamilton-website? Onder de deelnemers met het juiste antwoord verloten we dan deze prijs. Op www.hangarflying.be kan je doorklikken naar de webstek van Hamilton.

- Deze keer komen de aanvullingen van de database vanuit Bokrijk. Daar stortte in de nacht van 12 op 13 mei 1945 in de Kneippstraat de Halifax HX334 NP-C 158 Sqn RAF neer. De zeven vliegeniers konden zich allemaal met hun parachute redden. De Bokrijkse Werkgroep Oprichting Oorlogsgedenktekens Bokrijk (BeWOOG) richtte er nu een monument op. Bij de crash op 15 maart 1945 van de Halifax NA-166 H7-G van het 346 Sqn Guyenne kwamen vier bemanningsleden om het leven, drie anderen overleefden de crash. Daarvoor wordt eind april 2013 door BeWOOG in de Berenbroekstraat een monument onthuld. Het boek 'Een klein gehucht in een grote oorlog – Bokrijk 1940-1945' van Jan Zoons vertelt ondermeer de geschiedenis van deze crashes en het verhaal van Bokrijkenaren in de Tweede Wereldoorlog (info www.hangarflying.be/nl/content/boek-bokrijk).

-Zeventig jaar geleden trof een moordend bombardement de stad Mortsel. In nog geen halfuur tijd vielen 936 doden. De getuigenissen van getroffen Mortselaren zijn door de jonge historicus Pieter Serrien verwerkt in het boek 'Tranen over Mortsel' (uitgeverij Manteau, http://www.standaardboekhandel.be/seo/nl/boeken/belgie/9789022328354/pieter-serrien/tranen-over-mortsel) Wat mij vooral opviel waren de getuigenissen die in 2008 werden opgetekend door 250 scholieren die met dictafoons de getroffenen gingen bezoeken. Wie beweert dat jongeren geen aandacht hebben voor de oorlogsgeschiedenis?

-We hebben al eerder geschreven over de nieuwe Europese licenties voor de flight crew, maar nu wordt het concreet voor de Belgische piloten. Sinds 8 april 2013 zijn de nieuwe licenties in voege, en moeten alle piloten hun brevet converteren naar een nieuw brevet dat levenslang geldig blijft. De bevoegdheidsverklaring moet wel iedere twee jaar vernieuwd worden, zoals ook nu al het geval is.

De nieuwe PART-FCL heeft een aantal concrete, maar tegelijk beperkte, gevolgen voor de piloten. Zo komt er een Light Aircraft Pilot License (LAPL) die iets eenvoudiger bekomen kan worden, met onder andere een minder strenge medische keuring, maar die slechts recht geeft om boven de EU te vliegen. Deze licentie zal pas vanaf 2015 in België 'van toepassing' zijn. Wat dit juist wil zeggen is onduidelijk omdat er wel een transitietraject voorzien is voor de piloten die momenteel nog een nationale vergunning hebben. Zweefvliegpiloten zien vanaf nu hun vergunning ook uitgereikt door het Directoraat-generaal Luchtvaart (DGLV.).

Voor piloten met een Belgisch brevet moet de conversie al tegen volgend jaar gebeuren. Piloten die een JAR-FCL brevet hebben, kunnen wachten tot 2018, maar we zien geen reden om niet de eerstvolgende hernieuwing van brevet of bevoegdheidsverklaring aan te grijpen om ineens naar de EASA FCL over te stappen. De aanvraag moet gebeuren door een formulier dat op de site van het DGLV te vinden zal zijn. Jammer genoeg zijn hier wel kosten aan verbonden aangezien het DGLV dit beschouwt als een 'initiële uitreiking' van een licentie. Piloten in opleiding volgens het JAR-FCL systeem, moeten deze afronden voor 2016, en direct daarna het brevet converteren.
Ook vliegscholen moeten in het nieuwe systeem erkend worden als ze hun trainingssysteem aangepast hebben, maar dit detailleren gaat buiten het doel van deze nieuwsbrief. Info: www.mobilit.belgium.be/nl/luchtvaart/vergunningen/transition/

-Het spreekt voor zich dat onze site ook reacties ontvangt van buitenlandse lezers. Jacques Saquet (jacquessaquet@yahoo.fr) stelt de DPM-vliegers voor om de Belgische kou te ontvluchten en in Tenerife in heerlijke temperaturen te komen landen en opstijgen vanop het water. Zie www.youtube.com/watch?v=ZBnWa_tILlk  En wat denken jullie van de sympathieke vraag van Susanne de Bruijckere uit Sluis? "Nu de lente eindelijk begint lopen de struisvogels van Struisvogelboerderij Monnikenwerve (www.destruisvogel.nl) weer in de weilanden. Ook dit jaar willen we vragen of uw vliegers onze boerderij zoveel mogelijk willen vermijden (coördinaten: 51° 16' 53" N 003° 25' 02" E). We wensen jullie een voorspoedig vliegseizoen toe en danken u bij voorbaat voor de medewerking." Susanne, je mag op ons rekenen!

-Alle foto's bij artikels en impressies die vanaf 15 april verschijnen, kunnen ook in een groter formaat worden bekeken. Het volstaat om op de foto te klikken.


  • De Flanders Aviation Society organiseerde samen met Barco een boeiende lezing door een F-16 piloot, geïllustreerd met videobeelden uit operaties boven Libië en Afghanistan. Tom brengt verslag uit.
  • Jean-Pierre las voor ons het boek 'Duke en de 10de Wing' van Louis Reeckmans. Prima lectuur vond hij.
  • Frans kon minister Hilde Crevits enkele vragen stellen over het luchtvaartbeleid in Vlaanderen.
  • Het Bronco Demo Team werkt hard aan de restauratie van een Bronco om volgend seizoen weer hun opwachting te maken op de airshows. Daarnaast is piloot Tony De Bruyn aan het revalideren van zijn crash om binnenkort weer achter de stuurknuppel te kruipen. Tom en Jan gingen langs en tekenden het verhaal op.
  • In Groot-Bijgaarden volgden Manu en Paul de zesde nationale veiligheidsdag van de Belgian ULM Federation (BULMF), eigenlijk een aanrader voor alle piloten.
  • Guy, Kevin en Giovanni zorgden voor een goed gedocumenteerde tweede fotoimpressie van de Boeing 737 'Classic' in België.
  • Als je echt wil weten hoe een stoer pilotenhorloge werkt dan lees je deel twee van het artikel over pilotenhorloges. Net zoals het eerste deel werd het geschreven door Peter.
  • Jetairfly is de eerste Belgische operator van de Embraer 190 'E-Jet'. Hangar Flying stuurde Giovanni de lucht in, hij landde met een artikel dat nog heerlijk ruikt naar het splinternieuwe vliegtuig.

Hangar Flying



Foto Jan Vanhulle









".