Search This Blog

2019-12-15

[Hangar Flying] Nieuwsbrief 147 - "‘Nuts!’: het antwoord van de Amerikaanse Brigadegeneraal Anthony McAuliffe op de vraag tot overgave"

Forwarded message - De : Hangar Flying vzw



Hangarflying is een Engelse uitdrukking voor het keuvelen over luchtvaart. We willen op een aangename en eigenzinnige manier artikels brengen over de Belgische burgerlijke en militaire vliegerij.
Wordt deze nieuwbrief niet correct weergegeven? Lees in een browser
Piper L-4 44-80091 van de Amerikaanse 30ste Infanteriedivisie nabij Spa op 11 januari 1945. (Photo US Army via Luc Wittemans)
logo Hangar Flying

Nieuwsbrief 147 - December 2019

 

Vrienden van de luchtvaart,

Onze Sponsors:


vanaf 16 december 1944 probeerden de Duitsers met een groot offensief vanuit de Ardennen de Antwerpse haven terug in handen te krijgen. De legendarische Battle of the Bulge of het Ardennenoffensief werd eind januari 1945 beslecht in het voordeel van de geallieerden maar ten koste van grote verliezen bij beide partijen. De Duitse belegering van Bastogne haalde alle geschiedenisboeken, die vermelden altijd het antwoord van de Amerikaanse Brigadegeneraal Anthony McAuliffe op de vraag tot overgave: 'Nuts!' Door de geallieerde overwinning van de Battle of the Bulge werden de Duitsers overal in het defensief gedwongen en versnelden de geallieerden hun opmars in Duitsland.
Bastogne organiseert dit jaar heel wat evenementen om de 75ste verjaardag van het Ardennenoffensief te herdenken (https://belgiumremembers44-45.be). Hangar Flying biedt de lezers een boeiende tocht aan in en rond Bastogne. Ons artikel over de Battle of the Bulge is een handleiding voor een 50 km lange Bastogne-toer, met vooral aandacht voor het luchtvaartpatrimonium. In ons artikel staan vele links naar onze databank van het luchtvaarterfgoed. Het is een prachtige trip in een toeristisch aantrekkelijke streek, een tocht met vooral aandacht voor de Airborne-eenheden. Geniet van de winterse Ardennen, jullie feedback is welkom.
-In De Tijd van 13 oktober 2019 stelde Wim De Preter de vraag of na de dronehype nu de grote crisis volgt.  Enkele bekende namen uit de drone-industrie zijn de laatste maanden inderdaad afgehaakt. Nog volgens De Tijd wordt in Europa vooral gewacht op eengemaakte regelgeving. De sector van speelgoeddrones is verzadigd en ook op de markt voor zakelijke toepassingen stopten enkele belangrijke spelers. Berichten over innovatieve dronetoepassingen blijven niettemin vlotjes binnenlopen, van pakjesvluchten tot dronevluchten in riolen. De Antwerpse politie en brandweer oefenen bijvoorbeeld in een speciale testzone in de binnenstad hoe drones kunnen helpen bij interventies. Maar weinig dronepiloten kunnen in België van de drone-business leven. Het kost heel wat centen om de benodigde technologieën voor drone-projecten aan te kopen en alles ook te integreren. Vooral de kleine drone-ondernemers hebben het moeilijk, het is niet omdat je met een drone kan vliegen dat je ook een succesvol dronebedrijf kan leiden. Uiteraard zijn centra als de DronePort in Sint-Truiden of Droonhaavn in Zeebrugge bijzonder belangrijk voor de start-ups.
-Volgens de Franse luchtvaartsite AeroBuzz (www.aerobuzz.fr) gaat Etihad Airways vanaf januari 2020 zijn B787 'Greenliner' inzetten op de route tussen Abu Dhabi en Brussel. De Dreamliner, voorzien van een speciale beschildering, zal in samenwerking met Boeing tijdens de reguliere operaties verschillende milieubesparende producten en procedures testen. Het uiteindelijke doel is een brandstofbesparing en het terugdringen van de CO2-uitstoot. Etihad en Boeing werken ook al samen in Abu Dhabi's Sustainable Bioenergy Research Consortium (SBRC). Daarin zitten academici en bedrijven die biobrandstof produceren uit zeekraal. De plant wordt gekweekt in zout water en daardoor voorkomt het SBRC dat landbouwgronden of drinkbaar water wordt onttrokken aan de voedselketen. Zeekraal – overigens een lekkere groente – kan op een industriële schaal geproduceerd worden voor de productie van biofuel voor vliegtuigen. Op 16 januari 2019 voerde Etihad al een experimentele vlucht uit van Abu Dhabi naar Schiphol met een Dreamliner met als brandstof een mengsel van traditionele fuel en uit zeekraal gewonnen biobrandstof.
-Lezers die geïnteresseerd zijn om volgend jaar naar de AERO te vliegen op vrijdag 3 april, kunnen dat zo snel mogelijk laten weten aan de Vereniging Vlaamse MotorVliegclubs, info@vvmv.be. Als er voldoende interesse is, zal er een vliegtuig ingelegd worden. De AERO in Friedrichshafen (www.aero-expo.com) is de grootste beurs in zijn soort in Europa en een must voor iedere vrijetijdspiloot om er minstens één keer te passeren.
-Vanaf maandag 2 december 2019 namen 22 militaire luchtverkeersleiders van het Air Traffic Control Center (ATCC) van Gavere definitief plaats naast de burgerlijke verkeersleiders van skeyes in de gebouwen van het luchtverkeersleidingscentrum Canac2 in Steenokkerzeel. Voor hen is een apart werkstation voorzien in de operationele zaal. Aan die verhuizing ging een lange en grondige voorbereiding vooraf. Er waren zowel infrastructurele als operationele aanpassingen nodig om de werking van beide groepen verkeersleiders op elkaar af te stemmen. Door militaire en civiele luchtverkeersleiding samen te brengen, zal het Belgisch luchtruim nog efficiënter, veiliger en milieuvriendelijker gebruikt worden.
-Een dag later, op dinsdag 3 december 2019, volgde het breaking news dat Christina Foerster, CEO van Brussels Airlines, terugkeert naar het Duitse moederbedrijf Lufthansa. Vanaf 1 januari 2020 wordt de Belg Dieter Vranckx (46) de nieuwe CEO van Brussels Airlines. Hij zal ook de functie van Chief Commercial Officer bij Brussels Airlines bekleden. Vranckx is nu financieel directeur van Brussels Airlines en is een expert in de luchtvaartindustrie die de Lufthansa Group zeer goed kent. Het zal Vranckx zijn die het door Foerster voorgestelde reorganisatieplan 'Reboot' moet uitvoeren. De cijferaar kent de Belgische werkomgeving door en door en dat verhoogt ongetwijfeld zijn slaagkansen. Foerster kwam in 2016 als commercieel directeur bij Brussels Airlines terecht, in 2018 volgde ze CEO Bernard Gustin op nadat die door Lufthansa bedankt werd voor bewezen diensten. Foerster wordt vanaf 1 januari 2020 verantwoordelijk voor Customer & Corporate Responsibility, een topfunctie dus bij het moederbedrijf.
-Op woensdag 4 december werd de verkoop afgerond van de participatie van de twee investeringsfondsen van Macquarie (36%) in Brussels Airport aan het consortium bestaande uit het Nederlandse pensioenfonds APG, de Australische investeerder Queensland Investment Corporation (QIC) en de verzekeraar Swiss Life. Op vrijdag 6 december heeft een vierde aandeelhouder, Sky Holding Belgium, het consortium vervoegd. Dit fonds groepeert vijf Belgische investeerders: het pensioenfonds van de metaalsector, de verzekeringsgroep Patronale Life, pensioenbeheerder Pensioenfonds Bouw, investeringsfonds Epico en de Participatiemaatschappij Vlaanderen (PMV). Via PMV neemt de Vlaamse overheid een participatie in de nationale luchthaven. Het is niet abnormaal dat de Vlaamse overheid haar belang in Brussels Airport wil verstevigen, naast de Antwerpse haven de tweede belangrijkste economische motor van Vlaanderen. Politiek ligt deze kwestie gevoelig, denk maar aan de discussies tussen de verschillende gewesten wat betreft de geluidsnormen. De aandelentransacties leiden niet tot een wijziging van het bestuur van Brussels Airport Company.
-Onder de titel 'O, o Den Haag: Het bos in met een commerciële SAR' verscheen in de Nederlandse krant Leeuwarder Courant van 29 november 2019 een opiniestuk van journalist Saskia van Westhreenen: "Het kon twintig miljoen euro goedkoper. Dus gingen de Nederlandse helikopterdiensten van Search and Rescue drie jaar geleden van het ministerie van Defensie naar een commerciële Belgische partij. Rijkswaterstaat verzorgde de aanbesteding. Dat werk werd eind 2014 gegund aan het Vlaamse NHV." Op woensdag 27 november stuurde Minister van Infrastructuur en Waterstaat Cora van Nieuwenhuizen een krachtige brief naar de Tweede Kamer. Ze vond dat er onvoldoende zekerheid was over het functioneren van de SAR-dienstverlening. De minister doet nu onderzoek en belooft begin 2020 duidelijke resultaten. Alles zou begonnen zijn toen een flight nurse in 2018 zijn been verbrijzelde, toen hij hangend aan een helikopterlijn tegen een schip botste. Het was een arbeidsongeval met blijvend letsel. De man werd van het kastje naar de muur gestuurd. In Nederland werd beweerd dat de Belgische luchtvaartautoriteit verantwoordelijk was voor de heli. In België wordt richting Nederland gewezen. De NHV Group wenst voorlopig niet te reageren op dit bericht.
-Er wordt wat gebouwd in de luchtvaartsector. In augustus 2019 nam FlyingGroup een gloednieuwe vliegtuigloods in gebruik  op de Internationale Luchthaven Kortrijk-Wevelgem. Het lokaal cliënteel van FlyingGroup wil door de files niet meer naar Deurne rijden maar neemt liever het vliegtuig in Wevelgem. In Temploux blijven de eigenaars flink investeren. Het centrale luchthavengebouw wordt gemoderniseerd, de werken starten in 2020. Momenteel wordt amper een derde van het gebouw gebruikt en dat is economisch natuurlijk onverantwoord. Er komt een dakterras, ruime en goed uitgeruste vergaderruimtes, kantoren zullen verhuurd worden en de vliegveldcontrole krijgt een nieuwe centrale locatie op tarmacniveau. Tijdens de werken blijft het vliegveld open. De ASL Group is op de luchthaven van Deurne gestart met de constructie van een 2.400 m² grote loods. Deze vliegtuigstalling zou rond mei of juni 2020 moeten afgewerkt zijn en zal dus extra plaats bieden aan de zakenluchtvaart.

-Ter gelegenheid van de Noorse hulde op het Grimbergse vliegveld (8 november 2019), maakte Bob Block voor Hangar Flying een prachtige profieltekening van de Spitfire Mk.XVI SL721 GE-S (OO-XVI) van Kris Van den Bergh. Bekijk de profile van Bob in het artikel.

Frans Van Humbeek
Hangar Flying
Like Nieuwsbrief 147 - "'Nuts!': het antwoord van de Amerikaanse Brigadegeneraal Anthony McAuliffe op de vraag tot overgave" on Facebook

Deze maand op Hangarflying.be

ARTIKEL


Bastogne, 75 jaar 'Battle of the Bulge' langs monumenten

Het artikel van Frans en van Luc Wittemans over de Battle of the Bulge is een handleiding voor een toer in en rond Bastogne, met het accent op het luchtvaartpatrimonium. Misschien een prima tip voor uw Kerstvakantie? 

ARTIKEL


Aerocircular: vliegtuigen duurzaam ontmantelen

Tom was te gast bij Aerocircular, het duurzaam ontmantelingsbedrijf voor vliegtuigen in Oostende. Het bedrijf van Piet Verbrugge en Koen Staut is nu al op drie continenten tegelijk aanwezig.

PATRIMONIUM


Bastogne War Museum

Het artikel over Bastogne verwijst naar verschillende monumenten. De meeste hebben we pas in december in de databank geplaatst, zoals het Bastogne Historical Center, tevens de vertrekplaats van onze Bastogne-tour.

PATRIMONIUM


Graf luitenant dokter Jonlet

René Torsin meldde ons het graf van luitenant dokter Philippe Jonlet, omgekomen te Bierset bij de crash van een Thunderjet op de vliegveldinfirmerie.

ARTICLE


Air Academy New CAG se modernise

Guy s'est entretenu avec Denis Petitfrère, CEO de Air Academy New CAG basé à Charleroi.

ARTICLE


Prix Marie Monseur-Fontaine 2019

A la Maison des Ailes, le prix Marie Monseur-Fontaine a été attribué conformément aux bonnes pratiques annuelles. Le Commandant aviateur Günther «Gunny» Vandeputte était le lauréat cette année. Jean-Pierre a rédigé le compte rendu.

PATRIMONIUM


Graf Sergeant-Vlieger Willy Decoene, Meteor F.8 EG140 SV-B

Dankzij Heikki Deschacht vonden we de laatste rustplaats van sergeant-vlieger Willy Decoene, in 1956 omgekomen met de Meteor F.8 EG-140.

PATRIMONIUM


Graf Sergeant piloot André Van de Putte

Marcel Rosvelds vond het graf van sergeant-vlieger André Van de Putte, vermoedelijk in 1947 in de UK omgekomen tijdens de opleiding met Harvard. Welke lezer kan dit bevestigen?

ARTICLE


Remise d'ailes des Cadets de l'Air

Robert était présent lorsque 49 Cadets de l'Air ont reçus leurs 'ailes' dans la salle municipale de Perwez après une formation réussie en vol à voile.

BOEK


Leven en werken van Jan Olieslagers, de Antwerpse duivel

'Leven en werken van Jan Olieslagers, de Antwerpse duivel' is een bewerking van een boek uit 1936 van Constant De Kinder. Kamiel Mertens is de auteur van de uitgebreide heruitgave. Frans heeft de nieuwe uitgave gelezen.

PATRIMONIUM


Monument voor oorlogsslachtoffers 1940-1945

Slachtoffers van bombardementen en V1-wapens worden herdacht op het oorlogsmonument op de begraafplaats van Merchtem.

PATRIMONIUM


Gedenkplaat voor diverse Amerikaanse eenheden, waaronder het 509th Parachute Infantry Regiment, 82nd Airborne Division

Op de kerkmuur van Malempré (Manhay) hangt deze gedenkplaat voor onder meer het 509th Parachute Infantry Regiment.
Misschien heeft een andere luchtvaartliefhebber u deze nieuwsbrief doorgestuurd?
Hier kan u rechtstreeks inschrijven voor onze maandelijkse nieuwsbrief.

Copyright © 2019 Hangar Flying vzw, alle rechten voorbehouden.
Je ontvangt deze maandelijkse nieuwsbrief omdat je bent ingeschreven in ons adressenbestand.
Ons postadres:
Hangar Flying vzw
Kruipstraat 36
Grimbergen 1850
Belgium





--