Piper L-4 44-80091 van de Amerikaanse 30ste Infanteriedivisie nabij Spa op 11 januari 1945. (Photo US Army via Luc Wittemans)
Nieuwsbrief 147 - December 2019
Vrienden van de luchtvaart,
Onze Sponsors:
|
|
|
|
vanaf 16 december 1944 probeerden de Duitsers met een groot offensief vanuit de Ardennen de Antwerpse haven terug in handen te krijgen. De legendarische
Battle of the Bulge of het Ardennenoffensief werd eind januari 1945 beslecht in het voordeel van de geallieerden maar ten koste van grote verliezen bij beide partijen. De Duitse belegering van Bastogne haalde alle geschiedenisboeken, die vermelden altijd het antwoord van de Amerikaanse Brigadegeneraal Anthony McAuliffe op de vraag tot overgave: 'Nuts!' Door de geallieerde overwinning van de Battle of the Bulge werden de Duitsers overal in het defensief gedwongen en versnelden de geallieerden hun opmars in Duitsland.
Bastogne organiseert dit jaar heel wat evenementen om de 75
ste verjaardag van het Ardennenoffensief te herdenken (
https://belgiumremembers44-45.be). Hangar Flying biedt de lezers een boeiende tocht aan in en rond Bastogne. Ons artikel over de Battle of the Bulge is een handleiding voor een 50 km lange Bastogne-toer, met vooral aandacht voor het luchtvaartpatrimonium. In ons artikel staan vele links naar onze databank van het luchtvaarterfgoed. Het is een prachtige trip in een toeristisch aantrekkelijke streek, een tocht met vooral aandacht voor de Airborne-eenheden. Geniet van de winterse Ardennen, jullie feedback is welkom.
-In De Tijd van 13 oktober 2019 stelde Wim De Preter de vraag of na de
dronehype nu de grote crisis volgt. Enkele bekende namen uit de drone-industrie zijn de laatste maanden inderdaad afgehaakt. Nog volgens De Tijd wordt in Europa vooral gewacht op eengemaakte regelgeving. De sector van speelgoeddrones is verzadigd en ook op de markt voor zakelijke toepassingen stopten enkele belangrijke spelers. Berichten over innovatieve dronetoepassingen blijven niettemin vlotjes binnenlopen, van pakjesvluchten tot dronevluchten in riolen. De Antwerpse politie en brandweer oefenen bijvoorbeeld in een speciale testzone in de binnenstad hoe drones kunnen helpen bij interventies. Maar weinig dronepiloten kunnen in België van de drone-business leven. Het kost heel wat centen om de benodigde technologieën voor drone-projecten aan te kopen en alles ook te integreren. Vooral de kleine drone-ondernemers hebben het moeilijk, het is niet omdat je met een drone kan vliegen dat je ook een succesvol dronebedrijf kan leiden. Uiteraard zijn centra als de DronePort in Sint-Truiden of Droonhaavn in Zeebrugge bijzonder belangrijk voor de start-ups.
-Volgens de Franse luchtvaartsite AeroBuzz (
www.aerobuzz.fr) gaat Etihad Airways vanaf januari 2020 zijn B787 '
Greenliner' inzetten op de route tussen Abu Dhabi en Brussel. De Dreamliner, voorzien van een speciale beschildering, zal in samenwerking met Boeing tijdens de reguliere operaties verschillende milieubesparende producten en procedures testen. Het uiteindelijke doel is een brandstofbesparing en het terugdringen van de CO2-uitstoot. Etihad en Boeing werken ook al samen in Abu Dhabi's Sustainable Bioenergy Research Consortium (SBRC). Daarin zitten academici en bedrijven die biobrandstof produceren uit zeekraal. De plant wordt gekweekt in zout water en daardoor voorkomt het SBRC dat landbouwgronden of drinkbaar water wordt onttrokken aan de voedselketen. Zeekraal – overigens een lekkere groente – kan op een industriële schaal geproduceerd worden voor de productie van
biofuel voor vliegtuigen. Op 16 januari 2019 voerde Etihad al een experimentele vlucht uit van Abu Dhabi naar Schiphol met een Dreamliner met als brandstof een mengsel van traditionele
fuel en uit zeekraal gewonnen biobrandstof.
-Lezers die geïnteresseerd zijn om volgend jaar naar de
AERO te vliegen op vrijdag 3 april, kunnen dat zo snel mogelijk laten weten aan de Vereniging Vlaamse MotorVliegclubs,
info@vvmv.be. Als er voldoende interesse is, zal er een vliegtuig ingelegd worden. De AERO in Friedrichshafen (
www.aero-expo.com) is de grootste beurs in zijn soort in Europa en een must voor iedere vrijetijdspiloot om er minstens één keer te passeren.
-Vanaf maandag 2 december 2019 namen 22
militaire luchtverkeersleiders van het Air Traffic Control Center (ATCC) van Gavere definitief plaats naast de burgerlijke verkeersleiders van skeyes in de gebouwen van het luchtverkeersleidingscentrum Canac2 in Steenokkerzeel. Voor hen is een apart werkstation voorzien in de operationele zaal. Aan die verhuizing ging een lange en grondige voorbereiding vooraf. Er waren zowel infrastructurele als operationele aanpassingen nodig om de werking van beide groepen verkeersleiders op elkaar af te stemmen. Door militaire en civiele luchtverkeersleiding samen te brengen, zal het Belgisch luchtruim nog efficiënter, veiliger en milieuvriendelijker gebruikt worden.
-Een dag later, op dinsdag 3 december 2019, volgde het
breaking news dat Christina Foerster, CEO van Brussels Airlines, terugkeert naar het Duitse moederbedrijf Lufthansa. Vanaf 1 januari 2020 wordt de Belg Dieter Vranckx (46) de
nieuwe CEO van Brussels Airlines. Hij zal ook de functie van Chief Commercial Officer bij Brussels Airlines bekleden. Vranckx is nu financieel directeur van Brussels Airlines en is een expert in de luchtvaartindustrie die de Lufthansa Group zeer goed kent. Het zal Vranckx zijn die het door Foerster voorgestelde reorganisatieplan 'Reboot' moet uitvoeren. De cijferaar kent de Belgische werkomgeving door en door en dat verhoogt ongetwijfeld zijn slaagkansen. Foerster kwam in 2016 als commercieel directeur bij Brussels Airlines terecht, in 2018 volgde ze CEO Bernard Gustin op nadat die door Lufthansa bedankt werd voor bewezen diensten. Foerster wordt vanaf 1 januari 2020 verantwoordelijk voor Customer & Corporate Responsibility, een topfunctie dus bij het moederbedrijf.
-Op woensdag 4 december werd de verkoop afgerond van de participatie van de twee investeringsfondsen van Macquarie (36%) in
Brussels Airport aan het consortium bestaande uit het Nederlandse pensioenfonds APG, de Australische investeerder Queensland Investment Corporation (QIC) en de verzekeraar Swiss Life. Op vrijdag 6 december heeft een vierde aandeelhouder, Sky Holding Belgium, het consortium vervoegd. Dit fonds groepeert vijf Belgische investeerders: het pensioenfonds van de metaalsector, de verzekeringsgroep Patronale Life, pensioenbeheerder Pensioenfonds Bouw, investeringsfonds Epico en de Participatiemaatschappij Vlaanderen (PMV). Via PMV neemt de Vlaamse overheid een participatie in de nationale luchthaven. Het is niet abnormaal dat de Vlaamse overheid haar belang in Brussels Airport wil verstevigen, naast de Antwerpse haven de tweede belangrijkste economische motor van Vlaanderen. Politiek ligt deze kwestie gevoelig, denk maar aan de discussies tussen de verschillende gewesten wat betreft de geluidsnormen. De aandelentransacties leiden niet tot een wijziging van het bestuur van Brussels Airport Company.
-Onder de titel 'O, o Den Haag: Het bos in met een commerciële SAR' verscheen in de Nederlandse krant Leeuwarder Courant van 29 november 2019 een opiniestuk van journalist Saskia van Westhreenen: "Het kon twintig miljoen euro goedkoper. Dus gingen de Nederlandse helikopterdiensten van
Search and Rescue drie jaar geleden van het ministerie van Defensie naar een commerciële Belgische partij. Rijkswaterstaat verzorgde de aanbesteding. Dat werk werd eind 2014 gegund aan het Vlaamse NHV." Op woensdag 27 november stuurde Minister van Infrastructuur en Waterstaat Cora van Nieuwenhuizen een krachtige brief naar de Tweede Kamer. Ze vond dat er onvoldoende zekerheid was over het functioneren van de SAR-dienstverlening. De minister doet nu onderzoek en belooft begin 2020 duidelijke resultaten. Alles zou begonnen zijn toen een flight nurse in 2018 zijn been verbrijzelde, toen hij hangend aan een helikopterlijn tegen een schip botste. Het was een arbeidsongeval met blijvend letsel. De man werd van het kastje naar de muur gestuurd. In Nederland werd beweerd dat de Belgische luchtvaartautoriteit verantwoordelijk was voor de heli. In België wordt richting Nederland gewezen. De NHV Group wenst voorlopig niet te reageren op dit bericht.
-Er wordt wat
gebouwd in de luchtvaartsector. In augustus 2019 nam FlyingGroup een gloednieuwe vliegtuigloods in gebruik op de Internationale Luchthaven Kortrijk-Wevelgem. Het lokaal cliënteel van FlyingGroup wil door de files niet meer naar Deurne rijden maar neemt liever het vliegtuig in Wevelgem. In Temploux blijven de eigenaars flink investeren. Het centrale luchthavengebouw wordt gemoderniseerd, de werken starten in 2020. Momenteel wordt amper een derde van het gebouw gebruikt en dat is economisch natuurlijk onverantwoord. Er komt een dakterras, ruime en goed uitgeruste vergaderruimtes, kantoren zullen verhuurd worden en de vliegveldcontrole krijgt een nieuwe centrale locatie op tarmacniveau. Tijdens de werken blijft het vliegveld open. De ASL Group is op de luchthaven van Deurne gestart met de constructie van een 2.400 m² grote loods. Deze vliegtuigstalling zou rond mei of juni 2020 moeten afgewerkt zijn en zal dus extra plaats bieden aan de zakenluchtvaart.
-Ter gelegenheid van de Noorse hulde op het Grimbergse vliegveld (8 november 2019), maakte
Bob Block voor Hangar Flying een prachtige profieltekening van de Spitfire Mk.XVI SL721 GE-S (OO-XVI) van Kris Van den Bergh.
Bekijk de profile van Bob in het artikel.
Frans Van Humbeek
Hangar Flying