Search This Blog

2020-06-21

[Hangar Flying vzw] Nieuwsbrief 153 ✈ "Wereldwijd vliegverkeer zal altijd essentieel blijven"

Forwarded message - De : Hangar Flying vzw



Hangarflying is een Engelse uitdrukking voor het keuvelen over luchtvaart. We willen op een aangename en eigenzinnige manier artikels brengen over de Belgische burgerlijke en militaire vliegerij.
Wordt deze nieuwbrief niet correct weergegeven? Lees in een browser
Niet Corona, maar wel twee dodelijke ongevallen met het nieuwe vliegtuigtype, houden deze Boeing 737 Max 8 al langer dan een jaar aan de grond. De OO-TMA, -TMB, -MAX, -TMY van TUI fly op 13 januari 2020 op Brussels Airport. (Foto Guy Viselé)
logo Hangar Flying

Nieuwsbrief 153 - Juni 2020

 

Vrienden van de luchtvaart,

iedereen vraagt zich 's ochtends al eens af wat president Trump die dag uit zijn mouw gaat schudden. Na de mededelingen rond de terugtrekking van de VS uit de World Health Organization (WHO) en de United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization (UNESCO) kwam het Open Skies-verdrag in het vizier van de president. Op donderdag 21 mei 2020 kondigde hij aan dat de VS zich zou terugtrekken uit dit verdrag. Hij wijst met de vinger naar de Russen die het spel volgens hem niet eerlijk spelen. In het verdrag uit 1992 hebben 35 landen –waaronder Rusland en de Verenigde Staten– afgesproken dat ze met ongewapende militaire verkenningsvliegtuigen en in overleg in elkaars luchtruim mogen vliegen, om op die manier het wantrouwen ten overstaan van bewapening te verminderen. Op 22 mei verklaarde ons ministerie van buitenlandse zaken (samen met Nederland, Luxemburg, Frankrijk, Duitsland, Italië, de Tsjechische Republiek, Spanje, Portugal, Zweden en Finland): "We betreuren de aankondiging van de regering van de Verenigde Staten van haar voornemen om zich terug te trekken uit het Open Skies-verdrag, zelfs al delen we hun bezorgdheid over de uitvoering van de verdragsbepalingen door Rusland." Militaire vliegtuigen zijn in het kader van Open Skies ook welkom in het Belgisch luchtruim.

-De Belgian Flight School (BFS, www.bfschool.be) is nu erkend als officieel examencentrum voor de theoretische EASA-proeven. Vanaf 27 mei 2020 kunnen er theoretische examens worden afgenomen voor ATPL(A)/(H,) CPL(A)/(H,) IR(A)/(H,) PPL(A)/(H.) Alles gebeurt in het Engels, de PPL(A)/(H) ook in het Duits. Omwille van Corona-maatregelen start BFS eerst met de ATPL-testen, de andere volgen snel daarna. Voor meer info en registratie: exam@bfschool.be of +32 71 34 55 10.

-De Douglas DC-6B N151 (45496/992) kwam op dinsdag 2 juni 2020 onder grote belangstelling aan op Stavanger Sola Airport (SVG, ENZV) in Noorwegen. Aan boord zat een hondensleeteam dat terugkeerde van een wedstrijd in Alaska. Het toestel is geschilderd in de kleuren van Braathens SAFE maar deed tussen januari 1973 en januari 1976 dienst bij Delta Air Transport (ex OO-LVG/OO-VGL.)
De DC-6B zal deel gaan uitmaken van het lokale luchtvaartmuseum Flyhistorisk Museum Sola (www.flymuseum-sola.no/ .) De film over het toestel en over de afleveringsvlucht van Yellowknife (Canada) naar Stavanger is een absolute aanrader: https://youtu.be/vHQWsPOdhn8.

-Digitale wielerwedstrijden, voetbalwedstrijden of een digitaal Eurovisiesongfestival kennen we al. Ook de luchtvaart heeft de digitale events ontdekt. Sanicole zal op vrijdagavond 11 september, de oorspronkelijke datum van de avondshow, de Digital Sanicole Airshow organiseren, een vliegshow via het internet. Er worden beelden getoond van spectaculaire demonstraties, on-board beelden, interviews met piloten en opnamen uit het Sanicole-archief. De voorstelling zal worden aangevuld met reportages van historische en moderne vliegtuigen op hun thuisbasis. De opbrengst van dit project wordt geschonken aan enkele organisaties die zich inzetten voor posttraumatische stressbehandeling van hulp- en zorgverleners. Bekijk hier de aankondiging van de Digital Sanicole Airshow … www.sanicole.com/en/digital-sanicole-airshow/

-In onze mailbox zat onlangs een fotoreeks van Jules Tielemans. De foto's die door Jules op muziek gezet zijn, zorgen voor een blij gevoel in Corona-tijden. Jules: "Mijn passie voor luchtvaart heb ik van jongs af aan. Ik herinner me nog heel goed dat ik en mijn vader met de fiets van Heist-op-den-Berg naar Keerbergen reden om naar een vliegmeeting te gaan kijken. Dit was op 11 september 1955, ik was toen elf jaar. Ik herinner me ook dat er een incident was met een valschermspringer die aan het vliegtuig was blijven vasthangen, waardoor de piloot een noodlanding moest maken. Later ben ik me ook gaan interesseren in de fotografie en dan is het een klein kunstje om beide te combineren. In deze fotoreeks heb ik beelden van de toestellen uit de burgerluchtvaart verzameld. Fasten your seat belts en …Come Fly With Me!" https://youtu.be/qwmNcPuVBcw

-The Aviation Factory (www.the-aviation-factory.com ,) marktleider in de Benelux inzake de organisatie van luchtvervoer op maat, heeft op de luchthaven Oostende-Brugge zijn intrek genomen in de nieuwe business aviation terminal van het North Sea Aviation Center (NSAC, www.nsac.aero .) Beide bedrijven gaan nauw samenwerken. "Onze activiteiten vanop de luchthaven van Oostende vertegenwoordigen op dit ogenblik bijna 15% van onze totale omzet," zegt Carl Legein, CEO van The Aviation Factory. "Samen met NSAC willen we de markt van de zakenvliegtuigen in de regio verder ontwikkelen. Op onze website plaatsten wij recent een private jet calculator, waarmee potentiële klanten, nadat ze een route hebben ingegeven, meteen concrete prijsvoorstellen te zien krijgen. Achterliggend zit een database met maar liefst 3.360 private jets."
Info NSAC zie ook www.hangarflying.eu/2018/10/luchthaven-oostende-maakt-zich-op-voor-zaken/ en www.hangarflying.eu/2019/11/nsac-inaugure-son-terminal-daviation-daffaires-a-ostende/ .)

-Steeds meer leasingmaatschappijen (en luchtvaartmaatschappijen) zoeken locaties om vliegtuigen, waarvan de leasingperiode afloopt of vroegtijdig wordt beëindigd, voor korte of lange duur te stockeren. Sabena Aerospace(www.sabena-aerospace.comwww.hangarflying.eu/2015/01/sabena-aerospace-un-nouveau-nom-et-un-nouveau-depart/ ) en het North Sea Aviation Center (NSAC) gaan op de Luchthaven Oostende-Brugge samenwerken voor het parkeren, stockeren en het noodzakelijke onderhoud (Continuing Airworthiness Management Organization, CAMO) van vliegtuigen die een tijd uit de vloot worden genomen. Een eerste airliner, een A330 die eigendom is van een van de grootste leasingmaatschappijen ter wereld, wordt een dezer dagen verwacht. De Luchthaven Oostende-Brugge wordt daardoor gebruikt als strategische uitvalsbasis bij de overdracht van vliegtuigen tussen klanten.

-De Belgische luchtvaartsector heeft de afgelopen maanden bestudeerd hoe reizen nog veiliger kan, rekening houdend met de nieuwe gezondheidsnormen. Alle processen moeten liefst zoveel mogelijk contactloos verlopen, bijvoorbeeld de betalingen, het inchecken en het inschepen van de passagiers.

Brussels Airport is door het European Union Aviation Safety Agency (EASA,) geselecteerd als één van de pilootluchthavens voor het uitvoeren van haar operationele richtlijnen in het kader van COVID-19. Brussels Airport zal mee de best practices ontwikkelen voor een veilige herstart van het passagiersverkeer. Naast de maatregelen die reeds in voege zijn (het bewaren van afstand in het openbaar leven, handhygiëne, dragen van mondmaskers, ...) zet de luchthaven ook in op systematische temperatuurcontroles met thermische camera's bij alle passagiers. Personen die zelf niet reizen of die niet in de luchthaven werken, worden niet toegelaten in de terminal. Met behulp van nieuwe UV-technologie wordt de infrastructuur grondig gereinigd en gedesinfecteerd. Er zijn plexiglas schermen voor de incheckbalies en de ticketingbalies geïnstalleerd.

Op 15 juni vertrekken de eerste negen vluchten van Brussels Airlines vanaf Brussels Airport. Passagiers op Europese vluchten wordt aangeraden om handbagage (gratis) in te checken om te voorkomen dat ze aan boord in de rij staan om de handbagage op te bergen. Het in- en uitstappen uit het vliegtuig zal gefaseerd gebeuren om wachtrijen te vermijden en de passagiers worden verzocht hun eigen instapkaart te scannen aan de gate om fysiek contact te vermijden. Ook tijdens de vlucht zal Brussels Airlines fysiek contact tussen de passagiers en de bemanning zoveel mogelijk beperken, mondmaskers tijdens de vlucht zijn verplicht. Service voor maaltijden en dranken aan boord van Europese vluchten zal niet beschikbaar zijn. Onnodig papier zoals menukaarten, tijdschriften en kranten worden ook uit het vliegtuig verwijderd. Andere maatschappijen volgen gelijkaardige regels. Bij TUI is de grote heropstart voor vliegvakanties begin juli voorzien. De heropstart van Air Antwerp is voorzien voor 1 september. De bedrijfsactiviteiten van Brussels South Charleroi Airport hervatten op maandag 15 juni 2020 en ook daar wordt een warmtebeeldcamera gebruikt om de temperatuur van de reizigers te meten. De luchthaven werkt daarvoor samen met het Rode Kruis. Er zal opnieuw worden gevlogen naar twaalf bestemmingen, onder meer door Wizz Air en Air Corsica.

Wereldwijd vliegverkeer zal altijd essentieel blijven, maar misschien veel beperkter dan vroeger. De extra gezondheidsmaatregelen doen mij wat denken aan de introductie van vele veiligheidsmaatregelen tegen terrorisme in 2016. Bij iedere extra restrictie vragen we ons af of vliegreizen nog zo leuk zullen zijn. Ga ik nog vakantietrips boeken als er bijvoorbeeld anti-COVID plexiglas-schermen tussen de zetels van de passagiers worden gemonteerd? Positief is wel dat de Nationale Veiligheidsraad de Belgische luchtvaart perspectieven heeft geboden voor een weliswaar langzaam herstel.  Brussels Airport verwacht dat tegen het einde van het jaar de luchthaven op de helft van haar capaciteit zal draaien. Een herstel tot op het niveau van 2019 zou drie à vier jaar kunnen duren. Het effect op de werkgelegenheid is duidelijk nefast.

Wat België betreft moeten we tevreden zijn met de heropstart van een beperkt aantal lijndiensten. Maar de luchtvaartsector zit nog altijd in zwaar weer. Lufthansa, het moederbedrijf van Brussels Airlines (SN,) bereikte met de Duitse overheid een akkoord over een pakket staatssteun van maar liefst 9 miljard. Ondertussen blijft het angstig wachten op een akkoord met de Belgische regering over de honderden miljoenen overheidssteun aan SN. De overheid wil – terecht – garanties dat Lufthansa een aantal beloftes nakomt. De belastingbetaler moet een controlerecht krijgen op de geïnvesteerde miljoenen. Hoe gaat Brussels Airlines – dat ook al voor de Corona-crisis met een besparingsplan werd opgezadeld – ooit de leningen kunnen terugbetalen? We zijn even bezorgd over alle andere actoren in het Belgisch luchtvaartlandschap (TUI fly, handlingmaatschappijen, luchthavenwinkels, cateringbedrijven, onderhoudsfirma's, …) die ondertussen de schuldenberg almaar zien stijgen.

-De ondernemingsrechtbank van Brussel heeft op dinsdag 9 juni 2020 het faillissement uitgesproken van Swissport Belgium NV, dat grondafhandelingsdiensten levert op Brussels Airport, en diens dochteronderneming Swissport Belgium Cleaning NV. De 1.469 medewerkers verliezen hun baan. Swissport zat al in zeer slechte papieren voor de start van de Corona-crisis. De aankondiging heeft geen impact op de vrachtdiensten van Swissport Cargo Services Belgium NV op de luchthavens van Brussel en Liège. De vraag is vooral wie de activiteiten zal overnemen op een moment dat Brussels Airlines en vele bedrijven op Brussels Airport een beperkte herstart van de operaties plannen. In sommige politieke middens valt opnieuw het woord 'nationalisering' van enkele luchtvaartsectoren.

-De lichte luchtvaart houdt zich strikt aan de beperkingen opgelegd door het Directoraat-generaal Luchtvaart (https://mobilit.belgium.be/nl/luchtvaart/covid_19_coronavirus.) Leuk nieuws is dat ballonvaarders weer mogen varen met passagiers. Vooral de zakenluchtvaart blijft het  goed doen en de sector verwacht dat er ook na Corona een stijgende vraag blijft naar gepersonaliseerde reizen. Vrachtvervoer per vliegtuig zal de komende maanden nog groeien, dat is een opsteker voor vele luchthavens. Ondertussen gingen ook de beurskoersen van een aantal grote airlines weer stijgen, wat ons een tikkeltje positiever doet kijken naar de toekomst.

-Jammer genoeg heeft de Belgische Luchtmacht omwille van de onzekerheid over COVID-19 beslist om het demoseizoen van 2020 voor alle teams te annuleren, dus voor F-16 Solo Display, A109 en Red Devils. Uiteraard was dit een te verwachten en terechte beslissing. Het airshowseizoen van 2021 wordt ongetwijfeld een topper waar we nu al van dromen.
Generaal-majoor Frederik Vansina bezocht alle eenheden van de Belgische Luchtmacht en hij bedankte het personeel voor hun toewijding, professionalisme, creativiteit en flexibiliteit tijdens deze COVID-19-tijd. Met een tweewekelijkse nieuwsbrief informeert Comopsair Image & Public Relations (IPR) tijdens deze Corona-periode iedereen die is geïnteresseerd in de operaties van de mannen en vrouwen van de luchtmacht (https://sway.office.com/j5Ff9z4FIarfm0hx?ref=Link .)

-Volgens de nieuwsbrief van PagTour (https://pagtour.info/) heeft TUI met Boeing een overeenkomst bereikt wat betreft de vergoeding voor de grounding van de 737 MAX-vliegtuigen. Volgens de Duitse groep zou Boeing krediet verlenen voor toekomstige orders. Er werd ook een overeenkomst bereikt om de bestellingen voor 737 MAX de komende jaren te verminderen of leveringen te vertragen. Meer details werden niet openbaar gemaakt. Interessant is ook dat Boeing de activiteiten heeft hervat na de Corona-sluiting. Alles wordt er in gereedheid gebracht voor de herstart van onder meer de 737 MAX-productie in Renton (Washington, VS.)

-De redactie hoopt vanaf juli opnieuw haar 'kot' te kunnen verlaten voor leuke reportages on the field, zowel voor de database als voor de site. 
Like Nieuwsbrief 153 ✈ "Wereldwijd vliegverkeer zal altijd essentieel blijven" on Facebook

Deze maand op Hangarflying.be

ARTIKEL


Air Zaïre, over Afrikaanse trots en een Belgisch faillissement

Frans blikt terug op de geschiedenis van Air Zaïre, een maatschappij die vele jaren cargo- en passagiersvluchten onderhield naar België. Hij heeft het in zijn artikel vooral over een van hun piloten die een basisopleiding kreeg in België.

ARTICLE


100 bougies pour la SABCA (3éme partie 1970-2020)

L'histoire centenaire de la SABCA est étroitement liée à l'histoire de l'aviation militaire et civile belge. Dans ce dernier volet de son article, Robert décrit la SABCA à partir de 1970, y compris les travaux sur Mirage M5, Alpha Jet, F-16 ("le contrat du siècle") et A109. Hangar Flying remercie Charles Mali pour sa contribution appréciée à cette série d'articles en trois parties.

ARTICLE


Les cinquante ans de l'AELR et le Brussels Air Museum

L'AELR (les Amis du Musée de l'Air et de l'Espace - de Vrienden van het Lucht- en Ruimtevaartmuseum) existe depuis cinquante ans. Cet anniversaire devait être fêté ce mois-ci, mais le COVID-19 en a décidé autrement. Vous pouvez cependant lire l'article de Guy qui retrace l'histoire de l'AELR et profiter de la cotisation réduite et de l'offre spéciale réservée aux lecteurs de Hangar Flying.

PATRIMONIUM


Gedenkteken voor de bemanning van Lancaster III ME737 LE-S 630 Sq

De gemeente Herenthout onthulde in mei een herdenkingsbord voor de bemanning van Lancaster III ME737 LE-S van 630 Squadron. Voor de foto's danken we Jef Pets (www.lunak.be).

PATRIMONIUM


Gedenkplaat voor Sub-Lieutenant Arnold Chadwick

In Meldert (Hoegaarden) staat dit gedenkteken dat ons herinnert aan de noodlanding van Flight Sub-Lieutenant Arnold Chadwick in 1916. Met dank aan Steven Volckaerts voor de foto's.

ARTIKEL


Uit het fotoarchief van Pol Van Damme: Luchthaven Oostende tussen 1968 en 2000

Vliegtuigspotter Pol Van Damme illustreert de geschiedenis van de Oostendse luchthaven met een selectie foto's uit zijn eigen archief. Onze gastauteur fotografeerde deze propliners en eerste jets in de periode 1968 - 2000.

PATRIMONIUM


Commandobunker Drakenhof

Paul Hopff bezorgde ons foto's van de Duitse commandobunker aan het Drakenhof in Deurne, ook van een gelijkaardige bunker in Wilrijk.

PATRIMONIUM


Monument bemanning C-47 42-100879

Karel Geets stuurde ons extra foto's en de correcte plaatsbepaling van het monument in Rhoode voor de C-47 42-100879, neergehaald tijdens de operatie Market Garden.
Misschien heeft een andere luchtvaartliefhebber u deze nieuwsbrief doorgestuurd?
Hier kan u rechtstreeks inschrijven voor onze maandelijkse nieuwsbrief.

Copyright © 2020 Hangar Flying vzw, alle rechten voorbehouden.
Je ontvangt deze maandelijkse nieuwsbrief omdat je bent ingeschreven in ons adressenbestand.
Ons postadres:
Hangar Flying vzw
Kruipstraat 36
Grimbergen 1850
Belgium