Search This Blog

2013-03-15

Le Soir : Brussels Airlines: une perte de 60 millions, c’est mieux que prévu

Brussels Airlines: une perte de 60 millions, c'est mieux que prévu

Eric Renette
Vendredi 15 mars 2013, 09h38

Nouveau déficit de Brussels Airlines en 2012, le quatrième en cinq ans. Le plan de restructuration Beyond 2012-2013 produit ses effets, il doit générer 110 millions d'économies en 2013 et le retour des bénéfices en 2014. Les négociations avec les pilotes restent ardues.

http://www.lesoir.be/208530/article/economie/2013-03-15/brussels-airlines-une-perte-60-millions-c-est-mieux-que-prevu


Krakow archives : an example to follow

Until now the Krakow museum was already known for his rich collections and the world class quality of his aircraft restorations.

In my opinion, as in many occasions, they open a new way in aeronautical heritage preservation by putting some documents from their wonderful archives online.

Many museums are reluctant to act so due to byzantine discussions and misunderstandings about copyright laws.

By opening his archives world wide on the web, Krakow display the incredible achievements of Polish aviation. By giving access this museum ensure for the next generations these documents are available as well as part of the Polish heritage but also of the world heritage.

This initiative is also a formidable testimony of the tenacity to all those who preserved the aviation heritage of Poland during dark years.

I hope, many will follow this example including us.

http://www.muzeumlotnictwa.pl/digitalizacja_archiwaliow/digitalizacja.php









Farman 220 manual




Argus engine catalogue 1916




Space Belgische bedrijven gaan meewerken aan Zwitserse ruimtependel

Dankje Dirk

Forwarded message From: Dirk De Quick


Belgische bedrijven gaan meewerken aan Zwitserse ruimtependel

Op 13 maart 2013 is het Zwitserse ruimtevaartbedrijf Swiss Space Systems (S3) officieel voorgesteld aan de pers. Swiss Space Systems wil een kleine ruimtependel ontwikkelen en bouwen waarmee het bedrijf kleine satellieten in de ruimte kan brengen. Aan dit project werken ook enkele Belgische bedrijven mee.
Het Zwitserse ruimtevaartbedrijf werd in 2012 in Payerne opgericht door Pascal Jaussi en stelt momenteel een twintigtal mensen te werk. De oprichters van het bedrijf willen in de toekomst martleider worden in het lanceren van kleine satellieten die niet meer dan 250 kilogram wegen. Swiss Space Systems hoopt vooral van de lanceermarkt van nanosatellieten en CubeSats te kunnen domineren aangezien deze steeds meer gebruikt worden. Dit wil men in de praktijk verwezenlijken door een kleine, onbemande ruimtependel te ontwikkelen die op de rug van een Airbus A300 tot op een hoogte van tien kilometer zal gebracht worden. Eenmaal aangekomen op deze hoogte zal de ruimtependel losgemaakt worden van het vliegtuig waarna het zijn vier raketmotoren tot ontbranding zal brengen. Hierdoor zal de kleine ruimtependel zich tot op een hoogte van tachtig kilometer begeven. Aangekomen op deze hoogte zal de ruimtependel zijn laadruim openen zodat de vracht, samen met een zogenaamde 'upper stage' rakettrap, kan uitgezet worden. De rakettrap zal vervolgens de satelliet of andere vrachten tot in de juiste baan om de Aarde brengen terwijl de ruimtependel terugglijdt naar de Aarde. De onbemande ruimtependel zal op het einde van missie als een normaal vliegtuig landen op een luchthaven of commerciële ruimtehaven.
Voor de ontwikkeling en de bouw van de Zwitserse ruimtependel gaat Swiss Space Systems samenwerken met het Franse bedrijf Dassault en de Belgische bedrijven Sonaca en Space Application Services. Sonaca uit Gosselies is vandaag de dag vooral bezig met de fabricage van vliegtuigonderdelen en het in Zaventem gevestigde Space Applications Services is ondermeer gespecialiseerd in de ontwikkeling van software voor de ruimtevaart. Ook zal het bedrijf in de ontwikkeling van de kleine ruimtependel technologische begeleiding krijgen van ondermeer het Europese ruimtevaartagentschap ESA, de Katholieke Universiteit Leuven en het Belgische Von Karman Institute onderzoekscentrum. Zo hoopt Swiss Space Systems verschillende technologieën over te nemen uit de Hermes en X-38 ruimtevaartprogramma's waardoor men minder tijd in ontwikkeling moet steken en minder uitgaven heeft. Het Zwitserse ruimtevaartbedrijf wil de eerste testvluchten uiteindelijk al in 2017 uitvoeren. Het bedrijf had ook graag een commerciële ruimtehaven gebouwd in Payerne vanwaar men de vluchten zal uitvoeren. Naast Zwitserland hebben ook Maleisië en Marokko al laten weten dat ze willen samenwerken met Swiss Space Systems om een commerciële ruimtehaven te bouwen.
Website S3: http://www.s-3.ch/home