Het was een gezellige drukte op het vliegveld van Saint Hubert, waar binnen- en buitenlandse vliegtuigen te bewonderen waren. (Foto Kevin Cleynhens)

Nieuwsbrief 96 - September 2015
Vrienden van de luchtvaart,
enkele maanden geleden schreef Frans een prachtig
artikel over het leven van Graaf Louis de Mongé. In het artikel had Frans het onder andere over de Bugatti 100P, het racevliegtuig dat Louis de Mongé eind jaren dertig ontwierp. Op 19 augustus 2015, bijna 80 jaar nadat de Mongé begon met de bouw van de originele Bugatti 100P, maakte een replica van dit elegante en futuristische vliegtuig haar eerste vlucht vanop Clinton-Sherman Airport in Burns Flat (Verenigde Staten). De landing verliep echter minder vlot en eindigde, wegens het falen van een van de remmen, met de neus in het gras naast de baan. De beide propellers waren zwaar beschadigd. Bij Hercules Propellers (
www.hercprops.com) zat men niet stil en bouwde men ondertussen twee nieuwe (en verbeterde) schroeven. Je kan het project volgen op
bugatti100p.com of via de
Facebook pagina van het project. Bekijk het filmpje zeker mét geluid!
De Amerikaanse vliegtuigbouwer Lockheed Martin liet weten aanwezig te zullen zijn op de Sanicole Airshow op 20 september. De genodigden zullen er niet alleen de kans krijgen om met specialisten van de vliegtuigbouwer te spreken, maar ook om de cockpitsimulator van de F-35 te bezoeken. De aanwezigheid van de Amerikanen past in het charmeoffensief dat ze voeren om de opvolger van de Belgische F-16s te kiezen. Naar aanleiding van de schriftelijke vraag van PS kamerlid Sébastian Pirlot antwoordde minister van Defensie Steven Vandeput dat de meest gebruikte F-16 van de Belgische luchtcomponent (FA-94) eind mei 5.811 uren op de teller staan had. De minst gebruikte (FA-110) had op dat moment 4.184 vlieguren. Lockheed Martin, de fabrikant van de F-16, heeft de maximale levensduur van de F-16 op 8.000 uren vastgelegd. Afgaande op de theoretische levensduur van de F-16 hebben de beleidsmakers nog wel even de tijd om een beslissing te nemen in het dossier. Of de machine, in vergelijking met de laatste generatie jachtvliegtuigen, op technologisch vlak nog zo lang mee kan draaien is dan weer een ander paar mouwen.
Ondertussen maakt de Belgische industrie zich wel klaar om protocolakkoorden af te sluiten met bouwer Lockheed Martin. Die akkoorden worden de basis van de industriële samenwerking tussen Lockheed Martin, Esterline en drie Belgische luchtvaartbedrijven (Sonaca, Sabca en Ilias Solutions.) Verder laat de bouwer ook weten dat deze protocolakkoorden geformaliseerd zullen worden als de Belgische regering kiest voor de F-35 Joint Strike Fighter. Kamerlid Dirk Van der Maelen (sp.a) had naar aanleiding van het bericht over de protocolakkoorden enige kritiek op minister Vandeput. Hij vindt dat er door het uitblijven van het strategische plan voor Defensie, waar de minister al maanden over spreekt, teveel ruimte gelaten wordt voor bepaalde lobbygroeperingen om de besluitvorming over de opvolger van de F-16 te sturen.
Momenteel is het voornamelijk Lockheed Martin die zich profileert, het blijft afwachten hoe de andere bouwers (Boeing, Dassault, …) én natuurlijk de militaire en politieke besluitvormers hierop zullen reageren.
Begin september viel ook het doek over de verlieslatende maatschappij, Korongo Airlines. Brussels Airlines en George Forrest waren de hoofdaandeelhouders van deze Congolese maatschappij. Het enige toestel van de maatschappij, een Boeing 737-3M8 (winglets) (cn 25070/2037), raakte op 19 augustus 2015 beschadigd aan het horizontale staartvlak tijdens het opstijgen vanaf Mbuji Mayi door losliggende brokstukken van de startbaan. Sinds 31 augustus 2015 staat de machine, die in mei 1991 geleverd werd aan TEA, in opslag in Brussel. De opstart van de nieuwe Congolese maatschappij Congo Airways, het feit dat Korongo maar over een toestel beschikte en het beperkte netwerk waren belangrijke factoren in de teloorgang van de maatschappij. Korongo Airlines vloog in 2012-2013 ook nog met twee BAe 146-200s (OO-DJJ cn E2196 en OO-MJE cn E2192). Eén van hen, ex OO-DJJ, vliegt ondertussen bij Neptune Aviation Services als blusvliegtuig.
Hangar Flying