Nieuwsbrief 71 - Augustus 2013
Vrienden van de luchtvaart,
op onze Nationale Feestdag werd Koning Filip de zevende koning der Belgen en de opperbevelhebber van de Belgische strijdkrachten. De excellentie legde de afgelopen jaren bijzonder waardevolle contacten met alle lagen van de bevolking. Wat luchtvaart betreft zit hij ongetwijfeld op de juiste frequentie, het zit hem in de genen. Hij volgde een universitaire opleiding aan de Koninklijke Militaire School (KMS) en behaalde de brevetten van jachtpiloot, parachutist en commando. Afstuderen aan de KMS en solo vliegen met een Mirage V vereist discipline en intelligentie, er hoeft dus niet met een meewarige blik naar de Koning der Belgen worden gekeken. Is hij het enige staatshoofd met zowel een brevet als jachtpiloot én helikopterpiloot?
In onze artikels en impressies zal je merken dat Hangar Flying de feestelijkheden van zeer nabij heeft gevolgd. Terwijl Koning Filip en Koningin Mathilde samen met hun familie op het Paleizenplein het traditionele defilé volgde, had een van onze redactieleden ook plaats genomen in de Airbus A330-322 CS-TMT van de Luchtcomponent. Om 16.38 uur stegen we op van baan 07L van Brussels Airport, om 17.40 uur vlogen we in het defilé boven het Koninklijk Paleis om een kwartier later te landen op baan 02 van BRU. Voor Commandant Antoine en zijn achtkoppige bemanning was dit de laatste deelname aan het defilé met de A330. Het leasingcontract voor de Airbus loopt later dit jaar ten einde. De Luchtcomponent heeft door het gebruik van de A330 van Hi Fly tijdens de voorbije drie jaar heel wat ervaring opgedaan. Op basis van die ervaring werd een nieuwe openbare aanbesteding uitgeschreven om een vervangtoestel te leasen dat optimaal voldoet aan de huidige transportbehoeften van de Luchtcomponent.
Aan boord van de A330 merkten we dat het voor de crew en de verkeersleiding toch wel stevig werken is om al de vliegtuigen en helikopters mooi op te lijnen voor het defilé. Met de Airbus draaiden we lang in een holding op 2.000 voet (!) zodat ondermeer de C130 en Embraers ons konden bijbenen. Voor enkele passagiers was de vlucht iets te
bumpy om goed te zijn voor de maag. Voor ons was het heerlijk om Herentals, Mechelen, Antwerpen, de Westerschelde, Gent, Aalst en Brussel op lage hoogte te mogen voorbijvliegen en op die manier aan de nieuwe Koning der Belgen ook van Hangar Flying het saluut te brengen.
- Hangar Flying maakt gebruik van een analyseprogramma om te weten waar onze bezoekers vandaan komen. Jammer genoeg weten we niet wie ze zijn. Woon jij ergens in het buitenland, en wil je uw (vlieg)ervaringen delen met ons en de andere lezers, neem dan even contact op.
-de meeste lezers-piloten zullen ondertussen al de frequentiekaartjes op één of ander vliegveld gevonden hebben. De realisatie hiervan is niet mogelijk zonder financiële steun van enkele sponsors, waaronder de
Aviation Shop.
-Aerotecs, een van de bedrijven die Hangar Flying stevig steunt, heeft zijn aanbod weer fors uitgebreid met de representatie van TEGAM, Qi2 en Aquameasure. Dat zijn producten voor elektrische testen, thermografietesten en vochttesten in de
radome (neuskegel.) Aerotecs biedt ook geavanceerde testen van composieten aan. Misschien een goede gelegenheid om een kijkje te nemen op
www.aerotecs.com?
-op 24 en 25 augustus organiseert de
Aéro-Club de Hesbaye de 'Historic Days, 30 years ULM on Avernas.' Nu is het zeker niet onze gewoonte om evenementen in de nieuwsbrief op te nemen, daarvoor dient de agenda op de welkombladzijde van
www.hangarflying.be. Vermeldenswaardig is wel dat Avernas nu officieel een voorlopige vergunning ontvangen heeft voor een nieuwe piste. Die is sinds vrijdag 9 augustus in gebruik. Ze is 300 m lang, en ligt aan de andere kant van de weg, in het verlengde van de huidige 23/05. De rechtstreekse aanleiding waren blijvende dreigementen van buurtbewoners die liever negen windmolens van Greensky op hun velden zien staan. De Aéro-Club de Hesbaye heeft intussen ook de beroepsprocedure tegen de bouwvergunning van windmolens gewonnen bij de Raad voor Vergunningsbetwistingen, een belangrijk precedent voor andere vliegvelden.
Nog mooie zomerse vluchten,
Hangar Flying